Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

functiedecoder overbelast ?

Gestart door Colman vrijdag 21 maart 2014, 11:36:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
functiedecoder overbelast ?
Hallo forumleden

Ik heb zopas weer een functiedecoder (Uhlenbrock76900) verloren die de ledverlichting van  een wagenset van 6 rijtuigen 28cm aanstuurde.  Hij doet niets meer en is ook niet meer uit te lezen.  Volgens de fabrikant van de Led strips verbruiken deze (op maximale helderheid) hoogstens 62mA.  Ik gebruik de Uhlenbrock omdat deze per uitgang 1A aankan en in totaal eveneens 1A.  De decoder zit in een middenrijtuig en stuurt via 2 uitgangen telkens drie rijtuigen aan. Elke wagon heeft zijn eigen massaveer en de stroom loopt via stroomvoerende koppelingen naar de rijtuigen. De laatste wagon heeft ook twee extra Led's als sluitverlichting.
Het kan toch geen overbelasting zijn want ik kom toch nooit aan 1A ?  Ik heb nog problemen gehad met met uitgangen die plots niet meer werkten maar waarvan gelukkig de andere het nog wel deden dus deze waren niet totaal verloren zoals de huidige.
Op elke strip zit een condensator 35V 470mf.  Kunnen die de oorzaak zijn van een overbelasting ?
Of ligt de oorzaak elders ? 
Ik rij Marklin, Intellibox met Koploper

Bedankt voor alle tips

William
Re: functiedecoder overbelast ?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: functiedecoder overbelast ?
Hi William,

Heb je mogelijkheid om de stroom te meten van de LED strips?
Alle strips optellen en totaal mag niet hoger zijn dan de decoder kan leveren (maar dat wist je al).
Wat wel kan schelen is de Elco want dan krijg je een piek stroom bij het inschakelen dus laden van deze Elco
Dit kan je wel weer ondervangen maar eerst maar eens meten (=weten).

groet
Harald

p.s.
Je hebt er niets aan maar Italiaans eten is heerlijk.
Re: functiedecoder overbelast ?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: functiedecoder overbelast ?
Hi,

Technisch gezien kan een condensator (Elco, Goldcap) wel.
Mits de inschakel- of laadstroom in totaal niet boven het te kunnen leveren van de decoder uitkomt.
Dit kan uiteraard een redelijke piek zijn.

groet
Harald
Re: functiedecoder overbelast ?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: functiedecoder overbelast ?
Hoi,

Zie mijn bericht op Beneluxspoor.

Citaat van: wijbe op vrijdag 21 maart 2014, 11:08:00
Zit er een oplaad weerstand voor je condensators? Zo nee  kan dat  best het probleem  zijn  geweest.

Beter is om een klein relais te laten schakelen via de functieuitgang, je schakelt dan gewoon de middenleider  door.
Re: functiedecoder overbelast ?
Hier worden berichten geplaatst en weer weggehaald.

Maar voor het Italiaans eten.
De Intellibox in indertijd ontwikkeld door een Italiaans bedrijf en op de markt gebracht door een Duits bedrijf.

Een condensator kan men gewoon op een functie-uitgang aansluiten, mist men er voor zorgt dat de laadstroom niet te groot wordt.

CiteerOp elke strip zit een condensator 35V 470mf. Kunnen die de oorzaak zijn van een overbelasting ?
Is er ook een bruggelijkrichter op iedere ledstrip aanwezig ?.


Mvg,
Peter
Re: functiedecoder overbelast ?
Zeker wel. Maar het is niet handig en al zeker geen 6 (zes) stuks parallel op 2 uitgangen.

Gr, Ben.
Re: functiedecoder overbelast ?
Bedankt voor de reacties maar als electronica leek is het wel allemaal nogal ingewikkeld voor mij, zeker als je me vraagt welke onderdelen aanwezig zijn op de strip.
Ik stuur een foto mee om dit iets te verduidelijken.  Het zijn 23cm Ledstrips van diverse fabrikanten bv LS digital en Hufing Tronic. Op de aangeduide plaats heb ik een elco 35V 220uf gesoldeerd (u met streepje naar onder =microfarrad ?) Via potentiometers is de verlichting gedeeltelijk gedimd en het stroomverbruik ligt tussen 8,5mA en 52mA, ik schat dus rond de 30mA.  Op de eindwagon zijn nog twee rode Led's op de strip aangesloten. Ik gebruik twee functies van de decoder die elk 3 wagons voorzien met stroomvoerende koppelingen en individuele terugleiding naar de rails per wagon.
Verdere info op de website van bv. Hufing Tronic :  http://www.hufing-tronic.de/

Hopelijk geeft dit voor jullie voldoende uitleg.

Bedankt !

William