Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

verschil tussen gelijk en wisselstroom (digitaal rijden)

Gestart door union pacific woensdag 26 maart 2014, 20:25:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verschil tussen gelijk en wisselstroom (digitaal rijden)
Hallo!
Ik zou graag eens willen weten, als er een loc van bv. LSmodels uitkomt in gelijkstroom en een paar in wisselstroom,
wat is er dan juist gewijzigd met deze wisselstromer om deze te laten rijden op 3rail systeem?
Een sleper eronder en grotere flenzen voor zover ik weet :)
Re: verschil tussen gelijk en wisselstroom (digitaal rijden)
Yep, meer niet. Moderne loks hebben al een gelijkstroom motor.

De term wissel en gelijkstroom bestaat feitelijk niet bij "digitaal". Toch blijven fabrikanten hardnekkig DC en AC roepen terwijl het verschil eigenlijk alleen de wijze van stroomafname is: 2 of 3rail.

Gr, Ben.

Re: verschil tussen gelijk en wisselstroom (digitaal rijden)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: verschil tussen gelijk en wisselstroom (digitaal rijden)
Vergeet ook niet de assen!

Voor 2 rail zijn die gescheiden, voor 3 rail niet ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: verschil tussen gelijk en wisselstroom (digitaal rijden)
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: verschil tussen gelijk en wisselstroom (digitaal rijden)
Het viel mij ook al op, vroeger stond er duidelijk op de trafo's van Marklin dat ze AC zijn. Tegenwoordig in het digitale tijdperk staat er toch duidelijk DC op. Dus inderdaad het enige verschil is nog 2 of 3 rail en welk protocol ga je gebruiken voor de aansturing van je decoders..

Robert
...die het allemaal weer een klein beetje op de rails krijgt met zijn hobby....