Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)

Gestart door Anne W zaterdag 11 augustus 2007, 22:11:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Dit “draadje” wordt een voortzetting van mijn testverslag over de Raptor, wat ik begonnen ben op 11 maart 2007 en waarvan de laatste bijdrage van 4 augustus is, voor een goed begrip is het raadzaam deze serie gelezen te hebben.

Zoals in de handleiding van de Raptor is te lezen, is de basis uitvoering kompleet genoeg om een hand- en automatisch bedrijf te realiseren, maar het is een basis uitvoering, in de toekomst zullen een aantal opties verkrijgbaar zijn de het bedrijf uitbreiden, makkelijker en mooier maken.

Ik ben deze opties al een tijdje aan het testen en nu wil en kan ik verslag doen van de eerste optie: kopstations en automatisch daaruit volgend, pendelverkeer.

Mijn berg (kop) station (zie ook mijn bijdrage van 26 maart) bestaat uit drie sporen (en nog drie rangeersporen, waarover veel later meer), de sporen 330A, 430A en 530A.

Voor deze sporen ligt een wisselstraat, een stuk enkelspoor over een brug (modelspoorbanen zijn altijd te klein, of we willen te veel), aan de andere kant van de brug ligt een wissel, van spoor 328A en naar spoor 324D, m.a.w. in het kopstation eindigt een dubbelsporige lijn.

Belangrijk is je te realiseren dat wissels heel belangrijk zijn in de automatisering (en ook heel makkelijk ook vind ik), een wissel die “besproken” is voor een in uitvoering zijnde rijweg, blokkeert elke aanvraag voor een andere rijweg waar deze wissel in opgenomen is.

Het enkelspoor op de brug is dus ook opgenomen in de wisselstraat (is dus geen blok) en is zodoende voor 100% beveiligd.

Het invoeren van het baanplan: 328A krijgt een hoofdsein en een stopmelder, er zijn drie rijwegen mogelijk: 328A>330A, 328A>430A, 328A>530A, van alle rijwegen worden de wisselstraten in gevoerd.

In de “stations” blokken worden de stop melders ingevoerd, een klein stukje voor het stopblok, even een belangrijke zaak, de hoofdseinen zullen fysiek natuurlijk in de “uitgaande” richting moeten staan, voor de Raptor maak het niet uit.

In de uitgaande richting zijn er ook drie rijwegen mogelijk: 330A>324D, 430A>324D, 530A>324D, na drie hoofdseinen ingevoerd te hebben, kunnen ook de wisselstraten worden ingevoerd.

Tot zover is er nog niets nieuws, het menu van de Raptor is nu uitgebreid met “rijweg kopspoor”, na het accepteren van deze menuregel komt er een lijst met alle ingevoerde rijwegen met daarachter “J/N” (ja of nee), met de change knop is de keuze te wijzigen (alles staat standaard op “nee”)

Indien de vraag met “ja” wordt beantwoord zal de Raptor voor de 1e snelheidstrap eerst een omkeerinstructie geven aan de lok, zodat hij in de omgekeerde richting zal gaan rijden.

In mijn kopstations draait deze optie al een tijdje zonder opmerkingen, wilde mijn oude Edits nog soms wel eens een omkeerinstructie niet willen “zien”, nu heb ik dat met de Raptor nog niet meegemaakt.

Een paar aanvullende opmerkingen:

Jullie zullen je goed kunnen voorstellen dat als je aan het andere einde van de  vrije baan ook een kopstation legt, er een mooie pendelverkeer mogelijk is, met deze uitbreiding is de Raptor ook geschikt voor de “heen en weer rijders” onder ons.

Kan het dubbelsporige baanvak vervangen worden door een enkelsporig baanvak: ja, MITS het maar één enkelsporig blok is, zoals gezegd beveiligen wisselstraten de emplacementen en je mag ervan uitgaan dat de Raptor minstens twee blokken vooruitkijkt en dus ook de wisselstraat van het andere station (of het volgende stuk dubbelspoor) “bespreekt”.

Kan deze optie ook gebruikt worden in een doorgaand station om een bepaalde trein om te laten keren: neen, daarvoor dient de Raptor ook nog te weten welke trein rechtdoor gaat en welke omkeert, wat weer betekent dat indien het niet uitmaakt welke trein omkeert het wel mogelijk is.

Vanzelfsprekend zijn beide zaken door mij besproken met het Raptor Team, het antwoord was bevredigend voor mij.

Tot zover het verslag van deze eerste optionele uitbreiding van de Raptor, "vragen?”, jullie weten me te vinden.

Groet, Anne W 
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Ik ben van mening dat deze man wel wat meer waardering voor zijn moeite verdient. Of je er nou wel of niet iets mee kunt, of wilt, leerzaam is het zeer zeker. Toegegeven, persoonlijk heb ik er weinig aan, het enige wat digitaal is hier in huis is de mediabox van UPC.  :mrgreen:

Maar toch steek ik er veel van op, en dat kan altijd nuttig zijn.

Dus, Anne, ga vooral zo door, mijn respect heb je!
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Ik volg het ook met zeer grote interesse.
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Citaat van: Spoorniet op dinsdag 14 augustus 2007, 17:44:46
Ik ben van mening dat deze man wel wat meer waardering voor zijn moeite verdient.
Dus, Anne, ga vooral zo door, mijn respect heb je!

Hier is alles naar waarheid mee gezegd en heb ik hier niets aan toe te voegen.
Ook van mijn kant, complimenten.
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Jongens, dank je wel voor de ondersteuning, ik weet alleen niet wat de directe oorzaak is van deze berichten, maar er zal "wel wat zijn".

En Spoorniet, er nu niets aan hebben wil niet zeggen dat je er ooit alsnog wat aan kunt hebben (ik weet niet of je naam slaat op het feit dat je geen spoorbaan hebt?)

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Citaat van: Anne W op woensdag 15 augustus 2007, 22:56:17
Jongens, dank je wel voor de ondersteuning, ik weet alleen niet wat de directe oorzaak is van deze berichten, maar er zal "wel wat zijn".

Geeft het geen goed gevoel dan?
Want dan gaan wij wel andere meningen plaatsen hoor, tenminste, als je liever hebt?  :lol: :lol: :lol:
Met ons kun je alle kanten op.  :mrgreen:
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Citaat van: Anne W op woensdag 15 augustus 2007, 22:56:17
Jongens, dank je wel voor de ondersteuning, ik weet alleen niet wat de directe oorzaak is van deze berichten, maar er zal "wel wat zijn".

Inderdaad, je troost je, ondanks dat de reacties niet altijd even positief zijn, enorme moeite om mensen hiervan op de hoogte te houden. Ik heb daar gewoon erg veel bewondering voor.

CiteerEn Spoorniet, er nu niets aan hebben wil niet zeggen dat je er ooit alsnog wat aan kunt hebben (ik weet niet of je naam slaat op het feit dat je geen spoorbaan hebt?)

Dat klopt Anne, goed gezien! Ik heb hem wel maar geen ruimte om op te bouwen, alles zit in dozen. En, zoals ik al zei, ik steek veel van je verslagen op, dat zal in de toekomst echt wel van pas komen.  :wink:

Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Eerste versie te koop gezien bij Trein2000.

Groeten

Olav
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Wat kost het apparaat dan?
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Geen idee. Ik neem aan de prijs van de website van Raptor. Trein 2000 was aan het inpakken voor de verhuizing, niet gevraagd hoeveel. Ik was er immers kort voor sluitingstijd.

Groeten

Olav
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Oh ja, ik kan natuurlijk ook gewoon op de site van Raptor kijken.  :oops:
299 euro staat daar. Dat is niet weinig voor een multiprotocolcentrale met basale automatieringsmogelijkheden aan boord, maar geen transformator en booster.

Voor de kopstationoptie die in dit draadje wordt besproken moet alweer worden bijbetaald heb ik begrepen.
Kun je vertellen hoeveel er voor deze optie moet worden betaald Anne?
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Citaat van: henkv op dinsdag 04 september 2007, 13:23:26
Oh ja, ik kan natuurlijk ook gewoon op de site van Raptor kijken.  :oops:
299 euro staat daar. Dat is niet weinig voor een multiprotocolcentrale met basale automatieringsmogelijkheden aan boord, maar geen transformator en booster.

.......

Klopt, maar bekijk het eens anders. Adviesprijs van een IB met ingebouwde 2,5A booster, OK die kan je voor minder krijgen, is meer dan een Raptor en een 6A digirails booster (?478). De trafo kan van alles zijn voor de raptor.

Met een 2,5A booster van Liftfiski (?69) is het nog lager.

Maar, met de raptor basis kan je al veer meer dan een IB.

Tja,

Het blijft een keuze.

Leukste mogelijkheid van de Raptor vind ik trouwens:

Multi-tractie tot 64 locomotieven per span met alle decodermerken doorelkaar.

OK, geen antwoord op je vraag, maar zo eens een gedachtespinsel. :D

Groeten

Olav
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Had je de handleiding al gelezen?

Stuur anders even een PB met je e-mail adres. Stuur ik je de handleiding. Staat alles in.  :D

Groeten

Olav
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Peter,

Geef ik je nog het volgende mee:     :D

- Behalve S88 en standaard decoders absoluut geen externe hardware nodig om
automatisch te kunnen rijden.
- Automatische bloksysteem en automatische besturing van alle stations
inclusief volautomatische tegen-elkaar-in en flankbeveiligen.
- S88 aansluitingen als stopmelders zonder stroom (onderbreek) secties te
hoeven inbouwen bij seinpalen.
- Seinpalen hoeven in schaduwstations niet eens aanwezig te zijn.
- Superieure Routezoeker welke volautomatisch beschikbare routes over de baan
uitrekend.
- Bekrachtigingstijden geheel individueel per artikel in te stellen.
- Alle digitale protocollen in 1 apparaat.
- De mogelijkheid om, behalve uitgekiende multiprotocol, slecht 1 PUUR
protocol te gebruiken. Alles uitsluitend DCC of alles uitsluitend Motorola
bijvoorbeeld.
- Overzicht van alle trein posities via het LCD display. (Ook in
schaduwstations dus.) Tevens status van vertraagde treinen.
- Honderden locomotieven kunnen tegelijk rijden over honderden ingevoerde
rijwegen.
- De lengte van wisselstraten per rijweg is onbegrenst.
- Alle gegevens worden bewaard in Raptor ZONDER dat daar batterijen voor nodig
zijn.

Bovenstaand is de "standaard" versie.

Groeten

Olav
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
De testen voor een nieuwe optie zijn beëindigd en kan dus gepubliceerd worden: Halte plaatsen en wachttijden.

Was de vorige optie alleen van belang voor mensen met kopstations, en dus niet noodzakelijk voor de mensen zonder kopstations, deze optie is wel noodzakelijk, immers er zullen geen modelspoorbanen zijn waar treinen niet stoppen in stations.

de optie is erg gemakkelijk te gebruiken: per trein maak je een lijstje waar die moet stoppen (zowel gewone stations alswel schaduwstations)

dat lijstje voer je per trein in de Raptor in, na de invoer in welk blok vraagt de Raptor hoeveel tijd er gestopt moet worden en er staat een R van relatief, dit laatste is een voorbereiding voor de toekomst, er wordt gedacht over een dienstregeling gebaseerd op een spoorbaanklok.

mij lijkt dat een moeilijke zaak, het kan, maar er moeten niet al te veel storingen zijn en het ontwerpen van een dienstregeling is een ingewikkeld werkje (zoals ze bij de NS weten)

moet elke trein stoppen op een station, nee hoor, "in de beperking toont zich de meester", onze modelbaan stations zijn meestal te kort, dus een lange personen of goederentrein hoeft niet te stoppen, m.a.w. Raptor verplicht je tot niets.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Citaat van: Olav op woensdag 05 september 2007, 22:05:11- Automatische bloksysteem en automatische besturing van alle stations
inclusief volautomatische tegen-elkaar-in en flankbeveiligen.

Hoe verhoudt deze standaardoptie zich tot de laatste optie die Anne bespreekt?
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Henk,

Ik denk niet dat dit zich tot elkaar verhoudt daar volgens mij deze functies juist onafhankelijk van elkaar zijn. Dus een vergelijk is wat lastig in dit perspectief.

Groeten

Olav
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Ik snap er niks van.  :?:
Bij 'automatische besturing van alle stations' hoort in mijn beleving ook dat de treinen er kunnen stoppen. Wat zou die optie die Anne bespreekt dan toevoegen?
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Beste Henkv,

Olav heeft gelijk, jouw (logische) interpretatie van een station is dat de treinen daar stoppen, maar dat hoeft niet, op station Feijenoord hoeven ze alleen te stoppen als er belangrijke wedstrijden zijn.

Dus nee, in de basis Raptor rijdt de trein gewoon door het station, mits (en daar komt hij weer): een vervolgblok leeg is, er geen kruisend verkeer is, de wissels gesteld zijn en het sein op groen staat.

Ik heb in mijn testverslag op het andere draadje (30 maart 2007)ook gemeld dat ik van menig ben dat deze optie een standaard zou moeten zijn, maar ja ik ben geen lid van het Raptor Team.

Brengt me even tot een precisiëring van een uitspraak van Olav, Raptor beveiligt tegen flank en achterop rijd botsingen, tegen kop-kop botsingen grotendeels (alles via wissels in wisselstraten en gemeenschappelijke bestemmingsblokken), het deel wat niet beveiligd is, is als een trein stil staat, dan zijn er immers geen wissels "bezet"en is er geen gemeeschappelijk bestemmingsblok voor tegemoet komend verkeer.

Waarom deze opmerking: het voorkomt misverstanden.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Zo wordt het steeds duidelijker.  :)
Gelijk maar een vervolgvraag. Kan een stilstaande trein dan niet door detectie worden beveiligd?
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Beste Henk,

Twee situaties:

spoor in één richting bereden: Raptor houdt bij waar welke trein zich bevindt aan de hand van de melders, of een trein nu rijdt of stilstaat maakt niet uit, Raptor zal nooit een andere trein dat blok in sturen.

spoor in twee richtinmgen bereden: nu moeten we het stuk rails wat het "blok" is, twee bloknummeringen geven, voor elke richting één, voor Raptor zijn het twee verschillende blokken (computers zijn eigenlijk domme dingen)

omdat het echter fysiek één blok is, moet Raptor wel weten dat als er één trein in dat fysieke blok is bijvoorbeeld in de richting "met de klok mee", er geen trein vanuit de richting "tegen de klok in" naar dat fysieke blok mag.

deze optie zit niet in de standaard Raptor, echter is ook alleen maar nodig als je twee richting verkeer hebt in één fysiek blok.

Ik hoop dat het zo duidelijk is voor je.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Op de recente demo dagen heeft Raptor een aantal opties bekend gemaakt, zijnde de opties waarvan ze denken dat dat de meest nuttige zullen zijn.

als tester kan ik het wel met ze eens zijn, vooral voor starters, als gebruiker met mijn eigen baaneigenschappen zou ik hier en daar liever andere opties gezien hebben.

Deze meest gebruikte opties, modules genaamd, hebben ook een instapprijs, Euro 7,95 per stuk, ik heb al eens verteld hoe het activeren van zo'n module in zien werk gaat.

De lijst ziet er als volgt uit:

remmelders naar kruipsnelheid, op een remmelder in een blok gaat de lok naar een instelbare kruipsnelheid.

optrek- en afrem gewicht per lok, om niet steeds de lok te hoeven programmeren of openschroeven en voor decoders zonder massa simulatie

halteplaatsen en wachttijden, heb ik al beschreven

blok inrij verboden, een elektrische lok mag niet een blok zonder bovenleiding inrijden

automatische lokdecoder funkties, laat ik het plastisch omschrijven, op de remmelder beginnen de remmen te piepen, op de aankomst melder stopt het piepen.

kopstations en pendeldiensten, heb ik al beschreven

voorseinen vr0/vr1

wisselterugmeldingen, ter beveiliging van schaduwstations, vereist mechanische controle van wisselwerking.

met seinhuis/wisselsteller emplacement handmatig overnemen, neem de treinleiding op het station over.

bedrijfsuren per locomotief, registreert echte "rijdende" bedrijfsuren

Ik zal de komende tijd de werking van de verschillende getestte modules beschrijven.

Als laatste, ik heb gehoord dat mensen graag een handleiding willen lezen om te bepalen of ze een Raptor willen kopen, ik heb het Raptor Team geadviseerd een link op de website te zetten, maar ze willen graag weten aan wie ze een handleiding sturen.

Dus als je een handleiding wilt hebben dan via de "vraag" E-mail op de website gewoon vragen dan krijg je een handleiding gemaild.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Beste Peter,

Voor de duidelijkheid: deze tien modules (opties) worden door het Raptor Team beschouwd als de meest gebruikte en kosten Euro 7.95 per stuk.

Er zijn nog meer modules (opties) met oplopende "specialiteiten".

Zo duidelijk genoeg?

Groet, Anne W

Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Een "klein" testje: de registratie bedrijfsuren per lok.

De optie wordt op de bekende manier geactiveerd, daarna is er een menu regel bij met de tekst "Lok bedrijfsuren" met daarachter het aantal uren en daar weer achter de letter "n"

De bedrijfsuren zijn de werkelijke gereden uren, mijn minst actieve loks zijn de twee loks van het enkelsporige boemellijntje, die moeten vaak op elkaar wachten, de meest actieve zijn de stoptrein, die nemen meer bedrijfstijd als sneltreinen door het optrekken en afremmen op het "kleine" station.

De urenstand is weer op "0" te zetten, zodat je een eigen onderhoudsschema kunt maken.

De "n" slaat op een "verdere weg liggende" optie, heeft te maken met een in te voeren onderhoudsschema.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Ik zag op de deelnemerslijst dat Raptor op Eurospoor staat in Hal 2.

Kan een ieder deze centrale eens bekijken.

Groeten

Olav
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Tijd voor een volgende optie: remmelders.

Eigenlijk een optie die e.e.a. een stuk verfraait, we leggen nu in elk blok waarin geremd moet worden, een remmelder, in het geval "zichtbaar" in ieder geval, maar de bedrijfszekerheid wordt beter als het in alle blokken gebeurt.

De plaats van de remmelder moet zodanig zijn dat het ook een mooie remweg wordt, dus eigenlijk zo vroeg mogelijk.

Na het opwaarderen van de Raptor verschijnen twee nieuwe regels:

remmelders per rijweg
kruipsnelheid

De kruipsnelheid is de laagste snelheidstrap waarmee we de afzonderlijke lokomotieven willen en kunnen laten rijden.

Als nu een lok het blok binnen komt en het sein aan het eind van het blok staat op rood, dan zal de lok, zodra hij de remmelder "aanraakt", afremmen naar de kruipsnelheid en zodra hij de stopmelder bereikt heeft stoppen.

Vanzelfsprekend zijn loks met een instelbare afremvertraging hierbij in het voordeel, dan dien je de afremvertraging zodanig in te stellen dat de lok, in het blok met de kortste remweg, net "kruipt" op het moment dat hij de stopmelder activeert.

Je kunt het natuurlijk ook anders benaderen: maak alle remafstanden met een gelijke lengte.

Voor de mensen met loks zonder instelbare afremvertraging komt er nog een andere optie, die ongveer hetzelfde doet.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Volgende optie, zijn er twee tegelijk, levert ook twee regels op in het scherm:

optrek gewicht en afremgewicht.

Met deze opties kun je de tijd nodig om de trein te laten optrekken en/of afremmen zelf instellen.

Er zijn 8 stappen van zwaarst tot uitgezet, de instellingen gebeuren natuurlijk per lok en apart voor optrekken en afremmen.

Hiermee zijn loks met de oude decoders zonder massasimulatie ook te voorzien van langzaam optrekken en afremmen.

In combinatie met een decoder met massa simulatie wordt het gedrag van de loks erg mooi, het stoppen aan de perrons vanaf kruipsnelheid (zie de remmelder) is erg mooi en ook optrekken gaat dan zonder schokken.

In combinatie met de MFX decoders komt er wel een nadeeltje boven water, "mijn" MFX loks rijden redelijk tot goed op schaalsnelheid, zodat de gehele 28 stappen (MM2) gebruikt worden, boven stap 22 gaat Raptor de snelheid sneller opvoeren, wat zichtbaar is, een puntje wat ik inmiddels onder de aandacht van het Raptor Team heb gebracht.

Groet, Anne W

Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Beste Peter

De snelheid waarmee een trein optrekt en afremt is afhankelijk van twee belangrijke factoren: het vermogen van de tractie en het gewicht van de getrokken last.

Het Raptor Team heeft besloten om het gewicht te noemen als maat voor de optrek en afremsnelheid, overigens zijn beiden apart in te stellen en natuurlijk trekt een lok van 100 pk met een last van 10 ton ook langzaam op en dat stel je dus ook "zwaar" in, het gewicht moet je dus zien in relatie tot het tractie vermogen.

De "gewichten" zijn simpel omschreven:

zwaarst, zwaarder, zwaar, standaard, licht, lichter, lichtst en geen (uitgezet)

Aan de hand van de instelling van deze optie stuurt Raptor de volgende snelheidsstap uit na een bepaalde tijd, en die tijd is dus afhankelijk van dit "gewicht".

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Beste Peter,

De samenwerking met de optrek/afrem vertraging in de decoder is juist heel goed, maar vereist wel wat extra uittesten, er zijn ook nog steeds decoders zonder ingebouwde vertragingen.

Zoals reeds vaker gezegd, Raptor is niet bedoeld voor "computer" rijders (tenzij ze meer tijd naar hun baan willen kijken of er meer tijd aan willen besteden)

Prijs staat in het zelfde bericht als waar je "inrijverbod" vraag van daan komt, Euro 7.95 per stuk

Je vraag loopt vooruit op mijn "publicaties", maar het antwoord is simpel:

een lok "in opzending" rijdt mee als wagen, niet als tractie, dus een electrische lok mag mee een spoor zonder bovenleiding op.

een lok die mee doet als tractie mag natuurlijk niet een bovenleidingloos spoor op, maar die is dan ook niet "in opzending".

Peter, ben je wel serieus bezig of heb je weinig kennis van het Voorbeeld?

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Simpel: in opzending niet op bovenleiding rijden, verder dubbeltractie instellen (zie mijn andere draadje)

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Citaat van: Freak op vrijdag 23 november 2007, 21:08:23
Je kunt het dus maar in 8 "gewichten" opgeven.
De optrek- en remvertraging van de decoder moet zelf wel uit staan anders kan het nooit goed werken.
In software programma's kun je het meerdere "gewichten" opgeven.
Wat kost deze optie ?.

Verder is er een optie:
Citeerblok inrij verboden, een elektrische lok mag niet een blok zonder bovenleiding inrijden
Hoe gaat dat dan als een Diesel de baas is en een E-loc is mee in opzending ?.

Mvg,
Peter

Niet helemaal Peter. Als je de optrek/afrem vertraging enigzins " aanzet" krijg je een veel mooier verloop tussen de diverse rijstappen. Ik heb daar hele mooie ervaringen mee, niet met Raptor overigens. Dat komt nog het meest tot zijn recht als de trein stopt. Je ziet dan echt de snelheid "wegvloeien".

Groeten

Olav
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Ik heb dezelfde ervaring als Olav en vermoedelijk in dezelfde situatie.  De vraag is alleen of dat met Raptor ook werkt.

In Koploper wordt je ook geadviseerd de vertraging in de loc helemaal uit te zetten als je gebruik maakt van de vertragingsinstellingen van Koploper zelf. Maar als je de vertraging in de decoder nog enigszins aan laat staan, dan is het rijgedrag een stuk beter.
Enigszins betekent dan een paar seconden tussen maximum snelheid en stilstand.
Het probleem is dan dat de besturing geen weet heeft van die extra vertraging en dus een loc niet precies op de juiste plek kan laten stoppen.

Met Koploper heb je dat probleem niet, omdat het programma kan 'leren' remmen. Na een paar keer proberen, stopt ook een loc met een in de decoder ingestelde vertraging altijd precies op de goede plek. Koploper leert dus om, behalve met de eigen vertraging,  ook nog rekening te houden met een in de decoder ingestelde vertraging.
Maar ik vraag me dus af of Raptor ook rekening kan houden met een in de decoder ingestelde vertraging.
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Beste HenkV,

Als je mijn bericht geving blijft volgen, dan hoor je ook wat Raptor zal kunnen.

Ik heb ooit de dikke handleiding van Koploper gedownload en hem een keer doorgekeken, maar niet veel onthouden (ik leer het meeste van dingen doen, ik moet nog steeds de handleiding van de Raptor goed doornemen).

Bij Raptor heb je een stopmelder op de plaats waar jij wilt dat de trein moet stoppen, dan rijdt hij op kruipsnelheid, dat is één stap boven de "stop" stap, dus zal hij stoppen op de plek waar jij het wilt.

Beste Peter,

Een lok in "opzending" in een modeltrein is een probleem i.v.m. de massa in relatie tot de loos meedraaiende motor.

Dus moet je die lok in dubbeltractie zetten met de echte tractie lok, voor je dat kunt doen moet je de "opzend" lok uit het automatisch bedrijf halen, waardoor Raptor hem ook niet meer kan tegenhouden als hij door de echte tractie lok een verboden spoor wordt ingebracht.

Nadat de "opzend" lok aangekomen is op de plaats van bestemming ontkoppelen van de dubbeltractie en hem ter plekke weer in het automatische bedrijf opnemen, als dat de bedoeling is.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
De afgelopen week heb ik een inrij sein bij mijn station Darligen geplaatst (hp0/1/2, Viessmann armsein)

Omdat mijn Edits decoders ter plaatse "vol" zijn, ook een nieuwe decoder gekocht, Viessmann 5211.

Nadat alles aangesloten was en goed werkte, Raptor op automatisch geschakeld, wat na een klein poosje een kop-staart aanrijding opleverde in het schaduwstation na het hoofdstation, oorzaak wissel heeft niet bewogen.

Na het nalopen van de bedrading bleek dat ik bij het aansluiten van de nieuwe decoder de voeding van de decoder van de niet schakelende wissel heb los gemaakt, dus makkelijk opgelost.

Dit is de reden dat ik nu de volgende optie bespreek: beveiliging wisselwerking.

Raptor houdt bij waar een trein zich bevindt, maar kan ook bijhouden of wissels werkelijk schakelen, hiervoor is nodig dat de wissel een terugmelder heeft die de mechanische stand van de wissel geeft, deze standmelder wordt aangesloten op een S88 melder, twee aansluitingen.

Na het op de bekende manier "opvoeren" van Raptor is er een nieuwe regel bij: "wissel terugmeldingen", daarna wissels decoder nummer, stand  en S88 aansluitingen invoeren.

Als Raptor nu een rijweg kiest waar deze wissel inzit en hij schakelt niet, zal Raptor de gekozen rijweg niet uitvoeren en twee dingen doen:

melden dat die ene wissel niet schakelt

alternatieve rijweg zoeken, als die er niet is voor de desbetreffende trein, dan stopt de voortgang op dat baanvak, de melding over de niet functionerende blijf bestaan.

Deze optie lijkt me vooral nuttig voor schaduwstations, eigenlijk voor alle wissels, maar dan moet je wel altijd wissels hebben die zo'n melding geven en die zijn er niet zo gruwelijk veel dacht ik, daarnaast legt het ook beslag op S88 terugmelders.

Groet, Anne W

Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
De optie: automatisch lokdecoder-functies bij terugmelder, een optie gericht op de geluids elektronika.

Deze optie maakt het mogelijk de lok geluiden te laten maken op zekere terugmeldingen, of beter gezegd bij zekere acties.

Deze acties zijn: vertrek voordat wissels en seinen geschakeld worden, aankomst en remmen, de aankomst is er altijd, het vertrek is er pas na een stop en remmen vindt pas plaats bij een rood sein.

Omdat ik geen lokomotieven had met geluid heb ik deze test uitgevoerd door de lampen aan- en uit te zetten, bijvoorbeeld uit bij remmen en weer aan bij aankomst, of uit bij vertrek en weer aan bij remmen, dat werkt allemaal perfect, alleen het duurde even voordat ik door had dat het niet om de melders ging maar om de actie die eventueel volgt uit de melding.

Een poosje gelden heb ik een "geluidslok" aangeschaft, de V36 Doppellok, en tegelijkertijd heb ik een uitbreiding op deze optie geactiveerd, een tijdfactor.

Nu rijdt deze lok als volgt rond: vertrek uit hoofdstation: motorgeluid aan, een fluit van 1 sekonde, zodra de lok de tunnel in is, motorgeluid uit, zodra hij einde van de tunnel nadert, motorgeluid weer aan, bij vertrek uit het tussenstation weer een fluit van 1 sekonde, tunnel in motor uit, tunnel uit motor aan, enz. tot het hoofdstation weer bereikt is, motorgeluid uit tijdens de wacht periode.

Naast functies in- en uitschakelen is er de mogelijkheid de functie te inverteren, ik weet alleen niet wat ik daar bij moet denken.

Een mooie optie in deze tijd denk ik, maar het mooist als je er ook de tijdfactor laat activeren.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Steeds meer raak ik geintereseerd in de raptor, alleen die hele grote stukken tekst is mij toch echt te veel soms, zou je er geen foto's af en toe bij kunnen plaatsen? Tenslotte zegt een foto meer dan duizend woorden.

Ga vooral zo door ik blijf het ook gewoon volgen.
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Beste Sparkle,

Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik bij zo'n duf onderwerp een "vertellende" foto kan maken, wellicht een foto van de Doppellok?, maar dat vertelt ook niet veel over het onderwerp.

Ik neem aan dat je mijn naam al ontdekt hebt bij de sector mdelbaanbouw, daar staan foto's hoe de baan eruit ziet.

Overigens zie je op de foto's geen computer, geen schakelborden of regelaars, misschien is de Raptor in zicht.

Jawel, ik ga door, zo lang ik nog wat te melden heb.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Een eenvoudig onderwerp: voorseinen.

Je kunt ze natuurlijk ook op de decoder van het hoofdsein aansluiten, vooral bij lichtseinen lukt dat wel, bij armseinen zal het moeilijker gaan, wellicht helpt het verlengen van de stroompuls.

Mocht het toch nodig zijn een aparte decoder te gebruiken, dan is daar een optioneel menu voor in Raptor, geeft gewoon per blok de mogelijkheid om een decoder te selecteren.

Let wel op de fysieke plaats van het voorsein, b.v. het  blok 110 loopt vanaf het hoofdsein 110 tot het hoofdsein 120, terwijl het voorsein fysiek in blok 100 staat.

Indien je geen voorseinen gebruikt, vaak is een modelspoorbaan daar te klein voor, heeft een voorsein bij Raptor wel een ander gevolg:

Bij het bepalen van de komende rijwegen kijkt Raptor een aantal blokken vooruit, niet te veel want dat beperkt ook de rijmogelijkheden van andere treinen.

Dat kan beteken dat bij een aantal korte blokken achter elkaar, Raptor niet ver genoeg vooruit kijkt, waardoor een sein niet snel genoeg op groen gaat.

Het koppelen van een dcodernummer voor een voorsein (hoeft niet een werkelijke decoder te zijn), betekent ook dat Raptor een blok verder kijkt.

De volgende bijdrage eind van de maand, ik ben op vakantie.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Hallo Anne en andere geintereseerden...;
Van de week was ik bij iemand in Katwijk die een raptor had staan bij een heel klein ovaaltje met uitwijkspoor.
Nu ben ik zins kort in het bezit van de Marklin Central Station. Heb daar overgens nog niets mee gedaan behalve wat gebruiksaanwijzing doorlezen.
Nu lijkt me dat al niet simpel, lijkt jou die raptor gelijkwaardig aan de CS ?
En is de bediening van de raptor eenvoudig te noemen in vergelijk met de CS?  Ben daar wel benieuwd naar. 
Ik zelf ben een behoorlijk grote baan aan het bouwen ,zie mijn opgestuurde foto's in de fotohoek.
Heb de gebruiksaanwijzing van de raptor gedownload en doorgelezen.
Jammer dat er niet wat aansluitschema's bij zitten, dat werkt voor mij en veel mensen denk ik erg verhelderend.
In elk geval lees ik je artiekels met veel aandacht, bedankt daarvoor.
johan de goed
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Beste Johan,

Er zit een verschil in "idee" tussen het CS en de Raptor, de Raptor is simpel functioneel, je moet de baan invoeren met een toetsenbord en je kan automatisch rijden, zonder PC

op een CS is veel te zien, je hebt een touchscreen, maar je kunt er niet echt automatisch mee rijden zonder een PC met programma

Zaterdag 2 februari staat Raptor weer in Houten met een demobaan, ook een ovaal maar met veel meer uitwijkmogelijkheden, er rijden 5 loks automatisch van hot naar her, dus ga even kijken en praten.

Je kunt ook een keer bij mij komen kijken, maar dan moet je wel richting Den Bosch.

Voor mijn baan zie modelbaanbouw.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Een veel gehoorde opmerking over modeltrein automatisering is: “dan rijdt alles automatisch rond, daar raak ik snel op uitgekeken”

Afgezien van het feit dat je in die tijd mooi aan je baan kunt bouwen, verbeteren of repareren, heeft Raptor hier  in de standaarduitvoering al een oplossing voor.

In de standaard uitvoering van Raptor kun je in één van de treinen op de machinistenstoel gaan zitten en de instructies van de treindienstleider volgen, zie hiervoor mijn andere verhandeling over de Raptor.

De laatste “standaard” optie die ik behandel is optie 009: met seinhuis (een deel van het) emplacement overnemen, in principe ga je dan zelf de treindienst leiden, echter wel binnen het door jezelf opgestelde baanplan.

Na het toevoegen van deze optie verschijnt een scherm met een aantal seinhuizen en twee mogelijkheden: “change” en “add”.

Met change activeer je een seinhuis en met add vul je een seinhuis, vanzelfsprekend  komt eerst het vullen, na het drukken op “add” verschijnt er een lijst waarin je blokken van vertrek kunt invullen en als die naar je zin is, komt er een lijst waarin je blokken van bestemming kunt invullen, als die klaar is dan maak je met “change” het seinhuis actief, waarna Raptor geen treinen meer zal zenden naar en vanaf de in het seinhuis opgenomen blokken. 

Als je dit nu doet voor alle ingaande en uitgaande sporen van een station en de stationsporen zelf, de laatste in te vullen zowel als blokken van vertrek als wel blokken van bestemming, dan heb je het hele verkeer in het station onder handmatige controle (met toezicht van Raptor natuurlijk, je kunt geen fouten maken).

Hoe werkt het dan verder, wel je bent treindienstleider, dus je moet wissels en seinen schakelen, wissels kun je met de “handbediening” doen, wisselstraten met het menu “rijweg wisselstraten”, en daarna het sein weer met de handbediening.

Als je een wissel fout stelt of de trein naar een blok wilt sturen waarin die trein niet mag komen of naar een blok stuurt wat niet in het baanplan is opgenomen, gaat het sein niet op groen, en krijg je een mededeling op het scherm wat je fout doet.

Deze optie is ook goed bruikbaar als je een bepaald (stationsspoor) wilt beveiligen tegen inkomend verkeer, je zet simpel dit spoor in een seinhuis als blok van bestemming en Raptor stuurt er geen treinen meer naar toe, als je het als blok van vertrek opgeeft dan vertrekt er geen trein vanaf dat blok.

Een mooi voorbeeld is het goederenspoor, je weet dat de buurtgoederentrein er aan komt, waarmee gerangeerd moet worden voor hij weer verder mag, je stopt het goederenspoor in een seinhuis als blok van vertrek, activeert het seinhuis, de trein komt binnen (Raptor laat hem dan staan), rangeert wat te heen en te weer en als het rangeren klaar is, schakel je het seinhuis weer uit en Raptor laat de trein vertrekken.

Deze optie heeft een “grove” kant, als je station meerdere vertreksporen heeft die naar één uitgaand blok gaan, dan kun je niet maar een deel van de vertreksporen in het seinhuis zetten, het ene uitgaande blok blokkeert dan ook de andere vertreksporen.

Als dat belangrijk blijkt te zijn voor je, dan moet je contact opnemen met Raptor, er is weer een vervolgoptie waarin je Raptor toestemming geeft bepaalde blokken van vertrek - blokken van bestemming combinaties ook te gebruiken.

Met deze bijdrage heb ik alle, door Raptor als standaard opties gedefinieerd, behandeld, er zijn meer opties, die steeds verder specialiseren, wellicht dat ik die in de toekomst ook behandel.

Alhoewel ik het idee heb dat de Raptor organisatie, door hun meer dan 18 jaar ervaring in de modeltrein automatisering, alle mogelijkheden wel beschikbaar heeft, weet ik dat ze graag bereid zijn om over een nieuwe mogelijkheid na te denken als iemand met een vraag komt.

Als er vragen zijn of Raptor dit of dat kan, dan lees ik dat graag op dit Forum, ik zal dan antwoorden of de vraag doorsturen aan Raptor.

Groet,  Anne W

Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Op 9 december 2007 heb ik de wisselstand beveiliging besproken, vandaag in Arnhem heb ik hem ook in "levende lijve" zien werken:

In een wissel uit het C rails programma is een contactje geplaatst, dat contact maakt met de wissel tong, als hij goed staat is een een verbinding met aarde, dus aangesloten aan een S88 melder geeft dat een goed signaal.

Als je die wissel ook invoert in het desbetreffende menu, kijkt Raptor niet meer naar de stand die de wissel moet hebben volgens Raptor, maar naar de werkelijk stand, dit kun je goed nagaan door de wissel met de handbediening op de wissel om te zetten, je kunt op het scherm de stand van wissels volgen.

Als je nu in automatisch bedrijf de wissel blokkeert met hetzelfde handbedieningsknopje en er wil een trein over de wissel in de "andere" stand, dan wordt het vertrek van de trein geblokkeerd met een melding op het scherm dat de wissel niet werkt (de letterlijke tekst ben ik al weer vergeten)

Conclusie: een goed werkende schaduwstation beveiliging.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
In de boven behandelde opties komt de remmelder en remming tot kruipsnelheid voor.

Het nadeel hiervan is dat de afstand tussen de remmelder en de stopmelder vast is en eigenlijk hetzelfde moet zijn voor elk blok, zodat de loks ook netjes op kruipsnelheid de stopmelder bereiken.

Een wat meer flexibele optie is "gemeten remmen", Raptor zal nu van elke lok in elk blok bij gaan houden of de lok op kruipsnelheid de stopmelder bereikt.

Als een lok boven de kruipsnelheid de stopmelder bereikt dan zal Raptor de volgende passage in dit blok deze lok wat sneller af remmen.

Natuurlijk heeft elke lok in elk blok een leerproces te doorlopen en je ziet ook zo nu en dan dat een lok een test uitvoert door kruisnelheid +1 een stopmelder op te rijden, maar in het algemeen werkt het heel goed.

Groet, Anne W

Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Voor de mensen die vragen hebben of zich willen oriënteren op de diverse systemen, morgen is het weer Beurs in Houten, Raptor is ook weer van de partij.

Groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Peter, Mon Ami,

Uit een eerder draadje (3326 geloof ik):

"Indien er een echte software update nodig is, dan is het de Raptor s-morgens bij de winkel brengen en de volgende dag vlak voor sluitingstijd weer ophalen, echter de kans dat er wat geupdate moet worden is extreem klein"

Let op hè, het gaat hier om een Viessmann Hp0/Hp1/Hp2 en jammer genoeg schakelen de fabrikanten hun seinen niet op dezelfde manier.

Groet, Anne W

Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
zo ik heb nu ongeveer 2 maanden me raptor en het werkt supper nog geen ding tegen gevallen en die seinen betreft dat zien we wel en ik ken de man die raptor maak best wel goed dus en update is geen probleem en bij een cs heb je toch het zelfde probleem met updaten

groetjes ronnie
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Peter, My Friend,

Mijn antwoord had een informatieve waarde, ik mag van jou hetzelfde verwachten, uit wraak ook maar even een niet informatief antwoord:  "altijd nog beter als maanden op een update wachten".

Ik heb vandaag in Houten weer twee mensen gesproken die bij het aanschouwen van de demobaan van Raptor toch tekenen van spijt vertoonden van hun aankoop van het CS, neen geen "computerrijders".

Voor de goede orde: de digiatele centrale regelt het sein prachtig, het ging fout bij demmachinst die niet reageerde op de treindienstleiding.

Met collegiale groet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Vandaag heb ik in Houten weer assistentie verleend aan Raptor en daar het volgende opgemerkt:

In een ander draadje bij "Märklin Modellen" gaat het over de MFX railbus en de "sounds" die boven eerste 4 functies zitten.

Soms zitten die op een decoder nummer "1 hoger" als de lokdecoder, tijdens het showen wat Raptor doet met optrekken en afremmen zag ik bij de MFX Sound Lok ineens functie 5 en 6 aangaan en later weer uitgaan (twee fluiten die op een bepaalde plaats werken).

Ik heb om uitleg gevraagd en hier is het antwoord: Raptor is zo geprogrammeerd dat als je bijvoorbeeld met MFX Lok 16 rijdt, je de functies 5 t/m 8 kunt laten werken, Raptor vertaalt deze aanvraag automatisch over als  decoder 17, functies 1 t/m 4.

Hier horen twee opmerkingen bij:

als je ook een MFX Lok 17 hebt dan zal bij die lok ook de sounds te horen zijn die bij Lok 16 gevraagd worden.

je kunt elke "niet" MFX decoder gewoon op adres 17 zetten, die blijft gewoon rijden.

Dit lijkt me een redelijk compromis om MFX Sound Loks toch met meer geluid te kunnen rijden als met een normale M28 centrale.

Griet, Anne W
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Is inderdaad een nette oplossing. De ECoS lost het bij mijn weten ook zo op.

Koen
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Testen Optionele Uitbreidingen Raptor (kan een lange serie worden)
Niet bij alle MFX loks staat de "tweede" decoder op +1, kun je met de Ecos het "tweede" decodernummer ook veranderen of moet je toch een oude 6021 hebben?

Groet, Anne W