Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

terugleiding wagonverlichting

Gestart door matty997 zaterdag 15 maart 2014, 13:19:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
terugleiding wagonverlichting
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het ombouwen van een TEE RaM (3071) en een 1205 (3055). Beide al voorzien van een ombouw setje van Marklin, moet alleen nog verlichting en een decoder in (esu). Nu wilde ik in de wagonnen rijtuig verlichting inbouwen, dmv een ledstrip. Om deze van stroom te voorzien is er 12v nodig. Ik dacht eraan om een gelijkrichter met daar achter een spanningsstabilisator (7812) in de loc te bouwen (evt. met een condensator). Zo hoef ik in de rijtuigen zelf geen extra electronica in te bouwen.  Bij de 1200 wilde ik stroomvoerende koppelingen maken, om de 12v van de loc naar de rijtuigen te krijgen. Bij de TEE zal ik een stekker gaan inbouwen (ook voor front/sluit verlichting). Nu was mijn vraag hoe ik de terugleiding kan doen. Kan ik dit gewoon via de rails en de plus via de enkel polige connectoren, of moeten er 2 polige connectoren tussen(+/-)?

Alvast bedankt,
Matthijs (matty997)
Re: terugleiding wagonverlichting
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: terugleiding wagonverlichting
Hoi Matthijs,

Niet in dit draadje gekeken?

Op 12V branden die ledstrips veel te fel. Verder moet je 100uf rekenen per rijtuig, oftewel voor meerdere rijtuigen wordt dat een flinke condensator. Zelf heb ik liever meerdere kleine.

Verder als je 1 polige koppelingen wilt gebruiken, moet je ervoor zorgen dat je in elke wagen een gelijkrichter hebt. Je kunt ook een spanning stabilisator gebruiken rond de 7 a 8V (dan branden de ledstrips een stuk mooier) alleen zijn die vaak een stuk groter dan bijvoorbeeld het printje wat wij hebben ontworpen.

Groet,
Wijbe
Re: terugleiding wagonverlichting
Hoi Mathijs,

Ik heb nagenoeg hetzelfde gedaan.
In de loc een eenpolige stroomvoerende koppeling die de volle spanning rechtstreeks van de rail doorgeeft, alle rijtuigen daarachter voorzien van stroomvoerende koppelingen en een massaveer op de wielassen.
Voordeel hiervan vind ik dat er geen extra slepers nodig zijn.
In de rijtuigen zit dan het printplaatje van Wijbe met ledstrips van ?3,50 per 5 meter, veel voordeliger kan je de rijtuigen niet verlichten denk ik.
En ik ben er zeer tevreden over.

Groet,
Tim.
Re: terugleiding wagonverlichting
Hallo allen,

Bedankt Wijbe en Tim voor jullie antwoord. Ik heb nu bedacht om voor de rijtuigverlichting achter de 1200 in de ruituigen zelfs de electronica in te bouwen, dit omdat ik het toch wel een stuk makelijker vond om enkele polige conectoren te kunnen gebruiken. Voor de TEE had ik bedacht om wel in het locomotief een spannings reglaar te plaatsen en hiermee zowel de ledstrips mee te voeden als de front/sluit verlichting. Ik dupliceer dus eigenlijk de blauwe draad van de lokpilot, kan ik dit zomaar doen? Dit leek mij nuttig om tussen de rijtuigen zo min mogelijk draden te hebben (1 gezamelijke +,2 -'en voor front/sluit verlichting en 1 - om de rijtuigverlichting te schakelen via een relais). Een betere spanningsreglaar zou een 78S75 zijn denk ik, deze geeft 7,5 V. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,
Matthijs
Re: terugleiding wagonverlichting
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: terugleiding wagonverlichting
Hoe groot wordt je spanningsregelaar? Een gelijkrichter met een weerstand en een condensator is in principe genoeg. Bekijk mijn link nog maar eens goed. Zoon printje kan je fatsoenlijk weg werken, ben bang dat een spanningsregelaar te groot wordt.

Voor je treinstel zeg ik gewoon, gebruik de functie uitgangen van de decoder. Die 1 of 2 extra draden in een treinstel maken weinig meer uit. Rijtuigen haal je uit elkaar, een treinstel niet snel.
Re: terugleiding wagonverlichting
Hoi wijbe,
Ik snap niet geheel wat je bedoelt, met hoe groot de spanningsregelaar zou worden... Mijn idee is nu om bij een locomotief stroomvoerende koppelingen te maken, waar de stroom van de sleper op word geschakeld door een relais. De rijtuigen krijgen dan ook weer stroomvoerende koppelingen. Elk rijtuig krijgt zijn eigen electronica (gelijkrichter, condensator en een weerstand). Dit is dus gelijk aan wat jij in jou linkje laat zien.
Voor treinstellen maak ik dan in het motorrijtuig een printje (gelijkrichter, spanningsregelaar 7808 en een 100uf condensator) dat er voor zorgt dat er in de hele stam 8v is. Zo hoef ik alleen nog in de rijtuigen zelf de ledstrip en een 100uf condensator te plaatsen. Met de functie uitgang van de decoder, bedoel je daarmee dat elk rijtuig zijn eigen aansluiting op de decoder heeft? Kan de decoder dit aan? Want ik dacht te hebben zien dat je maar maximaal 250mah uit de decoder functie uitgangen mocht halen.

Groet,
Matthijs
Re: terugleiding wagonverlichting
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: terugleiding wagonverlichting
Zoon ledstrip trekt voor 4 rijtuigen geen 250mA,  verder is een spanningsregelaar mooi  maar een gelijkrichter met een condensator  en weerstand om de 12v te dimmen is al voldoende. Spanningsregelaar is overbodig  in principe.