Hallo,
Het is nu haast één jaar geleden dat ik voor het laatst wat foto's heb laten zien in dit draadje. Laatst heb ik het goede nieuws gekregen dat ik zeer binnenkort waarschijnlijk weer een grote hobby ruimte ter beschikking heb en mijn modelmateriaal ook weer zijn rondjes kan gaan maken. Ook hoop ik dan eindelijk eens langdurig te kunnen beginnen met een project.
Dat staat natuurlijk allemaal los van dit draadje, maar aangezien ik hoop de komende tijd weer wat actiever te worden hier wou ik ook dit draadje weer eens updaten. Afgelopen vakantie ben ik in totaal 24 dagen weggeweest. Voornamelijk in Duitsland, maar ook iets verder naar het oosten. Ik ga niet alle foto's hier neer zetten, daarvoor verwijs ik door naar mijn Flickr account:
https://www.flickr.com/photos/noorderrail/Begin Juli ben ik tien dagen weggeweest met een kameraad naar Berlijn en de Allgäu. Niet alleen treinen stonden centraal, maar er werd toch de nodige tijd langs het spoor besteed.
11-7-2015 - Berlijn-Westend by
Dewey h, on Flickr
Zowat elke passagierstrein die eindigt in het hoofdstation van Berlijn gaat vanaf daar naar één van de drie opstelterreinen in de stad. Dat zijn Grunewald, Rummelsburg of Warschauerstrasse.
Zo ook DB 101 139 met de bonte EuroNight 476 "Metropol" uit Budapest Keleti naar Berlijn Hbf, die hier op deze zonnige zaterdagmorgen de fotograaf passeert op weg naar Berlijn Grunewald.
13-7-2015 - Berlijn Lichterfelde West by
Dewey h, on Flickr
EWR 232 409 is net tussen de plensbuien door vertrokken uit Berlijn Lichterfelde West op weg naar Berlijn Wannsee waar een e-loc de trein over zal nemen en naar Köln zal brengen.
15-7-2015 - Nonnenhorn by
Dewey h, on Flickr
De reden waarom we zo vroeg naar Nonnenhorn getogen waren was de scholierentrein van Friedrichshafen naar Aulendorf over Lindau. De treinstellen geven Lindau Hbf aan om verwarring te voorkomen. Je kunt namelijk veel sneller rechtstreeks van Friedrichshafen naar Aulendorf reizen. Dat het al om iets na 7 warm was is te zien aan de, overigens heel vriendelijke, man met zijn hond die in korte broek en teenslippers rondliep.
Zo zien we dus in een heerlijk zonnetje het koppeltje 628 543 en 628 550 van DB ZugBus Regionalverkehr Alb-Bodensee als RB22705 onderweg naar Aulendorf met een omweg via Lindau het inrijsein van Nonnenhorn passeren.
15-7-2015 - Nonnenhorn by
Dewey h, on Flickr
Na de plaat van de scholierentrein zijn we richting het stationsemplacement gelopen om daar nog de trein uit Schaffhausen naar Lindau te platen, deze plaat komt ooit nog wel eens online. Vervolgens langs de bakker en op naar de volgende stek iets meer richting Kressbron, de kerktoren van dat dorpje is op deze foto half verscholen achter een boom nog te zien. Daar zou ons naast enkele 628'ers ook nog een andere fraaie trein passeren.
ECR is een dochteronderneming van DB Schenker en zodoende zien we hier ECR 247 049 met trein 43161 van Ulm Rbf via Lindau Reutin, locwissel, onderweg naar Wolfurt. De containers op deze trein zijn afkomstig uit de noordelijke zeehavens.
15-7-2015 - Bodolz by
Dewey h, on Flickr
Mühldorfer 218 423 en vermoedelijk de 218 428 hebben vanaf
Lindau de taak om EuroCity 197 van Zürich naar München de Allgäu door te slepen. Ik heb ervoor gekozen om deze trein vast te leggen in het prachtige landschap van Bodolz waar je de trein door het bochtige verloop van de spoorlijn hier al van ver aan kunt zien komen en ook kunt nakijken. Rechts boven de bomen en de huizen is nog een stukje van de Bodensee en de Oostenrijkse bergen te zien.
16-7-2015 - Weizern-Hopferau by
Dewey h, on Flickr
De volgende dag werd weer vroeg opgestaan om met de trein naar de Ostallgäu te reizen en daar de nog enkele door 218 getrokken reizigerstreinen van München naar Füssen vast te leggen. Sinds dit jaar is ook dit 218 bolwerk deels ingenomen door de baureihe 245. Ook de fotogenieke N-wagens zijn vervangen door modernere dubbeldekkers. Deze zijn elders in Duitsland overbodig geraakt en konden zo hier ingezet worden. Voor mij echter geen enkel bezwaar om nog eens naar deze lijn toe te trekken.
Terwijl de fotografen paraplu's gebruikten om ook maar iets van schaduw bij zich te hebben op deze bloedhete dag kondigde deze trein luid toeterend zich ruim van te voren aan. Kemptener 218 497 met zijn RE57506 uit München naar Füssen aan de haak is net uit het stationnetje van Weizern-Hopferau vertrokken en zal over enkele minuten zijn lading toeristen afleveren in het prachtige stadje Füssen. De spoorlijn van Marktoberdorf naar Füssen kent een heel bochtig verloop zoals ook te zien op deze foto, achter de stuurstand kun je namelijk de spoorlijn alweer zien.
16-7-2015 - Weizern-Hopferau by
Dewey h, on Flickr
Zoals eerder al gezegd zijn een groot deel van de diensten van de 218's afgepakt en overgenomen door de serie 245 of compleet door treinstellen. Zo ook op de König-Ludwig Bahn. Al vanaf 14 december vorig jaar begonnen deze nieuwe locomotieven langzaamaan diensten van de oude V160's over te nemen en sinds 14 juni dit jaar rijdt een groot gedeelte van de treinen rondom Kempten en Buchloe met deze locomotieven.
245 002 is nog maar net één jaar in dienst als deze als RE57510 het fraaie kapelletje bij Weizern-Hopferau luid toeterend passeert op weg naar eindbestemming Füssen. Deze spoorlijn is veelal voorzien van onbewaakte spoorwegovergangen en deels daarom, het bochtige en steile verloop van de lijn helpen ook niet mee, rijden de treinen hier met beperkte snelheid en toeteren bij elke overweg.
17-7-2015 - Sontheim by
Dewey h, on Flickr
DB 218 423 en 218 454 zijn onderweg met hun EC193 van Zürich naar München als ze bijna het inrijsein van Sontheim hebben gepasseerd. Het sein geeft geen snelheidsbeperking aan dus de beide 2800 pk sterke machines hoeven zich niet in te houden. Op de achtergrond is nog het kerkje van het dorp Westerheim te zien.
Normaal gesproken rijden twee Mühldorfer 218's deze trein. De 218 454 is echter een loc van het BW Kempten. Deze machine heeft de eerste 7 jaren van zijn leven doorgebracht in Kempten, maar heeft daarna 23 jaar lang dienst gedaan in andere delen van Duitsland om in 2008 weer terug te keren in Beieren.
Na het tripje naar Berlijn en Zuid-Duitsland stond al gauw de volgende vakantie op het programma. Noord-Duitsland en Polen waren nu het reisdoel. Door werkzaamheden aan de spoorlijn naar Padborg in Denemarken werden de goederentreinen tussen Duitsland en Denemarken omgeleid via de ongeëlektrificeerde Marschbahn. De reden om naar Polen te trekken was het muziekfestival Woodstock wat elk jaar in Kostrzyn gehouden wordt. Gedurende het festival worden de moderne treinstellen om het Poolse deel van de beroemde Ostbahn vervangen door een loc uit de serie SU45 plus rijtuigen. Dit jaar helaas voor het laatst..
27-7-2015 - Niebüll by
Dewey h, on Flickr
In de middag werd het weer maar slechter en slechter. Onze oorspronkelijke planning om de hele avond in Langenhorn te blijven werd in de prullenbak gegooid en we trokken weer richting het noorden om, na een opfrisbeurt in het hotel in Niebüll, s'avonds weer wat frisser langs de baan konden staan.
In Niebüll takt de enkelsporige lijn naar Esbjerg (DK) over Tønder (DK) af van de grotendeels dubbelsporige Marschbahn, die doorloopt naar Westerland (Sylt). Om ruimte te maken voor alle goederentreinen werden de regionale treinen tussen Esbjerg en Niebüll gedurende de omleiding opgeheven en vervangen door bussen. S'avonds was er een kleine optocht van 3 tot 5 (als de tegentreinen te vroeg reden ) goederentreinen in zo'n anderhalf uur. Vlakbij ons hotel was gelukkig een relatief mooie stek die zonder al te veel moeite te bereiken was.
In hele lastige, maar ook fraaie, lichtomstandigheden komt DB Schenker 233 321 met EZ47425 uit Esbjerg (DK) naar Maschen Rbf net Niebüll binnen rollen. Over enkele honderden meters zal de trein het station van Niebüll bereiken waarna er na een korte stop aldaar doorgereden zal worden naar het grootste rangeerterrein van Europa.
28-7-2015 - Risum-Lindholm by
Dewey h, on Flickr
DB Schenker 233 321 passeert met trein 47415 het bloksein van Risum-Lindholm onderweg van Esbjerg (DK) naar Maschen nabij Hamburg. Deze trein reed zo'n 2 uur te vroeg en daardoor konden we deze gelukkig nog platen met een nog enigszins goede zonnestand.
29-7-2015 - Langenhorn by
Dewey h, on Flickr
Een vakantie gericht op treinen is voor mij niet compleet zonder een of meerdere 218 platen. Gek genoeg moest ik tijdens ons verblijf lang de Marschbahn tot de laatste dag wachten op een zonplaat van deze machines.
DB Autozug 218 313 en DB Fernverkehr 218 345, blijkbaar net weer geverfd, hebben de zware taak om IC2073 van Westerland (Sylt) naar Hamburg Hbf te slepen. Op het hoofdstation van Hamburg zit hun taak erop en mag een elektrische collega de trein verder naar Berlin Südkreuz brengen.
29-7-2015 - Langenhorn by
Dewey h, on Flickr
Vlak na de DoTrack 218 met InterCity moest weer een Ludmilla zitten met een trein naar Maschen. Een van de andere, zeven in totaal, aanwezige fotografen had gehoord van een kennis dat de trein al was vertrokken uit Niebüll. Het trok echter helemaal dicht en toen het sein op veilig ging was er van de zon nog niets te zien. Net toen de overweg dicht ging, bij het station links op de foto, trok het helemaal open en zo hadden we op de laatste dag ook een 232 vol in de zon.
DB Schenker 232 589 passeert met trein 47411 naar Maschen het internationale gezelschap op het dijkje net buiten Langenhorn. Het gezelschap bestond uit twee Nederlanders, één (licht aangeschoten) Deen en vier Duitsers.
1-8-2015 - Gorzów Wielkopolski by
Dewey h, on Flickr
PKP SU45-079 heeft met R80904 van Kostrzyn naar Krzyz een bijzondere sleep wagens aan de haak. Achter de loc hangt een vierdelige rijtuigen stam van het type Bhp. Bijgenaamd: Bipa. Deze rijtuigen werden vanaf begin jaren 50 door VEB Waggonbau in Görlitz gebouwd voor de Deutsche Reichsbahn. Tussen 1959 en 1977 werden ook meerdere van deze rijtuigen aan de Poolse spoorwegen geleverd. Wij hadden het geluk dat we naast het fotograferen ook nog enkele malen met deze wagens konden reizen. Binnenin vind je een antiek interieur en nog houten raamlijsten. In Duitsland zijn deze rijtuigen allang niet meer in plandienst te vinden, maar in Polen worden de allerlaatste "Bipas" ter versterking nog wel eens ingezet. Deze haast antieke combinatie heeft net station van Gorzów Wielkopolski achter zich gelaten op weg naar zijn eindbestemming. Op de achtergrond is nog het oude ziekenhuis van deze stad te zien.
1-8-2015 - Gorzów Wielkopolski by
Dewey h, on Flickr
Het moderne stadsgezicht van Gorzów met zijn terrasjes en de rivier de Warta zijn vanaf twee kanten te gebruiken als motief voor treinen over de Ostbahn. Beide kanten zullen in deze fotoserie voorbijkomen.
PKP SU45-089 is zojuist vertrokken uit het station van Gorzów als R80906 naar Krzyż. De trein rijdt hier over het prachtige enkelsporige stadsviaduct wat gelijk na het station begint en eindigt bij de blokpost op mijn vorige foto. De zonnestand was helaas niet helemaal geweldig meer.
1-8-2015 - Gorzów Wielkopolski by
Dewey h, on Flickr
Vanaf de brug over de Warta kun je ook prima de andere kant op fotograferen. Vanaf deze zijde kun je ook beter de moderne kant van deze oude Pruisische stad zien. Volle terrasjes, fonteinen en zelfs een papegaaienkooi. Een van de fonteinen linksonder in beeld zorgde nog voor een kleine plaatselijke regenboog.
De sporen van het communisme en de Duitse invloeden zijn echter ook nog veelvuldig te vinden. De infrastructuur lijkt sprekend op de Duitse, al dan niet sterk verouderd. Wat niet gek is aangezien tot 1945 dit nog gewoon Duitsland was. Na de oorlog schoof Polen als het ware op naar het westen en zo werd Landsberg an der Warthe Gorzów Wielkopolski, Küstrin Kostrzyn nad Odrą en Kreuz Krzyż Wielkopolski.
Onderweg van datzelfde Krzyż naar Kostrzyn is SU45-079 met R88909 die hier bijna het station van Gorzów bereikt heeft. Buiten Woodstock om worden alle regionale treinen in deze regio gereden met moderne railbussen en zoals het nu lijkt is dit jaar de laatste maal Woodstock met SU45 geweest.
2-8-2015 - Berlin Greifswalder Straße by
Dewey h, on Flickr
Na twee dagen Polen zat onze vakantie er alweer bijna op. Gelukkig zouden we pas zondagmiddag uit Berlijn vertrekken en dus was er zondagmorgens nog wat tijd om wat aan de hobby te doen en om Berlijn te bekijken.
Zo konden we naast het ledigmateriaal van de EN uit Malmö ook de Euronight naar Moskou vastleggen. Hier zien we dus DB 101 026 met EN453 van Paris Est naar Moskva Belorusskaja op weg naar Berlin-Lichtenberg. Aldaar gaat de 101 eraf en komt er een van Railpool gehuurde Traxx voor die de trein tot aan Terespol zal brengen. Deze trein is welgeteld 43 uur onderweg en rijdt haast altijd zonder vertragingen, wat toch een knappe prestatie is.