Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tony's simpele banen............klaarder voor de toekomst......

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Er gaat een wereld voor me open door jouw uitleg. Nu kan je het gelijk gebruiken en is niet meer vochtig, handig. :-)
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Ik zie Carl z'n doos niet.  :?
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Leuke baan!
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Citaat van: Tony op dinsdag 20 november 2018, 15:31:45
"Hoeft helemaal niet hoor, het héét gewoon zo. Mag gerust binnen !"
:roll: Hhmmm........ interessant 8). Dus wc papier mag dan ook ergens anders legge? :o)
En keukenpapier in de kamer of zo? En ovenpapier in de tuin? :o)
Nou, best ingewikkeld allemaal zo'n treintjes forum. :-)

Citaat van: wiggert prosper op dinsdag 20 november 2018, 17:43:31
gelijk gebruiken en is niet meer vochtig
:o) Ik zie ook een stukkie waterproof legge, dat mot eigenlijk nat. :mrgreen:

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Noem het gewoon allemaal huis-papier, het is voor alles bruikbaar  :D :D
Maar met een soort papier voorzichtig op het toilet (schuurpapier) hahaha

Pas op, kan irritatie veroorzaken (net als ik O:-D;) :D :D


En Tony, de ms2 werkt precies hetzelfde als de ms1. Alleen gaat hij niet zo snel stuk  O:-D
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Voeg ik er nog aan toe dat ik het een positief aspect vind dat de MS1nen bij Tony defect raken door enthousiast en jarenlang gebruik en niet door verstoffing.
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Een tikje laat in deze maar de MS telling van Tony moet ik van het weekend nog maar eens goed voor gaan zitten want bij mij hier is MS1 MS1 maar MS3 is bij mij MS2 terwijl M* zelf zegt dat MS3 MS2 is maar dat toch niet zo noemt. Ik weet dat wel zeker dat het niet zo kan zijn want MS3 heeft een ander pak aan dan 2.
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
@citaat ben ik blij dat mijn MS-0 't nog steeds doet!
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Thnx voor de leuke reacties  :-)

Zo is het een feest om op het forum te zijn  :thumbup:
Op zijn tijd ruimte voor scherts en jokkernij !!!

Toch even serieus; al eens vaker geschreven, maar achteraf en met de kennis ( die van mezelf ) van nu, zou ik dus niet meer in het digitale rijden gestapt zijn.
De geluiden zijn vaak maar even leuk, het met meer loc's tegelijk rijden doe ik toch al niet, het is veel gevoeliger voor stof/vuil en het gaat sneller stuk. En hoe modern het ook is; het veroudert ook nog eens rap  :D
Ik hoef ook geen schermen voor mijn baantjes of alles automatisch voorbij zien gaan.
Gewoon een trafo en stroomloos te maken baanvakken zijn meer dan genoeg voor mij.
De C-rails ( op de wisselaandrijvingen na ) die mijn M-rails verving, rijdt wel veel mooier en ziet er beter uit.

Natuurlijk is het digitale kruipen van loc's ook erg mooi en dat zo'n ding vanzelf langzaam versnelt bij het wegrijden. Zo zijn er nog wel meer zaken te noemen.

Zo, even een plei gedooid voor het ouderwetse handmatig rijden  O:-D

Grtz Tony

( enne, treinkamer 1 is zo goed als helemaal in- en opgeruimd  :thumbup: )





Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
@citaat heel WOSA allemaal!
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
 
Zo is dat, Hans !

Ik krijg wel regelmatig controle  :D

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Helemaal mee eens, Tony, behalve dan over M-rails  ;). Die gebruik ik nog steeds en met veel plezier  :P :P :P
En met schakelrails en relais kun je ook een stukje "automatisch" rijden mogelijk maken. :D


groeten,
Roel
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten....(+MS-0).....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten....(+MS-0).....

Ben benieuwd waarover je het dan niet met het M-rails stuk eens bent, Roel.

Komt nog bij de C-rails bij, dat er grotere boogstralen en slanke wissels zijn en dat het railprofiel lager is.
Al heeft de M-rail wel zijn eigen charmes  O:-D

Was ook nog vergeten te schrijven, dat de MS-! met zijn kabel wel fijn meer bewegingsruimte geeft.
Als kers op de taart mijn eigen gemaakte MS-0
Die gebruikte ik vroeger met samen met de trafo, om toch soepel langzaam te kunnen rijden/rangeren.
Er zit een potmeter in en een aan/uit schakelaar op. Aansluiten tussen een van de voedingsdraden van de trafo.
Trafo ergens tussen 1/3 en 1/2 open en rijden maar.
Om te schakelen, moet hij even op uit en de potmeter helemaal open en dan met de trafo schakelpuls geven.
Omslachtig, maar het werkte wel en tijd zat  :D

Nog een nieuwtje; ik was Carl al even kwijt, totdat ik hem opeens buiten hoorde kletsen  8o
Bleek, dat hij de dakhazen met de voorbereidingen aan het helpen was.......

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Die Carl is een kleine daredevil. ;)
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten....(+MS-0).....
Citaat van: Tony op vrijdag 23 november 2018, 14:45:34
Ben benieuwd waarover je het dan niet met het M-rails stuk eens bent, Roel.

Deze, Tony:

Citaat van: Tony op donderdag 22 november 2018, 23:02:25
De C-rails ( op de wisselaandrijvingen na ) die mijn M-rails verving, rijdt wel veel mooier en ziet er beter uit.

Ik heb geen problemen met het rijden over M-rails en ze zijn goed in ballast te leggen, zoals ik aan het uitvoeren ben.

hartelijke groeten,
Roel
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Hopelijk heeft Carl het dak goed gecontroleerd zodat hij niet neerstort. Antislip zolen zouden ook handig zijn.
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Met de nu aanwezige CV en het komende nieuwe dak, is nu het huis dusdanig warm, ook in de winter, dat de kans op Zwitserse winterdiorama's verkeken is?
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
 @citaat Een klein baantje in de koelkast?
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Dat was de optie die ook bij mij opkwam. Het woord is aan Tony en Carl.
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
De steiger staat en voor je het weet is hij weer vetrokken en is alles in orde gemaakt voor de komende tijd (jaren) Tony.
Wel goed van Carl dat hij die mannen wat advies geeft zo kan het werk nog sneller klaar zijn denk ik. ;)

Succes met deze bouwperiode gelukkig heeft met droog weer erbij.

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
 8o Ja, hee, hallo, mooie update, maar ik zie Carl buiten zonder jas. 8o
:o) Tony, let effe op dat ie geen kou vat, tis al klein bij em en door de kou word alles nog kleiner. :D

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........

Even een alles-in-een-antwoord;

Carl heeft met zijn antsliplaarzenzolen en zin Spiderman-skills nergens last van.
Ondanks dat we vanwege de hitte hierbinnen constant in de kurzhose en zomerbloesjes rondlopen, vormt dat geen beletsel om alle seizoenen op baan of dio uit te beelden.
Als het weer en het werk meezit, is alles over 2-3 weken achter de rug; het dak van de buren wordt ook meegenomen, evenals 4 dakkapellen ( zonder Mariabeeld en kaarsen ).
Ook verdwijnt er een schoorsteen ( eentje blijft voor de roetveegregenboogzwartepiet )  :o)
Carl is vanwege de kou toch maar naar binnen gekomen.

Momenteel ben ik wat voorbereidend werk op zolder aan het doen, maar ook de treinenkamers worden frequent bezocht  O:-D

Grtz Tony

Ps dit weekend is er trein- en verkoopbeurs in Roermond. Morgen gaat het bestuur neuzen  :P http://www.msm-modelspoor.nl/SGZ/tentoonstelling%202018.html   
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Krijgen de buren hun dak ook weer terug?
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
 @citaat

Ligt eraan wat ze betalen, Fokko.
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Toch hoor ik een ja
F.
--
"Leg je portemonnee nooit naast een steelpan"
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
 @citaat  :-)

Oppotten of panlatten van kopen.......
Re: Tony's simpele banen...........je moet het maar weten.........
Carl is heel verstandig. Tony ook. Genoeg drank om regelmatig te overleggen.
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
 @citaat Zo is dat, Kees  :thumbup:

Vandaag samen met de voorzitter de beurs in Roermond bezocht.
Genoeg voor ons nieuwe mooie banen gezien, veel oude bekenden gesproken ( want we zijn lid geweest van deze club ) en ook gezellig geshopt  :P
Wat ons betreft; zeer geslaagd  :thumbup:

Ik was op zoek naar Zwitserse rijtuigen voor achter mijn nieuwe oldskool A/e 6/6 en daar vond ik alvast een beginnetje van een stammetje van  ;)
Maar uiteindelijk vond ik iets heeel speciaals voor mij  O:-D

Grtz Tony


( die vandaag veel WOSA-punten heeft gescoord )




Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Tony,

Schitterende aanwinsten zijn er op de beurs in Roermond gekocht. :) :thumbup:
De Zwitserse rijtuigen zullen prachtig staan achter de A/e 6/6. :)

Mooi dat je er weer veel WOSA punten verzameld hebt. :P

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Tony,

Aardige WOSA-shopping  :thumbup: Ziet er goed uit op je baan.
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Mooi hè die stroomlijn 03 in t rood! Vroeger -als kind- vond ik ze oerlelijk in de catalogus en snapte niet dat íemand zoiets zou kopen.
Totdat ik me een jaar of 35 later eens ging verdiepen in de historie van de stroomlijnlok's. Pas toen ging ik deze wondertjes der techniek waarderen en toen móest er natuurlijk ook eentje komen. Ook zo' n mooie rooie!
Als model een heerlijke degelijke loc die dankzij z'n gewicht prima rijdt en een behoorlijke trekkracht heeft!
Veel plezier ermee, en natuurlijk ook met de Fleischmann-Zwitsers (zien er volgens mij beter uit dan hun Märklin-collega's)!
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Tony je hebt weer mooi spul op de kop getikt, gefeliciteerd en dat we er met ons allen veel kijkplezier aan mogen beleven :thumbup: :thumbup:
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Tony,

Mooie aanwinsten heb je gescoord en ook nog een gezellige beurs. Topweekend dus! Veel plezier er mee :D.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Mooie loc, Tony, en prachtige rijtuigen van de SBB. Precies die ik bedoelde toen je die loc presenteerde!

Groeten,
Roel
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
 B) Tony, das een hele mooie aanwinst, echt een snoeppie om te zien. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Geniet er maar lekker van. :)
En die metalen Märklin snuiters zijn ook helemaal :thumbup:
Die ene met hoed en paraplu lijkt wel op die WOSO Herr Inspector.

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Hoi en bedankt voor de waardering  :thumbup:

@ Mies; WOSA-punten zijn bijgeschreven, de loc wordt ingereden ( :D) en nog 3 wagens erbij en de sleep is compleet  ;)

@ Dick; van het oldskool spul word ik eigenlijk het blijst  :P

@ Hans; ik vond die stroomlijners vroeger al erg gaaf, heeft achteraf wel lang geduurd voordat ik een mooie, goeie en goed geprijsde tegenkwam. Die Fleischmann-Zwitsers zijn zekers de moeite waard en hebben ook een fraaie oldskool uitstraling. Weer een leuke zoekopdracht voor de volgende beurs  ;)

@ Wiggert; met dat kijkplezier zit het wel snor  :thumbup:

@ Wico; beurzen zijn eigenlijk altijd leuk en meestal succesvol, alleen mijn eigen beurs ziet er na zo een bezoek weer verlaten uit  :D

@ Roel; weer een loc van het wenslijstje en die rijtuigen zijn inderdaad fraai en net wat ik zocht  ;)

@ Dirk-Jan; dat genieten lukt prima ! Er is een hier in Limboland een handelaar die die Märklinmannetjes altijd bij zich heeft en ze per stuk verkoopt. Liefst had ik ze allemaal, levert ook extra WOSA-punten op ! Je kent me ondertussen, want er zijn zelfs 2 inspecteurs in spé aangeschaft  :D

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Voor het eerst dat ik zo'n stroomlijner in een spoorweg omgeving zie en niet alleen op het catalogusplaatje. Erg mooi. NS heeft in de 30s ook gexperimenteerd met het stroomlijnen van 3700s. Dat leverde machines op met de veelzeggende bijnaam "potvis". 3700s zijn mooier zonder dat extra plaatwerk. Bij de 03 is dat beter gelukt qua uitstraling. Ik weet niet zo uit mijn hoofd of er nu werkelijk veel brandstof bespaard werd. Daar was het wel om begonnen natuurlijk. Veel plezier er mee en ik denk dat we de 03 regelmatig zullen zien.
F.
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Hallo Tony,

Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinsten.

Mooie oldskool  Zwitserse wagons vooor achter je Ae 6/6.

De gestroomlijnde 03 staat mooi op je baan. Kleurrijke aanwinst.

Geniet er van.

Groet, Erik
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling !
Die 03 is gewoon een sierlijke en geslaagde verschijning op de baan. Dat kan je inderdaad niet van alle stroomlijners zeggen getuige deze BR60 uit 1938:
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (2)
Hallo,

@ Fokko; die beplating maakte de loc niet alleen mooier, maar vooral ook wat sneller. Over minder verbruik van kolen kan ik niks vinden, maar de beplating bij de wielen gaf wel problemen bij de koeling en was meer werk en dus duurder bij onderhoud. Mooi issie zeker ! Ben ook blij, dat ik een rode vond, zwarte heb ik al genoeg  :D

@ Erik; dank je ! Ben er nu pas achter, hoe mooi die wagens zijn. De loc heeft inderdaad een fijn kleurtje en voelt zich al helemaal thuis hier  ;)

@ Hans; sierlijk zijn die gladde jongens zeker ! Heb nog een actiefoto gezocht van nog zo'n beauty  :P


Nou had ik achter mijn stroomlijner voor de mooi een niet historisch verantwoorde Pullman-sleep gehangen. Alleen had ik maar 3 blauw-witte rijtuigen, maar wel 2 blauwe restauratiewagens.
Daar heb ik er eentje van gebruikt, om een foetelrijtuig van te maken  O:-D Met wat witte verf en een pietsie oker gemengd, was dat na 2 uurtjes erop gekwast. Mooi genoeg.
De overgebleven eetwagen ga ik nog bijwerken en alle wagens krijgen nog zilveren handgrepen. Het zijn oude korte (22 cm) LIMA's, die geen drol kosten, maar ik vind ze mooi genoeg, ze rijden lekker en dat ze te ver uit elkaar hangen, boeit me helemaal niet meer. Die tijd heb ik gelukkig weer achter me gelaten !  Ik ga geen honderden euries meer uitgeven aan fraai gedetailleerde kortgekoppelde wagens voor de zoveelste sleep. Heb al veel te veel en kan ik hier mijn vrouw ( en mezelf ! ) echt niet uitleggen. Liever een goede biefstuk op het bord  :P

De Zwiterse sleep is voorlopig uitgebreid met een ander oud  Fleischmann-rijtuig. Die wagens zijn net als de Fleischmann Zwitsers een pietsie groter en vooral breder dan de Märklins. Staat beter.

De 03 heeft een goeie beurt gehad en al flink rond gereden. " Fährt wie am "Schnürchen " en is een genot om naar te kijken  ;)

En terwijl er hier 4 dakpieten de weg naar de schoorsteen opnieuw plaveien, ben ik lekker warm binnen met mijn treinen aan het spelen en verder aan het ruimen. Wat kan het leven mooi zijn  :favorite:

Grtz Tony


Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (3)
Goedemorgen !
Gisteravond de overgebleven Pullman-eetwagen gepimpt.
Ging goed gelukkig.
Geen bibberende handjes, maar met vaste hand ter kwast genomen.
Ga voor een vergelijk met de scroller op en neer tussen de plaatjes en u zult versteld staan !
Gehele sleep ook voorzien van nephandstangen bij de deuren.
Grtz, Tony

Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (3)
 B) U is een ware Kunstenaar, errug netjes gewerkt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het bakkie verf ziet er wel onsmakelijk uit zo op de vroege morgen. :P :D

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (3)
 @citaat @citaat
Dacht ik toch even een zonnebloem te zien in het verfbakkie. Wie was dat ook alweer? Rembrandt?  :-)
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (3)
Het verfbakje is net een overblijfsel van dipsausen na de BBQ >:-D
Je hebt een geweldige vaste hand, zeker na al die zware klussen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (3)
 @citaat en  @citaat @citaat en  @citaat @citaat @citaat

Daarom schilder/meng ik ook 's avonds  :D
Grote klodder in het midden van een vakje, kleine klodder(s) in een hoekje en telkens een beetje erbij mengen.
Het lichtgroene is de kleur van het plafond in de gang bij de voordeur. Moest bijgewerkt vanwege verwarmingsbuizen er doorheen.

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (3)
volgens mij mis ik dan een plaatje
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (3)

Vreemd, Nero  :?
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (3)
Citaat van: nero op woensdag 28 november 2018, 11:59:46
volgens mij mis ik dan een plaatje

Nero, Het andere plaatje staat 3 berichten erboven , niet in hetzelfde bericht  :idea:
Re: Tony's simpele banen...........een WOSA-jongensdroom ging in vervulling ! (3)
Citaat van: nero op woensdag 28 november 2018, 11:59:46
volgens mij mis ik dan een plaatje
:o) Of Nero wil een foto zien van het plafond in de gang bij Tony om een oordeel te vellen over de mengkunsten van Tony. :-)
Wil ik ook wel zien. :mrgreen:
Citaat van: Tony op woensdag 28 november 2018, 11:36:29
Het lichtgroene is de kleur van het plafond in de gang bij de voordeur.


Citaat van: Barry1972 op woensdag 28 november 2018, 16:12:46
Nero, Het andere plaatje staat 3 berichten erboven , niet in hetzelfde bericht  :idea:
:o) Om het nog effe lekker verder ingewikkeld te maken;
bij mij staat dat plaatje er 3 berichten onder, das een instelling bij de instellingen zodat alle laatste berichten bovenaan in de topics komen. 8)
Dat vind ik handig. O:-D

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
@ Barry; thnx voor het antwoord  :thumbup:

@ Dirk-Jan; van de baas mogen er hier alleen maar foto's geplaatst van de treinkamers (of delen daarvan)  O:-D Wat geheimzinnigheid maakt dit topic ook nog eens alleen maar spannender  B)
Moet ik nou voor jou bij iedere update een extra update maken met daarin de tekst onderaan en de plaatjes in omgekeerde volgorde, of maakt het niet uit ? (stukje klantvriendelijkheid  :o))

Gisteren aan het rommelen geweest in de hemel boven Lindental.
Toen de vitrinekast nog compleet was, had ik van daaruit extra halogeenlicht+spotje op het station. Met de ledbuisjes van nu op die plek is het niet genoeg, zeker niet om foto's te knippen.
Dat is nu na een hoop gemier veranderd. Ik heb wel het ledlicht afgezwakt, door er 2 lagen schilderstape overheen te plakken. Wordt het meteen wat geliger en prettiger voor de oogjes  ;)
De ledbuisjes boven het nieuwe stuk baan ook maar meteen van een laagje tape voorzien. Beter zo  :thumbup:

Grtz Tony