Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hersporen replica Arend - Spoorweg museum

Gestart door Freek zaterdag 31 augustus 2024, 22:00:42

Hersporen replica Arend - Spoorweg museum
In Juli ontspoorde de Arend op het terrein van het spoorweg museum. (Overigens was hij al eens eerder ontspoord)
De calimiteiten ploeg herspoorde hem onlangs. Hoe dat gaat is te zien op een joetjoep filmpje.
Re: Hersporen replica Arend - Spoorweg museum

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Aha, heb al gezien hoe het komt dat het ding ontspoort is. Die flenzen zijn veel te laag. Ouwe Märklin treintjes hebben ook veel hogere flenzen dan moderne. Dus bij dit ouwe ding moeten ze ook hoger zijn. Toch?   :P
Zou kunnen, Henk, maar met grotere flenzen gaat de roofvogel hobbelen over de biels. Dus misschien ook de spoorstaven verhogen?

Groet,

Peter

Gepensioneerd NS'er

Ik heb de Arend op 150 jaar NS nog zien rijden in Utrecht. Op een rondje rails. Om de dag moest hij gedraaid worden anders sleten de wielen onregelmatig. Ontspoorde toen niet, of hij rijdt te weinig of er is niks meer aan de wielen gedaan. Ik heb toen ook begrepen dat dit een replica is. Maar mogelijk is hij ontspoord door een te krappe bocht? Naar ik weet staat de Arend binnen opgesteld in een decor van een oud stationnetje.
De Arend wordt een paar keer per jaar uitgelaten op een speciaal aangelegd stuk 2 meterspoor. Dat gaat meestal goed.
Toch prachtig om deze operatie te (mogen/kunnen) bekijken... :thumbup:

Doet mij een beetje denken aan reddingsoperaties van omgevallen semis. Ook altijd spectaculair...
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Citaat van: hermanvk op zondag 01 september 2024, 17:07:34...semis...
Dat heet hier in Nederland geloof ik het vrachtwagentype "trekker-met-oplegger". Die zijn best groot in Noord-Amerika. Ik heb me altijd afgevraagd waar dat woord "semi" nu vandaan komt. Als zo'n kolos een semi ("net niet" zeg maar) heet, wat is dan in hemelsnaam het echte werk?
Het slaat bij mijn weten niet op de omvang, maar op het feit dat de combinatie uit delen bestaat. Ieder deel is dan slechts een semi. Combinatie is een ander Nederlands woord voor trekker met oplegger.

De Australische roadtrains vallen ook onder de definitie van semi. Dus het zal wel niet over de omvang gaan.  :P
Citaat van: 1200Blauw op maandag 02 september 2024, 13:05:03
Citaat van: hermanvk op zondag 01 september 2024, 17:07:34...semis...

Dat heet hier in Nederland geloof ik het vrachtwagentype "trekker-met-oplegger". Die zijn best groot in Noord-Amerika. Ik heb me altijd afgevraagd waar dat woord "semi" nu vandaan komt. Als zo'n kolos een semi ("net niet" zeg maar) heet, wat is dan in hemelsnaam het echte werk?
:offtopic:
Je maakte mij nieuwsgierig, omdat ik mij dat nooit echt heb afgevraaagd, en dus zocht ik het op:
But as International Used Truck Centers explains, semi truck is actually a shortened version of semi-trailer truck (or sometimes semi-tractor-trailer). Basically, a regular trailer can typically bear its own weight and gets attached to the vehicle in front of it with a drawbar or something comparable. A semi-trailer, on the other hand, is a type of trailer that only has rear wheels; its wheel-less front is hitched atop the back wheels of a tractor, which then bears some of its weight.

Andere termen: 18wheeler, wat al vaak niet meer klopt, want de opleggers hebben vaak 3 assen...

De langste opleggers hier gebruikt zijn 53 voet... 16m. En na extra opleiding en rijproef, mag je er zo twee achter mekaar hangen...

En daar zijn dan ook weer namen voor:
Turnpike Double as two 53 ft trailers, and a Rocky Mountain Double as a 50 ft main trailer with a 24 ft pup trailer.
Citaat van: henkv op maandag 02 september 2024, 13:37:24Het slaat bij mijn weten niet op de omvang, maar op het feit dat de combinatie uit delen bestaat. Ieder deel is dan slechts een semi. Combinatie is een ander Nederlands woord voor trekker met oplegger.

De Australische roadtrains vallen ook onder de definitie van semi. Dus het zal wel niet over de omvang gaan.  :P
Die Australische roadtrains zijn inderdaad fenomenaal...
Er is redelijk wat video hierover beschikbaar op youtube.
On nog even verder  :offtopic: te gaan.
Die 18wheeler benaming klopt al dikwijls niet meer, omdat de dubbele wielen vaak worden vervangen door zgn supersingles... dus heb je maar 6 wielen aan de trekker en 4 of 6 wielen aan de oplegger... ;)
Einde van de les... :D
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Citaat van: hermanvk op maandag 02 september 2024, 14:19:27:offtopic:
Je maakte mij nieuwsgierig, omdat ik mij dat nooit echt heb afgevraaagd, en dus zocht ik het op:
But as International Used Truck Centers explains, semi truck is actually a shortened version of semi-trailer truck (or sometimes semi-tractor-trailer). Basically, a regular trailer can typically bear its own weight and gets attached to the vehicle in front of it with a drawbar or something comparable. A semi-trailer, on the other hand, is a type of trailer that only has rear wheels; its wheel-less front is hitched atop the back wheels of a tractor, which then bears some of its weight.
Ah, "semi" is dus vanwege het ontbreken van de voorassen van de oplegger (semi-trailer). Waren die er wel, dan zou het een volwaardige aanhanger (trailer) zijn geweest. Duidelijk. Dank.

Gepensioneerd NS'er

En dat ging allemaal over de Arend? 🤣🤣
Citaat van: Maarten Marklin op maandag 02 september 2024, 15:16:16En dat ging allemaal over de Arend? 🤣🤣
Yep... :P :lol:
Citaat van: Maarten Marklin op zondag 01 september 2024, 12:55:13Ik heb de Arend op 150 jaar NS nog zien rijden in Utrecht. Op een rondje rails. Om de dag moest hij gedraaid worden anders sleten de wielen onregelmatig. Ontspoorde toen niet, of hij rijdt te weinig of er is niks meer aan de wielen gedaan. Ik heb toen ook begrepen dat dit een replica is. Maar mogelijk is hij ontspoord door een te krappe bocht? Naar ik weet staat de Arend binnen opgesteld in een decor van een oud stationnetje.

Ervaring is de beste leermeester, na aanleiding van een ontsporing moest hij regelmatig gedraaid worden.

De oorzaak van de huidige ontsporing was niet de Arend zelf, maar de overweg.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Freek op dinsdag 03 september 2024, 00:04:00De oorzaak van de huidige ontsporing
Iemand was een dubbeltje op de overweg verloren en toen hobbelde de Arend uit de rails. Het is toch wat, die roofvogels zijn ook niet meer wat ze ooit geweest zijn.
Ja, ho, ho, Henk...
De dubbeltjes zijn niet meer wat ze waren.
Vroeger was het dubbeltje een lief klein zilverkleurig muntje, een flinterdun, haast onbeduidend gevalletje dat in hoekjes van je portemonnee kroop.
Nu is de euromunt van 10 cent groot, dik en nergens meer het dubbele van. Want de stuiver (het enkeltje zeg maar) is weg. Dus de 10 cents munt is een eigen taai karakter geworden en laat zich niet zo maar plat walsen.

De tijden zijn echt veranderd... Niets is meer wat het was!

Groet,

Peter

zonder fantasie ook geen creativiteit

Zoals een rasechte Hagenees zou zeggen: "Vroegâh was alles beitâh!"....
Nog even dan? Een tussenvorm: de amerikaanse RoadRailer. Foto's van Youtube: Jaw Tooth. Modellen van Triple Crown worden gemaakt door Bowser. Europese modellen: M* 48040 KOMBIRAIL, Roco #1918 RoadRailer Europa. Gr Wim