Vandaag heb ik samen met mijn zoon van 7 een al lang en breed afgeschreven groene lok 3029 omgebouwd.
Dit was voor hem de eerste keer, en hij heeft dapper geholpen!
Wat is dat leuk om dat samen te doen (als je weet dat je niets te verliezen hebt....)
Nadat we de hele lok gewassen in wasbenzine, gedroogd en gesmeerd hadden konden we beginnen aan de wederopbouw...
Een hamomagneetje was snel gevonden, dus de ombouw van de motor was snel geregeld
Daarna hebben we er een ZIMO MX64 in gestoken.
Maar toen moesten we nog een rookgenerator inbouwen, want tja wat doe je als je die vraag krijgt: "Pa..... doe je er asjeblieeeft een rookgeneratortje in? Pa???"
Van de 3029 hadden we 2 lokjes liggen, 1 met en 1 zonder schoorsteen.
Beiden hadden slechts 3 buffers

Eerst maar eens met de groene beginnen en van binnen uit een gaatje van 3,5mm geboord. Rookgenerator er in, maar die stond nogal scheef naar voren.....
Omdat de voorkant van de ketel nogal dik was, kon daar aan de binnen kant wel een stukje vanaf...
Even met de dremel er door en klaar waren Marco en Gydo!
Maar een groene lok met een koperen pijp (en wat verf resten van de vorige eigenaar..), we vonden het maar niks!
Met mijn botte 3,5mm boor ben ik de schoorsteen van de andere 3029 uitgaan boren.
Dat het boortje hiervoor bot MOET zijn bleek tijdens het boren.
De onderkant van de schoorsteen werd warm en zette iets uit.
Na ongeveer 1 cm kwam de boor dan toch te voorschijn en was de schoorsteen van de lok. Nadat ik de ondekant gelijk gesneden had, kon ik hem passen op de generator:

Een groene lok met een zwarte schoorsteen is natuurlijk ook niet alles.
Nu had ik gisteren voor het eerst in mij treinencarriere een verfkwast vast om mijn eerste tunnel portalen te schilderen...
De link was snel gemaakt, en mijn zoon wilde het lokje natuurlijk maar wat graag met de HEIKI verf schilderen (ja, ik weet het, dat is niet de juiste voor dit klusje)
Eerst een laagje bruin:

Toen een laagje zandsteen
en daarna nog wat aanzetten met graniet
(het is niet de bedoeling geweest om er een reele weatherlook van the maken)
Voor de gein de nummers van de lok nog even met een rode viltstift geaccentueerd

en dan de rookgenerator aan!!

Tja en als we dan toch bezig zijn:
FILMPJE 1FILMPJE 2