Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hulpmiddel voor lijmen ballast?

Gestart door siko maandag 30 december 2013, 00:28:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Hallo bouwers,

Ik sta aan de vooravond van het verder van ballast voorzien van de k-rails. Voor het neerleggen van de ballast heb ik een bakje gemaakt waarmee het snel gaat. Maar ik zie op tegen het (in)lijmen met de verdunde boekbinderslijm met een klein spuitje. Dat is een monnikenwerk zoals velen van jullie wel weten.

Nu vroeg ik me af of er hulpmiddeltjes zijn om dat druppelen sneller te doen, zonder dat er lijm op de bielzen of rails komt. Per tussenruimte moet je al gauw 4 druppels plaatsen. Ik zal eens experimenteren met malletjes van glad karton of papier, maar ik voorzie een kliederboel.

Wie denkt met me mee? (of biedt zich aan om het voor mij te doen, het is nog maar een meter of 20...)  :P

Groet,
Siko
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Hi Siko,

Wij strooien het grof in en dan vegen we het met een kwastje in profiel.
Zeer fijne plantenspuit (nevel van Faller) ietsjes nat maken.
Daarna druppeltje 1 op 4(water) verdunde Flex-lijm (rubberlijm) een druppeltje tussen de rails en eentje aan beide zijden dit per biels.

Wij verven eerst de rails slecht met roestkleur en als alles klaar is met bruin

groet
Harald
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Dus jij komt het voor mij doen? ;)

Zoals jij het beschrijft doe ik het ook. Maar leuk is anders...

Siko
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Hi Siko,

Soms doen we met z'n tweeen enkele meters dubbelspoor op een avondje.
Gezellig en bakkie koffie erbij.

groet
Harald
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Je kunt ook kiezen voor deze procedure:
De ballast goed mengen met plaksel voor zwaar behang (b.v. Perfax).
Dit mengsel op de gebruikelijke wijze langs en tussen de dwarsliggers strooien en in model brengen.
Daarna met ontspannen water (druppeltje afwasmiddel erin) flink natnevelen.
Tijdens nevelen afstand bewaren om te voorkomen dat de ballast wordt weggeblazen.
Dit nevelen kun je eventueel met een airbrush doen.
Zeer goed (twee of drie dagen. Afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid) laten drogen.

Voordeel: Geen lijm in het nevelwater. Dus ook geen lastig te verwijderen vlekken op de rails.



Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Hi Siko,

Helemaal vergeten, onder de rails leggen wij zelfklevend Neopreen-strip, perfect.
Heel veel reductie van het geluid (maar dan wel lijmen met rubber / latex lijm) en direct een mooi profiel. (zie de foto)

groet
Harald
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Gewoon met een plastic pipet doen. Ik heb er een aantal bij de apotheek vandaan. Het gaat behoorlijk snel daarmee :) 20 meter... dat is een behoorlijk eind...

Groet Ronald.
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
20 meter is het al gauw. Lengte baan 5,5 m, dubbel spoor heen en terug...

Ik durf het echter niet te nat te maken i.v.m. corrosie. Op een klein stukje waar ik teveel water bij de lijm had gedaan ging de rails van onder roesten, wat boven zichtbaar werd.

Een pipet is misschien een idee i.p.v. de spuit.
Toch ga ik nog kijken of een malletje me kan helpen.

Groet,
Siko
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Vraagje,

Zijn deze lijmen nadien verwijderbaar? Als je later dingen wil wijzigen op je baan  moet je die sporen opnieuw kunnen gebruiken neem ik aan..

Groetjes uit Ronse Dimitri.
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Hi Dimitri,

Gewoon natuurkunde want latex (rubberlijm / voorstrijk ect) is oplosbaar met gewone huis tuin en keuken Spiritus.
De rails wordt er zelfs hartstikke schoon van.

groet
Harald
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Citaat van: Dimitri op zondag 23 maart 2014, 11:46:06
Zijn deze lijmen nadien verwijderbaar? Als je later dingen wil wijzigen op je baan  moet je die sporen opnieuw kunnen gebruiken neem ik aan..

Ja als je wateroplosbare lijmen gebruikt wel. Bijvoorbeeld verdunde houtlijm of voorstrijk. Zelf heb ik de rails vastgelijmd met houtlijm. De ballast gedaan met de lijm van Anita-decor. Het gras heb ik gedaan met voorstrijk. Zie ook even mijn bouwdraadje: Poggendam

Groet Ronald.
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Citaat van: Haradigi op maandag 30 december 2013, 00:53:49


Wij verven eerst de rails slecht met roestkleur en als alles klaar is met bruin


Verven jullie met een kwast of met de airbrush? Ik zit namelijk ook nog even te denken over de volgorde van schilderen balast enz. En ben bang dat ik mijn balast gaa schilderen als ik achteraf de biels schilder.

Gr
Re: Hulpmiddel voor lijmen ballast?
Hoi,

Mijn stappen:

- Eerst de ondergrond schilderen (zand bruine ondergrond);
- Het draden aan de rails vast maken;...
- De rails op de baan plakken;
- De rails schilderen (XF64 of zo van Tamiya);
- Eerst het gras langs de rails;
- Daarna ballasten.

Natuurlijk eerst met een paar proefstukjes en daarna op de grote baan doen. :)

Groet Ronald.