Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny

Gestart door Dennis1984 vrijdag 07 maart 2014, 10:10:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Hoi allemaal,

Even een simpele vraag (denk ik). Ik wil met een microcontroller wat dingen aansturen waarbij ik als basis de locdecoder (in dit geval van ESU) gewoon gebruik. Om die reden wil ik bijvoorbeeld de microcontroller een input laten uitlezen die ik aan de AUX output van de decoder hang.

Nu zijn de outputs van de ESU in feite een GND en geen +, want dat is de blauwe draad. Daarom lijkt het mij dat ik dit niet zo 1-2-3 aan de input van de Atmel Attiny kan hangen. Ik denk dat er dan een transistor tussen moet, klopt dat? En er is denk ik ook nog verschil tussen AUX1/2 (versterkt) en AUX3/4 (onversterkt).

Even nog een ding hierbij ter informatie: de microcontroller draait op hetzelfde circuit als de decoder, ik voed hem dus met de VCC en GND van de ESU.

Alvast bedankt voor jullie input!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Hoi,

Dat kan wel direct, je kunt in de ATTiny een pull-up weerstand activeren, of er aan de buitenkant een pull-up weerstand (10k of zo iets) naar VCC aan hangen. Je krijgt je data dan wel geïnverteerd binnen: als de AUX wordt geactiveerd gaat je attiny pin laag.

Succes ermee!

Dirkjan
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Ha Dirkjan,

Dank voor je snelle en duidelijke antwoord. Die pull-up weerstand ken ik en daar moet ik wel uit komen. Geïnverteerd maakt niet uit, dat programmeren we er wel uit.

Nog 1 vraag dan, aansluitend op mijn vorige post: geldt dit voor zowel AUX1/2 als de onversterkte AUX3/4?

Alvast bedankt weer!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Dennis,

De AUX3/4 bij ESU zijn onversterkt en niet geinverteerd.
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Hallo Dennis,




Mvg,
Peter
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Ad, Peter,

Bedankt!

Tja, ik ben echt een nitwit, maar moet ik nou een transistor denken bij die grote witte driehoek bij AUX3? Of is dat iets anders?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Ha Dennis, mag ik je vragen waarom je de functie koppelt aan een andere microcontroller?
Je zou namelijk ook de railspanning op de Atmel kunnen laten uitlezen, en dan via een dcc-library hem direct kunnen aanspreken.

Ik weet alleen niet of een AtTiny hier genoeg capaciteit voor heeft, maar je kunt dan gewoon direct allerlei F1-F12(oid) functies aansturen.


Kijk voor AUX 3/4 ook even op: http://fred.beneluxspoor.net/digitaal.html#logi, daar staat een schema met uitleg en onderdeelnummers.
Schema:

Schema copyright van Fred Eikelboom
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Ha Simon,

Dat had ik eerst in gedachten, maar daar zitten nadelen aan. Ten eerste vind ik dat er geen goede open source dcc libraries zijn voor wat betreft locdecoders. Ten tweede betekent dit dat als je nog een 'gewone' decoder naast het eigen fabrieksel in je loc hebt zitten je bijvoorbeeld dubbel het adres moet wijzigen. En aangezien je qua rij-eigenschappen moeilijk kunt tippen aan de grote merken zoals ESU, vind ik het eigenlijk geen optie.

Ik heb nog overwogen om een goede dcc library te laten maken en misschien doe ik dat later nog wel, maar voor nu wil ik het gewoon op deze simpele manier oplossen.

Goeie site die je trouwens noemt, zal daar maandag eens uitgebreider naar kijken. Volgens mij staan er nu wel verschillende dingen in deze draad. Op die site die je noemt staat bovendien dat je geen verbruikers aan AUX3 en 4 mag hangen, maar dat doe ik ook niet. Ik check alleen maar in de Attiny of de pin hoog of laag staat, maar verbruik niets. Dat zou dan dus wel mogen?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Allen,

Vandaag aan het solderen geweest en het is gelukt. Ik kan alle uitgangen uitlezen. Aux3 en Aux4 lukt alleen goed met een ESU functiedecoder, omdat die daarbij wél versterkt zijn. Kortom, ik ga nog even aan de slag met wat transistors. Moet geen probleem zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Nou, donderdag bij de elektrozaak wat weerstanden en transistors gehaald en daarmee is het gelukt om bij een decoder met niet versterkte uitgangen de AUX3 en AUX4 te schakelen en dit in te lezen op de decoder. Gelukt zou je denken, maar...

...als ik dan een decoder heb die op AUX3 en AUX4 wél versterkte uitgangen heeft, dan werkt het weer niet. Is er een universele schakeling mogelijk waarbij ik zowel versterkt als onversterkt kan inlezen? Voor de duidelijkheid, ik gebruik nu afbeelding 7 van deze pagina op Beneluxspoor.net. Hoop dat de elektrobazen nog wat tips kunnen geven :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Dennis,

Een schakeling die automatisch detecteert of een uitgang versterkt of onversterkt is lijkt me al heel wat ingewikkelder worden.
Je kan namelijk aan een fysieke uitgangsspanning nooit de logische waarde achterhalen, mits je dit van te voren aangeeft.
Ik denk dan aan een schakeling met een jumper, waarmee je in kan stellen of de uitgang versterkt of onversterkt is.
Een normale transistor versterker zoals in de tekening van Fred Eikelenboom vormt een zgn "open collector" die als inverter werkt.
Logisch verandert er niets, maar fysiek is de boel geïnverteerd.
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Ad,

Dank voor je reactie. Inderdaad is met soldeereilandjes (of jumper) een optie, maar ik denk dat ik voor nu maar even uitga van decoders met versterkte AUX1 en 2 en onversterkte AUX3 en 4. Dat werkt nu prima :thumbup:.

Ik zit nog even met de WE400 filter dat op de printplaat zit waar ik iets voor maak. Ik begrijp waar het voor is dankzij dit topic, maar wat ik niet begrijp is waarom er twee op mijn printplaat zitten. In zo'n WE400 zitten toch al 2 ontspoorspoelen? Waarom heb ik er 4 nodig?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Staan die 2 WE400 filters dan in serie?
Heb je een foto van de print?
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Ad,

Ik heb de print losgemaakt en gefotografeerd, maar ik weet niet of je er wijs uit kunt worden...





Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Dennis,

Volgens mij zit er één WE400 in de tussen decoder en motor en de ander tussen decoder en sleper/railmassa.
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Wat Ad aangeeft betreffende beide filters klopt.
Maar het zijn geen smoorspoelen. Een W400 is een common mode line filter
Zo?n filter worde gebruikt voor o.a. EMI in beide richtingen te verminderen, het dempen van identieke signalen door beide draden van het filter lopen.


Mvg,
Peter
Re: AUX output van (ESU) decoder aan input van Attiny
Ad, Peter,

Bedankt nog voor jullie antwoorden, dat was ik helemaal vergeten. Klinkt logisch dat ze voor verschillende doeleinden worden gebruikt, maar bijzonder is het wel omdat Märklin normaal altijd maar één filter gebruikt (voor de motor). Zo is het tenminste in mijn andere treinen.

De website van Würth Elektronik (de fabrikant) is me trouwens niet helemaal helder. Plaatjes kloppen natuurlijk niet altijd precies, maar ik begrijp niet wat die '400' nou precies inhoudt. Op hun site zie ik alleen maar '102'. Ook zie ik geen overeenkomsten met de waarde.

Met vriendelijke groet,
Dennis