Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Frank's slaapverwekkende plaatjes:

Gestart door frank-103 vrijdag 14 juli 2017, 22:34:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Maar de nattigheid maakt ook iets duidelijk over de discussie over seinbeelden van locs en of Zwitserse locs wit of geel licht voeren (en dus welke leds je in moet bouwen).
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Dag Frank,

Wat een mooie foto's van mooie antieke lokomotieven!

Henk
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Inderdaad mooi klassiek spul allemaal.
En ik maar denken dat een Blauwe Pijl een Rode Pijl maar dan in het blauw is. Doet M ook gewoon ;) .
Maar nee, het is een geheel ander treinstel :-) !
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Bedankt voor de reacties!

Jan: ik kan helaas weinig vertellen over Zwitserse bovenleiding, seinpalen of welke kleur leds SBB in de treinen inbouwt.

Hans: ze hadden ons ook beetgenomen, deze beige blauwe BLS trein heet in ieder geval ook de blauwe pijl.
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Citaat van: Hanzi op vrijdag 01 september 2023, 13:12:21Inderdaad mooi klassiek spul allemaal.
En ik maar denken dat een Blauwe Pijl een Rode Pijl maar dan in het blauw is. Doet M ook gewoon ;) .
Maar nee, het is een geheel ander treinstel :-) !
Citaat van: Hanzi op vrijdag 01 september 2023, 13:12:21Inderdaad mooi klassiek spul allemaal.
En ik maar denken dat een Blauwe Pijl een Rode Pijl maar dan in het blauw is. Doet M ook gewoon ;) .
Maar nee, het is een geheel ander treinstel :-) !

https://www.nicospilt.com/index_RoterPfeil.htm
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Citaat van: frank-103 op vrijdag 01 september 2023, 13:28:01ik kan helaas weinig vertellen over Zwitserse bovenleiding

Dat snap ik, maar Has-bls (Henk)  heeft ooit een index gemaakt voor allerlei Zwitserse draadjes op dit forum die alleen voor ingelogde leden te zien zijn, en na lang zoeken (2013, wat is dat al weer lang geleden) vond ik deze draadjes terug:

Hoofdindex (gestart in 2013)
Swiss Railia deel 1: Over Beurzen en Modelspoorbanen, Bovenleiding, Digitale techniek en ombouw, Foto-albums/sites, Gebouwen, Railontwerp (programma's),Seinen, Seinen: betekenis en gebruik, Spoorattributen, Treinen voor Zwitserse markt, meest kleinserie productie messing modellen, en Treinsimulator.
Swiss Railia deel 2: Over Uitgeverijen, Voertuigen + helicopters, Web-shops in CH, Web-shops in D/NL, Youtube CH-grootbedrijf, en Zwitserse forummers MET of ZONDER eigen CH-baan topic.
Swiss Railia deel 3: BLS locomotieven 1:87 alle merken
Swiss Railia deel 4: SBB locomotieven 1:87 alle merken
Swiss Railia deel 5: BLS treinstellen 1:87 alle merken
Swiss Railia deel 6: SBB treinstellen 1:87 alle merken
Swiss Railia deel 7: BLS rijtuigen 1:87 alle merken
Swiss Railia deel 8: BLS goederenwagons 1:87 alle merken
Swiss Railia deel 9: SBB rijtuigen 1:87 alle merken
Swiss Railia deel 10: SBB goederenwagons 1:87 alle merken
Swiss Railia deel 11: Verkeers- en Wegbewijzeringborden
Swiss Railia deel 12: Locomotieven prive ondernemingen schaal 1:87
Swiss Railia deel 13: Stuur-stand-rijtuigen, Steuerwagen, Pilot
Swiss Railia deel 14: Motorrijtuigen, Triebwagen
Swiss Railia deel 15: Zelfbouw dwergseintjes
Swiss Railia deel 16: SBB bovenleiding (4 generaties)

De laatste gaat over verschillende typen bovenleiding in Zwitserland. Drie generaties zijn er op dit moment te zien.
En die verschillende bovenleidingen (en portalen, want daaraan herken je ze meestal) hebben iets te maken met de maximum haalbare snelheid onder de draad. Dus naarmate de snelheid waarmee gereden kan worden groter wordt, heb je niet alleen sterkere koppelingen, betere remmen, en locomotief revisies nodig, maar ook betere stroomafnemers, en beter afgespannen bovenleidingen. En als je naar de foto's in Olten kijkt bij de parade dan zie je de oudere bovenleiding (epoche II en III), in Pratteln en in Olten hangt merendeels de generatie die Sommerfeldt verkoopt (naar hun eigen zeggen epoche III,IV en V).

Veel modelbouwers nemen genoegen met het standaard Zwitserse Sommerfeldt aanbod, maar vooral bij oudere SBB locs (Ae 3/6, 4/7, Be 4/7) hoort eigenlijk ook oudere SBB-bovenleiding, en enkelen bouwen die dan maar zelf. Zo iemand was Harry (Kroko14253), hij bouwde van alles zelf, zelfs stuurstandrijtuigen.

Foto (eigen foto) in bijlage is voorbeeld van het oudere H-type bovenleidingsportalen (foto staat ook in m'n Délémont=Delsberg draadje).
De achterste portalen op de foto zijn wel van het R-type (dat Sommerfeldt standaard levert).
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
 B) Erg mooie foto's van al dat mooie treinenspul, vooral de wat oudere treinen zijn allemaal toppie. :thumbup:
En die schnitzel met patat ziet er ook prima uit, ook niet onbelangrijk natuurlijk om de inwendige mens te blijven plezieren. :)
De BLS BCFe 4/6 736  Blauwe Pijl, is dat de eerste versie ervan?
Want bij mijn weten werd de Rode Pijl in blauwe uitvoering ook zo genoemd. :roll:
Deze heeft een ingewikkeld uitziende constructie op het dak, een beetje futuristische aanblik voor die tijd lijkt me. B)
Bedankt voor het plaatsen van al dit moois. :thumbup:
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Heren, Nico Spilt is natuurlijk een begrip in de treinenwereld, die weet alles van rode en blauwe pijlen!

De blauwe pijl van Marklin zou zomaar een blauwgeschilderde rode pijl kunnen zijn in dienst van de Oensingen-Balsthal-Bahn. Met een laagje verf is natuurlijk iedere kleur mogelijk! Omdat Nico nog een opmerking maakt over de neus van de pijl plaats ik daar ook enkele foto's van.

De door ons gespotte rode pijlen zijn:

1 de donkerrood geschilderde SBB RCe 2/4 607
_DSC6291.JPG

_DSC6293.JPG


2 De lichtrode pijl RAe 2/4 1001
_DSC6372.JPG

IMG_20230827_102514.jpg


3 De dubbele rode pijl RAe 4/8 1021
_DSC6335.JPG
 
_DSC6336.JPG

_DSC6342.JPG 
 
Wat wij dan wel weer konden waarderen is dat je bijvoorbeeld in de blauwe BLS pijl ouderwets direct kon afwateren op het spoor. De SBB medewerkers hadden in de rode pijlen de toiletten deskundig afgesloten om vandalen tegen te houden.
_DSC6367.JPG

:D 


Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Citaat van: frank-103 op vrijdag 01 september 2023, 13:28:01ik kan helaas weinig vertellen over Zwitserse bovenleiding, seinpalen of welke kleur leds SBB in de treinen inbouwt

Als je iets over seinen of loc-licht wilt weten, dan kijk je op de website: van Bruno Lämmli, zo niet, dan niet.

Hij legt b.v. uit dat er vroeger twee soorten signaal stelsels waren, het oudere type L en het nieuwere type N.
Helaas bleek N te duur, en daarom zit men sindsdien met beide systemen naast elkaar, in gebruik.

Type L en type N.

Natuurlijk bestaan er nog oudere signalen, en is de nieuwste ontwikkeling dat je seinen geheel weg kunt laten als je nieuw te bouwen banen uitrust met ETCS Level 2 en uitsluitend ETCS Level 2 locomotieven benut. Dus nog even en we zijn daarvan ook verlost als modelbouwer.

Als je iets wilt weten over de lampen op locomotieven dan zijn er 2 draadjes interessant:
Hoe het vroeger is geweest
Een bonte verzameling (o.a. dankzij voorzet glaasjes)

Hoe het nu (veruit versimpeld) is
Wit licht (behalve bij de Seetalbahn, geel), en in heel Europa, want lekker makkelijk te produceren.
(Rood en blauw komen overigens ook nog voor).

Het lampschijnsel verkleurt een beetje gelig in de regen, toch zou het wit moeten zijn,
en vermoedelijk als je de foto's ziet, koudwit, maar koudwit ligt wat heikel, natuurlijk.


Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Bij bericht 900 was ik aan het vertellen dat het zaterdagmiddag begon te regenen, heel vervelend! Ik heb wel nog een aantal foto's gemaakt, we hadden namelijk gehoord dat er zaterdagmiddag al weer treinen zouden vertrekken.

1 De favoriete triebwagen van Erik, de SBB BDe 4/4 1646
_DSC6380.JPG

2 SBB krokodil 13302
_DSC6395.JPG

_DSC6394.JPG 

3 SBB Krokodil 13305
_DSC6407.JPG

4 SBB locomotief 12320
_DSC6396.JPG

5 SBB triebwagen 1679
_DSC6402.JPG

6 SBB Ae6/6 11425
_DSC6405.JPG

7 TEE Gottardo
_DSC6410.JPG

Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Om de camera's verder te ontzien lopen we teug naar het station Olten, het is ook tijd voor een avondmaaltijd!

1 De SBB TEE Ae4/4 I mag natuurlijk wel nog even op de foto
_DSC6415.JPG

2 Op station Olten spotten we de gebruikelijke treinstellen
_DSC6439.JPG

3 En Re460 met rijtuigen
_DSC6444.JPG

4 En vertrekt daadwerkelijk een van de krokodillen. Voor een rondrit of naar elders?
_DSC6430.JPG

5 Het is dan tijd voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd!
IMG_20230826_181740.jpg   
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Ondanks het grauwe weer toch prima plaatjes hoor, top!  :)  :thumbup:
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Mooie foto's van loc en treinen waarvan er verschillende hier in model rondrijden :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
@Wico: en misschien motiveert het je tot het doen van nog wat mooie aankopen? Een Giruno? Of een mooi dubbeldekstreinstel van Roco (met binnenverlichting)
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
@frank-103,

Het jeukt, het jeukt maar scenery bouwen is ook niet gratis :?

Groeten,
Wico 
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
:offtopic:
Wico, jeuk is erger als pijn maar misschien kan ik de jeuk wat verlichten in de toekomst. ;)

Groet Michel
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Na een gezond en smaakvol glas bier bij de maaltijd lijkt het ons een goed idee om toch weer even naar het festivalterrein te lopen, het is zaterdagavond en zonnig!

IMG_20230826_180359.jpg

De kans is ook groot dat er geen andere bezoekers hinderlijk in beeld lopen, het terrein was open tot 18.00. En niet onbelangrijk, we zaten nog niet op de gewenste 20.000 stappen!

IMG_20230826_193739.jpg

De triebwagen staan mooi in de zon op ons te wachten.

IMG_20230826_194018.jpg

Erg fraai is de Seetal krokodil 15301 (De 6/6)

IMG_20230826_194432.jpg

IMG_20230826_194452.jpg

Erg fraai is ook krokodil 14253, waarvan de stangenaandrijving duidelijk anders is dan van haar zusjes 14302 en 14305.

IMG_20230826_194559.jpg

Ter vergelijking plaats ik natuurlijk een foto van de 14305

IMG_20230826_194736.jpg

Het grote voorbeeld van de beroemde Marklin 3050 staat er ook, het is de SBB Ae 6/6 11407

IMG_20230826_195528.jpg

Jammer genoeg nooit uitgebracht door Marklin, de BLS Ae 6/8 205, wel te koop van Roco en nu ook van ACME.

IMG_20230826_195604.jpg

SBB 10664 (Ae 3/6 I) en 10264 (Ae 3/6 III)

IMG_20230826_195546.jpg


 
 

Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Als we dan over zo'n verlaten festivalterrein lopen gaat het al snel over de diepere zaken in het leven.

IMG_20230826_194615.jpg

Over de stangen van de krokodil bijvoorbeeld!

IMG_20230826_194758.jpg

Het valt dan bijvoorbeeld ook op dat de motorwagen van de TEE Gottardo 3 assen per draaistel heeft!

IMG_20230826_195350.jpg

SBB 11026 (Ae 4/7) met z'n Buchli aandrijving
IMG_20230826_195755.jpg

Dan staan er plotseling 3 boze heren (bewaking) voor onze neus, waar wij mee bezig zijn, het festival terrein is gesloten! We roepen iets over een mooi fotozonnetje en de regen die middag, en met het oog op de stappenteller besluiten we de wandeling voor te zetten in het altijd gezellige centrum van Olten, waarbij we een mooie rolbrug bij een van de werkplaatsen in Olten spotten.

IMG_20230826_201038.jpg

En uiteraard mag de brug ook niet ontbreken.

IMG_20230826_211835.jpg
 
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Mooie plaatjes weer, vooral die laatste al staan er geen treinen op >:-D .
Die verschillende types stangenaandrijving van de krokodillen waren me bekend van de M-modellen. Mooi om dat nu ook in "het echt" te kunnen zien dankzij deze prachtige fotoserie :thumbup: .
Wat hebben die Zwitsers toch een intrigerend materieel :) !
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
@citaat

Hans heeft het al prima verwoord (zowel de Seetal krokodil als haar grote zus rijden hier in model rond), dus ik zwijg verder en geniet van de plaatjes :).

Groeten,
Wico
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Prachtig hoor die "Krokodil 14305" die heb ik zelf in spoor 1. Hoop dat marklin volgend jaar een Be4/6, Ae4/7 of een Rote Pfeil in spoor 1 gaat uitbrengen.  Ae6/6 is ook welkom natuurlijk.
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Citaat van: frank-103 op maandag 04 september 2023, 21:20:53En uiteraard mag de rolbrug ook niet ontbreken.
IMG_20230826_201038.jpg
Die rolbrug doet in al z'n simpelheid denken aan de rolbrug van Jaap Teeuw  (afb. 6 en 8 ) .
Deze heeft er zelfs geen hekje langs. Zou hij nog in gebruik zijn?
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Hoi Jan, het leek ons dat deze rolbrug inderdaad nog gebruikt wordt!
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Bij Erik (Erik01) en Michel kunnen de forumbezoekers mooie plaatjes en filmpjes van ons uitje naar Olten bekijken, een beschaafde hoeveelheid foto's van dit uitje.
Omdat het vanavond buiten regent (en er geen voetbal op TV is) heb ik besloten het forum gewoon verder te vullen met een teveel aan plaatjes van Olten!

Zoiets begint met de SBB Re 4/4 I, die was er in 2 kleuren, in groen (Marklin 39423)

IMG_20230826_141451.jpg

en TEE kleuren (Marklin 26557 TEE Bavaria).

_DSC6461.JPG

De groene locomotief mocht bezocht worden, de aanwezige machinist wilde graag uitleg geven over deze lok.

_DSC6467.JPG

_DSC6474.JPG

Als ik het goed onthouden heb reed hij liever op de veel sterkere Re 4/4 II, die door het raam te zien was,

_DSC6471.JPG

toen Michel hem vertelde deze Re 4/4 I ook bijzonder fraai te vinden ging hij graag met Michel op de foto.
Mocht Michel daar geen bezwaar tegen hebben dan zal ik die foto ooit hier plaatsen.

_DSC6543.JPG
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Erg mooi vind ik de Ae 8/14 (marklin 37591 of 37593), een grote tweedelige Gotthard lok. Ook nu mochten we de cabine bezoeken. En door de motorruimte heen lopen!

_DSC6480.JPG

Of we niets aan wilden raken, de lok stond onder spanning!

_DSC6483.JPG

_DSC6484.JPG

_DSC6486.JPG

Er waren in de lok veel dingen te zien die we kennelijk niet aan mochten raken, al moesten we wel over de motoren lopen, hoorden we overal zoemende geluiden. Maar dat ding op de laatste foto, wat was dat nu weer? De ene man in de cabine verschoot spontaan van kleur, hij wist het niet. Gelukkig was er nog iemand (een hobbyist?) die het wel wist!

Uiteraard heb ik deze lok ook uitgebreid op de foto gezet bij het vertrek op zondagmiddag.

_DSC6635.JPG

_DSC6640.JPG 



Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Na zoveel mooie emotionele Zwitsersetreinenmomenten was het tijd om van de lokale keuken te genieten, we hadden ook nog een middagprogramma met treinen voor de boeg!

De koks hadden een discussie over de worst!
_DSC6498.JPG

Erg fraai zo'n Be 4/7 met z'n bijzondere wielen
_DSC6495.JPG

_DSC6497.JPG

Erik heeft een mooi filmpje van deze Ae 3/6 III op de draaischijf
_DSC6501.JPG

Bij de treinstellen moet ik het hebben van de teksten op de zijkant, geen idee wat voor typen het zijn.

CFe 2/4 nr 101
_DSC6516.JPG

BDe 3/4 nr 43
_DSC6523.JPG

Treinstel 1679 en EBT 102 in een zwart wit plaatje met rechts een paar moderne rijtuigen...
_DSC6562.JPG

 
 
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Na 15.00 zouden diverse treinen vertrekken, we hadden even tijd voor de plaatselijke modelbouwvereniging. Daar heb ik maar 1 foto gemaakt.

Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
We hebben zondagmiddag nog een rondje over het terrein gelopen, nog een laatste keer in de TEE Gottardo gezeten, met Michel als Pieter van Vollenhove, 

IMG_20230827_104648.jpg

en een laatste krokodil bezocht (of was dat eerder al?).

Het bedieningspaneel van de krokodil
IMG_20230827_103613.jpg

De schakelkasten, deze worden duidelijk zichtbaar bediend met kettingen
IMG_20230827_103559.jpg

Waar de jeugdige vandaal zweert bij sleutel 13 (voor weinig te koop bbij de Action), daar zweert de altbau SBB machinist bij grotere sleutels!
IMG_20230827_103834.jpg   

Dan besluiten Erik en ik aan de zijkant van het terrein rangerende en vertrekkende locomotieven te fotograferen en Michel en René gaan dat op station Olten doen.
_DSC65791.JPG

_DSC6589.JPG

_DSC6609.JPG

 
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Er moest gerangeerd worden!

_DSC6537.JPG

Vertrekkende treinen

_DSC6548.JPG

_DSC6558.JPG

_DSC6567.JPG   

_DSC6571.JPG

_DSC6601.JPG

_DSC6613.JPG

_DSC6636.JPG

Maandagmorgen zien we een brandweertrein terugkomen. Er is code rood afgegeven voor Zwitserland en Oostenrijk, er wordt noodweer verwacht. Tijd om naar huis te gaan!
_DSC6649.JPG     

Dat de Lindt winkel onverwacht dicht blijkt te zijn is een teleurstelling, maar gelukkig is er dan altijd nog de McDonalds, halverwege Duitsland.
IMG_20230828_143223.jpg
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
 B)  Mooie foto's van allemaal mooi treinspul. :thumbup:
 :o) Michel had wel erg veel foundation op, beetje afgevlakt koppie. >:-D
 8o Enne dan ben je in Duitsland en ga je eten bij een McDonalds, gatver :P, rare jongens die forummers. :mrgreen:
Dan zoek je toch effe een Bratwursten Imbiss op, daar eet je lekker en in stijl. O:-D

De laatste foto uit reactie #925 is ook wel een aparte met dat woud aan bovenleidingmasten in beeld. B)

Bedankt voor het plaatsen van al dit moois. :thumbup:  O:-D
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Hoi Dirk-Jan,
We wilden aan de currywurst maar Duitsers zijn gek op stau, een heel vervelend gebeuren dat vooral niet opschiet. Vooral bij wegwerkzaamheden zijn veel stau te vinden.
Ook bij de currywurst was in de rastatte een stau, terwijl dat bij de Mc niet het geval was.
We hebben, uiteraard met veel tegenzin, daarom voor de big tasty met bacon gekozen, en de speciale patatjes.
Maar een volgende keer gaan we zeker aan de currywurst!
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Frank,

Weer ontzettend genoeten van je foto's.
ook Miessie staat er goed op!

Henk
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
De overmatig buitensporig hachelijke schranspartijen nemen we dan maar op de koop toe! >:-D
Al zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen of het nog bonter maken.
De foto's en filmpjes maken alles meer dan goed.
Bij deze Michel, Erik en jij Frank oprecht bedankt voor het delen van deze bijzonder mooie beelden van dit Depotfest!

grts, Leon
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Kreeg ik vanmiddag een whatsappje van Erik (Erik01) of ik misschien een foto had van een neus?

Nu hadden we het op weg naar Olten, in Olten en vervolgens op weg naar huis zeer uitgebreid gehad over de lampen van de Marklin Ae 3/6 I (39360), die Erik erg lelijk vond. Al was de lok in de aanbieding bij een Duitse internetwinkel, dan nog viel deze lok af. Dus liep ik in Olten braaf lampen op de foto te zetten, liefst brandend om een discussie over wit, helder wit, gelig wit of toch gewoon geel voor te zijn.

TEE Gottardo
IMG_20230826_195202.jpg

Krokodil
IMG_20230827_103921.jpg

Ae 6/6
IMG_20230827_140423.jpg

Rode Pijl
IMG_20230827_102452.jpg

Ae 3/6 II
IMG_20230826_141759.jpg

Honger krijg je van dat lampen spotten!
IMG_20230827_115258.jpg   
   
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Maar dat bedoelde Erik dus niet, het ging niet om de lampen met of zonder koperen rand, het ging om de koppelhaak en slangen!

Tja, als je met 700 foto's thuis komt zitten daar ook wel koppen bij!

Van modern materieel op het station
_DSC6441.JPG

_DSC6445.JPG 


Van de krokodil!
_DSC6408.JPG

De Re 4/4 I TEE
_DSC6462.JPG

De Re 4/4 II
_DSC6418.JPG

En de Ae 6/6
IMG_20230826_195656.jpg
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Maar het ging om de Ae 3/6 I, waar Marklin een heel mooi exemplaar van uitgebracht heeft maar waarvan de lampen nog wat extra aandacht zouden kunnen gebruiken. Fleischmann heeft het model lang geleden ook uitgebracht!

IMG_20230826_195546.jpg

Daar heb ik geheel toevallig dus ook een foto van! Kijk toch eens wat een mooie koperen lampen!  :-)

IMG_20230826_195716.jpg

Natuurlijk grijp ik direct de gelegenheid aan om te laten zien dat iedere fabrikant wel eens steekjes laat vallen in de productie, dat een model niet goed in elkaar geklikt wordt!
IMG_20230827_095858.jpg

IMG_20230827_095903.jpg 

Voor de liefhebbers heb ik nog een foto van het mooie station van Olten
IMG_20230827_203113.jpg

En de fraaie brug van Olten!
IMG_20230827_203159.jpg


Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Ha Frank,

Top dat je weer door je fotos bent gegaan. Nog mooier de detail foto zat er tussen. :thumbup:
Levert in elk geval interessante details op.
Daarnaast de beelden van onze avondwandeling, duidelijk zichtbaar het hogere waterpeil.
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Ik was op vrijdag 15 september, op weg naar de camping in Brabant, via de open dagen (Raildagen) bij Alstom en LWR in Rotterdam gereden. Ik zag van de Raildagen al zeer fraaie foto's van Sander voorbij komen, moet ik hier dan ook wel iets plaatsen? (zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84632.msg1519237#msg1519237)

Alstom

Assen liggen klaar voor diverse typen treinen of wagens
20230915_102518.jpg

De Wesp
20230915_103459.jpg

Mooi van lelijkheid, de class 66
20230915_105505.jpg

Er stond een rijtje klassiekers opgesteld
20230915_105645.jpg

Dat gaf erg leuke foto's!
20230915_105833.jpg

De 203 102
20230915_110002.jpg

De 01 1075 van de SSN
20230915_110612.jpg

Een bezoek aan Alstom was zeer de moeite waard!
20230915_110432.jpg 
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes: depotfest Olten
Net als Sander ben ik ook naar LWR gegaan, waar o.a. onderhoud aan Siemens locomotieven wordt gedaan.

Bij Alstom lag de nadruk erg op het enthousiasmeren van scholieren voor een (technische) baan bij de spoorwegbedrijf. Bij LWR lieten ze vooral zien wat LWR doet.

Open dag!
20230915_114806.jpg

Wrappen van Vectrons voor NS, de wrap bestaat uit meerdere delen die ieder voorzien zijn van de juiste opschriften. Omdat een lok niet zo mooi vierkant is als deze van een afstandje lijkt moet de wrap tijdens het plakken op maat gesneden worden.
20230915_115011.jpg

Binnen een dag is de lok gewrapt
20230915_115912.jpg

Cabine van een Vectron
20230915_122728.jpg

LWR heeft een grote rolbrug om locomotieven te kunnen verplaatsen
20230915_123801.jpg

Vooral Vectrons!
20230915_123641.jpg

Er is een rangeertractor
20230915_123814.jpg

Bij LWR werden heerlijke broodjes hete kip verstrekt
20230915_124130.jpg

Op dinsdagmiddag 19 september zag ik vanuit de intercity op Amsterdam CS een Vectron staan, snel een foto gemaakt. Het is toevallig dezelfde Vectron die vrijdag gewrapt werd!
20230919_174952.jpg
 
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
Hoe krijg je het voor elkaar Frank om zo'n uniek plaatje te maken!
Hier bedoel ik mee de NS Vectron die op vrijdag de 15e nog gewrapt werd bij LWR en jij dan precies treft op Amsterdam CS.
Mijn kennis en mij viel het al op dat men rap doorwerkte met wrappen en plakken.
(Wat een totaal verschillend weer trouwens in vergelijking met de 15e, maar dit terzijde....)
Haha broodje kip mocht niet ontbreken, jij hoeft zeker niet op de lijn te letten? >:-D
Bij Alstom ook nog niets genuttigd? Daar was de koffie trouwens top!
Zelf vond ik de Eloc 9902 (ik houd niet van deze vernummeringen :( ) er wat verwaarloosd bij staan, geen reclame voor Alstom eigenlijk.


Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
@Baanloos: het was toeval en het was Laurent in de groepsapp die zag dat het om dezelfde Vectron ging, zo goed had ik de foto niet bekeken!
Bij Alstom was ik zeker aan de lekkere koffie gegaan, maar heb ik geen foto van gemaakt. Voor de lunch had ik de Mc in gedachte, maar de lekkere broodjes van de vriendelijke mensen bij LWR wilde ik niet afslaan.
Die 9902 gaat vast ook naar een museumclubje? Ik weet niet van wie die nu is (Railexperts of RFO)
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
De rangeertractor heet Frank !

Dat is pas hachelijk !
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
Ik heb hier al 120 dagen geen bericht geplaatst!

Dinsdag moest ik bijna 30 minuten op mijn trein wachten (ik had de vorige op 2 minuten gemist), tijd dus om weer eens wat foto's te maken!
De foto's zijn op het bovenste perron op station Sloterdijk, hier rijden de treinen van Amsterdam CS richting Schiphol.

Dat is dan de sprinter (SNG van CAF) van Hoofddorp richting Almere
20240206_145331.jpg

De NS highspeed 186 richting Amsterdam CS
20240206_145638.jpg

20240206_145652.jpg

En natuurlijk de 'wesp' richting Schiphol
20240206_150404.jpg

20240206_150413.jpg

en een paar minuten later richting Amsterdam CS
20240206_150457.jpg

20240206_150458_001.jpg       

Het valt me op dat de metalen platen waar de rails op gemonteerd wordt, worden vervangen.
20240206_145503.jpg

De kant van Amsterdam CS op moet dit nog gebeuren, vanaf Amsterdam CS is het al gedaan.

20240206_150047.jpg 

Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
Missen nog wat bouten? :eek:
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
Grappig. Een dagje later stond ik vrijwel op dezelfde plek, maar een etage lager.
Mooie foto's weer Frank. Goed bewaren, want over een jaar of tien vinden we dit een "prachtig tijdsbeeld".
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
 @citaat  @citaat
Bezuinigingen????? Niet verder vertellen......
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Frank's slaapverwekkende plaatjes:
Ik liep vet ver achter hier, Frank  :O
Ben deze keer niet in slaap gevallen en heb genoten van de verrassend veelzijdige en heerlijke (smulsmul) foto's en het feestelijke commentaar.
Thnx  :thumbup:

Grtz Tony