Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen

Gestart door Gino dinsdag 08 april 2014, 14:06:37

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Hoi,

Jawel, de eerste stap is definitief gezet.
Dit weekend een startset gehaald.
We kunnen nu echt serieus gaan beginnen met de planning.
Zal in dit draadje het verloop van mijn baan in woord en beeld trachten bij te houden.

Groetjesssss

Re: Gino's Railworld
Welkom en ik ben benieuwd naar de eerste foto's.
Ik zie dat " Eddy" de boel scherp in de gaten houdt...  ;)
Groet,
Paul.
Re: Gino's Railworld
Mooie startset, Gino.
Ben zeer benieuwd naar de bouw van een baan.
Groet, Leo
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gino's Railworld
Goed begin is het halve werk Gino mooie startset veel (rij)plezier ermee. :thumbup:
Re: Gino's Railworld
Dankjewel mensen, leuke reacties.
Vanmiddag na het werk de doos voor het eerst open gemaakt en de bijgeleverde rails uitgelegd en aangesloten op de central station.
Alles werkt perfect en ben er echt wel blij mee.
Moet nog veel leren maar dat komt wel goed.
Krijg alleen het geluidje van piepende remmen niet te horen maar kan ook zo snel niet ontdekken of dat er wel in hoort te zitten.
Intussen zijn we druk bezig om de kamer leeg te maken waar de baan gebouwd zal worden dus we zijn er maar druk mee maar zoals Paul "Kawa" ;) het al opgemerkt heeft houd Eddie het allemaal in de gaten dus ook dat moet goedkomen. 
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gino's Railworld
Hoi Gino

Het begin is er.
Nu het vervolg,ik ben benieuwd hoe het word.

Tony
Re: Gino's Railworld
Minto Tighfield
gast

Re: Gino's Railworld
Hallo Gino

Succes met het ontwerpen en de baanbouw.
In ieder geval zeer veel plezier met onze gezamenlijke hobby.

Groet,

Minto Tighfield
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gino's Railworld
Veel plezier met het begin van deze mooie hobby!
Re: Gino's Railworld
Bedankt mensen
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Gino's Railworld
Veel plezier met deze hobby.
Ook een mooie startset heb je.
Geweldig om mee te beginnen.

Groet John
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gino's Railworld
 :) Ineens een goede start genomen zou ik zeggen .... ik ben met veeeel minder moeten beginnen .

Groeten Freddy
Re: Gino's Railworld
Ik prijs mijzelf ook wel gelukkig hoor dat ik met deze prachtige set mag beginnen.
Bedankt voor de leuke reacties nogmaals.

Groetjesssssssssssss
Re: Gino's Railworld
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gino's Railworld
Hoi Gino,

Piepende remmen hoor je meestal als je de rijregelaar ineens naar 0 draait, in de loc moet wel de afrem vertraging aan staan.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gino's Railworld
mathijs-spoor3
gast

Re: Gino's Railworld
idd, piepende remmen zijn alleen in de stand 0 van de regelaar.

gr
Re: Gino's Railworld
Afgelopen week heel de week druk bezig geweest om de "treinenkamer" leeg te maken en het eind is in zicht.
Heb niet meer met de treinen gereden daardoor.
Afgelopen zondag in Losheim geweest en daar alvast bahnhof "Wildbach" van Vollmer meegenomen, je moet per slot van rekening toch een staion hebben hé.
Wederom bedankt voor de reacties.

Groet, Gino
Re: Gino's Railworld
Misschien wel Fredje maar als ik in jou draadje zie waar je al bent inmiddels loop ik nog heeeeeeeel ver achter  ;)
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gino's Railworld
 :) Hey Gino , zoals ik je een mail heb gezonden ben je van harte welkom om even langs te komen ... ik zal proberen zo spoedig mogelijk de baan terug in orde te brengen zodat je toch de treinen kan zien rijden .

Groeten Freddy

Re: Gino's Railworld
Geweldig Fred, ik wacht het geduldig af.  ;)
Ben erg benieuwd.

Met vriendelijke groet, Gino
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld
Das een hele mooie set om mee te starten Gino, zo ben je bijna verplicht er ook een mooie baan van te maken.
Succes ermee en laat je niet gek maken :P

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld
Bedankt Tony.
En nee, gek laat ik mij niet maken hoor.
Al duizelt het mij wel voor de ogen inmiddels omdat ik als beginneling erg veel moeite heb om een leuk sporenplan te maken.
Maar goed, we komen er wel uit.
Inmiddels is de treinenkamer bijna leeg en kan ik daadwerkelijk beginnen met meten en plannen.

Groetjes, Gino
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gino's Railworld
 :) Ik ben vandaag nog in uw buurt geweest voor mijn werk . Ben ineens langs Karwei gelopen voor de blauwe isolatieplaten  :D :D :D :D

Groeten Freddy
Re: Gino's Railworld
Dat is spijtig dat ik dat niet wist want anders was je van harte welkom geweest.
Maar dat komt ongetwijfeld nog een keer.
Vandaag eindelijk heel de kamer leeg gekregen en kan nu beginnen met de muren even lekker fris te schilderen.
En dan ga ik mij serieus proberen bezig te houden met een railplan.
Heb al enkele pogingen ondernomen maar het lukt niet zo erg, het is moeilijk om dat op papier te krijgen vind ik.

Groetjesssss
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld
He Gino !

Heb je wel al een idee over de vorm van je tafels ? Als je dat hebt (of een paar vormen), is het vervolg een stuk makkelijker.
Zo ben ik al heel wat keren begonnen, misschien werkt dat bij jou ook....
Het kan daarbij ook handig zijn om op te schrijven wat je zeker op je baan wilt zien; groot station, paradebaan, korte treinen, veel natuur, rangeerstuk enz.

Je zou ook met een soort basistafel kunnen beginnen en gewoon met wat je hebt "los"beginnen. Wat rails erbij, huizen die je leuk vindt aanschaffen, spelen en in de tussentijd goed rondkijken en ontdekken wat je zeker wilt. Tijd zat !

Wat ik zeker zou doen, is de muren alvast luchtblauw schilderen, hoef je je daar alvast niet meer druk om te maken :P
Als je het fijn vindt, denk ik graag met je mee.

Grtz Tony

Re: Gino's Railworld
Hoi Tony,
Natuurlijk vind ik het fijn als je meedenkt want voor veel zaken tast ik nog in het duister.
De muren worden inderdaad luchtblauw, eerst nog wat gaatjes dichtplamuren en dan kan ik beginnen met schilderen.

De kamer is rechthoekig en is 2,57m breed en 4,19m lang.
De deur is een vouwdeur dus geen last van en zit netjes in de hoek van de kamer.
Ik zou dus een U-vorm baan kunnen maken.
Als ik de kamer inkom kan ik het linkerbeen van de U 1,80m lang en 1,22m breed laten worden, dan een middenstuk van ongeveer een meter breed en 1,22m diep en dan de rechterpoot van de U kamerbreed, 2,57m dus en 1.22m breed ook weer.(standaard plaat breedte)
Op die manier is de totale lengte ongeveer 3,44m en kan ik er dus zowel links nog naast lopen en rechts ook door onder de baan door te kruipen.

Wat ik op de baan wil zien vraag je, ik houd erg van natuur en bergen, ook in het echt trouwens.
Zit aan zwarte woud scenery te denken.
Heb inmiddels al een stationnetje gekocht in vakwerk stijl, "Bahnhof Wildbach" van Vollmer.
Een draaischijf vind ik ook prachtig maar weet niet of ik daar wel plaats voor heb.
Heb nu twee treinen en die zijn 112,3 en 93,8cm lang en dat vind ik een mooie lengte als langste treinen voor de ruimte die ik maar heb.

Heb al een beetje een idee wat voor baan ik wil, heb eens een baanontwerp gevonden op internet wat geschikt is voor mijn ruimte maar zou daar graag nog een niveau bij willen krijgen en heb geen idee hoe dat voor elkaar te krijgen.
Voor de draaischijf zou met wat aanpassing misschien ruimte in de rechterpoot van de u kunnen zijn.

Plan staat in dit draadje:  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49710.0
Dit zijn de afbeeldingen.
Op de afbeelding staan de lengtes zoals het plan van internet kwam.




Pjedro heeft mij daar al een zetje in de rug gegeven wat betreft de eerste aanpassingen die ik wilde doen, iets naar beneden scrollen in dat draadje om deze te zien.

Maar ben nu dus mijn hoofd aan het breken hoe nog één hoger bergniveau erbij te creëren en zoals al gezegd de draaischijf.
In de linkerpoot van de U zou ik nog een dorpje kunnen maken want die is 1,80m lang en de baan draait daar op 1.20m breedte en heb dus 60cm om dat te doen.
Hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is zo wat ik ongeveer zou willen bereiken.

Met vriendelijke groeten, Gino
Re: Gino's Railworld
Ben ook nog steeds op zoek naar een railsjabloon van Märklin 243372
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld
He Gino, jij bent al vroeg op het forum zeg !

Dit railplan ken ik nog van je draadje, wist alleen niet meer dat het van jou was.
Het is wel geen U-vorm , maar een L :P
Als je veel natuur wilt, is er weinig plek op dit plan. Zeker als je het schotterwerk laat staan.
Een ' aangeklede ' draaischijf kost je minstens een vierkante meter, als je het realistisch wilt maken. Ik heb der mijne om die reden ooit weer verkocht.

Ben weer benieuwd hoe het verder gaat.

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld
Om juist te zijn een draaischijf met alles op en aan reken maar op +/- 150 x 100 cm.
Re: Gino's Railworld
Citaat van: Gino op vrijdag 18 april 2014, 05:46:17
Ben ook nog steeds op zoek naar een railsjabloon van Märklin 243372


Die was je al aangeboden in het topic waar je er om gevraagd hebt in Zoekertjes , maar daar heb je kennelijk niet op gereageerd  :?
Re: Gino's Railworld
@Tony: Kon er niet van slapen vannacht. ;)
Klopt wat het railplan betreft dat dit een L-vorm is maar ik kan er bij mij wel een U-vorm van maken eventueel.
Op dat stuk (linkerpoot van de U) zou ik voorlopig dan een dorpje willen bouwen en misschien een railbus trajectje erbij.
Schotterwerk weet ik ook nog niet of ik dat erin laat zitten.
Heb je nog suggesties hoe ik er nog een bergtraject in zou kunnen passen?

@ Johnnytrain: Bedankt voor de afmetingen.
Dat is best groot, denk dat dit uiteindelijk net wel/net niet zal lukken dan.

@ Ta2trainman: Daar heb ik wel op gereageerd via PB maar die man wilde daar meer dan de nieuwprijs voor hebben exclusief verzendkosten en dat vond ik wat te veel.

Groeten, Gino
Re: Gino's Railworld
Citaat van: Gino op vrijdag 18 april 2014, 10:40:27@ Ta2trainman: Daar heb ik wel op gereageerd via PB maar die man wilde daar meer dan de nieuwprijs voor hebben exclusief verzendkosten en dat vond ik wat te veel.

Groeten, Gino

Dat wist ik niet, en snap dan zeker dat je hem niet wilt. Ik heb wel wat van die sjablonen, maar die zijn voor M-rail. Is het niet wat om het globaal met potlood te schetsen en dan op de PC strak te maken met bijv. SCARM (gratis railtekenprogramma) ?
Zo heb ik het ook gedaan, en later Wintrack aangeschaft, omdat dat meer mogelijkheden heeft en wat nauwkeuriger werkt.
Re: Gino's Railworld
Dat ga ik uiteindelijk wel zo proberen Ta2trainman.
Zal wel moeten want ik heb een Mac en daar werkt Wintrack niet op.
Er is wel een Mac versie en dat heet Railmodeller maar ik kan er geen wijs uit.
Ben niet zo handig met dat soort dingen.
Maar kom er wel uit.
Bedankt voor het meedenken.

Groet, Gino
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld
He Gino,

Ik heb het idee , dat je je blind staart op je railplan. Misschien is het beter om dat ff helemaal te vergeten. Er leiden vele wegen naar Rome en je kunt je ook afvragen of je wel echt in Rome wilt zijn.
Ik ben zelf al 6 jaar met 3 banen bezig (kun je zien bij Tony's simpele banen), maar heb er wel al vooraf 12 gehad.
Ik ben er dus nog niet zo heel lang achter, wat ik nou echt graag wil. Daar komt nog bij dat je je altijd aan de beschikbare ruimte moet aanpassen. Ook weet ik nu dat ik met mijn hernia (en mijn leeftijd 58) alles goed bereikbaar moet maken, ik kruip nergens meer onderdoor. Ook dat bepaalt de vorm van de baan.
Mijn ervaring is ook dat railplannen leuk zijn, maar dat als het spul op de tafel ligt er vaak erg weinig ruimte voor de scenery is. Minder (rails) is vaak meer. Als ik bij ons in de buurt langs het spoor ga kijken, zie ik veel landschap of stad en 2 sporen waar om het kwartier eens een trein voorbij rijdt. Dat is de werkelijkheid en het is de vraag hoe ver je die wilt en kunt benaderen.

Ik hoop dat ik je niet nog meer slapeloze nachten bezorg, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Dan lig je echt wakker >:-D

Ik zou zeggen knap eerst je treinkamer op en denk rustig na over wat je echt wilt.

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld
Hoi Tony,

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk met je stelling.
Zo had ik het nog niet benadert eigenlijk.
Het is ook mijn eerste baan en wellicht dat je dan inderdaad teveel ineens wil.
Ik denk dat ik inderdaad maar eens van start moet gaan met het plan wat ik nu heb inderdaad.
Denk dat dat al heel mooi kan worden.
Heb het op internet nog eens terug opgezocht want er zijn ook nog 3D afbeeldingen bij en die zet ik hier ook nog even neer.
Bedankt voor de tips en het meedenken zover.
Enne, het ligt niet aan jou hoor dat ik vannacht wakker lag  ;)

Groet, Gino
Re: Gino's Railworld




Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld
He Gino !

FF geslape ? (kort nachtje >:-D)

3D plan ziet er prima uit !!!
Gewoon beginnen maar, zou ik zeggen.
Ook de langste reis begint met de eerste stap.
Ben weer benieuwd hoe je verder gaat.

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld
In afwachting van de baan die nog gemaakt moet worden heb ik vandaag alvast mijn eerste gebouwtje af gekregen.
Bahnhof Wildbach.
Gelijk een poging gewaagd om alles te weatheren.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.







Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gino's Railworld
 :)hey Gino , het ziet er zeer goed uit ... ik heb al veeeeeel slechtere stations gezien op t forum ...ben benieuwd naar uw bouw van de baan .
Groeten Freddy
Re: Gino's Railworld
Bedankt Fredje, ben er zelf ook wel blij mee eigenlijk voor een eerste keer.
Vandaag hebben we de kamer eindelijk leeg gekregen met de laatste spulletjes en hebben we de muren al hemelsblauw geverfd.
Dus ook dat gaat allemaal door.
Ik denk dat ik volgende week hout kan gaan halen om de tafel te bouwen.
Ondertussen ben ik ook al begonnen met een tweede huisje, een Schwarzwald boerderijtje.

Groetjesssss, Gino
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld
He Gino !

Ik heb je baanplan en 3D-impressie nog eens goed bekeken. Je hebt -van links naar rechts- tussen je schotterwerk en je tunnelingang met rail er naar toe zo'n 30 tot 40 centimeter bos/natuur (en daar moeten dan ook nog de hellingen inzitten).
Dat is minder dan het op 3D lijkt !
Het is in ieder geval een optische scheiding tussen links en rechts dus wel belangrijk (als jij dat ook zo wil).

Als je je schotterwerk (of fabrieks-aftakking) toch wilt behouden, zou je de wissel er naartoe 1 raillengte naar links kunnen verplaatsen, dat scheelt in ieder geval zo'n 20 centimeter.

Tis maar een meedenk-ideetje 8)

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld
Het schotterwerk ben ik nog niet over uit of ik dat ga doen.
Zit er aan te denken om het te laten vallen en nog een klein stationnetje te maken.
Misschien ook niet zo schuin maar parallel aan de baan maar denk dat ik daar ook niet genoeg plek voor heb.
Eén en ander zal mij wel duidelijker worden als ik daadwerkelijk extra rails gehaald heb en ik eens wat uit kan gaan leggen.
Zal nog wel een aantal weken duren want moet eerst de tafelconstructie nog maken en van half mei tot begin juni ben ik even weg op vakantie.
Dek dat ik pas in de loop van juni rails ga kopen.
Waar is het beste adres om rails te kopen???
Re: Gino's Railworld
Dat gaat druk worden op jouw baan, de rails liggen nog niet en de mensen wachten reeds op de trein. :thumbup:
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld
He Gino,

Waar je ze nieuw goedkoop kunt krijgen, betekent zoeken op internet.
Rails kun je zelfs hier op het forum kopen !
Als je op beurzen koopt, let dan op, want de c-rail uit de beginjaren wordt bros en brokkelt af. Daar is zelfs een topic van.

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld
@Johnnytrein: ;)

@Tony: Ik ga ze ook nieuw kopen maar dacht dat er misschien een bepaald adres was wat bekend staat om goeie prijzen voor rails.
Bedankt voor de tips weer
Re: Gino's Railworld
Ik heb al veel goeds gehoord van crail maikel op marktplaats.
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld
He Gino,

ik ging vroeger vaak naar Treinshop Olaerts in Belgie, maar das me nu te ver rijden. Hij zit nu in de buurt van Genk en ik heb maar heel af en toe nog wat nodig. Ik ga een paar keer per jaar naar een beurs en koop daar dan.
Met goede 2e hands is nix mis trouwes. Kan je de helft of meer schelen. Alleen ff goed kijken en voelen in dit geval.

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gino's Railworld
 :) Ik hou mijn centjes mooi apart voor Houten ... zeer regelmatig beurs en zeker de moeite om daar nieuwe rails te kopen . In Belgie zijn ze veel te duur .

Binnen enkele weken is het weer zo ver ... mijn lijstje ligt al klaar ...  :D :D :D

Groeten Freddy
Re: Gino's Railworld
De beurs in Houten is helaas altijd op zaterdag heb ik begrepen en dan moet ik altijd werken.
Anders zou ik dat wel doen.
Re: Gino's Railworld
Sem en Marc
gast

Re: Gino's Railworld
Mooi station ;)


Groet Sem
Re: Gino's Railworld
Mooi station en mooie foto's, Gino
Gr. Leo
Re: Gino's Railworld
Dank je wel mensen.
Ben inmiddels aan een Schwarzwald boerderij bezig.

Heb vanavond eerste clubavond van de vereniging hier in Zeeuws Vlaanderen bezocht en daar ga ik veel plezier hebben.
Toffe mensen en heb vanavond al vele vraagtekens in mijn hoofd op zien lossen door geduldige uitleg van de clubleden.
Gaat helemaal goed komen.