Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.

Gestart door Populier donderdag 03 april 2014, 17:14:18

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Ben net begonnen om mijn 2 BR 44 locs te voorzien van lopi 3 (zijn nog op voorraad). Helaas geeft ESU in de handleiding een andere kleurcodering dan die in de BR 44 aanwezig is. Om te voorkomen de de lopi gaat hemelen graag antwoord op de volgende vragen. Er gaat een zwarte draad van de 66415 naar de rechter koolborstel. Welke kleur draad van ESU is hiervoor bedoeld? Verder neem ik aan dat de rookgenerator kleur paars van M aan de groene draad (aux1) van ESU moet. Dan blijft nog over de lamp achter die bij M rechtstreeks aan de decoder zit. Is er iemand die hiervoor een slimme oplossing heeft bedacht? Voor de volledigheid 2 opnames bijgevoegd: de motor

en de decoders


Alvast bedankt
Hennie
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Zoek even op onze Wiki daar staan vast de aansluitingen.
of Googlen anders wil ik dat wel voor je doen.

groet
Harald
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Hallo Hennie,

na ombouw met Esu magneet wordt de motor zelf slechts met 2 draden aangesloten, alleen de oranje en grijze draad van de decoder worden gebruikt naar de koolborstels toe. De spoel met zwarte draad die vanaf de Delta decoder komt in zijn geheel vervallen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Harald: Wiki al bekeken maar kon er niets vinden.
Water: Ik ben bang dat ik in het verleden de verkeerde setjes gekocht heb. Ik heb alleen de decoder in de set zitten.Geen magneet. Dacht dat je met deze motoren geen nieuwe magneet nodig had :( Dus balen, maar ga vanavond wel even naar de Wap. Moet het motorschild ook vervangen worden??
Het is weer even lastig om na een paar jaar de draad weer op te pakken.

Groet Hennie
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Zou zeggen neem het spul mee , maar ik vermoed dat ook je standaard schild te dik is ......heb me bril niet zo op....maar ik vermoed dat het een nieuwe word. Inclusief magneet.

Mvg: Alex
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Als je niks aan de rotor verandert (van 3 naar 5) kan je het oude schild gebruiken.
Zo ja dan moet er ook een andere magneet op.

groet
Harald
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
gewoon ff googelen op ombouw of umbau en er gaat een wereld voor je open.Zoek ook eens op afbeeldingen.
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Hallo Hennie,

je hebt voor deze loc Esu magneet met nummer 51962 nodig bestemd voor locs met een trommelcollectormotor, deze is los verkrijgbaar. Het motorschild is dan nog steeds bruikbaar. Voor 7 tot 10 Euro ben je dan klaar. Alternatief is een hoogvermogenset gebruiken met 5 polig anker, magneet en motorschild,

met vriendelijke groet,

Walter



Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Beste Mensen,
Ook bij mij zijn de grijze cellen wat vergeetachtig aan het worden. Heb tenslotte al zo'n stuk of 15 locs een tweede leven gegeven. Maar als je een paar jaar er tussen uit gaat moet je toch weer even wennen. Normaal kocht ik de complete setjes van esu incl. magneet maar in de setjes die ik heb liggen zat alleen een decoder vandaar de verwarring. Zal  mijn leven beteren. Tenslotte hebben we indertijd in A'dam Osdorp toch leuke knipperlichtjes gemaakt. Heb nog even de foto's bekeken, was een gezellig dagje.

groet Hennie
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Zie: Kleurenschema Märklin versus ESU
http://wiki.3rail.nl/index.php/NEM_connectoren_en_kabelkleuren


Mvg,
Peter
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
hallo Peter.
Ik heb even gekeken op de wiki naar het schema maar dat is volgens mij hetzelfde als in het esu boekje staat. Alleen heeft M bij de beide BR 44 andere kleuren gebruikt. Maar het maakt niet uit beide BR44 lopen als een speer en stoten een flinke rookpluim uit die nu tenminste te beteugelen is via f1.
Ook het licht is nu te schakelen. Na wat veranderingen in de cv's hebben beide het naar hun zin (ze hoeven niet meer zo hard te rijden).
Verder aan allen die gereageerd hebben: dank voor de bijdragen.

groetjes Hennie
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluitschema M decoder 66415 naar lopi 3.
Hi Hennie,

Zo zie je maar weer waar dit Forum goed voor is.
Veel plezier met de hobby.

groet
Harald