Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm

Gestart door Annemia donderdag 06 maart 2014, 22:23:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
De rij- en sluitverlichting van mijn digitale Rivarossi mDDm brandt alleen als de loc rijdt. Als hij stil staat dus niet.
Dit zou wel het geval moeten zijn. Er zit een ESU lokpilot decoder in en die heb ik al een keer gereset naar de fabrieksinstellingen.
De verlichting is schakelbaar via de lichtknop op de CS1R, maar zoals gezegd brandt er alleen iets als de loc rijdt.
De loc is nieuw gekocht als drie-rail model.
Weet iemand in welke richting ik het moet zoeken?
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Je kan de front en sluitsein verlichting in vier modi instellen:
Vooruit rijdend, Achteruit rijdend, vooruit stilstaand en achteruit stilstaand.
Waarschijnlijk staan bij jouw decoder de laatste twee uit.
Deze zouden echter na een reset wel weer moeten werken.
Kijk eens in de function mapping of alle vinkjes bij F0 v/a juist staan.
De function mapping is bereikbaar onder Loc Wijzigen > Uitgebreid > In de linker kolom het één na onderste icoontje aanvinken.
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Kappa, bedankt voor je reactie en ik heb het uitgeprobeerd.
Ik heb nu een andere decoder in de loc gedaan en het resultaat is hetzelfde. Er zat, bleek bij het uitlezen een Locpilot 2.0 in te zitten, nu zit er een 4.0 in.
Overigens kan ik function mapping niet vinden, tenminste niet wat jij schrijft.
Als ik naar loc wijzigen>uitgebreid ga en naar het op één na onderste icoontje, waar onder andere aux op staat, krijg ik een scherm met twee tabbladen, "opdracht" en uitgangen"
Moet ik daar iets wijzigen??
Ik heb de decoder gereset, zowel in de DCC als in de Motorola modus, beide CV8 naar 8. Geen resultaat.
Ben aan het overwegen om er een lichtsetje van Tom van Weert in te doen. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Annemia, de functionmapping tabel is alleen met mfx-decoders (of M4 bij ESU decoders) beschikbaar.
Voor DCC/Motorola decoders moet je de CV lijst in de handleiding raadplegen.

Kan het zijn dat de verlichting op de motoraanstuur uitgangen van de decoder is aangesloten?
Heb je een foto van hoe de decoder is aangesloten?
Normaal zijn dit de witte en gele draad.
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Bijgaand een foto, lijkt mij allemaal heel normaal.
De dubbele grijze draad komt van de wielen/massa
De zwarte draad daaronder van de sleper
De bruine en grijze draad daaronder gaan naar de lampjes
De onderste zwarte draad gaat ook nar de lampjes
De aansluiting van de motor zit meer naar achter, niet op de foto, maar lijkt heel normaal.
Vanaf waar de draadjes naar de motor gesoldeerd zitten kan ik de baan in de print volgens naar de aansluiting van de decoder.
Kortom, wat kan het zijn.
Ik heb de decoder ook in een ander treinstel gehad en daar schakelde het licht gewoon goed in, brandde ook bij stilstaande trein
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Die onderste zwarte draad lijkt me de voeding van de lampjes, kun ja het printspoor volgen en zien waar deze naar toe gaat?
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Sorry, ik heb niet goed gekeken. de zwarte draadjes zaten wat om elkaar gekronkeld.
De onderste zwarte draad komt van de sleper. Het printspoor loopt naar achter waar het "schuifje" zit voor sleper/bovenleiding en loopt dan terug en komt uit bij de onderste pin rechts van de NEM652.
De bovenste zwarte draad gaat naar de lampjes. Het printspoor lijkt naar de, op de foto, bovenste pin rechts van de NEM 652 te lopen.
Bijgaand nog even een foto van het grootste deel van de printplaat
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Zoals ik het kan zien, zit de voeding van de lampjes op de motoraansluiting.
De zwarte draad die onder de dubbele grijze draad zit, zou op pin 7 (blauwe draad) van de 8 polige stekker moeten zitten.
Pin 7 zou (op de eerste foto) de derde pin van boven in de rechter rij moeten zijn.
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Als ik het goed zie, zou de zwarte draad aangesloten moeten worden op het soldeerplaatje rechts van de linker motoraansluiting op de onderste foto. Dan zit hij op pin 7.
Wel vreemd eigenlijk. Ik heb de loc nieuw gekocht en zelf nooit aan de printplaat gesoldeerd.
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: verlichtingsprobleem met Rivarossi mDDm
Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de zwarte draad losgemaakt en aan het eerder genoemde plaatje, naast de linker motoraansluiting, gesoldeerd.
Resultaat, helemaal geen licht.
Toen nog eens gemeten tussen de beide plaatsjes naast de motoraansluitingen. Toen bleek dat het plaatje naast de rechter motoraansluiting de plus was.
Daarop de zwarte draad vastgemaakt en het resultaat is dat het licht het nu gewoon doet, ook als de loc stil staat en schakelt met de rijrichting.
@Kappa, bedankt dat je me op het goede spoor gezet hebt. dit probleempje is opgelost. Ik blijf het vreemd vinden dat dit af fabriek zo gedaan is.