Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vraag over aansluiten van aparte licht trafo - modelbaan Tijdperk III duits

Gestart door martvdb vrijdag 31 januari 2014, 21:41:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over aansluiten van aparte licht trafo - modelbaan Tijdperk III duits
Hallo Mensen,

Al een aantal jaar ben ik lid van het forum en heb al 2 halve pogingen gedaan om een modelbaan te bouwen. De eerste was nog veel te recht en saai, deze is ook gestrand na de bouw van de eerste spiraal.
Een tweede poging was Nederlands periode IV, maar de tafel en baanplan waren te ambitieus. De tafel heb ik wel gemaakt en grotendelen van de baan ook wel uitgelegd, maar het kon me niet behagen. Tafel dus weer gedemonteerd en rails opgeborgen. Aan dit avontuur wel twee treinen aan overgehouden, van Roco de bruine 2200 en een blauwe 2401.
Tussendoor hebben we ook nog ons eerste kind gekregen, dus ik had ook wel genoeg andere dingen in elkaar te klussen in huis.

Poging 3 en hopelijk is driemaal scheepsrecht.
Een vriend van me heeft me geholpen om op idee te komen voor een baanplan en thema op basis van een Miba. Ik was eigenlijk altijd al wel gecharmeerd van stoomlocs en het duitse thema, dus ben blij dat ik daar nu voor gekozen heb.
Het baanplan aangepast voor het oppervlakte wat ik ter beschikking heb.

Verder rijdt ik met mobiel station 2 en wil analoog gaan schakelen.
Re: Poging 3 modelbaan Tijdperk III duits
Nog een aantal foto's van de voortgang van de bouw.




Re: Poging 3 modelbaan Tijdperk III duits
Baanplan:
het is eigenlijk een wokkel over 2 niveau's met een klein schaduw station die bestaat uit 4 sporen en waar de treinen dan nog een sectie kunnen wachten tot dat ze doorrijden.
Op het hoogste niveau ligt de tweede keerlus half verdekt op gesteld en een klein landelijk station met een kleine industrie en BW. Deze ga ik nog verder aanpassen, ben niet tevreden met de opstel sporen achter het station.


Niveau 0:

Niveau 1:

Niveau 2:
Re: Poging 3 modelbaan Tijdperk III duits
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Poging 3 modelbaan Tijdperk III duits
De doodlopende sporen in het midden zijn met 1 raillengte wel erg kort. Ik weet niet waar het stationsgebouw komt,
maar mogelijk kun je die kruiswissel links onderin vervangen door een enkele wissel. Het teruglopende spoor vervalt dan, waardoor
je daar het stationsgebouw kunt plannen. Daardoor het je meer mogelijkheden 'binnen in' . Je kunt dan eerst een bocht (of direct een linker wissel) aan het
kruisinkje leggen, waardoor de doodlopende sporen evenwijdig aan de hoofdbaan gaan lopen en dan gelijk een stuk langer kunnen worden (op de foto's is dat al een beetje zo neergelegd).

gr. Gertjan
Re: Poging 3 modelbaan Tijdperk III duits
Hallo,

3 maal is zeker scheepsrecht, je baanplan ziet er leuk uit, het begin is al veel belovend blijf je volgen.

Gr.
Piwie.
modelbaan Tijdperk III duits - elektra aanleggen.

Hallo mensen,

Ik ben qua elektra een beginner, ik kan wel een beetje solderen, maar met diodes en schakelingen ben ik echt nog heel onbekend.

Dit weekend ben ik begonnen met het aanleggen van een kleine ringleiding(en). De oppervlakte van de tafel is maar 4,5m2, maar de lengte van alle spoor is wel meer dan 40 meter !!! 8o
Voor de ringleiding heb ik nu gekozen voor 5 flexibele draden van  0.75mm2

rood voor ~ stroom
bruin voor ~ massa
geel voor ~ licht
blauw voor = stroom
oranje voor = massa

Gelijkstroom = wil ik gaan gebruiken voor mijn wissels en seinen op een aparte trafo op advies van een kennis van me.
De ringleiding voor de wisselstroom ga ik om de twee meter aansluiten op de baan en per "blok". ( ik ga niet automatisch rijden met een pc ofzo, ik wil gewoon me Ms2 blijven gebruiken)
:question: Momenteel ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik middels massa detectie een lampje kan laten branden op een overzichtkaart van me treinbaan, zodat ik kan zien waar een trein stil staat in me schaduwstation.
:question: Waar ik ook nog naar aan het kijken ben, is hoe ik zonder PC of CS/Ecos me treinen bij een sein kan laten stoppen zonder dat de trein zonder licht/stroom komt te zitten. Dit hoeft natuurlijk alleen op het zichtbare gedeelde en niet in het schaduwstation.

Maar niks staat nog vast en ben nog veel aan het lezen over de mogelijkheden. Maar analoog schakelen is wel een must.
Re: Poging 3 modelbaan Tijdperk III duits

Foto's van het vervolg:
De omwenteling naar het hoogste niveau is af.



Re: Poging 3 modelbaan Tijdperk III duits
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Poging 3 modelbaan Tijdperk III duits
hallo Martvb

Waar ik ook nog naar aan het kijken ben, is hoe ik zonder PC of CS/Ecos me treinen bij een sein kan laten stoppen zonder dat de trein zonder licht/stroom komt te zitten. Dit hoeft natuurlijk alleen op het zichtbare gedeelde en niet in het schaduwstation.

dit kan met een afrem module

Gr Ed

Blauwe platen in schaduwstation - modelbaan Tijdperk III duits
Vanavond maar eens aan de slag gegaan met de blauwe platen van de Gamma, niet echt fijn spul, maar enige vorm van demping is wel gewenst. De treinen maken best een kabaal is me opgevallen.
Het materiaal laat zich best makkelijk snijden en het gehele onderste niveau is nu voorzien.

Hoop niet dat ik spijt ga krijgen van dat ik het met houtlijm heb vastgezet. Ik moet nog alle wissels voorzien van wisselmotoren.
Bij Lippe heb ik net de bestelling gedaan voor een aantal 74991, een rib uit me lijf.

Aangezien dit een eerste baan is en ik vooral wil bezig houden met rijden en de scenary, ga ik niet ingewikkeld doen met servo motoren.





Dit is geen bergrail in de lucht  :D
.

Re: Poging 3 modelbaan Tijdperk III duits
Al een aardig geheel, zo. Goed bezig :thumbup:
Zelf heb ik ervoor gekozen om onder de wissels een opening in de plaat te maken, zodat ik de aandrijving of decoder kan vervangen bij eventuele problemen.

Succes met de verder bouw.

Gr.Wim
Re: Vraag over electra - modelbaan Tijdperk III duits
Hallo.

Een vraag over het gebruik van een lampje om via massadetectie te zien welk spoor bezet is in mijn schaduw station.

ik heb een mobiel station 2 met een digitale aansluitbox 60113 en een oudere marklin trafo 6647.
om met massadetectie te kunnen werken heb ik een c-rail op twee punten geknipt ( zie foto ).
Er is al veel geschreven op dit forum en op andere fora hierover, maar ik snap nog niet helemaal hoe ik de draden moet aansluiten. Vooral ook niet omdat de massa loopt over de rails, naar de aansluitbox en niet naar de oude lichttrafo.

Hopelijk kan iemand me aangeven hoe ik dit zou moeten doen als het mogelijk is.

Re: Vraag over aansluiten van aparte licht trafo - modelbaan Tijdperk III duits
Je mist nog een verbinding.
Een massadraad tussen je trafo en de bruine van de aansluitbox.
Dan is de cirkel rond zodra er een wiel op je detectie stuk staat.

Robin
Re: Vraag over aansluiten van aparte licht trafo - modelbaan Tijdperk III duits
Ja, klopt. ik heb deze middels de ringleiding aangesloten nu op de bruine van de aansluitbox.

De fout bleek echter bij het knippen van de rails te zitten. er was een stukje omgebogen, waardoor de massa tegen de rijspanning aan kwam te zitten. Waardoor ik elke keer kortsluiting kreeg als ik de geïsoleerde rails op reed.

Alles werkt nu gelukkig.
Re: Vraag over aansluiten van aparte licht trafo - modelbaan Tijdperk III duits
Ik vouw het lipje altijd omhoog en knip dan het bruggetje naar de overkant ook weg.
Dan kan die kortsluiting niet ontstaan.

Ooit een gevalletje gehad dat dit in een bestaande baan gebeurde.
Ik heb me 3 dagen suf gezocht.

Robin