Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Snelheid meet systeem

Gestart door Robtrein woensdag 12 maart 2014, 12:15:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Snelheid meet systeem
Op de site van Marion Zeller staat een leuk hebbedingetje, namelijk "Max" een snelheid meetsysteem. Dit rolblok plaats je in de rollerbank en op de pc, software wordt mee geleverd.

Dit lijkt mij wel een handig apparaatje toe om loc's af te stellen qua snelheid voor gebruik bij dubbeltractie.
Zijn er mensen die dit hebbedingetje hebben, gebruiken en wat zijn de ervaringen?

Rob
Re: Snelheid meet systeem
Aliebengalie
gast

Re: Snelheid meet systeem
Rob.

Misschien overbodig wat ik je nu zegt , en trek je er dus ook niets van aan..... :D
Maar als je via een programma rijd , dan zit daar toch vaak zo'n programma in om je locs te eiken.
Als je die gebruikt dan lopen je locs toch nagenoeg allemaal met de zelfde snelheid?

Mvg: Alex
Re: Snelheid meet systeem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Snelheid meet systeem
Als je handbediend rijd zou het handig kunnen zijn, maar dan moet je wel van iedere loc de snelheid aanpassen zodat ze allemaal even snel rijden op dezelfde stap.

Rij je bv met koploper dan heb je dit apparaatje niet nodig, als je geijkt rijd past koploper de snelheden van beiden loc,s aan mits ze in tractie staan.

Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Snelheid meet systeem
Heren dank voor uw bijdrage. Maar zoals Peter al aangeeft, het is voor handmatig bedrijf en dat had ik er even bij moeten vermelden. Ik heb maar een baan opp van 122x244cm en heb wel Rocomotion 5.9, maar die gebruik ik alleen maar om m'n wissels te bedienen.

Rob
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Snelheid meet systeem
Heb die van Märklin hier wel eens gehad. Naar mijn mening niet zo nauwkeurig als de ijk mogelijkheid in Koploper (of een ander besturingsprogramma). Probleem is dat de de 'lagers' niet altijd even goed meer rolden ten opzichte van de wielen.

Maar dat was dan wel de Märklin rollerbank en meter.... :mrgreen:

Re: Snelheid meet systeem
als je twee treinen hebt die met de zelfde snelheid rijden zou je ze toch op hetzelfde adress kunnen instellen dan rijden ze gelijk
en TADA dubbeltracktie (ik heb het niet geprobeerd ik heb alleen maar supersnelle of slakken qua snelheid
Re: Snelheid meet systeem
Rob,

Algemeen zijn die dingen niet erg nauwkeurig.

Mocht je een interface hebben aan je centrale maak dan een spoortje met 2 terugmelders. Je kunt dan eenvoudig met Koploper je decoders afregelen.

Gr, Ben.
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2007

offline
Re: Snelheid meet systeem
Ik rijd nog helemaal niet, aangezien ik nog geen baan heb.
Heb wel dat "hebbedingetje" van Marion Zeller.
Na het ombouwen van mijn oude loks naar digitaal stel ik met dat hebbedingetje de maximum snelheid af.
Overeenkomstig de maximum schaalsnelheid van de lok (werkelijke snelheid zoek ik op in wikipedia)
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Snelheid meet systeem
 :offtopic: Na er gistermiddag rond 16.00 uur er uit geknikkerd te zijn door een storing bij de provider, die duurde tot vanmorgen ±10.30uur, helaas niet kunnen reageren.

Allen dank voor uw bijdragen.

Ik heb de MM-Pro set, die heeft een interface voor pc gebruik. Koploper heb ik niet wel
Rocomotion 5.9 en TC 7.0 Gold. Alleen heb ik hiervoor geen licentiedongel en kan in de
demoversie ± 10 minuten spelen en wordt er dan uit geknikkerd. Op de club gebruiken we
deze versie (is een licentiedongel voor aangeschaft) en heb het banenplan op een usb-stick
gezet om thuis wat meer vertrouwd te raken met TC.

Ben,

Op die manier afregelen heeft toch alleen maar nut voor pc gestuurd te rijden en niet voor
handmatig?

Rob
Re: Snelheid meet systeem
Jij wilt tractie rijden. Dus zul je iets moeten regelen dat beide loks even snel rijden op dezelfde decoderstap. En met Koploper kun je snelheid meten.

Bepaal de gewenste max. snelheid b.v. 80 km/hr. Regel de decoders af op deze snelheid bij de hoogste stap 28 en bijvoorbeeld op stap 14 op 30 km/hr. En dat kun je o.a. met Koploper.

Zet beide loks op eenzelfde tractieadres zodat je met één adres handmatig tractie kunt rijden. Dat kan met de LokProgrammer, 1e scherm "consist address". Wil je geen tractie rijden dan luisteren de loks ook naar het eigen DCC adres.

Gr, Ben.
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Snelheid meet systeem
Ben

Ik wil niet specifiek tractie rijden, want dat kan ik ook instellen met m'n MM-Pro en, zoals jezelf ook al aangeeft, met de LPG. Het gaat mij om dat hebbedingetje en heb als voorbeeld tractie rijden genoemd.

Citaat van: Robtrein op woensdag 12 maart 2014, 12:15:23
Dit lijkt mij wel een handig apparaatje toe om loc's af te stellen qua snelheid voor gebruik bij dubbeltractie.
Zijn er mensen die dit hebbedingetje hebben, gebruiken en wat zijn de ervaringen?

Ik heb op het net nog niet echt info gevonden over dit hebbedingetje, hetzij in de vorm van een verslag/uitleg of een filmpie op joetroep.

Rob
Re: Snelheid meet systeem
Re: Snelheid meet systeem
Hallo Rob,

Citaat van: Robtrein op woensdag 12 maart 2014, 12:15:23
Zijn er mensen die dit hebbedingetje hebben, gebruiken en wat zijn de ervaringen?
Ben bang dat je hier weinig of geen leden vindt die zo'n hebbedingetje hebben, gebruiken en er dus ervaring mee hebben.


Mvg,
Peter
Re: Snelheid meet systeem
Citaat van: Jajekra op donderdag 13 maart 2014, 17:28:20

Heb wel dat "hebbedingetje" van Marion Zeller.

Re: Snelheid meet systeem
Re: Snelheid meet systeem
Weinig dus, niet geen.
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Snelheid meet systeem
Ben,

Die eerste twee had ik al gezien/gelezen, maar dat is nou niet echt info die ik zoek/zocht. Die andere 3 heb ik niet kunnen vinden via google. Daarnaast is mijn beheersing der Engelse taal nou ik niet al te best te noemen. De taal der Oosterburen gaat mij wat makkelijker af.

Peter,

Daar was ik ook al vanuit gegaan, want je leest/hoort er bijna niets over en daarom dat ik dit draadje geopend heb, in de hoop iets wijzer te worden.

Allen dank voor uw bijdragen.

Rob
Re: Snelheid meet systeem
Ik zou zeggen bestel er een en probeer 'm uit. Je hebt recht op retour binnen 14 dagen aldus de regeltjes van Marion.

Gr, Ben.
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Snelheid meet systeem
Bedankt voor de tip, op dit idee was ik nou net niet gekomen.  ;)
Daarnaast komt ESU met een meetwagen, deze staat gepland voor 2e kwartaal.

Rob
Re: Snelheid meet systeem
Kan ook. Mooi als je de centjes er voor over hebt. :)

Gr, Ben.
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Snelheid meet systeem
Centjes er voor over hebben is één, de centjes er voor hebben is twee, maar dat geld ook voor het hebbedingetje. ;)

Rob
Re: Snelheid meet systeem
Hallo Rob,

Of zelfbouw voor een paar Eurie en wat handigheid.
Met een kleine uitbreiding zelfs wireless




Mvg,
Peter
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Snelheid meet systeem
Peter,

Hartelijk dank voor je bijdrage, maar helaas ben ik niet zo'n handig iemand. :-(
Wel mooi bedacht en gemaakt.  :thumbup:

Rob
Re: Snelheid meet systeem
Mooi knutselwerk Freak.

Het zou helemaal top zijn als er een bouwbeschrijving komt voor de belangstellenden.

Gr, Ben.
Re: Snelheid meet systeem
Hallo Rob,

Citaat van: Robtrein op zaterdag 15 maart 2014, 18:21:58
Hartelijk dank voor je bijdrage, maar helaas ben ik niet zo'n handig iemand. :-(
Zelfs jij kan het maken. Het is een bestaande module uit de plaatselijke fietsenwinkel met als extra een reedcaontact en klein magneetje  ;).
Huif kan dichtschoven worden zodat je de module niet ziet. En als je nog meer foto's wilt hebben kan ze wel naar je toesturen.


Mvg,
Peter
Re: Snelheid meet systeem
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Snelheid meet systeem
FLM heeft ook ooit eens zoiets in z'n assortiment gehad.
http://www.modellbahn-fokus.de/article_data/images/2/11611_b.jpg

Wil je een paar foto's in deze topic plaatsen en zoals Ben ook vraagt met een eventuele beschrijving?

Rob