Citaat van: frank-103 op vrijdag 01 september 2023, 13:28:01ik kan helaas weinig vertellen over Zwitserse bovenleiding
Dat snap ik, maar Has-bls (Henk) heeft ooit een index gemaakt voor allerlei Zwitserse draadjes op dit forum die alleen voor ingelogde leden te zien zijn, en na lang zoeken (2013, wat is dat al weer lang geleden) vond ik deze draadjes terug:
Hoofdindex (gestart in 2013)Swiss Railia deel 1: Over Beurzen en Modelspoorbanen, Bovenleiding, Digitale techniek en ombouw, Foto-albums/sites, Gebouwen, Railontwerp (programma's),Seinen, Seinen: betekenis en gebruik, Spoorattributen, Treinen voor Zwitserse markt, meest kleinserie productie messing modellen, en Treinsimulator.
Swiss Railia deel 2: Over Uitgeverijen, Voertuigen + helicopters, Web-shops in CH, Web-shops in D/NL, Youtube CH-grootbedrijf, en Zwitserse forummers MET of ZONDER eigen CH-baan topic.
Swiss Railia deel 3: BLS locomotieven 1:87 alle merkenSwiss Railia deel 4: SBB locomotieven 1:87 alle merkenSwiss Railia deel 5: BLS treinstellen 1:87 alle merken Swiss Railia deel 6: SBB treinstellen 1:87 alle merken Swiss Railia deel 7: BLS rijtuigen 1:87 alle merken Swiss Railia deel 8: BLS goederenwagons 1:87 alle merkenSwiss Railia deel 9: SBB rijtuigen 1:87 alle merken Swiss Railia deel 10: SBB goederenwagons 1:87 alle merken Swiss Railia deel 11: Verkeers- en Wegbewijzeringborden Swiss Railia deel 12: Locomotieven prive ondernemingen schaal 1:87 Swiss Railia deel 13: Stuur-stand-rijtuigen, Steuerwagen, Pilot Swiss Railia deel 14: Motorrijtuigen, Triebwagen Swiss Railia deel 15: Zelfbouw dwergseintjes Swiss Railia deel 16: SBB bovenleiding (4 generaties)De laatste gaat over verschillende typen bovenleiding in Zwitserland. Drie generaties zijn er op dit moment te zien.
En die verschillende bovenleidingen (en portalen, want daaraan herken je ze meestal) hebben iets te maken met de maximum haalbare snelheid onder de draad. Dus naarmate de snelheid waarmee gereden kan worden groter wordt, heb je niet alleen sterkere koppelingen, betere remmen, en locomotief revisies nodig, maar ook betere stroomafnemers, en beter afgespannen bovenleidingen. En als je naar de foto's in Olten kijkt bij de parade dan zie je de oudere bovenleiding (epoche II en III), in Pratteln en in Olten hangt merendeels de generatie die Sommerfeldt verkoopt (naar hun eigen zeggen epoche III,IV en V).
Veel modelbouwers nemen genoegen met het standaard Zwitserse Sommerfeldt aanbod, maar vooral bij oudere SBB locs (Ae 3/6, 4/7, Be 4/7) hoort eigenlijk ook oudere SBB-bovenleiding, en enkelen bouwen die dan maar zelf. Zo iemand was
Harry (Kroko14253), hij bouwde van alles zelf, zelfs stuurstandrijtuigen.
Foto (eigen foto) in bijlage is voorbeeld van het oudere H-type bovenleidingsportalen (foto staat ook in m'n Délémont=Delsberg draadje).
De achterste portalen op de foto zijn wel van het R-type (dat Sommerfeldt standaard levert).