Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Dewey's grootspoorfoto's | Vakantie overzicht 2015

Gestart door Dewey woensdag 19 maart 2014, 18:31:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Open dag AW Bremen Sebaldsbrück
Mooie foto's Dewey. :thumbup:
Bedankt voor het delen. :P
Re: Dewey's grootspoor foto's | Open dag AW Bremen Sebaldsbrück
Bedankt voor het plaatsen van de foto's :thumbup:.

En bij deze alvast veel plezier in Zwitserland. Ik zie de foto's t.z.t. hier wel verschijnen.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Open dag AW Bremen Sebaldsbrück
Deze foto's doen mijn sterk terug denken aan wph Tilburg
Re: Dewey's grootspoor foto's | Open dag AW Bremen Sebaldsbrück
Prachtige fotoos!

Als je er meer hebt........

Groetjes,
Maarten
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Hallo allemaal,

Afgelopen week een weekje wezen Interrailen naar en door Zwitserland. Het weer zat absoluut niet mee, maar één dag was het in het zuiden goed te doen. Verder natuurlijk wel genoeg foto's kunnen maken en nu des te meer reden om nogmaals terug te keren naar dit walhalla voor Zwitsofielen. Aangezien ik morgenavond alweer vertrek voor een midweekje Noorwegen plaats ik bij deze een klein voorproefje met een kort verslag.

Na weken vooruit plannen, tickets en reserveringen boeken was het maandag dan eindelijk zover. Bij mij en één straat verderop bij mijn kameraad ging om half 5 de wekker af. Om half 6 zou mijn pa ons naar station Leer brengen dus we hadden tijd genoeg om ons klaar te maken. Tas en dergelijke de dag van te voren al ingepakt en ik hoefde eigenlijk al mijn lenzen nog in te doen en te ontbijten. Half 6 dus met de auto naar Leer, waar onze trein om 6:34 naar Hannover zou vertrekken. Van te voren nog even langs de bakker en bij de kiosk nog een flesje ijsthee en wat leesvoer kopen. Na in Hannover te zijn overgestapt om de ICE 73 die ons rechtstreeks naar Zürich bracht. Om iets over 5 waren we dan eindelijk in ons hostel in Zug aangekomen. Vanaf hier zouden we een paar dagen Zwitserland onveilig gaan maken. Eerste dag niet verder gekomen dan de perrons van Arth-Goldau.

Dit was mijn verslagje van de eerste dag. Hierbij een vijftal foto's van de eerste drie dagen van onze reis. Zo gauw ik terug ben zal ik de rest van de foto's en wat verslagjes plaatsen.



7-7-2014 - Arth-Goldau by Emslandstrecker, on Flickr

Gelijk na aankomst in Zug maar naar Arth-Goldau gegaan met de trein om te kijken of we al op de eerste dag wat van de sfeer konen opsnuiven. Direct nadat we uit de trein stapten viel mijn oog op de SBB 11109 deze Re 4/4 rijdt nog in de heerlijke Swissexpress kleuren. Bijna alle locs die deze kleurstelling droegen zijn of verkocht aan de SBB of rijden nu in de normale rode kleur van de SBB rond, maar deze eenling gelukkig dus niet.



7-7-2014 - Zug Schutzengel by Emslandstrecker, on Flickr

Ons hostel lag op 3 minuten lopen van de halte Zug Schutzengel waar helaas alleen maar Re 450, 453 en 460 met dosto's passeren. Gelukkig ben je vanaf hier in een kwartier in Rotkreuz en in een ruim half uur in Zürich of Luzern. Prima gekozen slaapplek dus.



8-7-2014 Arth-Goldau by Emslandstrecker, on Flickr

Tweede dag maar gelijk weer naar Arth-Goldau gegaan waar we enkele fraaie treinen tegenkwamen, maar waar het weer er maar niet beter op werd. Deze dag zijn we op hoop van zegen ook nog naar het zuiden gereisd, maar ook daar was het weer echt super slecht. Gelukkig wel iets gedaan wat ik zelf graag wou doen en dat was het bedreigde deel van de Gotthard lijn afrijden en dat hebben we dus gedaan.



9-7-2014 - Giornico, Biaschina by Emslandstrecker, on Flickr

Woensdag maar weer naar het zuiden gegaan waar nu het weer een stuk beter was en na een korte rit met de postbus van Faido stazione naar Giornico Parondino kwamen we aan bij de overbekende locatie te Biaschina. De eerste trein die we voor de lens kregen was deze fraaie Winner UKV van Wuppertal nar Piacenza.



9-7-2014 - Giornico, Biaschina by Emslandstrecker, on Flickr

Trein nummer twee was deze kleurrijke containertrein getrokken door een koppeltje BLS traxxen. Helaas kwam er pas een koppeltje bruine beertjes, Re 4/4 BLS, langs toen we alweer bij de bushalte stonden. Volgende keer beter, maar gelukkig zou ik er deze dag nog wel een paar tegenkomen. Afwachten dus.

Groeten Dewey
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Citaat van: Dewey op maandag 14 juli 2014, 23:25:32
Aangezien ik morgenavond alweer vertrek voor een midweekje Noorwegen plaats ik bij deze een klein voorproefje met een kort verslag.
Kun je Noorwegen niet laten schieten? Ik wil de rest van de "Zwitserse" foto's zo graag zien :wink:.

Maar serieus, fijne reis naar Noorwegen (als je dit nog leest voor je vertrek) en anders: welkom terug en ik hoop dat je ook "Noorse" foto's kunt laten zien.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Hoi Dewey

Bedankt voor het plaatsen van de mooie plaatjes. :P

Tony
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Potdikkeme, Zwitserland rondcrossen, goed bezig  :thumbup:

Arth-Goldau herkende ik gelijk al wist ik de naam nog vaag. Vooral de rechte doorgaande lijn en de in een bocht bijkomende lijn zijn me bijgebleven. De vakantie in 2007 speelt weer op bij deze foto's, ga mijn foto's weer 's doorsnuffelen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: bedankt daarvoor.

En veel plezier in Noorwegen  :thumbup:
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Alvast mooie foto's.  :thumbup:
Alleen zo jammer weer, dat Dewey ons dan weer laat wachten op het vervolg.  :D :D
Veel plezier in het noorden.

Gr.  Charlie
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Hallo,

Door een lastminute aanpassing ga ik niet deze week, maar over 2/3 week pas naar Noorwegen. Zou met mijn neef mee gaan op de vrachtauto, maar heeft door de vakantie niet bijster veel ritjes en wat overbleef waren binnenlandse koeriersdiensten.

Ik upload mijn foto's in rustig tempo op Flickr, waardoor het niet al te snel zal gaan ook hier niet.

Bedankt voor de leuke reacties! Er komt nog wel wat aan.

Groeten Dewey
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Citaat van: Dewey op woensdag 16 juli 2014, 10:20:55
Door een lastminute aanpassing ga ik niet deze week, maar over 2/3 week pas naar Noorwegen.
onze verzoekjes hebben dus wel geholpen :mrgreen:.
CiteerIk upload mijn foto's in rustig tempo op Flickr, waardoor het niet al te snel zal gaan ook hier niet.
Take your time :wink:.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
We gaan weer verder met wat foto's. De foto's staan eigenlijk in willekeurige volgorde daar ik ze, om mijn photostream wat afwisselender te houden, ook in willekeurige volgorde op Flickr zet.



8-7-2014 - Arth-Goldau by Emslandstrecker, on Flickr

BLS 186 102 met de TXL Milaan shuttle van Blerick over Venlo naar Melzo. Mijn eerste zebra op de foto en nog met een fraaie trein ook, alleen de weergoden waren het me niet gegund.



8-7-2014 - Arth-Goldau by Emslandstrecker, on Flickr

Volgende trein was deze SBB Hupac shuttle die niet bij Chiasso, maar bij Luino Italië binnen zal komen. De Re 484 van SBB is technisch gelijk aan de 186, is ook een 186 maar dan met een ander nummer, en rijdt eigenlijk alleen op Zwitserland -> Italië. Meestal komen deze locomotieven pas in Bellinzona voor de trein, maar ik had geluk dat ik ze in het noorden kon platen. Blij mee!



9-7-2014 - Giornico, Biaschina by Emslandstrecker, on Flickr

Weer wat plaatjes uit het zuiden. Koste me een paar Franken, maar dat scheelt wel kilometers lopen.  :D Lang leve de postbus. Hier SBB 11157 met de enige getrokken trein die nog over de Gotthard gaat. De IC's zijn vervangen door ICN treinstellen en de EC's, reden voornamelijk met dubbeltractie en Italiaanse rijtuigen, zijn vervangen door de onbetrouwbare ETR 470.



9-7-2014 - Giornico, Biaschina by Emslandstrecker, on Flickr

Ruim 13000 kW aan vermogen komt naar beneden rollen met Hupac shuttle.



9-7-2014 - Faido by Emslandstrecker, on Flickr

Alsof 10 assen nog niet genoeg waren kwam ik ook nog dit trio tegen. Het maximaal aantal assen dat je kunt krijgen is tweemaal Re 10/10, dus 20 assen.



9-7-2014 - Giornico, Biaschina by Emslandstrecker, on Flickr

Alweer de Milaan shuttle van Jan de Rijk. Ditmaal met wat beter weer gelukkig. De 2e loc zal de trein helemaal tot in Venlo rijden. Vanaf daar brengt DB Schenker de trein met een 6400 naar Cabooter. Concurrenten die samen werken, raar wereldje is het ook. :P



9-7-2014 - Giornico, Biaschina by Emslandstrecker, on Flickr

Door de aanleg van de Gotthard Basistunnel zijn er langs de gehele spoorlijn verschillende bouwputten te vinden zoals ook bij Biasca. De trein had op het moment dat ik hem had vastgelegd nog maar een aantal kilometer te gaan. Het zuid-portaal ligt net buiten Biasca.



9-7-2014 - Giornico, Biaschina by Emslandstrecker, on Flickr

Daar hebben we dan zo'n ICN treinstel waar ik het al over had gehad. Over twee jaar mogen deze treinstellen zich uitleven in de nieuwe tunnel. Al zullen ze wel gezelschap krijgen van de nieuwe hogesnelheidstreinen die de SBB heeft besteld bij Stadler. Deze treinstellen hebben net als onze Fyra een top van 250 en zullen het hoogstwaarschijnlijk verder schoppen dan enkele dagen in normale dienst.



9-7-2014 - Rotkreuz by Emslandstrecker, on Flickr

Weer zo'n aushubzug van een van de bouwplaatsen. Deze locs was ik eerder deze dag in Ambri al tegenkomen en toen met een lege Holcim aushub trein naar Biasca. In Rotkreuz komen de lijnen uit Luzern, Lenzburg, Zürich en de Gotthard samen. Ook is het nog altijd een cluster van SBB Cargo. Vaste rangeerloc, rangeerploeg etc. alles is nog aanwezig.



9-7-2014 - Ambri by Emslandstrecker, on Flickr

Een paar uur eerder waren de SBB 11624 & 11171 nog onderweg in het zonnige zuiden. Leuk dat ik deze locs nog een keer tegenkwam en de machinist herkende ons blijkbaar ook nog en floot vriendelijk naar ons.



10-7-2014 - Luzern by Emslandstrecker, on Flickr

Een van de Interregio's vanuit Locarno komt net binnen in Luzern en zal na een locwissel weer vertrekken naar Basel SBB. Doordat de bovenleidingspalen in Zwitserland echt heel dicht op elkaar staan en dit op stations alleen maar erger word ben ik best wel blij met deze plaat.



10-7-2014 - Luzern by Emslandstrecker, on Flickr

De Ee 922 015 is bezig met het wegslepen van enkele extra rijtuigen van de IC uit Basel die net is aangekomen in Luzern. Heerlijke sfeertje op het station van Luzern. Komen en gaan van loc's en het altijd wissel van locomotief daar Luzern een kopstation is komt de "opgesloten" loc altijd direct achter de vertrekkende trein het station uit. Ze volgen elkaar echt op een paar meter.



9-7-2014 - Rotkreuz by Emslandstrecker, on Flickr

DB 185 122 passeert het station van Rotkreuz met een trein volledig bestaande uit gesloten wagens. Achter de loc een leuke koelwagon van de SBB. Helaas staat in Rotkreuz meestal een SBB Flirt van de S-Bahn dienst naar Lenzburg in beeld en valt het niet altijd mee om even leuke foto's te maken. Als je een trein met Re 20/20 voor je lens krijgt heb je enkel maar locomotieven op de foto..

Links het grote emplacement dat nog altijd gebruikt wordt als cluster door SBB Cargo. Hier worden de buurtgoederentreinen uit Luzern en Erstfeld samengevoegd en vanaf hier als één trein naar Limmattal te rijden. De trein uit Erstfeld bestaat weer uit wagens die worden verzameld van alle stations aan de noordzijde van de Gotthard. Er is soms de hele lengte van het station en het goederenemplacement nodig om deze trein te stallen. Foto's hiervan zullen nog volgen!



10-7-2014 - Rotkreuz by Emslandstrecker, on Flickr

Hier hebben we dan de buurtgoederentrein uit Luzern getrokken door de 843 081 van de SBB. Achter de loc de bekende cacao wagens en verder bestond de trein op twee wagens na geheel uit Jura cement silowagens.

Commenteer, kritiek, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom. Er komen nog wat foto's aan, maar dat komt met de tijd.

Groeten Dewey

Re: Dewey's grootspoor foto's | Voorproef weekje Gotthard
Mijn commentaar: :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Bedankt voor het plaatsen van deze mooie fotoserie.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Hey Dewey,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's :thumbup:, het is en blijft het mooiste treinenland wat ik ken, ZWITSERLAND. :O

Groet Herman
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Geweldige sfeerfoto's. Bedankt!
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Mooie foto's weer, Dewey.

Bij o.a. Biasca (Pollegio/Bodio) bestaat ook nog de mogelijkheid om een kijkje in de basistunnel te nemen. Een aanrader voor als je nog eens in de buurt komt. http://www.alptransit.ch/en/visit-us.html
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Prachtige sfeervolle, maar ook zeer goed gemaakte foto's!
Mijn complimenten, hopelijk volgen er meer.

Met vr. gr. Henk
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Schitterende details die ook weer laten zien dat elk perron anders is. Vroeger had ik het idee dat een perron geasfalteerd was, met een gele streep langs de perronrand. Vervolgens zag ik, toen ik erop ging letten, vooral witte strepen (zoals in Arth-Goldau). Tegenwoordig zie je vaker die witte ribbels voor blinden langs de rand, en betegelde perrons zijn kennelijk toch ook nog mogelijk.

De bovenleiding is mooi in beeld gebracht. Vooral de verschillen zijn goed zichtbaar.

Een aparte liefde heb ik voor Ambri, en deze foto:


Die liefde dateert van een eigen Interrail tour. En met name vanwege Piora (lago Ritom); er ligt daar een Standseilbahn naar het stuwmeer Ritom met een stijging van ruim 87%. En net ten zuidwesten van station Ambri-Piotta ligt een oude vuilnisbelt die ik in die tijd als gratis kampeerterrein benutte als ik weer eens rond toerde met een budget van 10 frank per dag all in. De dia-doos vol ervaringen uit die tijd ligt nog ergens verstoft onder de treintafel. Ooit eens digitaliseren.
De liefde voor de foto heeft ook een andere reden: de Kies-wagens die achter de loks hangen, kocht ik als model in de jaren '80 (Liliput); tegenwoordig voert tante M* die modellen, maar toen nog niet. Voor mijn doen kocht ik er toen veel (wel 7 stuks!). Want mijn credo was toen geen loks meer kopen zonder sleep, en meer dan 7 wagons pasten niet in het toenmalige baanconcept.

Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Top platen weer Dewey. :P :P

Tony
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Mooie platen, Dewey  :thumbup: :thumbup:
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Bedankt iedereen voor de leuke reacties!

@Brund55 Ik was met de trein en vond het niet nodig om geld te verspillen aan zoiets om daar met de bus te komen. Heb eigenlijk niets met de basistunnel en kan me ook absoluut niet voorstellen dat machinisten er blij mee zijn. Economisch en qua reistijd is het allemaal een verbetering, maar straks staan er veel re 4/4 en re 6/6 terzijde en zijn de werknemers van depot Erstfeld na 2016 hun baan kwijt. Zwitserland verliest zo beetje bij beetje zijn charme en dat vind ik toch wel heel jammer. Misschien kijk ik er eens als ik met de auto ben, maar denk het haast niet. Toch bedankt haha!

@jan22 Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om zoveel stations foto's te maken, maar het weer liet niet anders toe. Nu je het zegt zit er inderdaad wel veel verschil tussen.

Bovenleiding in Zwitserland is een verhaal apart. De masten staan in vergelijking met Duitsland en Nederland heel dicht op elkaar wat er eigenlijk altijd voor zorgt dat je groothoek moet gebruiken om het totaalplaatje compleet te houden. Daar heb ik echt een schijthekel aan en fotografeer ook het liefst op 35mm. Echter krijg je dan vaak dat je halve mast/gebouwen etc. of "vliegende" dingen in beeld hebt omdat je verkeerd afsnijdt. Dat probeer ik te voorkomen, maar moet het soms voor lief nemen.

Ambri of Varenza, Bivio hoe je het wil noemen is echt een schitterende plek. Wil daar zeker weer eens terug komen, alleen moet ik voor het totaal plaatje dan wel wat afwijking van mijn 35mm regel. Ik ben ook wel benieuwd naar jouw foto's.

Bedankt voor de leuke reactie trouwens!

Groeten Dewey

Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 22-7-2014 weekje Gotthard
Hierbij de laatste 7 foto's. Volgende reeks is een dagje Grossekneten en Langwedel. Staat deze vakantie nog genoeg op de planning en de Railpromo trein naar Papenburg heb ik ook nog kunnen platen.



10-7-2014 - Rotkreuz by Emslandstrecker, on Flickr

Voordat de buurtgoederentrein uit Luzern binnenkwam passeerde nog deze grindtrein. Gelukkig moest de trein uit Luzern op deze trein wachten waardoor ik beide op de foto kon zetten.

SBB 11254 passeert het station van Rotkreuz met een sleep Xas'en gevuld met grind.



10-7-2014 - Rotkreuz by Emslandstrecker, on Flickr

SBB 923 009 geniet van haar rust voor de loods van SBB Cargo in Rotkreuz. De rust wordt kort verstoord doordat de 11249 & 420 186 het deel uit Luzern aan de trein naar Limmattal moeten samenvoegen. Nadat de hele trein is samengevoegd staan de locs met hun neus tegen het sein aan. Past allemaal net dus.



10-7-2014 - Rotkreuz by Emslandstrecker, on Flickr

Het gedeelte uit Luzern is vastgekoppeld en het koppeltje maakt zich weer op voor de volgende rangeerbeweging en zal vervolgens het treintje uit de Gotthard aanhaken. Dat gedeelte uit Erstfeld is trouwens opgehaald door deze twee locs. Jaartje geleden gebeurde dat nog met Am 843, maar gelukkig rijd dit nu weer met Re 8/8. Groene locomotieven komen verrassend vaak voor in deze dienst, heb deze helaas niet gezien.



9-7-2014 - Ambri by Emslandstrecker, on Flickr

Voor de kieszug van een paar plaatjes geleden ons passeerde kwam eerst nog dit korte treintje langs getrokken door SBB 843 004. Het treintje heeft wat weg van de Lösch- und rettungszug. Vreemde was dat de gehele week er proefritten waren met dit soort treintjes. Zelfs heb ik de treinen uit Erstfeld, Rotkreuz en Airolo gezien. De ritjes gingen tussen Rotkreuz - Baar, Erstfeld - Olten en Airolo - Bellinzona.



9-7-2014 - Ambri by Emslandstrecker, on Flickr

Even later passeerde deze knappe unit cargo met op kop de 185 139 & 185 129 van DB en achterop is de 185 133 nog te zien.



9-7-2014 - Ambri by Emslandstrecker, on Flickr

SBB 11262 met de dagelijkse posttrein van Härkingen naar Cadenazzo passeert de boog bij Ambri.



11-7-2014 - Zürich by Emslandstrecker, on Flickr

Mijn Gotthard reeks sluiten we af in de stad waar de grondlegger van de Gotthardroute met een groot standbeeld wordt geëerd. Alfred Escher is het brein achter de spoorlijn die tot 2016 grotendeels onveranderd zou blijven. In 1882 overleed hij op 63 jarige leeftijd in zijn geboortestad Zürich. Zijn bijnaam was de spoorwegkoning.

Het plaatje is wat recenter en laat het internationale belang zien van het grootste station van Zwitserland. Links staat een TGV Duplex klaar om te vertrekken naar een bestemming in Frankrijk. Rechts staat een ICN klaar om als vervangend materiaal de EC naar Milaan te rijden, reed echter maar tot Lugano. In het midden dan een Railjet van de ÖBB die net vanuit Wenen is aangekomen en zo als leeg materiaal naar het opstelterrein zal vertrekken. Trekkracht was de fraaie 1116 219. Achteraf had NS Hispeed beter een van deze drie combinaties kunnen aanschaffen, maar ja wat er wel gebeurde weten we allemaal.

Opmerkingen, kritiek, vragen en tips zijn altijd welkom!

Groeten Dewey
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 26-7-2014 weekje Gotthard
Schitterende foto's weer Dewey. :thumbup: :thumbup:
Mooi foto van de Railjet op het station van Zürich. :thumbup:
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 26-7-2014 weekje Gotthard
Alweer bedankt voor het plaatsen van deze fotoserie :thumbup: :thumbup:.

Als ik de laatste foto bekijk lijkt het erop dat het station van Zürich behoorlijk veranderd is sinds ik er voor het laatst was. Toen stonden er nog niet zoveel van die 'gebouwtjes' e.d. op de perrons. Je kon toen vanaf elk perron het hele station overzien. Maar goed, dat is alweer ruim 10 jaar geleden :oops:.
Ik ging toen altijd met het vliegtuig naar Zürich en nam daar de trein van het vliegveld naar Zürich en moest daar overstappen op de trein naar Brig. De laatste keer kwam ik overigens "ondergronds" aan en moest dus naar boven voor de trein naar Brig.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 26-7-2014 weekje Gotthard
Het is weer groots die grootspoorfotos van je  :thumbup: :)
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 26-7-2014 weekje Gotthard
Bedankt allemaal!
Re: Dewey's grootspoor foto's | Update 26-7-2014 weekje Gotthard
Ey Dewey,

Prachtige fotoserie. Bedankt voor het plaatsen. Zo te zien hebben jullie een leuke reis gehad!
Zijn veel herkenbare foto's. Mijn zus woont in Rotkreuz en zodoende kom ik daar nog wel eens.

"Helaas staat in Rotkreuz meestal een SBB Flirt van de S-Bahn dienst naar Lenzburg in beeld en valt het niet altijd mee om even leuke foto's te maken"

Wanneer je daar nou weer eens in de buurt bent, heb je op ca. 10 minuten lopen vanaf het station een leuk fotografeerpunt.



Succes met al je mooie foto-reportages.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dieselen in het noorden
Hallo allemaal,

Tijd voor weer eens een update zo aan het eind van de vakantie. De meeste tripjes zijn gemaakt en de plaatjes verzameld. Hier mijn eerste reeks met als onderwerp diesels. Klik op de foto voor meer tekst en een betere foto.



28-7-2014 - Emden by Emslandstrecker, on Flickr



28-7-2014 - Emden by Emslandstrecker, on Flickr



30-7-2014 - Delfzijl by Emslandstrecker, on Flickr



30-7-2014 - Farmsum by Emslandstrecker, on Flickr



30-7-2014 - Farmsum by Emslandstrecker, on Flickr



30-7-2014 - Farmsum by Emslandstrecker, on Flickr



4-8-2014 - Großenkneten by Emslandstrecker, on Flickr



4-8-2014 - Großenkneten by Emslandstrecker, on Flickr



4-8-2014 - Großenkneten by Emslandstrecker, on Flickr



4-8-2014 - Großenkneten by Emslandstrecker, on Flickr



29-4-2014 - Bad Harzburg by Emslandstrecker, on Flickr



7-8-2014 - Leer by Emslandstrecker, on Flickr



12-8-2014 - Veendam by Emslandstrecker, on Flickr

Commentaar, kritiek, tips en vragen zijn altijd welkom.

Groeten Dewey
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dieselen in het noorden
 :thumbup: :thumbup:
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dieselen in het noorden
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dieselen in het noorden
Prachtige foto's weer Dewey. :thumbup:
Foto 3 is deze keer mijn favoriete foto. :P
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dieselen in het noorden
Leuk om te zien. In het achterste gedeelte van het pand midden op foto 3 (Delfzijl) zit een vestiging van mijn bedrijf. Je kunt daar iedere dag op twee meter afstand de chloortrein voorbij zien komen.

Groet,

Guus
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dieselen in het noorden
Bedankt voor de reacties!

@Guus Leuk! Chloortreinen zul je echter niet zien hoor. Door gezeik over veiligheid bestaat dit vervoer al jaren niet meer. Wat overblijft is één ketelwagen per dag naar Delamine (heen en terug), vaak enkele wagens naar/van FMC, twee maal in de maand één twee-assige ketelwagen naar Akzo en één of twee keer in de maand een rongenwagen beladen met Awilog containers met zout van/naar Wagenborg. Meer is er helaas niet meer.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Bremen 23-7-2014
Een ander tripje dat ik deze vakantie had gemaakt was met 2 kameraden naar Bremen en omstreken. Buit was niet al te best, maar kan er mee door.



23-7-2014 - Langwedel by Emslandstrecker, on Flickr

Door omleidingen rijden wat interessante treintjes, zoals de Metrans shuttles naar Hamburg, over Bremen/Verden. Normaal rijden deze via Hannover naar Hamburg.



23-7-2014 - Langwedel by Emslandstrecker, on Flickr



23-7-2014 - Langwedel by Emslandstrecker, on Flickr



23-7-2014 - Langwedel by Emslandstrecker, on Flickr



23-7-2014 - Langwedel by Emslandstrecker, on Flickr



23-7-2014 - Bremen by Emslandstrecker, on Flickr

Groeten Dewey
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dagje Bremen update 13-8-2014
Hallo,

Ondertussen zijn we al weer een tijdje verder. De vakantie is over, maar dat betekend niet dat er geen plaatjes meer komen. Ik heb nog genoeg in voorraad maar die bewaar ik nog even.



16-8-2014 - Bremer Mahndorf by Deweyhh, on Flickr



16-8-2014 - Tostedt by Deweyhh, on Flickr



31-8-2014 - Aschendorf by Deweyhh, on Flickr

Tips, commentaar, kritiek en vragen zijn altijd welkom.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dagje Bremen update 13-8-2014
Geweldige series foto's Dewey! Ik zit hier te kwijlen boven mijn I-pad!
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dagje Bremen update 13-8-2014
Dewey

Voor het eerst je draadje volledig doorgenomen.
Prachtige foto's.
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dagje Bremen update 13-8-2014
Prachtige foto's weer Dewey.
Kan alleen niet kiezen welke tussen foto 1 en 2 wat deze keer mijn favoriete foto is. :(
Re: Dewey's grootspoor foto's | Dagje Bremen update 13-8-2014
Aha, je hebt in je vakantie een voorraadje opgebouwd om ons bezig te houden. :thumbup: Niet te lang met de updates wachten hè. ;)
Re: Dewey's grootspoorfoto's | update 3-9-2014
Leuk joh, bedankt!

Mvg Frans
Re: Dewey's grootspoorfoto's | update 3-9-2014
Iedereen bedankt voor jullie leuke reacties!

@h0_miessie Tussen die twee zou ik ook niet kunnen kiezen. Al moest ik na het maken van de foto nummer 1 toch gauw maken dat ik daar wegkwam en snel ging schuilen. De trein rijdt nog in het zonnetje, maar de gure lucht op de achtergrond verraad dat het niet lang zou duren voor het zou gaan plenzen.

@Gerard Ben nog altijd bezig met het aanvullen van mijn voorraad. Een ding kan ik zeggen verwacht veel "Nebenbahn romantik".
Re: Dewey's grootspoorfoto's | update 3-9-2014
"Nebenbahn Romantik", dat is heel mooi. :thumbup: Ik ben benieuwd en laat me verrassen.
Re: Dewey's grootspoorfoto's | update 3-9-2014
Je hebt genoeg leuks gemaakt! Ik zou er haast weer naar verlangen om zelf weer eens op pad te gaan...
Re: Dewey's grootspoorfoto's | update 3-9-2014
@Timtrein Bedankt!

Dit weekend, vanzelfsprekend, naar het evenement Stadskanaal onder Stoom geweest bij de STAR. Beide dagen er wel wat van meegekregen. Alleen zondag ben ik de hele dag aanwezig geweest en heb me vooral bezig gehouden tussen Musselkanaal en Stadskanaal met de wat kleinere stoomlocs.



21-9-2014 - Nieuw-Buinen by Deweyhh, on Flickr

Mijn voorkeur ligt bij het dieselmateriaal, echter zal het lang duren voor ik weer een kans krijg om de fraaie 65'er van de SSN te platen.



21-9-2014 - Nieuw-Buinen by Deweyhh, on Flickr

Hetzelfde geldt voor de oudste in Nederland gebouwde en nog altijd rijvaardige stoomlocomotief van ons land. De Kikker is met zijn 2 assen een zeer kleine machine en de wagens erachter zorgen ervoor dat het heel erg op een modeltreintje leek.



21-9-2014 - Stadskanaal by Deweyhh, on Flickr

Nogmaals de 657 maar nu vlak buiten het station van Stadskanaal.

Mijn pogingen om de Enter te platen mislukten tot tweemaal toe. Net een fotowolk of mijn camera die eventjes dienst weigerde.

Al met al een geslaagd evenement en zeer goed georganiseerd bij de STAR. Ben benieuwd naar de fotorit met de Rus.
Re: Dewey's grootspoorfoto's | Stadskanaal onder stoom
Mooie plaatjes, vooral de laatste 2.
Re: Dewey's grootspoorfoto's | Stadskanaal onder stoom
Erg mooi weer inderdaad!
Re: Dewey's grootspoorfoto's | Vakantie overzicht 2015
Hallo,

Het is nu haast één jaar geleden dat ik voor het laatst wat foto's heb laten zien in dit draadje. Laatst heb ik het goede nieuws gekregen dat ik zeer binnenkort waarschijnlijk weer een grote hobby ruimte ter beschikking heb en mijn modelmateriaal ook weer zijn rondjes kan gaan maken. Ook hoop ik dan eindelijk eens langdurig te kunnen beginnen met een project.

Dat staat natuurlijk allemaal los van dit draadje, maar aangezien ik hoop de komende tijd weer wat actiever te worden hier wou ik ook dit draadje weer eens updaten. Afgelopen vakantie ben ik in totaal 24 dagen weggeweest. Voornamelijk in Duitsland, maar ook iets verder naar het oosten. Ik ga niet alle foto's hier neer zetten, daarvoor verwijs ik door naar mijn Flickr account: https://www.flickr.com/photos/noorderrail/

Begin Juli ben ik tien dagen weggeweest met een kameraad naar Berlijn en de Allgäu. Niet alleen treinen stonden centraal, maar er werd toch de nodige tijd langs het spoor besteed.



11-7-2015 - Berlijn-Westend by Dewey h, on Flickr

Zowat elke passagierstrein die eindigt in het hoofdstation van Berlijn gaat vanaf daar naar één van de drie opstelterreinen in de stad. Dat zijn Grunewald, Rummelsburg of Warschauerstrasse.

Zo ook DB 101 139 met de bonte EuroNight 476 "Metropol" uit Budapest Keleti naar Berlijn Hbf, die hier op deze zonnige zaterdagmorgen de fotograaf passeert op weg naar Berlijn Grunewald.



13-7-2015 - Berlijn Lichterfelde West by Dewey h, on Flickr

EWR 232 409 is net tussen de plensbuien door vertrokken uit Berlijn Lichterfelde West op weg naar Berlijn Wannsee waar een e-loc de trein over zal nemen en naar Köln zal brengen.



15-7-2015 - Nonnenhorn by Dewey h, on Flickr

De reden waarom we zo vroeg naar Nonnenhorn getogen waren was de scholierentrein van Friedrichshafen naar Aulendorf over Lindau. De treinstellen geven Lindau Hbf aan om verwarring te voorkomen. Je kunt namelijk veel sneller rechtstreeks van Friedrichshafen naar Aulendorf reizen. Dat het al om iets na 7 warm was is te zien aan de, overigens heel vriendelijke, man met zijn hond die in korte broek en teenslippers rondliep.

Zo zien we dus in een heerlijk zonnetje het koppeltje 628 543 en 628 550 van  DB ZugBus Regionalverkehr Alb-Bodensee als RB22705 onderweg naar Aulendorf met een omweg via Lindau het inrijsein van Nonnenhorn passeren.



15-7-2015 - Nonnenhorn by Dewey h, on Flickr

Na de plaat van de scholierentrein zijn we richting het stationsemplacement gelopen om daar nog de trein uit Schaffhausen naar Lindau te platen, deze plaat komt ooit nog wel eens online. Vervolgens langs de bakker en op naar de volgende stek iets meer richting Kressbron, de kerktoren van dat dorpje is op deze foto half verscholen achter een boom nog te zien. Daar zou ons naast enkele 628'ers ook nog een andere fraaie trein passeren.

ECR is een dochteronderneming van DB Schenker en zodoende zien we hier ECR 247 049 met trein 43161 van Ulm Rbf via Lindau Reutin, locwissel, onderweg naar Wolfurt. De containers op deze trein zijn afkomstig uit de noordelijke zeehavens.



15-7-2015 - Bodolz by Dewey h, on Flickr

Mühldorfer 218 423 en vermoedelijk de 218 428 hebben vanaf
Lindau de taak om EuroCity 197 van Zürich naar München de Allgäu door te slepen. Ik heb ervoor gekozen om deze trein vast te leggen in het prachtige landschap van Bodolz waar je de trein door het bochtige verloop van de spoorlijn hier al van ver aan kunt zien komen en ook kunt nakijken. Rechts boven de bomen en de huizen is nog een stukje van de Bodensee en de Oostenrijkse bergen te zien.



16-7-2015 - Weizern-Hopferau by Dewey h, on Flickr

De volgende dag werd weer vroeg opgestaan om met de trein naar de Ostallgäu te reizen en daar de nog enkele door 218 getrokken reizigerstreinen van München naar Füssen vast te leggen. Sinds dit jaar is ook dit 218 bolwerk deels ingenomen door de baureihe 245. Ook de fotogenieke N-wagens zijn vervangen door modernere dubbeldekkers. Deze zijn elders in Duitsland overbodig geraakt en konden zo hier ingezet worden. Voor mij echter geen enkel bezwaar om nog eens naar deze lijn toe te trekken.

Terwijl de fotografen paraplu's gebruikten om ook maar iets van schaduw bij zich te hebben op deze bloedhete dag kondigde deze trein luid toeterend zich ruim van te voren aan. Kemptener 218 497 met zijn RE57506 uit München naar Füssen aan de haak is net uit het stationnetje van Weizern-Hopferau vertrokken en zal over enkele minuten zijn lading toeristen afleveren in het prachtige stadje Füssen. De spoorlijn van Marktoberdorf naar Füssen kent een heel bochtig verloop zoals ook te zien op deze foto, achter de stuurstand kun je namelijk de spoorlijn alweer zien.



16-7-2015 - Weizern-Hopferau by Dewey h, on Flickr

Zoals eerder al gezegd zijn een groot deel van de diensten van de 218's afgepakt en overgenomen door de serie 245 of compleet door treinstellen. Zo ook op de König-Ludwig Bahn. Al vanaf 14 december vorig jaar begonnen deze nieuwe locomotieven langzaamaan diensten van de oude V160's over te nemen en sinds 14 juni dit jaar rijdt een groot gedeelte van de treinen rondom Kempten en Buchloe met deze locomotieven.

245 002 is nog maar net één jaar in dienst als deze als RE57510 het fraaie kapelletje bij Weizern-Hopferau luid toeterend passeert op weg naar eindbestemming Füssen. Deze spoorlijn is veelal voorzien van onbewaakte spoorwegovergangen en deels daarom, het bochtige en steile verloop van de lijn helpen ook niet mee, rijden de treinen hier met beperkte snelheid en toeteren bij elke overweg.



17-7-2015 - Sontheim by Dewey h, on Flickr

DB 218 423 en 218 454 zijn onderweg met hun EC193 van Zürich naar München als ze bijna het inrijsein van Sontheim hebben gepasseerd. Het sein geeft geen snelheidsbeperking aan dus de beide 2800 pk sterke machines hoeven zich niet in te houden. Op de achtergrond is nog het kerkje van het dorp Westerheim te zien.

Normaal gesproken rijden twee Mühldorfer 218's deze trein. De 218 454 is echter een loc van het BW Kempten. Deze machine heeft de eerste 7 jaren van zijn leven doorgebracht in Kempten, maar heeft daarna 23 jaar lang dienst gedaan in andere delen van Duitsland om in 2008 weer terug te keren in Beieren.

Na het tripje naar Berlijn en Zuid-Duitsland stond al gauw de volgende vakantie op het programma. Noord-Duitsland en Polen waren nu het reisdoel. Door werkzaamheden aan de spoorlijn naar Padborg in Denemarken werden de goederentreinen tussen Duitsland en Denemarken omgeleid via de ongeëlektrificeerde Marschbahn. De reden om naar Polen te trekken was het muziekfestival Woodstock wat elk jaar in Kostrzyn gehouden wordt. Gedurende het festival worden de moderne treinstellen om het Poolse deel van de beroemde Ostbahn vervangen door een loc uit de serie SU45 plus rijtuigen. Dit jaar helaas voor het laatst..



27-7-2015 - Niebüll by Dewey h, on Flickr

In de middag werd het weer maar slechter en slechter. Onze oorspronkelijke planning om de hele avond in Langenhorn te blijven werd in de prullenbak gegooid en we trokken weer richting het noorden om, na een opfrisbeurt in het hotel in Niebüll, s'avonds weer wat frisser langs de baan konden staan.

In Niebüll takt de enkelsporige lijn naar Esbjerg (DK) over Tønder (DK) af van de grotendeels dubbelsporige Marschbahn, die doorloopt naar Westerland (Sylt). Om ruimte te maken voor alle goederentreinen werden de regionale treinen tussen Esbjerg en Niebüll gedurende de omleiding opgeheven en vervangen door bussen. S'avonds was er een kleine optocht van 3 tot 5 (als de tegentreinen te vroeg reden ) goederentreinen in zo'n anderhalf uur. Vlakbij ons hotel was gelukkig een relatief mooie stek die zonder al te veel moeite te bereiken was.

In hele lastige, maar ook fraaie, lichtomstandigheden komt DB Schenker 233 321 met EZ47425 uit Esbjerg (DK) naar Maschen Rbf net Niebüll binnen rollen. Over enkele honderden meters zal de trein het station van Niebüll bereiken waarna er na een korte stop aldaar doorgereden zal worden naar het grootste rangeerterrein van Europa.



28-7-2015 - Risum-Lindholm by Dewey h, on Flickr

DB Schenker 233 321 passeert met trein 47415 het bloksein van Risum-Lindholm onderweg van Esbjerg (DK) naar Maschen nabij Hamburg. Deze trein reed zo'n 2 uur te vroeg en daardoor konden we deze gelukkig nog platen met een nog enigszins goede zonnestand.



29-7-2015 - Langenhorn by Dewey h, on Flickr

Een vakantie gericht op treinen is voor mij niet compleet zonder een of meerdere 218 platen. Gek genoeg moest ik tijdens ons verblijf lang de Marschbahn tot de laatste dag wachten op een zonplaat van deze machines.

DB Autozug 218 313 en DB Fernverkehr 218 345, blijkbaar net weer geverfd, hebben de zware taak om IC2073 van Westerland (Sylt) naar Hamburg Hbf te slepen. Op het hoofdstation van Hamburg zit hun taak erop en mag een elektrische collega de trein verder naar Berlin Südkreuz brengen.



29-7-2015 - Langenhorn by Dewey h, on Flickr

Vlak na de DoTrack 218 met InterCity moest weer een Ludmilla zitten met een trein naar Maschen. Een van de andere, zeven in totaal, aanwezige fotografen had gehoord van een kennis dat de trein al was vertrokken uit Niebüll. Het trok echter helemaal dicht en toen het sein op veilig ging was er van de zon nog niets te zien. Net toen de overweg dicht ging, bij het station links op de foto, trok het helemaal open en zo hadden we op de laatste dag ook een 232 vol in de zon.

DB Schenker 232 589 passeert met trein 47411 naar Maschen het internationale gezelschap op het dijkje net buiten Langenhorn. Het gezelschap bestond uit twee Nederlanders, één (licht aangeschoten) Deen en vier Duitsers.



1-8-2015 - Gorzów Wielkopolski by Dewey h, on Flickr

PKP SU45-079 heeft met R80904 van Kostrzyn naar Krzyz een bijzondere sleep wagens aan de haak. Achter de  loc hangt een vierdelige rijtuigen stam van het type Bhp. Bijgenaamd: Bipa. Deze rijtuigen werden vanaf begin jaren 50 door VEB Waggonbau in Görlitz gebouwd voor de Deutsche Reichsbahn. Tussen 1959 en 1977 werden ook meerdere van deze rijtuigen aan de Poolse spoorwegen geleverd. Wij hadden het geluk dat we naast het fotograferen ook nog enkele malen met deze wagens konden reizen. Binnenin vind je een antiek interieur en nog houten raamlijsten. In Duitsland zijn deze rijtuigen allang niet meer in plandienst te vinden, maar in Polen worden de allerlaatste "Bipas" ter versterking nog wel eens ingezet. Deze haast antieke combinatie heeft net station van Gorzów Wielkopolski achter zich gelaten op weg naar zijn eindbestemming. Op de achtergrond is nog het oude ziekenhuis van deze stad te zien.



1-8-2015 - Gorzów Wielkopolski by Dewey h, on Flickr

Het moderne stadsgezicht van Gorzów met zijn terrasjes en de rivier de Warta zijn vanaf twee kanten te gebruiken als motief voor treinen over de Ostbahn. Beide kanten zullen in deze fotoserie voorbijkomen.

PKP SU45-089 is zojuist vertrokken uit het station van Gorzów als R80906 naar Krzyż. De trein rijdt hier over het prachtige enkelsporige stadsviaduct wat gelijk na het station begint en eindigt bij de blokpost op mijn vorige foto. De zonnestand was helaas niet helemaal geweldig meer.



1-8-2015 - Gorzów Wielkopolski by Dewey h, on Flickr

Vanaf de brug over de Warta kun je ook prima de andere kant op fotograferen. Vanaf deze zijde kun je ook beter de moderne kant van deze oude Pruisische stad zien. Volle terrasjes, fonteinen en zelfs een papegaaienkooi. Een van de fonteinen linksonder in beeld zorgde nog voor een kleine plaatselijke regenboog.

De sporen van het communisme en de Duitse invloeden zijn echter ook nog veelvuldig te vinden. De infrastructuur lijkt sprekend op de Duitse, al dan niet sterk verouderd. Wat niet gek is aangezien tot 1945 dit nog gewoon Duitsland was. Na de oorlog schoof Polen als het ware op naar het westen en zo werd Landsberg an der Warthe Gorzów Wielkopolski, Küstrin Kostrzyn nad Odrą en Kreuz Krzyż Wielkopolski.

Onderweg van datzelfde Krzyż naar Kostrzyn is SU45-079 met R88909 die hier bijna het station van Gorzów bereikt heeft. Buiten Woodstock om worden alle regionale treinen in deze regio gereden met moderne railbussen en zoals het nu lijkt is dit jaar de laatste maal Woodstock met SU45 geweest.



2-8-2015 - Berlin Greifswalder Straße by Dewey h, on Flickr

Na twee dagen Polen zat onze vakantie er alweer bijna op. Gelukkig zouden we pas zondagmiddag uit Berlijn vertrekken en dus was er zondagmorgens nog wat tijd om wat aan de hobby te doen en om Berlijn te bekijken.

Zo konden we naast het ledigmateriaal van de EN uit Malmö ook de Euronight naar Moskou vastleggen. Hier zien we dus DB 101 026 met EN453 van Paris Est naar Moskva Belorusskaja op weg naar Berlin-Lichtenberg. Aldaar gaat de 101 eraf en komt er een van Railpool gehuurde Traxx voor die de trein tot aan Terespol zal brengen. Deze trein is welgeteld 43 uur onderweg en rijdt haast altijd zonder vertragingen, wat toch een knappe prestatie is.

Re: Dewey's grootspoorfoto's | Vakantie overzicht 2015
Deel 2 aangezien ik teveel tekens had gebruikt:

Na 18 dagen treinen en achter treinen aan lopen zou ik nog één keer op vakantie gaan. Ditmaal met de auto en werd er maar 1 dag aan treinen besteed, het leverde me echter wel wat leuke plaatjes op.



9-8-2015 - Fehmarnsund by Dewey h, on Flickr

De in 1963 gereedgekomen Vogelfluglinie is een verbinding voor het internationale spoorwegverkeer tussen Duitsland en Denemarken. De spoorlijn dankt zijn naam aan de vogeltrek tussen Midden-Europa en Scandinavië. De verbinding bestaat uit twee elementen: de 963 meter lange Fehmarnsundbrücke uit 1963 en de veerverbinding tussen de havens Puttgarden en Rødby (DK). Het is de kortste weg tussen Hamburg en Kopenhagen.

Tot 1963 moest het treinverkeer naar het eiland Fehmarn de zeestraat Fehmarnsund oversteken met een veerboot tussen Großenbroder Fähre en Fehmarnsund. Omdat de spoorlijn naar Puttgarden pas in 1963 gereed kwam moest het treinverkeer naar Denemarken tussen 1951 en 1963 vanaf Großenbrode Kai met de boot naar Gedser (DK) mee.

Vanaf zijn opening was de spoorlijn lange tijd ontzettend belangrijk voor het goederenverkeer en de internationale reizigerstreinen  van en naar Denemarken. Het goederenverkeer over de Vogelfluglinie werd in 1997 na de opening van de Großer-Belt-Bahntunnel in Denemarken opgeheven. Tegenwoordig is het ook het aantal internationale treinen erg geslonken en berijden alleen nog een aantal EC's en ICE's de complete spoorlijn van Hamburg tot Kopenhagen.

Naast de treinen naar Denemarken en het regionale verkeer rijden er in de zomermaanden ook een tweetal Intercity's naar Burg auf Fehmarn, de grootste plaats op het eiland. Om daar te komen moet via de Fehmarnsundbrücke de Fehmarnsund over gestoken worden. Op deze schitterende zondagochtend is DB 218 307 onderweg met ledigmateriaaltrein 77728 naar Burg. Vanaf daar zal de trein als IC2327 naar Passau Hbf vertrekken. In Hamburg zal de 218 plaatsmaken voor een elektrische loc die de trein naar het zuiden zal brengen.



9-8-2015 - Niendorf (Fehmarn) by Dewey h, on Flickr

Zoals al gezegd maken alleen nog de EC's en ICE's tussen Kopenhagen en Hamburg gebruik van de veerverbinding Puttgarden - Rødby (DK). Omdat een groot gedeelte van de Vogelfluglinie ongeëlektrificeerd is zet de DSB ( Deense spoorwegen ) hiervoor dieseltreinstellen uit de series IC3 en ICE-TD in.

DSB 605 511 is onderweg als ICE 38 van Puttgarden naar Berlin Ostbahnhof. In Hamburg Hbf zal deze trein met de ICE uit Aarhus (DK) worden samengevoegd om daarna samen naar de Duitse hoofdstad te rijden. De weg naast de trein loopt vanaf het vasteland rechtstreeks de boot op met onderweg twee afslagmogelijkheden naar Puttgarden en Burg (twee afslagen).



9-8-2015 - Puttgarden by Dewey h, on Flickr

Aan het einde van het Duitse deel van de Vogelfluglinie ligt het dorpje Puttgarden. Er wonen nog geen 800 mensen, zijn bekendheid dankt het dorp dan ook aan de aanwezigheid van de veerhaven. Ondanks het geringe aantal inwoners stoppen op het station toch ICE's en EC's. Tot 2010 was het station zelfs het eindpunt van een Intercity.

In 1961 werd in Puttgarden begonnen met de bouw van een groot veerhavencomplex. De reden hiervoor was dat de oorspronkelijke verbinding tussen Duitsland en Denemarken, namelijk die tussen Rostock-Warnemünde en Gedser, toentertijd achter het Ijzeren Gordijn was verdwenen. De provisorisch aangelegde veerbootsverbinding tussen Großenbrode en Gedser kon de grote hoeveelheden personen en goederen niet aan. In 1963 werd het complex opgeleverd. Het complex bestaat uit 22 kilometer spoor, zes perronsporen, 145 wissels en 4 havenbekken waarvan 3 geschikt voor spoorvervoer. Sinds het wegvallen van het goederenvervoer in 1997 zijn er nog maar twee sporen en één perron in dienst.

De veerdienst tussen Puttgarden en Rødby wordt in een halfuursdienst uitgevoerd door de rederij Scandlines met vier schepen. Op elk van de schepen is ruimte voor één ICE-TD of twee Deense IC3 stellen. Vanzelfsprekend gaat niet elk half uur een trein op de boot.

DSB 605 514 is net als EC233 van Hamburg naar Rødby vertrokken uit het station van Puttgarden en rolt nu stapvoets het schip de Prins Richard binnen voor zijn 45 minuten durende overtocht naar Denemarken. Door werkzaamheden reden de treinen niet helemaal door naar Kopenhagen. Rechts naast de boot is de Fehmarnbelt en een stukje Denemarken te zien. Links ligt het schip Prinsesse Benedikte te wachten op vertrek.

Vragen, commentaar, opmerking etc. zijn altijd welkom.

Groeten Dewey
Re: Dewey's grootspoorfoto's | Vakantie overzicht 2015
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Dewey's grootspoorfoto's | Vakantie overzicht 2015
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dewey's grootspoorfoto's | Vakantie overzicht 2015
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dewey's grootspoorfoto's | Vakantie overzicht 2015
Hoi Dewey, het zijn weer prachtige foto's  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Een flink aantal is onzichtbaar er staat een mededeling dat de foto niet langer beschikbaar is en als je erop klikt krijg je de volgende boodschap:
Page Not Found

Oops! Looks like you followed a bad link.

If you think this is a problem with Flickr, please tell us.

Here's a link to the home page.
Re: Dewey's grootspoorfoto's | Vakantie overzicht 2015
Dewey

Dank voor het plaatsen van deze prachtige beelden met bijhorende uitleg,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: