Osnabrück 2010, Foto: 10103Toen ik mij voor treinen begon te interesseren, was de Baureihe 111 zo'n beetje de modernste loc die de Bundesbahn in dienst had. Märklin had in die tijd al een fraai model van zowel de normale als de S-Bahn uitvoering van de BR 111 op de markt gebracht. Ik weet nog dat ik een hele tijd heb zitten te twijfelen, welke ik nu de mooiste vond van die twee en van mijn spaargeld zou gaan aanschaffen. Uiteindelijk werd het blauw/beige uitvoering, maar voor de S-Bahn-loc met die prachtige lichtgrijze/oranje kleurencombinatie ben ik altijd een zwak blijven houden.
Onlangs trof ik op het
Stummi-forum Drehscheibe Online Forum (
) een mooi topic aan van Rolf Koestner, dat over die S-Bahn-uitvoering gaat. Deze locs zouden in 1978 in het Rhein/Ruhr- en Rhein/Sieg-gebied ingezet gaan worden. Maar omdat de locs veel eerder klaar waren, dan de speciale S-Bahn-rijtuigen (pas in 1979 verschenen de eerste testrijtuigen, eind 1981 kwamen pas de serierijtuigen) werden ze in de tussentijd ook voor allerlei andere taken ingezet.
Dat levert mooie plaatjes op van ondermeer spik splinternieuwe 'S-Bahn-locs' die goederentreinen trekken!
Deel 1 van het topic over de BR 111 in S-Bahn-uitvoering.
Deel 2Voor diegene die geïnteresseerd is in de Baureihe 111: het
Eisenbahn Journal heeft net een
Special over deze locs uitgebracht. Ik heb het tijdschrift zelf nog niet bekeken, maar deze specials zijn over het algemeen zeker de moeite waard.
Groet, Marc
Ps. Helaas heb ik zelf geen foto van de S-Bahn uitvoering, daarom moest een 'normale' BR 111 maar als illustratie bij het verhaaltje dienen.