Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Decals/verf voor stoomloc.

Gestart door Willem E vrijdag 10 augustus 2007, 00:29:08

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Decals/verf voor stoomloc.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Decals/verf voor stoomloc.
L.S.,

Ik heb een analoge stoomloc, die ik wil opknappen.
Een nieuw verfje, Delta-decoder e.d.

Voor de verf zoek ik de juiste RAL-nummers van het rood van de DB.

Ook vraag ik me af of de belettering  (decals), die op de zijkanten zit los leverbaar is.

Wie kan helpen :?:
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Hallo Willem,

Voor de lijst met RAL nummers kun je naar de website van dit forum gaan, je vind hem dan onder Informatie/Modelbaanbouw en scenery.

Voor de decals zou je forumlid Lokpaint een PB kunnen sturen, hij kan je wat dat aangaat misschien verder helpen.
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Hoi,

de RAL nummers zijn voor een zwarte lok:

Voor 1950 geldt  Vuurrood RAL3000 en zwart 9005

Na ongeveer 1950 geldt Karmijnrood RAL3002 en zwart 9005

Bart
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Dank Bart! :D

U zou ook degene zijn die wellicht kan helpen bij de decals...
Kunt U hierin iets voor mij betekenen?

Re: Decals/verf voor stoomloc.
Hoi,

Hier een voorbeeldje van een door mij overgespoten 34881. Ik vond de originele grijze kleur maar niks, de vorige eigenaar ook niet en dus kon ik de lok voor een zacht prijsje overnemen.

De stangen waren oorspronkelijk ziverkleurig, maare deze heb ik chemisch gezwart.


(klik)

Bart


Re: Decals/verf voor stoomloc.
Hoi Bart,

Gedverderrie wat doe je dat vreselijk netjes  :D :D :D

Groeten

Mark
Re: Decals/verf voor stoomloc.
In dit draadje een foto van een bijgeverfde lok met Ral 3002
Zonder een beetje matzwarte verf er door werd het niet passend. Als je er met je neus bovenop staat dan kan je nog kleurverschil zien, maar van een meter afstand niet meer.


http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3015.msg55653#msg55653

Groeten,Rob
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Hey Bart.

Dit wijkt wel af van het onderwerp, maar wil het toch graag vragen.

Chemisch gezwart hoe doe je dat ?
Gewoon verven dat blijft niet hechten zeker ?..........of is er een soort grondverf voor de blanke drijfstangen ?
Die BR. 44 super....zeer mooi gedaan veel werk zeker.........spuit je alles met de airbrush of heb je een andere methode ?
Ik wil het zelf wel eens gaan probern alleen ik durf het niet.
Eigenlijk moet je gewoon een keer een niet te dure locomotief kopen en gewoon wat proberen.
Moet je dan al het oude lak verwijderen of schuur je het licht af en spuit je het dan gewoon ?
En inderdaad als je klaar bent moeten de nummers er weer op....waar haal je die ?

Jonny
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Citaat van: Jonny op woensdag 22 augustus 2007, 19:00:20
Hey Bart.

Dit wijkt wel af van het onderwerp, maar wil het toch graag vragen.

Chemisch gezwart hoe doe je dat ?
Gewoon verven dat blijft niet hechten zeker ?..........of is er een soort grondverf voor de blanke drijfstangen ?
Die BR. 44 super....zeer mooi gedaan veel werk zeker.........spuit je alles met de airbrush of heb je een andere methode ?
Ik wil het zelf wel eens gaan probern alleen ik durf het niet.
Eigenlijk moet je gewoon een keer een niet te dure locomotief kopen en gewoon wat proberen.
Moet je dan al het oude lak verwijderen of schuur je het licht af en spuit je het dan gewoon ?
En inderdaad als je klaar bent moeten de nummers er weer op....waar haal je die ?

Jonny

Hoi,

drijfstangen zwart verven kan op zich wel, maar dan moet je ze eerst goed opruwen. Chemisch zwarten is voor de luie mens :D :D

Oude lak gewoon laten zitten, eventueel wel opschriften wegschuren en putjes wegschuren en een nieuw laagje grondlak erover.

Opschriften komen bij mij gewoon uit mijn printer rollen  :shock:(na wat werk vooraf) :)

Bart
Re: Decals/verf voor stoomloc.
VincentKloeg
gast

Re: Decals/verf voor stoomloc.
Eerst een groot compliment voor de omgespoten Marklin BR 44, petje af en een diepe buiging!  :D

Die decals vind ik wonderlijk! Ik zit er al heel erg lang aan te denken om mijn 'verweerde' Primex 3191 DB 23 105 van een nieuwe laag verf te voorzien. Vergeleken met de 44 is dat een eitje, want op de opgezette grepen (simpel te demonteren) na is het één geheel in vrijwel één kleur.
De decals is het enige wat me ervan weerhoudt. Die moeten er natuurlijk wel weer terug op komen. Dus bedrijfsnummer, logo én de tekst tot welk depot de lok behoort. Het zou echt geweldig zijn als ik decals voor deze lok kan vinden zodat ik mijn oude vlaggenschip een nieuw jasje kan geven en wellicht zelfs meenemen in de digitale wereld! (en zo een concurrent worden van mijn huidige vlaggenschip de 01 1057).

Die tekst langs de rand van de omloop van je 44, waarvan zijn die?

Groetjes, Vincent
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 22 augustus 2007, 20:28:36

Die tekst langs de rand van de omloop van je 44, waarvan zijn die?

Groetjes, Vincent

Hoi,

ook van mezelf, een 23 kan dus ook!

bart
Re: Decals/verf voor stoomloc.
VincentKloeg
gast

Re: Decals/verf voor stoomloc.
Ik ben de 23 105 nog niet tegen gekomen helaas  :(.
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 22 augustus 2007, 21:51:30
Ik ben de 23 105 nog niet tegen gekomen helaas  :(.


Hoe bedoel je??

Bart
Re: Decals/verf voor stoomloc.
VincentKloeg
gast

Re: Decals/verf voor stoomloc.
Het bedrijfsnummer 23 105. Op de linken die Freak geplaatst heeft ben ik de 23 105 nog niet tegen gekomen. Wel de 023 023-5 (ik zou hem dus kunnen omnummeren naar de SSN 23) en de 23 076 (die is weer van de VSM). Maar 23 105 heb ik er nog niet tussen zien staan.
In mijn fantasie hoop ik via via aan goede nummers te komen die je er als het ware 'op plakt' en wat er dan fantastisch uit ziet. Want om een stukje papier erop te lijmen?

Het is in ieder geval een nieuw pad wat ik bega, want ik heb nog nooit een locomotief gespoten. Het lijkt me (zoals ik al zei) enorm gaaf om de 23 105 weer in volle glorie op de baan te hebben. Ze ligt alweer maanden tussen de motteballen, en het was ooit zo'n glorieuse lok die de meeste kilometers van alle loks maakte. Wie weet!
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 22 augustus 2007, 22:22:22
Het bedrijfsnummer 23 105. Op de linken die Freak geplaatst heeft ben ik de 23 105 nog niet tegen gekomen. Wel de 023 023-5 (ik zou hem dus kunnen omnummeren naar de SSN 23) en de 23 076 (die is weer van de VSM). Maar 23 105 heb ik er nog niet tussen zien staan.
In mijn fantasie hoop ik via via aan goede nummers te komen die je er als het ware 'op plakt' en wat er dan fantastisch uit ziet. Want om een stukje papier erop te lijmen?

Het is in ieder geval een nieuw pad wat ik bega, want ik heb nog nooit een locomotief gespoten. Het lijkt me (zoals ik al zei) enorm gaaf om de 23 105 weer in volle glorie op de baan te hebben. Ze ligt alweer maanden tussen de motteballen, en het was ooit zo'n glorieuse lok die de meeste kilometers van alle loks maakte. Wie weet!

Eh... ik kan de opschriften toch gewoon maken? :shock: :shock:  Een PM is genoeg hoor! :lol:

Bart
Re: Decals/verf voor stoomloc.
VincentKloeg
gast

Re: Decals/verf voor stoomloc.
Ik ben daar meestal niet zo goed in om dingen te vragen  :(. Dan denk ik teveel aan beleefdheidsvormen enzo, maar ik ga het proberen!  :D Komtie hoor! :wink:

('t Zou geweldig zijn!!!   :D)
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Citaat van: Lokpaint op woensdag 22 augustus 2007, 19:13:47
Citaat van: Jonny op woensdag 22 augustus 2007, 19:00:20
Chemisch gezwart hoe doe je dat ?
drijfstangen zwart verven kan op zich wel, maar dan moet je ze eerst goed opruwen. Chemisch zwarten is voor de luie mens :D :D

Hoi Bart, kun je misschien uitleggen hoe dat chemisch zwarten in z'n werk gaat?
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Citaat van: Kappa op woensdag 22 augustus 2007, 23:59:59

Hoi Bart, kun je misschien uitleggen hoe dat chemisch zwarten in z'n werk gaat?


Goed ontvetten en dan voorzichtig behandelen met een of ander spul dat de chroomlaag zwart. (meestal lost de chroomlaag echter op  :( :( en zwart je het ijzer van de stang zelf; ook goed :lol:)

Te koop bij fohrman in duitsland

Bart
Re: Decals/verf voor stoomloc.
om oude verf weg te krijgen kun je het lokhuis ook in de remolie leggen , een paar dagen laten staan en alle verf is verdwenen.
ook verfverwijderaar van de hema werkt prima. denk er aan dat je eventuele handgrepen van te voren losmaakt. voor grondverf zijn er vele spuitbussen te krijgen. even in warm water die bus, maakt die verf mooi soepel en dun.
een kompressor was pas bij de boerenbond in de aanbieding voor 99.
een airbrush los kost ook geen wereld. na bestikkering een dun laagje blanke lak, en die oude roestbak is weer als nieuw.
wim
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Citaat van: wibi op donderdag 30 augustus 2007, 15:55:41
om oude verf weg te krijgen kun je het lokhuis ook in de remolie leggen , een paar dagen laten staan en alle verf is verdwenen.
ook verfverwijderaar van de hema werkt prima. denk er aan dat je eventuele handgrepen van te voren losmaakt. voor grondverf zijn er vele spuitbussen te krijgen. even in warm water die bus, maakt die verf mooi soepel en dun.
een kompressor was pas bij de boerenbond in de aanbieding voor 99.
een airbrush los kost ook geen wereld. na bestikkering een dun laagje blanke lak, en die oude roestbak is weer als nieuw.
wim

Hoi,

Waarom zou je de oude verf weg willen hebben? Is toch een prima grondlaag?

Remolie is een beetje een lapmiddel, gewoon thinner als het een metalen kap is en anders caustic-soda. Ben je in een kwartiertje klaar.

Bart
Re: Decals/verf voor stoomloc.
Misschien zou het wel leuk zijn moesten we voor en na eens kunnen zien op een foto ook??? Van de 23 wel te verstaan...

Mvg Kristof