Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wisselbediening d.m.v. servo's

Gestart door railfocus woensdag 26 maart 2014, 20:45:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselbediening d.m.v. servo's
beste collega 3-railers,

Gefrustreerd geraakt door de almaar stuk gaande wisselaandrijvingen van tante M*, besloot ik over te gaan op servo's voor de wisselaandrijving. In diverse draadjes las ik dat het niet moeilijk zou zijn (het woord Makkie viel ergens), dus ik schafte mij vol goede moed het volgende aan (ik had al een Ecos 50200): 2 stuks SwitchPilot servo, 10 servo's merk Tower Pro en 8 stuks verlengsnoer bij Conrad. Bij de produkten van Esu zit een handleiding en Esu wil je doen geloven dat het allemaal heel eenvoudig is.
Maar ik kom er met geen mogelijkheid uit. Uit bittere ergernis heb ik de handleidingen in de hoek gesmeten en ik weet niet wanneer ik die er weer uithaal.
Wie o wie kan mij in heldere bewoordingen uitleggen wat ik nou moet doen om toch die servo's aan de praat te krijgen. De servo's aan de wissels monteren dat lukt me wel, maar juist het electronica gedeelte nekt me. Al krijg ik maar een handreiking....
Alvast hartelijk dank!
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Beste onbekenden (wij hebben graag (voor)namen om iemand aan te spreken)

Wat wil je weten, heb je de gebruiksaanwijzing gelezen ?.
Decoder aansluiten, servo's aansluiten en dan de decoder programmeren.
Kan manueel (analoog) of digitaal (via de centrale).
Waar ben je geraakt en wat heb je geprobeerd ?
Laat maar weten, dan kunnen wij pas helpen.

Mvg

Olivier
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Ik zelf heb het niet zo op SwitchPilot servo
Goed alternatief is rosoft servo switch klik
Simpel in te stellen en werkt 100% betrouwbaar. Juist bij het inschakelen van je modelbaan zoekt de servo zijn midden instelling op en maakt geen rare swiepers zoals andere servo elektronica wel doet.
Mijn persoonlijke mening een goede aanrader! (nee heb er geen aandelen in)

Mail Rosoft, ook zonder polarisatie relais te verkrijgen (voor 3-railers dus)

Gr Class-58
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
waarom gebruik je geen OC32 hierop kanje 32 servo's aansluiten?

Edit: fout verbeterd waren niet 16 maar 32 servo's inderdaad, ik was met mijn test stukje in de war voor 16 servo's
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Ik wilde dat net ook melden, alleen kunnen er geen 16 maar maximaal 32 servo,s op aangesloten worden.
De decoders van Rosoft kosten 16, 50 en hierop kun je ( als ik het goed gezien  heb ) maar een servo op aansluiten.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Sorry Olivier,
de naam is Hugo. Ik heb de gebruiksaanwijzingen gelezen (technisch engels, niet mijn sterkste kant).
Kijk, de volgorde die je noemt (Decoder aansluiten, servo's aansluiten en dan de decoder programmeren) was mij al niet duidelijk.
Dat de SwitchPilot als een decoder moet worden gezien was mij ook niet duidelijk. Ik heb op school een vak als begrijpend lezen gehad,  maar dit soort technisch werk gaat aan mij voorbij. Ik zal het met deze wetenschap nog eens proberen, als ik er niet uitkom, hoop ik bij je terug te mogen komen voor nieuw advies.

Mvg, Railfocus (Hugo)
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
In combinatie met de TowerPro Servo's raad ik de Esu Switchpilots af. Dit omdat deze Esu decoders niet goed werken (alleen met de servo's van Esu zelf). Alle andere decoders werken wel prima. Wij maken gebruik van de DigiRails

Verder is het inderdaad eerst decoder aansluiten op de Ecos, dan het adres programmeren, en vervolgens de servo aansluiten en de uitslag van de servo in de decoder programmeren.

Groeten,

Rauke
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Citaat van: degeluidsman op woensdag 26 maart 2014, 21:50:24
Ik wilde dat net ook melden, alleen kunnen er geen 16 maar maximaal 32 servo,s op aangesloten worden.
De decoders van Rosoft kosten 16, 50 en hierop kun je ( als ik het goed gezien  heb ) maar een servo op aansluiten.
Inderdaad kunnen op een OC32 maximaal 32 servo's op aangesloten worden. Dus een stuk goedkoper dan 32 Rosofts.

Mvg,
Peter
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
We vergeten allemaal te vragen hoe Hugo zijn twee gekochte SwitchPilot servo wil gebruiken. Analoog of digitaal, en met of zonder PC. Dat maakt uit voor de adviezen die we hem kunnen geven. Want laten we wel zijn OC32 en Rosoft zijn alternatieven die je pas inzet als je het analoge stadium ver voorbij bent.

Stel Hugo werkt analoog, net als ik, en hij gebruikt SwitchPilot servo's, net als ik. Dan is dat het probleem wat moet worden opgelost. Om te beginnen heb je een servo tester, daar mee stel je vast of de servo de juiste beginstand heeft. Dan kun je met wat knopjes de decoder programmeren, maar programmeren heeft dan toch meer de betekenis van afstellen of fine-tunen.

Hugo heeft er twee gekocht. Maar over de voeding vertelt hij niets. Ik gebruik de voeding van een oude laptop. Dat gaat prima, maar je moet even uitzoeken hoe.
Ik gebruik reedcontacten die ik aansluit op de aansluitingen voor schakelaars, en daar beginnen de eerste echte problemen die ongedocumenteerd zijn: hoeveel servo's kun je (bijna) tegelijkertijd aansturen met 1 SwitchPilot servo? Geen 4 in elk geval.

Maar nu Hugo weer: wat doe je, hoe wil je ze gebruiken, en hoever ben je gekomen in een testopstelling?
Ik lees dat je ook een Ecos 50200 hebt, dat wijst erop dat je digitaal gaat. En dus dat je een andere volgorde te gaan hebt dan ik. Hoe voed je die?
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Hallo Hugo,

Citaat van: railfocus op woensdag 26 maart 2014, 21:51:13
Ik heb de gebruiksaanwijzingen gelezen (technisch engels, niet mijn sterkste kant).
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/SwitchPilotNL.pdf


Mvg,
Peter
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Daar zit maar heel weinig Engels bij. :)
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Hallo Jan22,
Allereerst dank voor het meedenken! Om je vragen te beantwoorden: ik werk sinds mijn herintrede bij de modelspoorwereld digitaal. Als voeding heb ik de SwitchPiliot aangesloten op de rails, m.a.w. ik betrek de voeding van de Ecos 50200. Dat kan, want er zullen niet teveel wissels tegelijk hoeven te schakelen. Mijn testopstelling (als je die term mag gebruiken) is: de SwitchPilot is gekoppeld aan de Ecos 50200; die heb ik weten aan te sluiten. Maar zodra ik een servo aan de SwitchPilot prik, gebeurt er niks, welk CV ik ook op mijn Ecos intoets. Er staat in de handleiding dat beweging A van de servo kan worden gedefinieerd met CV 38, 41, 44 of 47, afhankelijk van de gebruikte servo. Ik heb ze alle 4 geprobeerd maar er gebeurt niks. Ik snap er geen jota meer van!
Weet jij toevallig wat ik nu moet doen en hoe?
Alvast dank voor je antwoord!

Mvg, Hugo (Railfocus)
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Heb je de voeding en track ingangen met elkaar verbonden?

Klopt het adres in de Ecos met het geprogrammeerde adres?

Groeten,

Rauke
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Hallo Rauke,

Citaat van: memen45 op donderdag 27 maart 2014, 12:31:34
Heb je de voeding en track ingangen met elkaar verbonden?

Ja, dat heb ik gedaan conform de gebruiksaanwijzing.

Citaat van: memen45 op donderdag 27 maart 2014, 12:31:34
Klopt het adres in de Ecos met het geprogrammeerde adres?

Ik zal wel een oen zijn, maar dit snap ik al niet. Wat moet er nu met elkaar kloppen? De SwitchPilot en de Ecos zijn nu met elkaar verbonden. Alleen de servo doet nog steeds niks.

Groet van een wanhopige Hugo
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Je moet in de ecos wel eerst het adres ingeven van de switchpilot, en dan ook nog van de poort waaraan de servo hangt.
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Maak eerst een wissel aan in je Ecos met bijvoorbeeld adres 1. Zet vervolgens de Switchpilot in programmeermodus en schakel de wissel met adres 1 op je Ecos. Als het goed is heeft de Switchpilot nu de adressen 1-4. Je weet dan zeker wat het adres van de decoder is.

Groeten,

Rauke
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Dank je, Memen45, maar zover was ik al (ondanks mijn onkunde). Nu moet ik die servo nog aan de praat zien te krijgen, en dat is tot nu toe nog niet gelukt. Hoe doe ik dat dan?  8o 8o 8o

Groet, Hugo
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Goed even inhaken op Rauke's post:

Citaat van: memen45 op woensdag 26 maart 2014, 22:52:40
In combinatie met de TowerPro Servo's raad ik de Esu Switchpilots af. Dit omdat deze Esu decoders niet goed werken (alleen met de servo's van Esu zelf). Alle andere decoders werken wel prima. Wij maken gebruik van de DigiRails

Onder andere in dit draadje bij het buurforum is daar wel het een en ander over te lezen.

Goed: Over jouw probleem: wil je eens een foto maken hoe je het een en ander hebt aangesloten. Ook hoe je de servo aansluit op de Switchpilot.

Groet Ronald.
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Natuurlijk ronaldk, hier istie:

Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Hallo Allen,

Ik heb eindelijk resultaat!  Heel erg bedankt voor jullie commentaar! Het zijn duidelijke verhalen. Achteraf (kijk je een koe in zijn kont) snap ik maar niet hoe het niet tot me door wilde dringen, maar kennelijk is er een technische flard in mij komen varen, want:

Hij (de servo) doet het  :-) :-) :-)

Ik kan morgen aan de slag met het ombouwen van mijn wissels. De suggestie van een OC32 zal ik zeker in gedachte houden!

Nogmaals: erg bedankt!

Groet, Hugo (Railfocus)
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
wat heb je nu allemaal gedaan dat het nu wel werkt?
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Nou, het was meer: wat had ik nagelaten. Ik had de waarde van de CV's steeds op "0" laten staan. En dan gebeurt er niet veel, d.w.z. helemaal niets. Ook bleek in een eerder stadium dat ik de servo verkeerd om aan de SwitchPilot had aangesloten. Toen ik dat omdraaide ging de servo bij inschakeling van de Ecos nl. bibberen, waardoor ik begreep dat er dus een signaal naar de servo werd gestuurd. Maar goed, ik heb er veel van geleerd. Zonder jullie hulp was het waarschijnlijk niet gelukt!

Groet, Hugo (Railfocus)
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Hallo Hugo,

Dank voor je feedback. Inderdaad is het verkeerd aansluiten van de servo een veel gemaakte fout.

Citaat van: railfocus op donderdag 27 maart 2014, 20:31:57
Toen ik dat omdraaide ging de servo bij inschakeling van de Ecos nl. bibberen, waardoor ik begreep dat er dus een signaal naar de servo werd gestuurd.

Goed over het bibberen oftewel jitteren, zie ook even dit bericht bij het buurforum over Esu-decoders en andere merk servo's. Mogelijk is het moeilijk op te lossen.

Groet Ronald.
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Mogelijk is het zelfs niét op te lossen. Mocht je meer decoders nodig gaan hebben: gebruik een ander alternatief als de DigiRails DR4024 Servodecoder.

Groeten,

Rauke
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Nee hoor Hugo die switch pilots zijn echt perfecte dingen, jitteren kun je gewoon uitzetten cv50 naar 1, maar volgens mij ben je nog niet zo ver... stap voor stap.  Tis mij gelukt gaat jouw vast ook lukken..
Rob
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: wisselbediening d.m.v. servo's
Sorry Rob, de oude switch pilots zijn helaas slechte dingen. Lees de info maar eens goed die op het beneluxforum staat, die genoemd wordt in het bericht van Ronald.