Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

seinen

Gestart door clemens zaterdag 22 maart 2014, 17:12:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
seinen
Lid sinds: 2013

offline
seinen
goedendag allemaal

ik heb mijn baan aangelegd en rijdt overal goed en ben nu met de seinen bezig
het sluitsein doet het prima

ik heb een sein die handmatig wordt bedient 1 gele draad en een knop bij het sein voor groen en rood
maar  nu ik deze neergezet heb en getset en gaan rijden heb ik volgend probleem
als de trein op volle snelheid rijdt dan stop de trein hele kort en rijdt gewoon door
op lage snelheid wordt er wel gestopt en gaat verder rijden als ik het sein op groen zit.

wat doe ik verkeerd??

bedant voor de antwoorden .

groeten
Re: seinen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: seinen
Stopsectie voor het sein is tekort zoals jij het schetst,
halve of hele rail langer maken de stopsectie.

Gr, Jan
Re: seinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: seinen
dank je wel voor je antwoord

bij deze wissel is een stuk half  met sein en een half met een aparte onderkant daarvoor en daarna heb ik ieder 2 bochten en daarvoor  aan iedere kant een wissel  dus kan het sein gedeelt niet langer maken
Re: seinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: seinen
ik heb er een nieuwe foto van gemaakt en hoop dat deze nu wel wordt verzonden
de rechter sein is het probleem
na  de eerste reactie de linker sein neergezet met een lange rails ertussen
maar deze stopt nu al bij dat  speciale rails ook bij groenlicht
Re: seinen
Lange trein
gast

Re: seinen
Dag Clemens,
Als je de stopsectie in de ene richting niet langer kan maken, kan je hem dan wel vroeger laten beginnen? Zo heeft de lk misschien de tijd om te stoppen als ie op volle snelheid aankomt.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: seinen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: seinen
Hoi, kun je op de foto ook aangeven waar de isolatiestripjes in de middenrails zitten?
Re: seinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: seinen
hierbij 2 foto s
de eerste foto heb ik  het sein gebruikt en daarvoor het bijgevoegde rails ervoor gelegd
zie  de onderkant van  dit stukje  ligt ernaast en als de transformater 30 va  meer dan 175
aangeeft  rijdt de loc door en stop een fractie van een seconde en geen isolatie stukjes gebruikt
dit is een handmatig sein

op een andere plek gebruikt zie tweede foto en daar stopt de loc ook met volle snelheid terwijl ik dat
aparte rails niet heb gebruikt en ook geen isolatie stukjes

bedant voor de reactie
Re: seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: seinen
Ik heb toch heel wat jaartjes met metaalrails gereden, maar ik snap nu je probleem niet.
Je gebruikt geen isolatiestrookjes. Toch stopt de trein:
=> rails zit niet goed vast, en/of middenraillipjes zijn verbogen.

Of de trein stopt niet en rijdt door:
=>logisch, want geen isolatiestrookjes gebruikt.
De stand van het sein maakt dan niet uit.

Ik ken dit seintype niet. Werkt het net zoals hoofdsein 7188?
D.w.z. het sein heeft 2 rode draden, 2 blauwe draden,  een gele draad, en een bodemplaat (afvoer via de railbedding).
Geel is voor het relais en de lampjes. De blauwe draden zijn om het relais om te schakelen.
De twee rode draden zijn voor de rijstroom (een voor stroomaanvoer) , de andere om aan te sluiten in het stukje rails tussen de twee isolatiestrookjes.
De bodemplaat kan bij nieuwere types vervangen zijn door een bruine draad (massa), voor het schakelen van het relais en lampjes.

Zie de wiki, bijvoorbeeld http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_hergebruik_oude_Seinen_70xx/71xx
of http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_74391_Hobbysein_aansluitschema
of ...
Het verbaast me dat ik in de wiki niet meer kan vinden hoe je  normaal  een hoofdsein (7188) aansluit. Dat heeft erin gestaan, vroeger; te vroeg gehuild, het staat hier (wonderbaarlijke plek, en niet te vinden via de Zoek-knop, de logica van de wiki ontgaat me volledig):
http://wiki.3rail.nl/index.php/Analoge_Blokbesturing
Re: seinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: seinen
Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd, want ik was reuze nieuwsgierig naar de oplossing.

Ik vraag mij echter vanaf het begin al af of het wel een sein is met trein be-invloeding. Alleen een gele draad wijst volgens mij alleen op verlichting, dus een sein wat handmatig op rood en groen te zetten is, maar zonder dat een trein hierop reageert.

Dat de trein eventjes stopt heeft volgens mij met een storing oid te maken.
Re: seinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: seinen
@clemens, ik zou je graag duidelijkheid verschaffen met je seintype, maar helaas heb ik ze niet. Heb je wellicht een gebruiksaanwijzing of artikelnummer?

@ jan22 en alle anderen,
De plek in de wiki zou wellicht wat handiger kunnen,. Binnenkort heeft het wikiteam overleg en dan zou dit besproken kunnen worden.
Ik denk dat een aantal artikelen gesplitst moeten worden om e.e.a. gemakkelijker vindbaar te maken.

John
Re: seinen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: seinen
Clemens,
Het halve railtje welke op zijn kop ligt is een onderdeel van het sein.
Bij de verdikking wordt links hiervan de middenleider "afgetapt" naar de sein-schakelaar en rechts "gevoed"
In het midden van deze verdikking is de middenleider onderbroken, vormt zo 1 van de 2 isolatie plaatsen.
De schakelaar in deze stroomloop zit in het sein als handschuif/schakelaar.
door nu voor het sein op 1 of 2 railengten een middenrail isolatie te plaatsen is er een stopsectie ge creerd voor het sein welke met de seinschakelaar al dan niet van rijspanning wordt voorzien.
Cees
Re: seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: seinen
Aha, Cees weet er meer van. Dat railsje kende ik nog niet. Je hebt er dus 2 nodig om samen de stopplaats bij een sein te vormen. Dure en onflexibele manier voor iets wat vroeger met twee kartonnetjes tussen de lipjes werd opgelost.

Als je werkt met kartonnetjes, dan  kun je elke soort bestaande rails gebruiken, recht en krom, kort en lang. Als je werkt met deze railsjes, dan heb je er twee nodig per sein, en als dat halve rechten zijn, terwijl je in een bocht zit, dan heb je dus meteen een extra probleem.
Re: seinen
Lid sinds: 2023

offline
Re: seinen
Jan Willem,

Ik begrijp dat anders. Het halve railsje verbreekt met de schakelaar de middenleider. Als je dus aan de voorkant een ( of meerdere ) rail legt waarvan je de middenleider met het bekende "kartonnetje" isoleert, creëer je een stopsectie.
Je hebt dus geen 2 railsjes nodig.
Re: seinen
class60
gast

Re: seinen
Citaat van: clemens op zondag 23 maart 2014, 19:50:21
.......meer dan 175 aangeeft  rijdt de loc door.........

Even half  :offtopic: ,maar welke trein komt nu met zo'n snelheid op een rood sein afrijden, dat kan in werkelijkheid nooit goed gaan en dit gebeurt dus geheel realistisch gezien ook in deze modelsituatie.
In werkelijkheid zal er voor het rode sein toch echt een geel sein moeten staan, alwaar de remweg begint naar max 40 km/h, met rekenen op stop (voor het rode sein).
Re: seinen
Lid sinds: 2023

offline
Re: seinen
Class60,

Je hebt gelijk, maar als je dat nou niet wilt. Het blijft per slot van rekening jouw eigen
modelspoorwereld.
Re: seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: seinen
Citaat van: fonzo999 op dinsdag 25 maart 2014, 10:31:46
Ik begrijp dat anders. Het halve railsje verbreekt met de schakelaar de middenleider.
Ehh, is dat zwarte stripje een schakelaar?
Re: seinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: seinen
Ik heb je sein op ebay gevonden (helaas niet bij M in de produktdatabase)

Het sein wordt aangesloten op de gele draad. In combinatie met de massa van de rails kunnen de lichten branden.
Omzetten doe je met de handschakelaar van rood/stop naar groen/rijden.

In het eerste railstukje zit de isolatie van de middenleider én de aansluitingen voor de onderbreking.
In het tweede halve stukje zit volgens mij de tweede onderbreking.
Dat betekent dat je tussen deze twee railstukken een stroomloos schakelbaar stuk hebt.

Door het tussenvoegen van rechte of gebogen rails kun je het geschakelde deel naar behoefte verlengen.
Alternatief is het tweede stukje vervangen door het kartonnetje tussen de middenleider kontakten.

Re: seinen
nobody
gast

Re: seinen
Meer info gevonden bij de buren ===> klik
Re: seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: seinen
Fantastisch, het woord is weer aan Clemens.
Re: seinen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: seinen
Jan, voor een sein in deze uitvoering heb je een sein nodig en een isolatie strookje.
De gele draad is alleen voor de rode/groene lamp.
onder de zwarte verdikking zit een aftakking van en naar de middenrail en in het midden is de middenrail verbroken.
rijstroom doorvoering gebeurt door de schakelaar in het sein en de genoemde aftakkingen.
Cees
Re: seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: seinen
Daarmee geef je precies aan waar Clemens tegenaan is gelopen.
Hij schrijft dat hij geen isolatie strookje heeft gebruikt.
Re: seinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: seinen
allemaal bedankt voor het meedenken

2 raillangtes voor het sein  een isolatie strookje gebruikt  en dat aparte rails niet  ivm  een bocht
en nu stopt de trein op volle snelheid halve railslengte voor het sein, en bij lage snelheid 1 raillengte en als ik kleine passtukjes  gebruik ipv de volle lengte  dan rijdt de trein door  .

ik heb dit  sein gebruikt als de wissel per ongeluk verkeerd staat dan stopt de trein voordat deze bij de volgende wissel op de baan terecht komt en dan een andere trein hinderd of een botsing veroorzaakt

nu ga ik beginnen met de electrische seinen ik heb 2 boekjes van marklain en op de site van ab treinen
wat gevonden en uitgeprint