Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?

Gestart door puko dinsdag 01 april 2014, 13:01:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?
Ik heb nog een hele voorraad van slanke K-railwissels type 2271 liggen. Die hebben soms al wel eens problemen met het beweegbare hartstuk. Ik zou ze daarom willen vervangen door de nieuwe generatie slanke wissels. Enkel weet ik niet of ik de wisselaandrijvingen 7549 hiervoor ook nog gebruiken kan. Gezien de nieuwe aandrijving wel op de oude wissels bv kruiswissel 2275 past veronderstel ik dat het omgekeerd ook het geval is, maar zeker ben ik niet.
Wie kan mij hier helpen?

Groetjes
Ronald
Re: passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?
Antwoord ja. Alles is uit wisselbaar (bij de slanke lijn).

Maar waarom zou je 2271 en 2272 vervangen. Je kunt ook het beweegbaar hartstuk verwijderen.
Zie de talloze draadjes daarover hier op het forum en elders.
Er zijn niet alleen nadelen aan oude slanke wissels, maar ook voordelen. Die voordelen merk je overigens pas als je 2-rail en 3-rail mixt, of als je een hosentrager opbouwt uit slanke wissels.
Re: passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?
Bedankt voor de tip Jan Willem. Zal de nodige forums eens aflopen naar ombouwtips.

Groetjes
Ronald
Re: passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?
Re: passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?
Citaat van: Jan22 op dinsdag 01 april 2014, 15:22:45
Maar waarom zou je 2271 en 2272 vervangen. Je kunt ook het beweegbaar hartstuk verwijderen.
Als je het hartstuk verwijdert, dan mis je nog de goede aansluitingen van de tongen. Als jet het goed wilt doen moet je d.m.v. een relais ook nog de tongen omschakelen. In tegenstelling tot de nieuwe wissels liggen de tongen namelijk nergens aan en de Puko's zijn even hoog als de rails, waardoor de sleper de tongen raakt.

Groet,
Bert
Re: passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: passen oude wisselaandrijvingen op nieuwe slanke k-railwissels?
Digitaal Ja en Analoog nee.
Je kunt met draadbruggen de tongen aansluiten, mits je een extra puko plaatst (die iets hoger is). Ik heb op die manier nooit kortsluiting bemerkt in het gebruik.

Digitaal sluit kortsluiting nauwer. Dan is tongpolarisatie (bij voorbeeld met een bistabiel relais) echt noodzakelijk. Nu heb ik destijds een goedkoop setje relais aangeschaft. En als je een chinees 0,50 tot 1 ? per relais betaalt, dan doe je het gewoon meteen goed.

Een andere manier toonde Ben (Frotter, de Spoorman) destijds: die zet een wissel om met een servo, en gebruikt de draadveer van de servo meteen om als polarisatie schakelaar dienst te doen (in zijn geval voor het hartstuk, in dit geval voor de wisseltongen).