Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

TRAX update

Gestart door Fedor vrijdag 21 maart 2014, 10:40:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TRAX update
Fedor
gast

TRAX update
Het is al weer enige tijd geleden dat ik voor het laatst een update plaatste over mijn ontwerp-programma TRAX. Door allerlei omstandigheden - verbouwingen, werk, andere modelbouw projecten - heeft het al met al een tijd stil gelegen. Maar inmiddels ben ik bezig de draad weer op te pakken.

Eerst even voor hen die het systeem nog niet kennen: TRAX is een webbased railontwerpsysteem. Het werkt dus op alle computers met een moderne browser - als je maar verbinding met internet hebt. Je ontwerp kun je delen met anderen en je kunt de TRAXviewer op je eigen website invoegen om zo jouw baanplan op een leuke interactieve manier aan anderen te tonen.


Ik ben afgelopen week begonnen mezelf weer bekend te maken met de code en ik heb ondertussen een paar kleine foutjes opgelost, waaronder het probleem dat je in Chrome sinds [ongeveer] versie 28.x geen rails meer kon verplaatsen.

Ik richt me nu eerst op het oplossen van nog wat andere bugs en daarna ga ik een paar belangrijke structurele wijzigingen aanpakken. Laat me ondertussen weten wat je ervan vindt en meld me svp de bugs waar je tegenaan loopt.

Je vindt TRAX hier: traxeditor.com
Lees SVP eerst de introductie voor je begint: http://traxeditor.com/?page=GetStarted_NL
Re: TRAX update
Fedor
gast

Re: TRAX update
Een aantal gebruikers meldden dat de 'wachtwoord vergeten' optie niks deed. Dat is nu opgelost, als je je wachtwoord vergeten bent kun je je emailadres invullen en krijg je een link naar een pagina waar je een nieuw wachtwoord kunt invullen.

Ook gisteren opgelost: Formuliervalidatie. Je kunt nu geen project meer aanmaken zonder een railsprogramma te kiezen. Dit leidde in het verleden tot veel vragen, nu krijg je meteen een waarschuwing als je niet op het groene plusje hebt geklikt en er dus geen rails beschikbaar is in je project.

Over railsprogramma's gesproken, op de website stond nog een zeer beperkt lijstje met beschikbare programma's. Ik heb de lijst nu aangevuld met alle inmiddels beschikbare railprogramma's. Ter informatie, beschikbaar zijn inmiddels:

  • Aristo-Craft Gardenbahn
  • Bemo H0m 70
  • Bemo H0m S
  • Fleischmann H0 Profi
  • Fleischmann H0 Model
  • Fleischmann N Profi
  • Kato N Unitrack
  • LGB G
  • Marklin H0 C
  • Marklin H0 K
  • Marklin H0 M
  • Marklin Z
  • Marklin I
  • Peco H0 83
  • Peco H0m
  • Peco N 55
  • Peco N 80
  • Peco OO9
  • Piko G-Track
  • Piko H0 A-Track
  • Roco H0 GL
  • Roco TT
  • Tillig H0 Elite
  • Tillig TT B
  • Tillig TT M
  • Train Line 45
  • Trix H0 C
  • Trix N

Staat jouw merk er niet tussen? Laat het me weten. Als ik voldoende informatie kan vinden zorg ik dat het programma in de lijst komt.
Re: TRAX update
Lid sinds: 2010

offline
Re: TRAX update
Jeej! Weer updates :)

groeten Dylan
Re: TRAX update
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: TRAX update
Ik ben druk aan het oefenen.   :)  Ziet er goed uit :thumbup:
Re: TRAX update
Fedor
gast

Re: TRAX update
Weer een paar zaken opgelost:

- Het propertiesscherm is nu groot genoeg voor alles wat er op moet
- Het verplaatsen van stukkenrails ging soms erg haperig, dit is opgelost binnen alle browsers waarop ik heb kunnen testen met uitzondering van Firefox v28 op Ubuntu. Op Windows is Firefox snel genoeg.
- De vreemde verschuivingen ten opzichte van het handle-punt als tafeldelen te ver naar boven of links werden verplaatst is opgelost. Ook de hoekhandels verschuiven netjes mee als ze zichtbaar zijn.
- Dubbelklikken selecteerde vaak de hele editor. Dit is nu opgelost.
- Het wijzigen van tafels werkt weer: als je dubbelklikt verschijnen er op de hoekpunten handels waarmee je de hoeken kunt verplaatsen.
- De positie van menuwindows wordt nu in alle browsers goed onthouden.

Ik heb verder de railprogramma's Peco OO code 75 en 100 toegevoegd. (alhoewel weinig Marklinrijders dat iets kan schelen, vermoed ik)

Re: TRAX update
Fedor
gast

Re: TRAX update

Vandaag heb ik de UNDO-functie - bij wijze van test - aangezet.

In het menu vind je nu twee pijl-icoontjes: de linker is om vorige acties terug te draaien (UNDO), de rechter is om die acties opnieuw uit te voeren (REDO). Die laatste, REDO, is nog niet ingebouwd. Als het linker icoontje groen is, zijn er acties in de UNDO-geschiedenis die kunnen worden teruggedraaid.

Ik hoop dat een aantal van jullie er mee aan de gang gaat. Laat me horen of je rare dingen tegenkomt.
Re: TRAX update
ceesv
gast

Re: TRAX update
hoe vaak ik het ook probeer,het lukt gewoon niet om
mij aan te melden,iedere keer is de gebruikersnaam al in gebruik
wat ik ook intik het maakt niet uit
Re: TRAX update
Fedor
gast

Re: TRAX update
Hallo Cees,

Het registratieprobleem is opgelost. Er was kennelijk een bestandje niet goed gekopieerd van de testomgeving naar de website. Je kunt je nu weer registreren. Dank voor het melden.

Fedor
Re: TRAX update
ceesv
gast

Re: TRAX update
sorry maar wederom het wil niet lukken.
blijft aangeven dat de naam al bestaat.
5 x verschillende naam gebruikt.
Re: TRAX update
Fedor
gast

Re: TRAX update
Weer even een update over TRAX:

Cees kan inmiddels verder, ik vrees dat hij slachtoffer is geworden van wat structurele wijzigingen op de website. Normaal test ik alles eerst in de testomgeving maar de wijzigingen waar ik nu mee bezig ben omvatten deels nieuwe instellingen van de webserver zelf. Omdat mijn testomgeving een beetje anders is opgebouwd dan de website is het even zoeken hoe ik die instellingen moet doen want mijn kennis op dat terrein was een beetje weggezakt.

Ik had in deze update liever leuke nieuwe features aangekondigd of fijne oplossingen voor fouten maar soms moet je even pas op de plaats maken om wat onzichtbare zaken op te pakken. De verbeteringen die ik nu probeer door te voeren moeten de beveiliging en vindbaarheid van de site verbeteren.

Ik wil in ieder geval iedereen die tegen probleempjes aanloopt op de website vragen me dit te melden, bij voorkeur via de support optie. Ik zal - met de blinde vlekken die programmeurs soms kunnen hebben - best nog dingen over het hoofd zien en ik waardeer alle feedback en meldingen zeer.



Re: TRAX update
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: TRAX update
Ik gelukkig ook.  :thumbup:
Re: TRAX update
ceesv
gast

Re: TRAX update
Fedor,
het werkt nu allemaal prima,ben veel aan het uitvogelen
hoe het allemaal werkt,ben er nog niet helemaal uit
maar afdoende leert men.
groet
CEES
Re: TRAX update
Fedor
gast

Re: TRAX update

De vormgeving van de website is gewijzigd. Ik had een paar daagjes vrij en stoorde me al een tijdje aan de oude opmaak. Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Overigens is ook het automatisch inloggen bij terugkeer op de website gerepareerd.

Re: TRAX update
Lid sinds: 2010

offline
Re: TRAX update
Ziet er netjes uit! Alleen is het schermpje heel klein, de foto erachter is immens.

groeten Dylan
Re: TRAX update
Aliebengalie
gast

Re: TRAX update
Heb geprobeerd me te registreren , alles tot 2 x ingevuld , dan zie ik de code .....alleen de plek om die ergens in te vullen ontbreekt.

Mvg: Alex
Re: TRAX update
Fedor
gast

Re: TRAX update
@Dylan: bedoel je relatief of is het schermpje bij jou zo klein dat je er niks op ziet?

Uit de bezoekersstatistieken blijkt dat er met nogal wat verschillende resoluties en schermafmetingen wordt gewerkt en ik wilde het ontwerp zo maken dat het hoofd-blok van de website op al die resoluties min of meer hetzelfde zouden blijven. De lettergrote wordt wel wat aangepast afhankelijk van de schermbreedte. Daarnaast vond ik de achtergronden sfeerverhogend - en wilde ik toch wel veel zichtbaar houden.

Is het storend zo?

@Alex: kun je mij een foutberichtje sturen via de website? Met de supportmelding wordt browserinformatie meegestuurd en dan kan ik eens wat onderzoek doen.

Re: TRAX update
Aliebengalie
gast

Re: TRAX update
Registratie mislukt!
Verkeerde captcha-code ingevuld. Probeer het nogmaals. Als je de getoonde code niet kunt lezen, klik er dan op zodat een nieuwe code wordt gegenereerd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

lezen kan ik hem heel goed , en een andere code lukt ook prima.....alleen waar moet ik het invullen?????

Dat ontbreekt......

Werk met Firefox.....+ W7

Mvg: Alex
Re: TRAX update
Fedor
gast

Re: TRAX update
@Alex: vreemd, ik heb dat probleempje wel eens eerder gezien maar Firefox en Windows 7 is een combinatie die probleemloos door mijn tests kwam. Ik plak een screenshot in dit berichtje. Onder de captcha-code zou je een invulveldje moeten zien.

Stuur anders een screenshot van jouw scherm naar support[apenstaartje]traxeditor.com - misschien zie ik daar iets aan. En een supportmelding vanaf de traxeditor-website kan echt helpen. De website logt namelijk foutmeldingen en die worden meegestuurd met de supportcall.

Re: TRAX update
nobody
gast

Re: TRAX update
Alex: Ik gebruik ook Firefox met W7
Zie je dit niet in 't registratiescherm?
Re: TRAX update
Lid sinds: 2010

offline
Re: TRAX update
Ik zie er wel iets op maar de viewer van andere personen is zo klein.

groeten Dylan
Re: TRAX update
nobody
gast

Re: TRAX update
Het was duidelijker geweest als het invulveld onder 't commentaarveld had gestaan... ;)
Re: TRAX update
Lid sinds: 2007

offline
Re: TRAX update
Ik moest ook even zoeken. 8o
Het invulveld lijkt op een witte strook tussen de code en het commentaar.

Het advies van nobody kan ik ondersteunen. :thumbup:
Re: TRAX update
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: TRAX update
als ik op de link klik dan zie ik een vreemde opmaak.
zie print screen.

als ik binnenkort meer tijd heb dan zal ik mijn baan er eens volledig in gaan zetten.
Is er een mogelijkheid om te importeren vanuit Wintrack?

groetjes Dennis