Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Acht leggen met Engelse wissel

Gestart door Wim_zelf vrijdag 28 maart 2014, 12:41:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Acht leggen met Engelse wissel
Goedemiddag,

Ik ben me suf aan het puzzelen hoe ik een dubbele lus kan leggen , of beter een 8 vorm, met als kruising een Engelse wissel. Op de wiki kan ik hierover niets vinden.
Het gaat in dit geval over M-rails.

Ik ben benieuwd of iemand dit al eens heeft gedaan, of weet hoe het moet.

Groetjes

wim
Re: Acht leggen met Engelse wissel
Heb je dit al geprobeerd in een rail teken programma ? Zoiets als anyrail.
Re: Acht leggen met Engelse wissel
Wim,

Niet zo moeilijk. Je legt 2 cirkels van 11 x bocht 5200.
In het open stuk leg je de engelse wissel 5207, vervolgens vul je beide cirkels aan met resp. 1 stuks 5205 en een 5208.

Je hebt dus nodig 22 x 5200, 1 x 5207, 2 x 5205 en 2 x 5208..


Je kun het ook met de 5128. Dan complementeer je eenvoudig de engelse wissel aan alle kanten met 22 x 5100
Re: Acht leggen met Engelse wissel
Dank je alphons,

Ik denk dat ik er wel uit ga komen met wat puzzelen.

Ik heb een 5207, maar slechts 6x 5200, maar heleboel 5100. Dus het zal 5207 moeten worden met per kant 2x 5200 en aanvullen met 5100 en wat passtukjes

Nu hoop passen meten met een gewone kruising.

Het bevindt zicht straks in schaduwstation, maar liefst zou ik het zo netjes mogelijk leggen omdat je er later moeilijk bij kan. Ik heb een fotootje bijgevoegd.
Re: Acht leggen met Engelse wissel
Nou Wim,

De bocht van een 5207 en van een 5100 hebben een verschillende diameter qua boogstraal. Dat krijg je met een hoop passtukjes misschien wel aan elkaar, maar ik zou het in een schaduwstation waar ik moeilijk meer bij kan, zeker niet doen. Verhoogt de kans op ontsporingen aanzienlijk, naar mijn mening.


Ik zie op de foto dat er ook nog wissels liggen. Zijn die van de 5100 of 5200 ?. Zijn ze van de 5100 dan kan je beter proberen een kruising 5114 of een engelse wissel 5128 te kopen. Dan heb je al die passtukjes niet en heb je in elk geval vloeiende bochten.  Voor een tientje heb je een hoop ellende minder. Klikkie doen
Re: Acht leggen met Engelse wissel
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Acht leggen met Engelse wissel
Hallo Wim,

Kleine stukjes kun je ook vervangen door je rails op maat te maken.
Met de dremel kun je je rails op maat maken, zo kun je een hoop voor elkaar krijgen.

In mijn baan heb ik dat ook gedaan, je hoeft je niet te houden aan de maatstaven van de rail geometrie van marklin.

Bij sommige kruiswissels zitten van die kleine stukjes van 8 mm. die heb ik niet gebruikt  :O

Scheelt een hoop bij het rijden, zonder hobbels.

Gr Einte

PS wees niet bang om je dremel in een stuk rails te zetten, ze kosten toch haast niks  :-* :-*
Re: Acht leggen met Engelse wissel
Hallo,

Allen bedankt voor de inbreng, maar na een middagje rommelen is alles over de kop gegaan. Onze baan ligt in een hoek van de kamer met een schuin zolderdak erboven. Op het deel vooraan heb ik nu enkele opstelsporen gemaakt waar Calvin (12 jaar) wat speelactiviteiten kan creƫren met grind, hout etc. De rest van de baan nu een klein tweesporig doorgangsstation en een keerlus. Blijft nog net genoeg ruimte over om het helling te maken om naar boven te gaan.
Zodra ik de tijd heb zal ik wat foto's plaatsen.
Ook heeft de rails hier en dar wat onderhoud nodig, dus werk zat.

We houden jullie op de hoogte.

Groetjes wim en calvin
Re: Acht leggen met Engelse wissel
Dag Wim,

ben benieuwd naar je foto's, ik blijf het topic volgen.

Groet, Patrick