Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder

Gestart door Shaggy zaterdag 22 maart 2014, 19:10:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Beste forumleden,

Ik zit met een idee maar weer nog niet helemaal hoe ik deze het beste uit kan voeren. Zo heb ik in de 90's een BR103 gekocht (3357) en een aantal bijbehorende rijtuigen, namelijk de 4295, 4296 en 4298. In twee van deze rijtuigen heb ik destijds al de interieurverlichting ingebouwd, type 7330. Elke rijtuig heeft dan zijn eigen sleepcontact en krijgt dus zijn voeding los van elkaar.

Inmiddels weet ik dat er de stroom geleidende kortkoppeling bestaat. Dit is een mooie oplossing door ze met elkaar te verbinden en op één punt via de sleper de verlichting te voeden.

Nu ben ik echter mijn loc's aan het ombouwen met daarin een mLD/mSD. Deze decoder heeft een aantal extra uitgangen/functies. Per uitgang zou deze een constante stroom kunnen leveren van 250mA.

Mijn idee is dus om te kijken hoe ik, vanuit de BR103 de verlichting kan schakelen, doormiddel van een extra AUX uitgang (functie) van de locdecoder. Ik vraag me echter af hoe veel ampère zo'n 7330 verlichting trekt. En is de geleverde spanning van zon AUX uitgang hetzelfde als wat hij direct van de baan zou krijgen? Dit in verband met de lichtopbrengst van de interieurverlichting. Ook heeft rijtuig 4298 twee sluitseinen, maar ik zou hiervoor kunnen kiezen om deze via een eigen sleper zijn voeding te kunnen laten krijgen, wanneer het allemaal wat veel wordt via een uitgang op de locdecoder.

Afhankelijk van het vermogen dat een 7330 verbruikt, zou ik zo een keuze kunnen maken of ik drie, vier of vijf van dergelijke rijtuigen zou kunnen voorzien van deze kortkoppeling/verlichting combinatie. Daarnaast zou ik niet weten of de nieuwe LED verlichting 73400 een optie is. LED's zouden minder stroom verbruiken dus dat zou ook nog een oplossing zijn voor mij.

Wat ook zou kunnen is het gebruik maken van een relais in een bepaald rijtuig welke dan altijd aan de BR103 moet worden gekoppeld, maar dit zou ik als laatste optie doen. Op deze manier zou de 250mA ruim voldoende zijn maar ben ik niet rijtuig-onafhankelijk.

Weet iemand wat deze 7330 of 73400 verbruiken aan stroom?
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Een aux uitgang gebruiken om een relais te schakelen is de enige veilige manier. Met dit relais schakel je de baanstroom naar de stroomvoerende koppeling van de loc.
Ik heb dit bij al mijn locs ingebouwd,

Groet,

Guus
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Guus,
Wat jij bedoeld is waar ik aan zat te denken daarnet, nadat ik dit topic gestart was. Jij gebruikt het relais in de loc zelf?

Zo ja, welke relais gebruik jij hier voor? Lijkt me interessant om deze te gaan gebruiken in de BR103.
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Ik plaats het relais in de loc zelf. Eventueel kun je nog een functiedecoder plaatsen in je wagons, maar met het relais kun je de verlichting gewoon aan en uit schakelen. Je gebruikt gewoon een niksaandehandrechttoerechtaanrelais (mini) dat op beurzen goed verkrijgbaar is.

Groet,

Guus
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Je laat de stroomkring dus via de sleper van de loc lopen?

En als je nog voorbeelden/typen hebt van zo'n relais hebt, sta ik daar voor open. Ik kom nog niet op de bekende beurzen en één meteen gokken via internet zou een aanname zijn of de correcte heb.
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Relais 24v ,minimaal 1 ampère en zo klein mogelijk.
Dan zit je altijd goed.
Dus genoeg keus om op te gokken.

Robin
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Ik kan deze wel leveren, indien gewenst.
prijs, ca 1,= p.st.

24v, 1-polig wissel, monostabiel. (Fuitsui)
lxbxh (ex pin) =>  10,0 x 7,5 x 10,0 mm
Omdat deze 24v is, kan deze rechtstreeks worden aangesloten, zonder voorschakelweerstand.





Je kan ook de verlichting standaard inschakelen, en bij bekrachtigd relais uitschakelen.

Gr. Marcel
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Oké, daar heb ik inderdaad al wat meer aan. Waar slaat echter die 24v op? Ik dacht namelijk dat de spanning op de baan onder de 20v zit. Kan deze dan relais schakelen welke voor 24v gemaakt is?

En deze 1A zal de maximale stroom zijn welke door het secundaire gedeelte van het relais aan kan? (zonder dat de puntjes verbranden, zeg maar)
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Een 24v relais schakelt ongeveer op een spanning tussen de 16 en 28 v.

Wil je het precies weten zoek je het datablad van het relais erbij.
Daar staat keurig in tussen welke waarden de spanning moet liggen.

En je aanname van die stroom klopt.Maar het lijkt me niet verstandig meer als 1A door stroomvoerende koppelingen te sturen.

Robin
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Nuttige topic gezien mijn slechte ervaringen om een reeks van 6 ledverlichtingen via een functiedecoder (Uhlenbrock 76900) te laten aansturen.  Blijkbaar is dit te zwaar voor de 1A uitgang .
Loc 1200 : je kan die relais leveren aan 1? ?  Hoe groot zijn die dingen om in te bouwen in wagens ?  Moeten er nog onderdelen voor of achter het relais zoals elco, weerstand enz. ?
Ook las ik dat er relais zijn die op AC werken en op DC.  Hoe zit dat met Marklin wisselstroom en/of de uitgang van een decoder ?
Ook heb ik geen idee (ben volslagen leek op electronica gebied) of die relais ook stroom verbruiken (ik heb een tiental verlichte treinstellen)

Alvast bedankt voor de informatie


William
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Interieurverlichting rijtuig bedienen vanuit de locdecoder
Doe eens een gok: per relais 100-200 mAmp ?