Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  problemen Lilliput BR 05
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: problemen Lilliput BR 05  (gelezen 5147 keer)

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
problemen Lilliput BR 05
« Gepost op: maandag 03 maart 2014, 19:57:52 »

Ik heb een BR 05, maar de motor heeft het daarvan begeven.
Koolbostels zinn overleden alleen moet je dan de hele motor vervangen.. En die zijn niet op elke straathoek te koop natuurlijk.

Ik ben aan het overwegen wat ik er mee ga doen, of een motor zien te bemachtigen a ?35,00 of ik maak er een Dummy van.

Robert
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 maart 2014, 06:58:44 door Jurrien »
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Light My Train
    • LightMyTrain
Re: Re: Wat zijn jullie ervaringen met Lilliput
« Reactie #1 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 20:33:16 »

Koolborstels zijn overleden? Die kunnen alleen op zijn of kapot. Maar zijn die koolborstels er dan niet uit te krijgen en te vervangen? Kan ik mij haast niet voorstellen.

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: Re: Wat zijn jullie ervaringen met Lilliput
« Reactie #2 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 20:47:18 »

Koolborstels zijn overleden? Die kunnen alleen op zijn of kapot. Maar zijn die koolborstels er dan niet uit te krijgen en te vervangen? Kan ik mij haast niet voorstellen.

Toch wel, de koolborstels zitten in de motor vast. Niet zoals bij Flm of Marklin, uitwisselbaar. Je moet de hele motor vervangen.. En die zie je heel af en toe in Dld op eBay langskomen.. Dus voorlopig staat de locomotief op een zijspoor  ;)

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Re: Wat zijn jullie ervaringen met Lilliput
« Reactie #3 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 20:56:25 »

Hoi Robert,

Er zijn ook van die motoren die voor eenmalig gebruik zijn, maar om je 05 nu maar een dummy te laten worden lijkt me zonde van die machine.

Temeer om dat het grote voorbeeld haast nooit voorspan had, alleen met pechgevalletjes wel ;)

Maar zit er niets op die motor, een ring of afdekplaatjes die de borstels op hun plek houden?

Ook dat heb je weleens en dan zoek je wellicht er niet naar, maar een foto van de motor zou weleens een antwoord geven :)

Alleen de topicstarter is niet duidelijk wat ie wil, want naar mijn bescheiden mening, is de lok van de Zillertahlbahn een smalspoorlok.

En helaas geen H0 spoor lok :(

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: Re: Wat zijn jullie ervaringen met Lilliput
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 21:13:53 »

Helpt dit plaatje? Buhler motor. Ik meen dat die ook in de 05 zit.



Ik denk dat een Mashima wel passend te krijgen is. Die koop je op Houten.

Gr, Ben.
Gelogd

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: Re: Wat zijn jullie ervaringen met Lilliput
« Reactie #5 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 21:23:31 »

De motor is inmiddels ontleed om te kijken of er nog op enigerlei wijze koolborstels te vervangen.
Helaas is dat niet gelukt. De Buhler motor ziet eruit als een ouderwetse "goedkope" gelijkstroommotor. Aan de onderzijde zit een stuk kunststof behuizing waarin het glijlager en de koolborstels zitten.. Deze koolborstels zijn niet op een eenvoudige manier te verwisselen.. Klaarblijkelijk is dat ook de bedoeling en ben je verplicht om een nieuwe motor te kopen.. Echter reist bij mij weer de vraag hoe lang houdt een nieuwe motor het dan weer uit.. Ik wil eigenlijk kijken of er niet een andere motor in kan worden gebouwd.. Ik heb nog een Roco loc (BR93) met een kapot drijfwerk (vervanging a ? 100,00) om deze motor te gebruiken voor de Liliput loc. Vooralsnog ben ik me nog aan het beraden wat te doen..

Mijn doel is nog wel om de BR05 weer aan het rijden te krijgen maar vooralsnog is er geen baan en staat alles nog in de vitrine kast. Dus ik heb nog even tijd...

Robert

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: Re: Wat zijn jullie ervaringen met Lilliput
« Reactie #6 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 21:25:10 »

Hij lijkt inderdaad op de Buhler motor alleen in de BR05 zit het vliegwiel niet aan de motor.
Dit is de enige advertentie die er tot voor kort was. Van de betreffende motor.

http://www.ebay.nl/itm/LILIPUT-40500-Buhler-Motor-BR05-BR45-BR78-/261389817950

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Re: Wat zijn jullie ervaringen met Lilliput
« Reactie #7 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 21:26:23 »

Hoi Ben,

Of dat de juiste motor is, weten we de reageerders niet zeker, behalve degene die zelf een 05 hebben.

Dit plaatje vond ik op het net.

Er zijn ook veel verschillende uitvoeringen van die lok, ook met cab-foward, en ik vermoed dat de motor daarin in de lok zelf ligt i.p.v. in de tender.

Ook zoeken op het net, levert niet veel van de juiste info op dit vlak, en de motor op jouw foto lijkt me meer voor een ander type lok ;)

Dus gaarne foto's van de lok met de kapotte motor, en dan ook van de kopse kant, daar waar de aansluitingen zitten.

M.v.g.

Hans V200.0
« Laatst bewerkt op: maandag 03 maart 2014, 21:33:55 door Hans V200.0 »
Gelogd

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: Re: Wat zijn jullie ervaringen met Lilliput
« Reactie #8 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 21:33:24 »

Ik zal je de foto's besparen van de motor zoals die er nu uitziet.
Ik heb hem uit elkaar gehaald en constateerde, dat de collector ook was beschadigd. Door het wegslijten van de koolbortsels , breekt het laatste stuk in een keer los en de drukveer beschadigd dan het collector..

Maar geloof me het is de motor die in de advertentie van eBay werd aangeboden. Alleen op de as zit een metalen koppeling welke weet vastzit aan een as met het wormwiel waar aan het vliegwiel zit.

Als ik morgen avond tijd heb, dan maak ik daar nog even een foto van.

Robert

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: problemen Lilliput BR 05
« Reactie #9 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 21:42:15 »

Hoi Robert,

Mag ik je een advies geven?

Als je een schuifmaat hebt, zou ik alle maten opmeten van de motor, tot op de dikte van de as aan toe.

Wat je helaas niet weet zijn het aantal omwentelingen per minuut, maar wat ik wel weet, is dat er meer van dat soort motoren worden gemaakt.

Bij verschillende fabrikanten zal je ze aantreffen, en hou daarbij in de gaten dat je bijvoorbeeld niet een motor koopt die in een modelvliegtuig hoort ;)

Die heeft namelijk een veel hoger toerental dan de motor in je BR 05, dus als het even kan let er dan op.

Ben zelf ook nog een beetje zoekende naar het toerental van verschillende motoren, en meestal komt een motor uit een modeltrein niet boven de 500 toeren uit.

M.v.g.

Hans V200.0

« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 maart 2014, 06:59:39 door Jurrien »
Gelogd

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: problemen Lilliput BR 05
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 04 maart 2014, 16:56:39 »

Bijgaand de plaatjes van de aandrijving van de BR05. Op zich heel vernuftig en degelijk gemaakt. Alleen kan je de koolborstels dus niet vervangen.
Op de eerste foto zie je het onderstel,
De tweede foto, de motor in huidige toestand.
De derde foto zie je de binnenkant van het kunststof huis waarin de koolborstels zaten.
Op de vierde foto, zie je hoe de motor er op hoorde te zitten en de laatste zie je de binnen kant van de koppeling, het "kleine" messing wiel van de aandrijving op het onderstel.

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: problemen Lilliput BR 05
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 04 maart 2014, 23:21:33 »

Volgens mij zijn die motortjes zo gemaakt dat als de koolborstels versleten zijn, het hele motortje dusdanige slijtage heeft, dat vervanging het beste is.
Probleem is dat dit pas na zoveel jaren is, dat de fabrikant deze motortjes ondertussen allang niet meer levert.
Ik begrijp alleen niet waarom zo'n flut motortje dan meteen weer ?35,- moet kosten.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Har

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: problemen Lilliput BR 05
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 05 maart 2014, 01:58:13 »

Heeft  Faulhaber niet wat leuks in huis?

Is misschien te begrotelijk. Het zijn echter wel hele goede machientjes.
Hieronder van de Faulhaber-site geplukt, een motortje met waarschijnlijk passende afmetingen: doorsnede 17 mm. Lengte 24 mm.
(Er zijn hele lijsten met verschillende afmetingen op de site te vinden.)

klik

Hieronder een Pdf-bestand met veel technische achtergronden over dit soort motortjes :

klik

Misschien schiet dit allemaal zijn doel voorbij. Of misschien heb je wel wilde plannen.

mvg Harry
Gelogd
Met vriendelijke groet Harry

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: problemen Lilliput BR 05(volgende uitdaging)
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 11 maart 2014, 19:23:25 »

Van een forum lid, kreeg ik een vervangende motor.
Hij lijkt vrijwel identiek, alleen de bovenkant, daar ontbreken twee M2 gaatjes. Die in het oude schild nog wel zitten.
Nu wil ik van de week toch proberen dit bovenste schil te vervangen want die twee gaatjes zijn essentieel om vast te zetten aan het frame.
Alleen moet ik daarbij het anker fixeren zodat deze niet omhoog kan komen. Anders krijg ik de collector nooit meer tussen de koolborstels en tenslotte moet het mooie drijfwerk van deze prachtige lok toch weer in beweging komen.

Vrijdagmiddag op het werk maar even voorzichtig het bovenste schild proberen te lichten.

Robert

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: problemen Lilliput BR 05
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 15 maart 2014, 18:40:54 »

Gistermiddag zoals gezegd, het bovenste schild van de motor gelicht en de "oude" terug geplaatst.
De motor draait ook zonder problemen en het opbouwen kan weer beginnen.

De aandrijving werkt weer, nu op zoek naar een geschikte decoder.


Voorlopig zijn we weer een stap verder..

Robert
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 33 queries.