Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen

Gestart door Gino dinsdag 08 april 2014, 14:06:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
 @citaat @citaat :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Sfeervolle beelden Gino. Fraaie foto's.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Citaat van: Jørg op maandag 29 februari 2016, 23:37:41
-Gino:
Goed zo, dan is het tijd voor een filmpje misschien,  >:-D >:-D

Helaas Jorg en Michel, dat zit er voorlopig niet in want nadat maandag alles nog reed op wat kleine schoonheidsfoutjes na stond dinsdag alles binnen de kortste keren weer stil vanwege de vele foutmeldingen.
Ik heb het eerlijk gezegd gehad met koploper en heb dan ook gisteren besluit genomen om de stekker eruit te trekken.
Na een half jaar worstelen en nog nauwelijks met de treinen gereden te hebben ben ik er klaar mee en heb besloten terug manueel te gaan rijden en zo het plezier in de hobby weer terug te vinden want dat ben ik een beetje kwijt.
Ik sloop voorlopig nog niets maar denk niet dat ik nog de moed bij elkaar gevonden krijg om er weer mee bezig te gaan.
Het is een zeer complex programma en als je net als ik een minimale kennis van computers en programmeren hebt dan is het een hele zware kluif.
Ga mij nu storten op scenery bouwen, iets wat ik wel kan en ook veel leuker vind als een kale baan die prachtig bestuurd wordt door de computer maar waar geen scenery is, ieder zijn ding.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Misschien een beetje hulp zoeken ?  :thumbup: :D
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Heb hulp gehad maar daar ligt het niet aan.
De materie wil niet in mijn schedel binnen dringen.
Is niets voor ,mij, ik ga weer lekker manueel rijden.
Ook leuk
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
-Gino:
Ik respecteer je beslissing, terug analoog gaan rijden is idd ook heel leuk, en je kan je ten volle uitleven in je scenery, dat gaat je trouwens beter af en daar ben je een crack in,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Hij kan gewoon digitaal blijven rijden
met handbesturing, toch ?
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein

Hoi Gino,

Ik kan het me  -helaas en als digibeet-  helemaal voorstellen  :(
Maar dat je mooie scenery kunt maken is een ding, wat zeker is  :thumbup:
Tel daar je fotokunsten bij op en het voor jou herwonnen speelplezier en je kunt weer volle bak genieten  :P

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Ik rijd inderdaad handmatig digitaal, heb geen analoge treinen.
Enige nadeel hiervan is dat je met maximaal drie treinen tegelijk kan rijden om het veilig te houden, twee is beter zelfs.
Maar dat heb ik altijd erg leuk gevonden dus weet zeker dat ik het plezier terug ga vinden nu ik het automatiseren van mij afgegooid heb.
Heb vanmiddag eerste stappen voor nieuw stukje scenery al gezet, binnenkort foto's daarvan.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Gino,

Wel vind het erg dat je inderdaad met koploper gaat stoppen, en ik begrijp jou heel goed ik heb al 8 jaar mijn CS2 en heb daar al veel plezier aan gehad. nu ben ik zelf al stapje verder, heb een remmodule geplaats en sein(en) geplaats viessman en de waarde van de loc naar boven en beneden. en nu remt de loc mooi voor rood, en rijd mooi als het groen word. wens je alvast heel veel geluk met je scenario en zien je foto's wel komen.



Groeten

Peter
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Hallo Gino,

Een goede beslissing doen wat je het liefste wilt rijden als je het plezier maar weer terug vindt in de hobby dat is het belangrijkste voor mij maar zeker voor jouw. :thumbup: :thumbup:
Je scenery kunsten daar kan ik nog veeeeel van leren vergeleken met mij ben jij een scenery kunstenaar. ;) ;)
Kom maar op met je mooie foto's want van je foto's heb ik altijd veel kijkplezier. :thumbup: :thumbup:
Nogmaals doen wat je zelf wil en waar je achter staat dan maar met 2 of 3 treinen rijden als ze maar rijden daar gaat het om mijn vriend. :) :) 
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Hello Gino,

Koploper niet opgeven, het is een klik maken en dan snap je het. Ik wil anders wel eens een poging wagen om het je uit te leggen, heb paar jaar gelden er ook mee begonnen, van niets kennis van koploper, ondertussen ben ik bezig met seinen automatisch aan te sturen ed, eens je die klik hebt gemaakt dan blijft het normaal wel in het kopke zitten.

Het is zeer moeilijk in het begin maar al doende leert men en wil je gerust uitleg geven in gewone mensentaal :D over koploper.

Groet Tom
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Gino,

Begrip voor je beslissing heb ik alleszins.
Enkele jaren geleden stond ik voor de keuze: Koploper of i-Train.
De omvang van de handleiding gaf de doorslag: ruim 400 pagina's tegenover amper 200.
Inmiddels nadert i-Train met rasse schreden ook dat aantal van 400.
Ik weet niet of ik dat nog langer kan bijbenen; de tijd zal het leren.
Waar niet is verliest de keizer zijn rechten en zal dat uiteindelijk kunnen resulteren in het weer zelf aan die knoppen draaien waarvan ik denk dat het nodig is.

Cees
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Beste Gino,

Het is mijn ervaring dat mensen die ontzettend goed zijn in het creatieve deel van onze hobby (scenery) wat meer moeite hebben met het ontzettend logisch denken wat de automatisering vereist, iTrain werkt wat meer intuïtief, wellicht nog een optie om te proberen, nee Raptor zal het ook niet zijn, alhoewel je daarbij geen afleidend computerscherm hebt met zijn eigen logica uitdagingen.

Niet getreurd, het gaat er om hoe je je hobby beleeft als die beleving maar goed si.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Citaat van: reeves op zondag 06 maart 2016, 23:16:37
Hello Gino,

Koploper niet opgeven, het is een klik maken en dan snap je het. Ik wil anders wel eens een poging wagen om het je uit te leggen, heb paar jaar gelden er ook mee begonnen, van niets kennis van koploper, ondertussen ben ik bezig met seinen automatisch aan te sturen ed, eens je die klik hebt gemaakt dan blijft het normaal wel in het kopke zitten.

Het is zeer moeilijk in het begin maar al doende leert men en wil je gerust uitleg geven in gewone mensentaal :D over koploper.

Groet Tom


Tom, ik heb je een berichtje gestuurd.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Vandaag mijn aandacht weer op de scenery gericht.
Het gedeelte links van de stad was ik al aan begonnen en had ik al grof voor elkaar.
Vandaag aan het definitieve vormgeven en afwerken begonnen.
Enkele foto's




De grondplaat zonder gebouwtjes





En zo met gebouwtjes





En de eerste straatsteentjes zijn gelegd
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
-Gino:
Nu kan je jezelf weer ten volle inzetten, komt ongetwijfeld weer dik in orde,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Fraai gecomponeerd en vormgegeven, Gino  :thumbup:

Dat maakt veel goed, lijkt me zo  ;)

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Ziet er nu al zeer sfeervol uit. :thumbup: :thumbup:
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
 :) Gino, je bent weer lekker bezig. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Laat dat ge-automatiseer maar lekker achterwege,  gewoon nu weer lekker doen waar je goed in bent.
En dan kunnen wij weer genieten van de mooie plaatjes van je scenery en ons laten inspireren door de Profi-Gino.  B)

Dirk-Jan (die al dat ge-automatiseer ook niet ziet zitten O:-D)
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Gino,

Mooi weeral jij hebt het echt wel in je, die scenario is echt top hoor.  :P  :thumbup:
Dat wil ik ook kunnen, kijk lekker naar je draadje en dan kijk ik hoe maakt hij dit en dat.  :D  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Hoi Gino,

De opstelling van het geheel ziet er zeer fraai uit. B)

Gr.
René
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
En daar gaat Gino weer: flink aan het stempelen :thumbup:
Je hebt de smaak te pakken en laat er geen gras over groeien, of nu juist wel :roll:
Ik huppel met Dirk-Jan mee: laat dat geautomatiseer maar zitten,
want hier krijg je het publiek wel mee plat :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Hey Gino,
Ik kan me je teleurstelling in koploper voorstellen, het idee dat veel treinen veilig tegelijk kunnen rijden wordt de grond ingeboord.
Maar aan de andere kant is er wat aan als dat allemaal voorgeprogrammeerd rond rijdt?
Dan het plezier van handbediening en goed opletten. Jammer van het geld maar een ervaring rijker en een illusie armer.
Je bouwsels zijn onvergelijkbaar mooi. Ga met plezier en goede moed verder, wij genieten mee van je foto's.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Iedereen bedankt voor de opbeurende berichtjes.
Dat doet een mens goed.

Na een paar nachten gezonde nachtrust en er nog eens goed over nagedacht te hebben heb ik besloten om alles te laten zitten.
Heb er per slot van rekening al heel veel tijd ingestoken en alles eruit halen kan altijd nog natuurlijk.
In eerste instantie was mijn bedoeling om alle s88's te demonteren om samen met de twee nieuwe 22"schermen te verkopen maar wie weet ga ik ooit het licht nog eens zien in de wondere wereld van koploper en dan zit alles er nog gewoon natuurlijk.

Voorlopig ga ik wel door met scenery maken en manueel rijden zodat mijn treinen waarvan sommige al een half jaar in de vitrinekast stonden weer eens lekker hun rondjes kunnen draaien en ter zijner tijd zal ik misschien de draad dan weer oppakken.

Vanmiddag daad bij het woord gevoegd en alweer heel wat schaal vierkante meters straatsteentjes gestempeld.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
-Gino:
Das een hele goede beslissing, en wie weet pak je de draad vroeg of laat weer terug op om verder te gaan met de pc besturing,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
 @citaat Gino lekker doorgaan met de scenery. :P

En idd misschien later toch nog weer oppakken. ;)

Hetzelfde gevoel heb ik ook een beetje met Itrain en mijn proefbaan. Maar ik richt wel mijn baan in, op PC besturing.
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein

Hoi Gino,

Als het om te rijden niet nodig is, om het spul te verwijderen, lekker laten zitten  :P
Denk aan je knieën bij het stratenmaken  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Vandaag post.
Een lading autobanden van AlbertJan ontvangen.
Die kunnen we mooi gaan gebruiken om het benzinestation aan te kleden.
En tot mijn grote verassing had hij er nog een leuk lantaarnpaaltje en wat poppetjes bij gedaan.
Daar wordt een mens vrolijk van. :)
Bedankt AlbertJan  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Gino,

Albertjan, ik zeker een goed man, heb er ook al dingen gekocht.
en daar zat ook een lantaarn bij en poppetjes, kan ik ook gebruiken hier.

veel plezier met je tankstation, en niet te dure prijzen  :P


Groeten

Peter
Re: Gino's Railworld, van Schwarzburg naar Wildbach en Rosenstein
Hallo,
Vandaag is het precies twee jaar geleden dat ik mijn startset gekocht heb.
De daadwerkelijke start van de baanbouw was twee maanden later maar toch is het een beetje een feestdag vandaag.
Om dit heugelijke feit te vieren ben ik begonnen met de bouw van seinen voor Bahnhof Schwarzburg.
Na eerst vakkundig advies bij Sander ingewonnen te hebben wat het mooiste bij mijn baan zou passen om zo getrouw mogelijk te werken heb ik de seinen als bouwpakket van Viessmann gekocht bij Conrad en het zijn dubbele ongekoppelde armseinen geworden die met servo's aangedreven gaan worden.
Het eerste sein heb ik in elkaar staan.


Het was een behoorlijk gepriegel en in de handleiding staat dat je het in een half uurtje kan bouwen maar die tijd heb ik ruimschoots ver-zesdubbeld.
Denk wel dat de volgende seinen sneller in elkaar geraken nu ik weet hoe en wat en heb nu ook een voorbeeld natuurlijk.


Zo krijg je het bouwpakket aangeleverd


Met genoeg kleine pruts onderdeeltjes


En hier alle kleine onderdeeltjes bij elkaar.

Zal proberen een fotoverslag te maken van de bouw van het volgende sein.
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Knap stukje vakwerk.
Verstandig om ze met servo's aan te sturen want de magneten van Viessmann laten het nog weleens afweten.
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Knap werk. Ik kan me voorstellen dat dat de eerste keer meer tijd kostte met zoveel gepriegel. Maar het resultaat is erg fraai om te zien. Zal ook mooi staan in werking op je baan.

Groeten,
Wico
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Vakmanschap Gino. Ik wacht op de fotosessie van het volgende sein.  Enkel seinen heb ik al in mijn bezit maar de dubbele kosten een pak meer.
Dus wacht ik het resultaat van uw vakmanschap af en koop mij ook de "Doe het zelvers". >:-D >:-D  Suc6. ;)
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Gedenkwaardig jubileum, Gino  :thumbup:

Ik kan me zelfs je intro in dit topic herinneren  :P
Je hebt je inderdaad niet gek laten maken en je bent je eigen weg ingeslagen !

Het resultaat mag er wezen, daar mag je gerust heel trots op zijn en ik denk dat het veel voldoening schenkt.
Ik hoop nog vele jaren van je draadje te mogen genieten  ;)

Grtz Tony
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
-Gino:
Prachtige realisatie, echt een geduldig werkje, mooi resultaat,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Hallo Gino.
De seinen van Viessmann zijn fraai om te zien en mooi gedetailleerd.
Alleen zijn de bijbehorende prijzen voor de reeds gebouwde ook aan de "fraaie" kant!
Door het zelf in elkaar zetten voorkom je de hoofdprijs en het resultaat is even fraai.

Leuk om te lezen en te zien dat het bouwen nog steeds prima gaat.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Gebruik je de univefsele aandrijving van conrad hiervoor?
Ik ben heel benieuwd naar hoe je de seinen gaat aandrijven en of dat lukt.
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
@iTom; Dankjewel voor compliment.
Servo's zijn besteld en zijn onderweg uit China

@Wicho: eerste keer was moeilijk omdat het ook in het Duits is maar we hebben het voor elkaar gekregen en daar gaat het maar om.

@stafmarklin: Ik kan na het bouwen van het eerste sein wel begrijpen waarom de kant en klare zo duur zijn.
Maar met wat geduld, een goede loep en een lekker muziekje op de achtergrond is het te doen om ze zelf te maken en dat zal straks wel meer voldoening geven als je ze zelf gemaakt hebt.
Als bouwpakket valt de prijs goed mee overigens en heb je zes ongebouwde voor de prijs van één gebouwd sein.

@Tony: Dankjewel Tony voor leuke berichtje en klopt dat ik meestal wel mijn eigen weg bewandel.
En ja hoor, je zal zeker nog jaren mijn draadje kunnen blijven volgen want het is te leuk om ermee te stoppen.

@Jorg: Bedankt vriend, is inderdaad een geduld werkje maar wel erg ontspannend

@AlbertJan: De detaillering is fenomenaal en ben dan ook helemaal verliefd op deze seintjes.
De prijs valt als bouwpakket gelukkig goed mee.
Het bouwen gaat nog steeds goed maar moet helaas af en toe wel een ongevraagde pauze inlassen vanwege steeds terug kerende rugklachten maar het is niet anders.
Ik heb al een deel van de autobandjes die ik dankzij u heb een mooi plekje gegeven bij de garage en daar maak ik eerdaags fotos van want de grondplaat daarvoor is bijna klaar.

@MaartenMarklin: ik heb servo's besteld voor de aandrijving
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Gino,

Das leuk dat gelukt is je zelf bouw seinen, zelf koop ik ze kant en klaar.
Ben niet zo handig, heb vandaag nog een gekocht en die word morgen geplaats.



Groeten

Peter
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Hoi Gino,

Knap werk, ik doe het je niet na met al dat gepriegel maar ik weet nu wel waar ik moet zijn als ik ooit met dit soort seinen ga werken  :)

Gefeliciteerde met het tweejarig bestaan van je baan/hobby je hebt de boel zeer snel op de rit gekregen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
laatst had een kat/poes een armsein aan gort gelopen en ja de loepenbril moest er aan de pas komen om de boel weer te reparen.
maw wat een geduld en vaste hand om zo'n bouwpakket te maken  :thumbup:
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
@Peterke; Bedankt voor je reactie.
Ik wilde ze eerst ook kant en klaar kopen maar voor mijn hoofdstation heb ik er alleen al 12stuks nodig en dat aan ?69,- per stuk dat werd mij wat te gortig.
En ik vind dit soort dingen leuk om te doen.


@Peter; doe ik graag voor je, bedankt voor de felicitatie en compliment.


@Ruud: een loupe is onontbeerlijk voor dit soort werk, vaste hand is wel handig om dit te doen.
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Gino,

Oei ja ik heb de andere uitvoering, die zijn iets goedkoper maar heb er maar 3 nodig station en 3 parade baan en nu 3 dwergseinen draaischijf. en ja als je 69 maal 12 doet dan tikt alles door, maar vind het wel moedig van je om ze zelf te maken hoor.



Groeten

Peter
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Gefeliciteerd met het jubileum.
Het mag dan flink gepruts zijn, het resultaat is er wel naar  :thumbup: :thumbup:
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Als je de servo's aan gaat sluiten, wil je daar ook een beschrijving van maken voor ons? Ik wil graag weten hoe je die op de armseinen aan sluit.

Ik heb een flink aantal Marklin armseinen ( met de grijze kastjes ) en ga die denk ik verkopen en stap over op Viessmann.
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Gino, misschien overleggen met de lokale politie om het verkeer te regelen, ik verwacht een forummers stormloop met pakketjes te monteren seintjes.  :) :)
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
-Gino,
Met heel veel respect voor jouw werk moet ik echt toegeven, dat jij meer in jouw mars hebt, dan dat jij zelf dacht. Wat een nauwkeurigheid om dat allemaal in elkaar te zetten. Het is maar goed dat er beschrijvingen zijn, die het gefriemel in die armseinen wat verduidelijken. Jij gaat nog eens een expert worden op dit gebied. Op deze wijze bespaart jij echt een flinke duit "?" 's. Fantastisch gedaan! "Chapeau"!
En bedankt voor de prachtige foto's! :thumbup: :thumbup:
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Bedankt voor de berichtjes mensen.
Ik ben vanavond bezig geweest om het tweede sein te bouwen en daar gelijk een foto en geschreven verslag bij te maken voor hier op het forum.
Hopelijk hebben mensen er iets aan.
Re: Gino's Railworld, begonnen met de bouw van seinen
Bouwverslag Viessmann hoofdsein van de DB met ongekoppelde armen NR 21 12 22

Stap 1
Het staat zo niet in de handleiding maar ik doe als eerste de steldraden die op de handleiding geplakt zitten met een plakbandje eraf halen en dan maar gelijk de steldraadmof op de steldraad plaatsen en opzij leggen want die heb je pas nodig als het sein op de baan gezet wordt en zo ben je gelijk een paar kleine onderdeeltjes af die je niet meer kwijt kan geraken.


Stap 2


Het solderen van een diode en een weerstand aan de bedrading. Let er bij de diode op dat de kant met de zwarte markeringsring naar de draad moet wijzen en met het zwart krimpkousje geïsoleerd wordt.


Het weerstandje heb ik met de kant van de gouden markeringring naar de draad gesoldeerd en met het gele krimpkousje geïsoleerd.


Zowel bij de diode als de weerstand kan je de stang een stuk inkorten.
De meegeleverde zwarte dunne draad dient in 2 stukken van 30cm en 1 stukje van 5cm geknipt te worden.

Stap 3 is het aanbrengen van de bedrading.
Voer eerst de twee stukken van 30cm door de grondplaat en daarna door de mast.


In de mast zitten T-vormige gaten waar de lantaarns in geschoven zullen worden en de draad dient uit het vierkante gat daar net onder uit te komen.
Let erop dat de draad met de weerstand door het bovenste gat voor de lantaarn uit de mast komt en de diode draad door het onderste gat.
Dit is een geduldwerkje want de draden willen constant uit de andere vele openingen in de mast naar buiten kruipen.


Vervolgens moet het stukje draad van 5cm nog van het bovenste naar het onderste gat doorgevoerd worden.
Een fijn puntig pincet kan een goede vriend zijn voor het doorvoeren van de bedrading


Volgende stap is de mini LEDtjes aan de bedrading te solderen waarbij je op moet letten dat je de plus en min aan de goeie kant vast soldeert.
Op de foto heb ik aangegeven welke de plus en welke de min kant is


In de handleiding staat ook een duidelijk schema waar duidelijk te zien is welke draad aan welke kant van de LED gesoldeerd moet worden.


Handigheidje is om de LEDjes op een stuk dubbelzijdig tape te plakken om wegspringen te voorkomen want ze zijn erg klein en als ze wegspringen vind je dat waarschijnlijk niet meer terug.


En zo ziet het er dan uit als ze allebei op de bedrading gesoldeerd zijn


Als de LED's gesoldeerd zijn sluit je de draadjes aan op een trafo om te testen of je het goed gedaan hebt en dat ze branden.


Als dat allemaal goed is kan je de LED's voorzichtig in de lantaarnbehuizing gaan friemelen en de bedrading voorzichtig terug in de mast trekken






Als alles gemonteerd is en de bedrading zit terug getrokken in de mast getrokken kan je de mast op de voetplaat monteren en nog een laatste keer testen.
Dit was het moeilijkste gedeelte van de bouw.