Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering

Gestart door 10103 zondag 16 maart 2014, 11:27:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering

Osnabrück 2010, Foto: 10103

Toen ik mij voor treinen begon te interesseren, was de Baureihe 111 zo'n beetje de modernste loc die de Bundesbahn in dienst had. Märklin had in die tijd al een fraai model van zowel de normale als de S-Bahn uitvoering van de BR 111 op de markt gebracht. Ik weet nog dat ik een hele tijd heb zitten te twijfelen, welke ik nu de mooiste vond  van die twee en van mijn spaargeld zou gaan aanschaffen. Uiteindelijk werd het blauw/beige uitvoering, maar voor de S-Bahn-loc met die prachtige lichtgrijze/oranje kleurencombinatie ben ik altijd een zwak blijven houden.

Onlangs trof ik op het Stummi-forum Drehscheibe Online Forum ( ;)) een mooi topic aan van Rolf Koestner, dat over die S-Bahn-uitvoering gaat. Deze locs zouden in 1978 in het Rhein/Ruhr- en Rhein/Sieg-gebied ingezet gaan worden. Maar omdat de locs veel eerder klaar waren, dan de speciale S-Bahn-rijtuigen (pas in 1979 verschenen de eerste testrijtuigen, eind 1981 kwamen pas de serierijtuigen) werden ze in de tussentijd ook voor allerlei andere taken ingezet.
Dat levert mooie plaatjes op van ondermeer spik splinternieuwe 'S-Bahn-locs' die goederentreinen trekken!

Deel 1 van het topic over de BR 111 in S-Bahn-uitvoering.

Deel 2

Voor diegene die geïnteresseerd is in de Baureihe 111: het Eisenbahn Journal heeft net een Special over deze locs uitgebracht. Ik heb het tijdschrift zelf nog niet bekeken, maar deze specials zijn over het algemeen zeker de moeite waard. 

Groet, Marc


Ps. Helaas heb ik zelf geen foto van de S-Bahn uitvoering, daarom moest een 'normale' BR 111 maar als illustratie bij het verhaaltje dienen.
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Toppie Marc, bedankt voor de links. (Die overigens van DSO zijn en niet van Stummi) ;)
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
De huidige variant is vergeleken met de oudere kleurvarianten toch wel knap saai. Leuke foto's waarvan sommigen echt perfect de sfeer van de Duitse spoorwegen samenvatten. Bedankt!
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Bedankt voor de link Marc.
Prachtige foto s.

Tony
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
De S bahn versie vind ik het mooiste!
Bedankt voor deze informatie en foto reeks, nooit geweten dat ze ook voor goederen waren ingezet

Mvg Danny
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Yep, ik ben het helemaal met je eens Danny! De S-Bahn-uitvoering vind ik uiteindelijk ook het mooist. Zelf de bijzondere reclame-locs kunnen hier naar mijn mening niet aan tippen.

Eerlijk gezegd stond ik ook wel even te kijken toen ik deze locs voor een goederentrein zag staan. Een tijdje geleden was ik juist op zoek naar dit soort plaatjes - gewoon om te kijken of ze daar soms ooit voor gebruikt waren - maar toen kon ik nergens een bewijs daarvoor vinden. Het geeft maar weer eens aan dat bijna elke denkbare combinatie wel eens in het echt heeft rondgereden. :)

Groet, Marc
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Ik vind die s-bahn versie ook aardig. Ben blij dat ik deze loc in 3 uitvoeringen heb waaronder de s-bahn.
Groeten Dennis
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Rode BR111en zijn echter met grote regelmaat ook aan te treffen voor Regional-Express, althans waarneming rond Keulen 2012.
Zijn er nog technische uitvoeringsverschillen tussen "normale en S-Bahn 111en?? want aan de kleur zie je dat helaas niet meer, het rood is mooi maar "het Bunte van de Bundesbahn" missen we wel.
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Zojuist op het Drehscheibe Forum ook een foto aangetroffen van een blauw/beige 111 voor een goederentrein. Dat had ik ook nog niet eerder gezien. Vast leuk voor de periode IV-rijders die 'realistische' treinen willen laten rijden. :)

Klik!

Groet, Marc

Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Aanhakend op Marc: op hetzelfde forum ook S-Bahn-111en aan te treffen voor D-treinen en ICs. Zo af en toe ontkwam men daar niet aan. Dus je kunt er rustig TEE-rijtuigen achter hangen in model.
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Baureihe 111, S-Bahn-uitvoering
Ha die Marc,

Mooie platen, ik vind die DSO platen altijd geweldig om naar te kijken. :thumbup:
Ik vond hier de 111 055-0 met een "bruine" sleep. ==> Klik.
En dan naar beneden scrollen tot iets onder de helft.
Maar de andere platen in dit topic zijn ook het bekijken waard. ;)