Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ECoS 2 & Koploper communicatie

Gestart door Treinofiel dinsdag 18 maart 2014, 01:27:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
ECoS 2 & Koploper communicatie
Ook via dit forum wil ik toch even jullie aandacht vragen voor een hardnekkig probleem in de communicatie tussen een ECoS 2 en Koploper.

Zie dit draadje op het koploperforum.
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Hoi Rolf

Draadje doorgelezen.
Heb je geprobeerd om de database als backup op te slaan en als restore onder andere naam weer in te lezen.
Zal wel dat je een cross over kabel tussen ecos en pc hebt.
Heb je het al met een andere pc geprobeerd.

Mvg
Koos
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Hallo Rolf,

CiteerVolgende test: nieuwe database aangemaakt met Ecos besturingssysteem.
Starten communicatie met lege database: geen probleem!
Vervolgens twee locs (1 Motorola & 1 DCC) gesynchroniseerd vanuit de Ecos naar Koploper: geen probleem!
Rijden met deze twee locs: geem probleen!.
Rijden met de automatisch gesynchroniseerde MFX locs: geen probleem.
Vervolgens alle locs gesynchroniseerd van Ecos naar Koploper: geen probleem.
En ook nog steeds is communicatie starten & stoppen geen probleem.
Communicatie is goed.
Maak enkel bij de ECoS een database van je loks en plaats die samen met je backup van Koploper.
Wil er vanavond best even naar kijken.


Mvg,
Peter
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Bedankt voor jullie reacties.

PC en kabel is het probleem niet, want communicatie en aansturen loks met een lege DB is mogelijk.
Backup in een nieuwe database inladen ga ik proberen.

Het scenario wat jij beschrijft Peter, heb ik gisteravond  exact zo uitgevoerd.
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Hallo Rolf,

Citaat van: Treinofiel op dinsdag 18 maart 2014, 09:56:44
Het scenario wat jij beschrijft Peter, heb ik gisteravond  exact zo uitgevoerd.
Dit is een citaat van een bericht van jouw op het Koploper forum. Maar zoals ik al schreef:
CiteerMaak enkel bij de ECoS een database van je loks en plaats die samen met je backup van Koploper.
Wil er vanavond best even naar kijken.


Mvg,
Peter
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Peter

Op het koploperforum heb ik een post geplaatst met twee backup's.

Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Hallo Rolf,

Gevonden.
Is nu wel wat laat, wordt morgen.


Mvg,
Peter
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Peter,

Bedoel je dat je de backup's of het probleem cq. de oplossing gevonden hebt ???
In het laatste geval ben ik erg nieuwsgierig naar de oplossing, maar dat begrijp je wel  ;)

Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Hallo Rolf,

Sorry, ik bedoelde dat ik beide BCk's gevonden heb. Wel even al enkele instellingen vergeleken.

Bij ECOS-locs > Instellingen voor digitaal system.
Default treintype (MFX): N.v.t.

Bij Modelbaan-Rolf > Instellingen voor digitaal system.
Default treintype (MFX): E-lok

Waarom heb je bij laatstgenoemde als Default treintype E-lok ingevuld?. Kun je gewoon veranderen in N.v.t


Mvg,
Peter
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Ik heb zojuist nog even de tip van Koos opgevolgd: Backup ingelezen in een lege nieuwe schone database.....
Helaas mag ook niet baten :-(
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Hallo Rolf,


Beide databases kunnen hier gewoon ingelezen worden.
Bij ECOS-locs > Instellingen voor digitaal system.
Vinkje geplaatst bij Alleen actieve locomotieven in digitaal systeem.

Bij Modelbaan-Rolf > Instellingen voor digitaal system.
Vinkje geplaatst bij Alleen actieve locomotieven in digitaal systeem.

Kan in beide databases mijn eigen lokbestand toevoegen, loks actieveren en aansturen.
Bij Modelbaan-Rolf kan ik gewoon een wissel op het scherm van stand veranderen. Verandering wordt door de ECoS overgenomen en de stand naar betreffende wissel doorgegeven.

Dit betekent dat je database niet corrupt is of kan zijn.
- Maak eerst een kopie van je database zoals je hem nu hebt, hierna bij instellingen een
vinkje geplaatst bij Alleen actieve locomotieven in digitaal systeem.
Welke firmware versie zit er op je ECoS ?.


Mvg,
Peter
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Hallo Peter,

Helaas....
Backup gemaakt, vinkje geplaatst, starten communicatie in KL: en vervolgens weer de bekende melding bij Modelbaan-Rolf.
Inmiddels krijg ik ook (na het starten van de communicatie in KL) op de Ecos bovenin links het volgende icoon te zien:  :important:
Als ik daar op klik krijg ik de logging van de Ecos te zien, maar daar staan geen foutmeldngen in.

Even voor de duidelijkheid: bij de database ECOS-Locs heb ik het probleem niet; met of zonder vinkje. Daarmee kan ik de communicatie wel starten.

Firmware Ecos: 3.7.0
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Hallo Rolf,

Je Modelbaan-Rolf werkt met zowel een ECoS1 als een ECoS2 en blijven ook goed werken.
Ook het synchroniseren van de loc-lijst Koploper > Digitale systeem of Digitale systeem > Koploper gaat goed en geeft naar beide geen enkel probleem.

Wat kun je doen:
Backup van de ECoS-instellingen maken met: Konfiguration sichern (webinterface)
Backup van Modelbaan-Rolf.
Beide zijn nu zeker gesteld zodat je altijd terug naar de oude instellingen kan.

- IP-adres bij zowel de ECoS als Koploper veranderen naar een hoger adres b.v. 192.168.1.120
- ECoS Reset uitvoeren naar fabrieks-instellingen. Hierna de loklijst van Koploper synchroniseren met de Digitale centrale.
- Als allerlaatste een Resceu uitvoeren zoals in de handleiding (25 Foutmeldingen) uitvoeren. Hierna de loklijst van Koploper synchroniseren met de Digitale centrale.


Mvg,
Peter
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
EINDELIJK !!!

Na een reset van de ECoS naar fabrieksinstellingen is communicatie tussen de ECoS en Koploper weer mogelijk!

Vind het toch bijzonder dat dit de oplossing is omdat de ECoS (voor reset) wel communiceerde met een andere KL-database ....[?][?][?]
En het jammere van de zaak vind ik ook dat ik nu eigenlijk niet weet wat er mis was tussen de ECoS en deze database.

Nu maar eens zorgen dat alle locs aan beide kanten op de juiste manier geregistreerd worden. Eerst maar eens de registratie van alle MFX locs rustig afwachten ..

Allen bedankt voor het meedenken en de reacties!
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Het probleem hoeft niet in de loclijst te zitten of gezeten te hebben maar kan ook in een andere lijst zoals de accessoire- of rijweglijst gezeten hebben. Is daar een fout opgetreden kan dit er voor zorgen dat het systeem blijft hangen of niet meer goed werkt.
Een Reset of Resceu verwijderd de lijsten en zet de centrale weer terug naar de basisinstellingen.

Dat je ModelbaanRolf-database wel op een andere ECoS gewoon werkt geeft aan dat je probleem dan ook niet in de loklijst maar in een andere lijst moet gezeten hebben. Immers alleen de loklijst kun je via Koploper naar een andere ECoS centrale kopiëren.
Vermoedelijk zat je probleem in de accessoirelijst.


Mvg,
Peter
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Zojuist ben ik achter de oorzaak van dit probleem gekomen en die zit inderdaad zoals Peter al vermoedde in de wissellijst en niet in de loclijst.

Op het moment dat ik in de ECoS een wissel definieer (en dat doe iik omdat ik anders geen gebruik zou kunnen maken van de de 6040 keyboards die aan de gekoppelde 6021 zitten), kan ik geen communicatie tussen de ECoS en KL tot stand brengen.
Alleen de wissel verwijderen in het scherm op de ECoS waar je ze aanmaakt is niet genoeg. Je moet de wissel vervolgens ook verwijderen in het "Magneetartikelen en rijwegen" scherm bij "Instellingen 1". Vervolgens de EcoS opnieuw opstarten en dan is het weer mogelijk om de communicatie tot stand te brengen.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd of jullie dit fenomeen ook zo ervaren?
Zo niet, is er dan toch ergens een instellingen in KL waardoor dit verholpen kan worden?

Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
De story continues..... het probleem is terug  >:-D

Zie het koploperforum voor mijn vragen.
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Hallo Rolf,

Je probleem zal niet aan Koploper liggen, anders zou dit allang boven water gekomen zijn.

Zet in Koploper Communicatie digital system (specifiek) aan, je kan dan zien wat de communicatie tussen Koploper en de ECoS is.
In de logging zie je ook tot hoe ver de communicatie tussen beide loopt.

Op elke opdracht die een programma verstuurd volgt een echo (Replay) en een End 0 (OK)
- request(1,view) Als eerste wordt het programma als view aangemeld.
- queryObjects(26), lijst van terugmeldmodules wordt ingelezen.
- queryObjects(11,addr,addrext) complete lijst van schakelartikelen wordt ingelezen.
- queryObjects(10,addr,name,protocol), complete loclijst wordt ingelezen.
- get(1,info) info zoals protocol versie, applicatieversie en hardwareversie wordt ingelezen.

Hierna volgt pas set(1,go), de ECoS krijgt opdracht om de spanning op de baan te zetten. Go toets gaat nu ook oplichten.
Reageert het besturingsprogramma niet op de Replay en END komt moet er eigenlijk een Error melding komen i.p.v. een melding geen communicatie.
Na error meldingen is nog steeds communicatie mogelijk.

Wat heb je verder nog aan je centrale aangesloten en ingesteld ?.


Mvg,
Peter
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Bedankt Peter voor je reactie, maar het probleem lag deels wel aan Koploper icm met een bijzondere situatie in mijn geval.

Met hulp van Paul H. is het probleem vanavond opgelost en daarvoor zal een nieuwe build gepubliceerd worden.
Waarvoor veel dank aan het adres van Paul!!!

Het probleem was een "timings" issue.
Na het inlezen van de locs vanuit de ECoS middels het queryObjects(10,addr,name,protocol) commando, worden in Koploper enige zaken mbt MFX locs weggeschreven. Dat wegschrijven duurde in mijn geval agv network-latency langer als Koploper daarvoor bedacht had (5 sec) met als gevolg Koploper vervolgens met de melding kwam: "Er is geen communicatie met het digitale systeem!"
De bijzondere situatie in mijn geval is dus de netwerk-latency en misschien wat meer MFX locs dan gemiddeld.

Koploper is nu dusdanig aangepast dat het wegschrijven van deze info over MFX locs vele malen sneller gaat.

Zie ook het berichtje van Paul op het Koploperforum hierover.

Allen bedankt voor het meedenken en nogmaals dank aan Paul voor het oplossen van dit probleem!
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ECoS 2 & Koploper communicatie
Top dat Paul deze ondersteuning gegeven heeft en dit gelijk weer beschikbaar gesteld wordt  :thumbup: :thumbup:
Fijn dat het opgelost is.


Mvg,

Peter Degeluidsman.