Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron

Gestart door Stationsbaan zaterdag 21 mei 2016, 23:51:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
Dag Mark.

Het tunnelportaal gaat er steeds beter uitzien! :thumbup:
Je zult jezelf af en toe wel een bouwvakker voelen:
zand, cement en rioolbuizen is toch niet iets waar
de gemiddelde modelbouwer mee in de weer is :roll:

Groeten,

Erik.
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal


Hoi Mark,

Dat is weer mooi gelukt  :thumbup:

Om (ooit) de slang te vervangen een tekeningetje.

Ik kijk weer uit naar de volgende update  :P

Grtz Tony
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
Bedankt voor de foto's. Voortaan droom ik achter iedere schutting een bouwende buurman met een gedeelde treintjeshobby. :thumbup:
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
-Mark,
Vanmiddag werd ik door familie in CH attent gemaakt op het volgende filmpje:



Jij in elk geval ook heel veel suk6 met jouw prachtige opzet van een 'tuinbaan' !!  :thumbup: :thumbup:
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
-Gerard:
Dank voor het plaatsen van een zeer mooi filmpje, was weer genieten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
Dag Mark,

Met belangstelling het draadje vanaf begin door gekeken.
Dit wordt mooi! duim.(iconen kan ik niet plaatsen)

De stenen in de keermuren moeten juist niet gelijk zijn, zo ziet het er straks veel natuurlijker uit.

De buis voor de slang (als je er nog bij kunt): probeer eens een bocht van 45 gr., dan een stukje rechte buis en weer een bocht van 45 gr. Mogelijk gaat de slang er dan makkelijker door.

Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: IIM tuinbaantje update 18-08-2016 tunnel/tunnel portaal
Mark,

Ik heb weer met plezier je update bekeken. :)
De muren bij de tunnel ingang zijn mooi gelukt en zien er natuurgetrouw uit (in mijn ogen dan he  ;)). :thumbup:

Ga zo door en ik kijk nu alweer uit naar je volgende update. :)
IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
Hallo allemaal,

Peter bedankt voor je leuke reactie.

Ik doe het met veel plezier Jorg.

Ja Adrie vooral met een lekker zonnetje erbij is het echt genieten van  het tuinbaantje.

Inderdaad Erik. Vooral tijdens al dat mengen van de betonmortel.

Tony bedankt voor je idee. Ik weet niet of het lukt met het type slang wat ik hier heb, maar ga het zeker proberen mocht het nodig zijn.  De slang heeft diepe ribbels aan de buiten kant. Het er door heen duwen van de slang gaat overigens redelijk makkelijk. Alleen even het uiteinde wat buigen en het gaat goed door de bocht. Het eruit trekken van de slang ging erg moeilijk. Inmiddels ben ik er achter waarom het zo lastig ging. De ribbels van de slang blijven achter de opening van de buis hangen. Een beetje mee helpen aan die kant en dan gaat het prima. Als het uiteinde eenmaal in de buis verdwenen is gaat het heel makkelijk.

Graag gedaan Jan Willem. Bedankt voor je leuke reactie.

Gerard dat is een mooi filmpje.

Wil Tweeendrie er zit ongeveer vijf cm recht tussen. Achteraf gezien was een langer stuk misschien beter geweest, maar ik kan er niet meer bij. Ik heb de slang er inmiddels nog een keer uit gehad omdat die vol met algen zat. Het eruit halen en weer terug erdoor duwen van de slang lukte prima. Oefening baard kunst. Het was even wennen aan de steentjes van de keermuur, maar ik ben er zeer tevreden over.

Michel bedankt voor je reactie. Het ziet er inderdaad natuurgetrouw uit.

Update 19-09-2016: (de eerste update die volledig via de ipad is gemaakt)

Dit is de mal voor de tunnel waar de rivier doorheen gaat lopen. Op de mal licht het nieuwe plato voor de vijverfilter. Deze moet nog worden gebeitst. De pootjes zijn in hoogte verstelbaar zodat de vijverfilter waterpas staat.



Het vervolg van de heuvel/berg. Alle tegels zijn nu aangepast zodat de trein erlangs kan. Aan de achterzijden is een strook van een tegel rechtopgezet en in de beton gestort. Hier steunt de tegel die als deksel dient op. Deze tegel zal verwijderbaar blijven om de filter binnen te kunnen halen in de winter.



Zo ziet de voorkant er momenteel uit. Als de tweede tunnel en de tunnel voor over de rivier gemaakt zijn komt hier zand als een heuvel tegen aan te liggen.



Behalve dat de betondelen voor spoor twee van het station nu ook op hun plek liggen is er niet veel zichtbaars verandert. Toch zitten er weer heel wat uren in het vervangen van de railverbinders voor de schroefbaren variant, het leggen en aansluiten van de bedrading. Ik heb de gaten nog niet dicht gemaakt omdat er nog wat bedrading bij moet. Deze moet ik nog aanschaffen. De nog te leggen bedrading is voor de nog te maken wissel aandrijvingen en de verlichting van de toekomstige bebouwing.



Dit is mijn tijdelijke bediening in het tuinhuisje. Van boven naar onder:
1 De grijze met gele rijregelaar verzorgt de stroom voor het relais voor het ompolen van de baan spanning tussen beide keerlussen.
2 Het groene wisselschakel kastje dient als drukknoppen om het relais om te schakelen.
3 Met de rode rijregelaar worden de loc's bediend. (Maximaal 1 tegelijk)
4 Met de drie witte drukknoppen kunnen het doodlopende spoortje en spoor 1 en 2 van het station stroomloos gezet worden. Zodat hier een loc kan blijven staan terwijl een ander rijd.



De beugels voor de nieuwe lampjes zijn geplaatst. Op de foto staat er maar 1 maar ze zijn alle vier bevestigt. De oude moeten wel nog verwijdert worden.



Tenslotte nog een filmpje van de rijdende treinen. Owe ja bijna vergeten ik heb een tweedehands wagon aangeschaft als uitbreiding voor de stainz.



Groet Mark,
Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
Mark

Prachtig om te zien zo een tuin baan,  :P rijd allemaal heel mooi  :thumbup: :thumbup: :thumbup:





Groeten

Peter
Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
-Mark:
Prachtige realisatie tot nu toe, blijf je baan met aandacht volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
Mark,

Prachtig filmpje van je tuinbaan. :thumbup:
Vooral het laatste stuk met de camera voorop is mooi en geeft toch de baan heel anders weer dan via de bovenkant gefilmd. :) :)
Baan lijkt meteen langer met de camera voorop gemonteerd. :thumbup: :thumbup:
Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
Dag Mark.

Leuke film om te bekijken, bedankt voor het maken en tonen,
al met al geeft het een goed beeld van hoever je al bent :thumbup:
Het geheel gaat er steeds beter en mooier uitzien!
Ik vroeg mij af welke bouwwerken er op de baan komen en
welke je daarvan zelf gaat maken? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar

Ik sluit me bij Erik aan, Mark  :P

Ben ook benieuwd !

Grtz Tony
Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
Hallo Mark,

Is alweer een tijdje geleden, dat ik je topic bezocht heb.
Wat een voortgang, zeg.
Leuk waren de foto's en filmpjes😄
Ben benieuwd wat er een volgende keer, allemaal weer gedaan is.
Kijk er naar uit.

Gr.Wim

Re: IIM tuinbaantje update 19-09-2016 reiden maar
Dat doe je mooi Mark
Leuk dat je jou voortgang hier laat zien ook omdat het toch weer anders bouwen is en aan
andere zaken moet worden gedacht dan bij een Ho baan.
Ik ga jou draadje zeker blijven volgen
Ga zo door
Groetjes Frank
IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Hallo allemaal,

Dankjewel voor jullie reacties Peter, Jorg, Michel, Erik, Tony, Wim en Frank.

Erik en Tony dit is wat er aan bebouwing op de planning staat.



Het is de bedoeling om alle gebouwen en bruggen zelf te maken. Van de molen heb ik een bouwtekening.



Het station wordt een SS (StaatSpoorwegen) vijfde klasse. Zie onderstaande link. Het is.de bedoeling om een dergelijk station te maken van toen ze net gebouwd waren. Ik weet nog niet welke plaatsnaam erop komt. Er zijn een behoorlijk aantal van deze stations gebouwd in Nederland. Op internet vond ik iemand die bouwtekeningen aanbied voor dit type station. Ze zijn wel in een andere schaal, maar dat valt wel om te rekenen. Ik heb ze nog niet besteld en hoop dat deze genen nog actief is. Zou mij een hoop werk schelen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Standaardstations_van_de_Staatsspoorwegen#/media/Bestand%3AStation_Reuver.jpg

Welk kerkje/kapelletje, bruggen en vishuisje er gaan komen weet ik nog niet. Hier heb ik nog niet naar gekeken. Suggesties  zijn altijd welkom. De bruggen ben ik van plan  om van messing te maken.

Update 07-11-2016 Perron.

Het perron is afgetekend op karton en vervolgens overgetrokken op de natuursteen tegels. Mijn broer heeft ze netjes rond geslepen. Recht slijpen wil mij nog wel enigszins lukken maar rond was me toch echt wat te lastig daar is mijn broer beter in. Hieronder het resultaat. De delen liggen hier niet meer netjes op hun plaats maar ze passen netjes.



Ik ben nog aan de bedrading en aan een bloembak voor de achterkant van de berg bezig. Voorlopig zal er wel niet heel veel meer gebeuren aan het tuinbaantje van wegen de winter.

Momenteel ben ik bezig aan de achtergrond en led-verlichting van mij Ho baan. Ik probeer hier binnenkort een apart topic voor de Ho baan te openen.



Groet Mark,
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
-Marc:
Dank voor de weer mooie uitgebreidde update,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Nu de winter in aantocht is kan je weer toeleggen op je H0 baan, zodat je het hele jaar door met je hobby kan bezig zijn.
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
-Mark,
Het is goed, dat jij jouw tuinbaan even terzijde schuift. De temperatuur werkt ook niet mee en de materialenzijn daardoor ook minder bruikbaar. Maar dan is er ook nog een H0-baan. Kijk, stilzitten is blijkbaar helemaal niets voor jou. Energie moet je kwijt kunnen. Jij hebt nog volop energie en dat is goed en gebruik dat maar eens om in de komende winterperiode, die hoop ik voor jou niet al te lang duurt, je te bezinnen om de `Gebouwtjes` van en in de tuinbaan.
Suk6 met beide banen!  :thumbup:
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Mark,

Wederom een leuke update van je tuinbaan het perron door je broer mooi rond geslepen zal straks een leuk tafereel geven als de treinen daar stoppen.
Ook je h0 baan ziet er leuk uit en ik kijk uit naar je topic over de achtergrond en de ledverlichting zodat ik weer wat kan opsteken van dit moois.

Je link van de Staatsspoorwegen stationsgebouwen vond ik erg interessant en heb ik met plezier gelezen bedankt hiervoor.
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Hey Mark

Dat gaat lekker maar begrijpelijk dat dat nu even stil ligt.
trouwens mooie bouwtekening van de molen.
Maar ben ook benieuwt naar jou ho baantje.
Groetjes Frank
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Dag Mark,

Weer even naar de voortgang van de baan gekeken, heel leuk het filmpje. :thumbup:
Gezien de temperaturen logisch dat je even stopt buiten.

Mogelijk een tip voor je: kijk eens bij de Nederlandse Vereniging voor Modelbouw, zij hebben een uitgebreid tekeningenarchief, misschien zit daar iets voor je bij.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron

Hoi Mark,

Bedankt voor het tonen van de verdere plannen !

Het HO-binnenwerk ziet er ook veelbelovend uit en zal ons hier zeker door de winter helpen  :P

Grtz Tony
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Hallo Mark,
zonet voor de "winterslaap" nog een update delen, bedankt. Leuke vorderingen weer. :arrow: :thumbup:
Wil (tweeendrie) geeft een goede tip, kijk maar hier. Mischien zit er wat voor je bij

Ben nu ook nieuwsgierig geworden naar je Ho baan. ;)
Re: IIM tuinbaantje update 07-11-2016 perron
Hallo allemaal,

Deze keer even geen update maar alleen even reageren op de reacties.

Graag gedaan Jorg. Ja zo blijf ik lekker bezig met twee banen.

Gerard stil zitten is inderdaad niks voor mij ik moet wat te doen hebben. Aan energie wil het helaas nog wel eens ontbreken. Eerst had ik inderdaad gedacht om de gebouwtjes voor het tuinbaantje in de winter te gaan maken. Maar dat ga ik maar niet doen ik vrees namelijk dat ik dan helemaal niks meer aan mijn ho baan gedaan krijg. Bovendien zouw ik het materiaal dan alsnog buiten moeten gaan zagen.

Michel Ik heb net een topic aangemaakt voor mijn ho baan. De led-verlichting en achtergrond waar ik momenteel aan bezig ben zullen daar aanbod komen zodra ik het verslag heb bijgewerkt tot waar ik nu ben gebleven met bouwen. Onderaan deze post zal ik een link naar het topic invoeren. Graag gedaan ik vond de link ook heel interessant.

Dankjewel voor je reactie Frank. De link naar mijn ho baan vind je onderaan dit bericht.

Super bedankt voor de suggestie Wil. Helaas staat er geen kerk of kapel op, maar zag wel twee stationnetjes die zouden passen. Als het niks word met het bestellen van de tekening die ik in gedachte had ga ik een van deze twee maken.

Graag gedaan Tony.

Cees dankjewel voor de link. Ik had de site zelf ook al gevonden, maar zo weet ik zeker dat ik op de goede zat. Voor mijn ho baan zie de link hieronder.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63785.0

Groet Mark,