Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lichtseinen analoog

Gestart door a.devocht zondag 06 april 2014, 12:01:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lichtseinen analoog
a.devocht
gast

Lichtseinen analoog
Beste mensen

Ik wil op C-rails conventioneel rijden en lichtseinen schakelen met schakelrails. De nieuwe seinen zijn er duur en het hobbysein werkt niet met schakelrails.
Zou ik oude k-rails seinen kunnen gebruiken, en hoe moet ik dat apart een massa maken, of is dat niet nodig?
Of heeft iemand een beter idee?

groet
alphons, nieuw op het forum
Re: Lichtseinen analoog
Aliebengalie
gast

Re: Lichtseinen analoog
Er zijn nog genoeg analooge seintjes te vinden , moet je eens een bezoek brengen aan een treinen beurs....daar vind je ze in overvloed.
Ook op bv Markplaats / Ebay vind je ze nog.
Die waren geschikt voor M-rail , maar kun je zeker bij je C-rail prima gebruiken.
En zeker als je daar nog schakelrail bij toepast.

Veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Lichtseinen analoog
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Lichtseinen analoog
Hallo Alphons,

Je zou de oude licht seinen kunnen gebruiken die voor de M rails worden gebruikt.
Heb ik ook gebruikt mijn M rails baan, wel de voeten verzinken in de plaat, staat een stuk mooier.

Gr Einte

Re: Lichtseinen analoog
a.devocht
gast

Re: Lichtseinen analoog
Hoi Einte

Dat was ik ook van plan. Ik vroeg me af of er dan extra massa aangelegd moet worden, omdat het sein vroeger met een metalen plaat aan de M-rails zat.
En zijn K-seinen niet gemakkelijker onder de plaat te bevestigen?

groet
alphons
Re: Lichtseinen analoog
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Lichtseinen analoog
Bij het gebruik van de 70-serie seinen, zul je bij C-rails altijd een massaverbinding moeten maken om de lampen te laten branden. Hiervoor zit een bus aan de voorzijde van het sein.
Bij de seinen van de 72-serie (K-rail) kun je aandrijvingen inderdaad gemakkelijk loskoppelen. Je moet dan wel een alternatief zoeken om de mast te monteren. Ook hier moetje voor het laten branden van de lampen een massaverbinding leggen.
In beide gevallen doet de grote grondplaat dat voor M- en K-rail.

John
Re: Lichtseinen
a.devocht
gast

Re: Lichtseinen
Beste mensen
Nog een seinvraagje.
Ik heb hier een nieuw lichtsein 76391. Ik wil dit analoog gebruiken.
Ik lees nu in de gebruiksaanwijzing dat het in de verpakking digitaal moet worden ingesteld.
Betekent dat dat het naderhand niet meer digitaal gebruikt kan worden?
Re: Lichtseinen analoog
Lid sinds: 2008

offline
Re: Lichtseinen analoog
Hoi Alphons,

Als het sein in de verpakking zit, dan zie je dat er een metalen staafje omheen geklempt zit.
Dit zorgt ervoor dat je het sein een digitaal adres kunt geven.
Zit dat staafje er niet, dan kun je het sein niet programmeren.
Later kun je dit staafje er weer op doen om hem alsnog te prgrammeren.
Is dus geen probleem als je hem nu analoog gebruikt en later toch wilt programmeren.

Groeten,
Ton.
Re: Lichtseinen analoog
a.devocht
gast

Re: Lichtseinen analoog
Beste Yeoman
Dank voor de uitleg.