Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

M84 icm hobbysein 74391

Gestart door Dick woensdag 05 maart 2014, 21:52:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
M84 icm hobbysein 74391
Goedenavond,

Op de wiki kwam ik onderstaande beschrijving tegen van de M84.
Nu wil het geval dat ik 3x een 74391 hobbysein heb gekocht + de bijbehorende schakelkast 72751. Echter kan ik de schakelkast niet aansluiten, omdat deze helaas gebruik maakt van een in mijn ogen niet gangbare aansluiten. Om een lang verhaal kort te maken, de 74391 seinen worden dus niet gebruikt en lijken een miskoop. Maar als ik nu onderstaand verhaal lees, lijkt het dus wel mogelijk te zijn om de seinen met deze decoder aan te sturen.
Ik rijd digitaal met een MS2 en schakel analoog.
Mijn vragen:
-is er iemand die een aansluitschema heeft voor de M84 in combi met de hobby seinen
-heeft iemand dit al geprobeerd en zoja, wat is de ervaring hiermee
-kan ik de seinen in combinatie met de decoder M84 ook aansturen via de oude schakelkastjes (72720)
-wat heb ik eventueel nog meer nodig buiten de MS2, M84 en/of de 72720 om de seinen te kunnen gaan gebruiken.

Aanvullende (toekomst) vraag, in september ga ik naar HIP voor de I-traincursus. In een later stadium wil ik via de PC gaan rijden in combinatie met weet ik nog niet. Hoe zit het dan met het gebruik van de hobbyseinen ? In mijn beleving gebruik je alleen de lichtfuncties van de seinen, aangezien de PC dan het treinenverloop regelt (stoppen en rijden) Klopt dit of is dit een denkfout ?

Veel vragen voor de late avond, maar hopelijk kan iemand zijn licht laten schijnen op het gebruik van de hobbyseinen.

Bedankt alvast,
Dick

Beschrijving Decoder 60841 (M84)

De nieuwste generatie schakedecoders van Marklin is de M84. Functioneel gelijk aan haar oudere zusjes, maar nu ook geschikt voor aansturing met DCC-protocol. Adresseren kan zowel met dipswitches als via "programmeren on the main".

Voor het aansluiten van de wissels is nu gekozen voor schroefaansluitingen. Het adresbereik in Motorola-indeling tot adres 320 en in DCC-indeling tot adres 2040 is beschikbaar. De m84 heeft 8 uitgangen, die elk apart aanstuurbaar zijn. Standaardinstelling is het schakelen van maximaal 4 accesoires. Verder beschikt de M84 over aparte aansluitingen voor de hobbyseinen 74371, 74391 en 74380, waarmee zowel de seinbeelden als de rijspanning geschakeld kan worden. De 60841 is koppelbaar met de 60831 met speciale verbindingsstekkers (ingebouwd) en kan extern gevoed worden.
Re: M84 icm hobbysein 74391
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hoewel ik nu nog niet helemaal het correcte antwoord voor je heb, lijkt het erop dat de 74391 seinen via het aansluitkastje zowel de seinbeelden als de rijstroom schakelen. Dit is anders als bij de oude series.

Ik wil morgen nog eens zien of ik een gebruiksaanwijzing kan downloaden.

John
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hallo John,

dit klopt. Via de schakelkast 72751 word zowel de rijstroom als het lichtbeeld geschakeld. Echter is de voeding naar de 72751 met een dusdanige kabel (4-polig als ik het goed heb) dat ik deze dus niet kan gebruiken in combi met de MS2.
Vandaar dus ook mijn vragen hoe dit zit als er gebruik gemaakt word van de M84.

Van mindere prioriteit is de vraag hoe het zit als de baan met de PC bestuurd gaat worden, dat is nog lang niet van toepassing. Eerst maar eens kijken hoe het werkt via analoog schakelen of eventueel icm de MS2.
Re: M84 icm hobbysein 74391
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Met een beetje googelen en het bekijken van de handleidingen van de 74391 én de 60841 (m84)
kom ik tot de volgende conclusie.

Het speciale stekkertje van de 74391  sluit je in plaats van op het kastje 72751 nu aan op een van de platte uitgangen van de M84. Het digitale signaal van de Centrale sluit je aan volgens het schema bij de M84. Van de MS2 zijn dit de rode/bruine draad vanaf de aansluitbox naar het spoor.

Voor het stoppen (d.m.v. stroomloos schakelen), zul je wel de middenleider nog moeten isoleren en de beide rode draden bij het sein aansluiten zoals gebruikelijk. Dit betekent dat je van de M84 een extra rode draad naar de middelste schroef/klem-aansluiting bij het aangesloten sein moet brengen.

Voor het t.z.t. laten stoppen met behulp van de PC kan de stopsectie vervallen. De PC-besturing regelt dan het afremmen en stoppen.

Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
hallo John,

dat is duidelijk. Zover was ik zelf niet gekomen op google helaas.
Morgen zit ik in Utrecht (Ontraxs) dus daan loop ik gelijk maar eens naar de plaatselijke M-store voor deze decoder.

De extra rode draad vanuit de decoder naar het spoor, is volgens mij niet nodig als ik bruin en rood aftak van de MS2 ? Ik heb namelijk al een ringleiding liggen en het spoor op diverse plaatsen aangesloten met rood/bruin. Mocht ik het mis hebben hoor ik het graag, ben zelf gen expert en werk behoorlijk "standaard".

Nog 1 vraag, is het mogelijk om de oude schakelkasten (72720) in combinatie te gebruiken met de M84 ? Ik kan natuurlijk met de MS2 schakelen, echter voor mij geeft zo een ouderwets kastje meer "gebruikersgemak".

In iedergeval, heel erg bedankt John voor je schema. Erg duidelijk!

Gr.,
Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
@Dick,

met de aansluitingen aan de bovenzijde (dipswitch zijde) zou dit moeten kunnen.
Mogelijk moet je ze programmeren.

John
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
@ John,

bedankt voor je info. Ik ga het morgen in de winkel ff dubbelchecken en laat je (jullie) dit weten

@ Alex, ik had ze dus ook via MP gekocht in de veronderstelling dat het "plug-and-play"zou zijn op de analoge baan. Helaas niet dus, omdat de schakelkasten die erbij horen helemaal niet compatibel zijn met wat ik heb. Maar goed, hopelijk gaan ze icm de M84 snel in gebruik. Voorlopig blijf ik nog wel analoog schakelen of via de MS2. het echte digitale schakelen (lees via de PC) is voor in de verre toekomst.
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hallo Dick

Zelf rijdt ik met ms 2 en de seintjes en wissels op een losse trafo met ouderwetse schakelkasjes
dat werkt prima

groetjes Alex
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
hallo Alex 0850,

maar zijn dat ook de hobbyseinen zoals ik bedoel (74391)? Of zijn dit de oude seinen (70xx) ?
Die oude seinen en wissels gebruik ik ook icm de MS2 en schakelkastjes, das ook geen probleem. Alleen die nieuwe hobbyseinen ziin niet aan te sluiten op de "ouderwetse"manier.....

Gr.,
Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
@ Dick

Seintjes  74391 en schakelkastje 72750
en voor de wissels die blauwe drukknop kasjes in gebruik

Gr  Alex
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hallo Alex,

Daar zit hem nou het verschil. Ik heb schakelkast 72751. Die heeft een heel andere aansluiting dan de 72750.
72750 heft volgens mij rood, bruin en geel, 72751 heeft zo een 4-poligestekker, waarmee ik helaas niets kan icm de MS2......

Dus als ik jou reaktie zo lees, heb ik 2 keuzes voor de hobby seinen.......of de nieuwe M84 of een schakelkast 72750......

Gr.,
Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
Dick

De 72750 sluit ik aan op de baan met de rode en geledraad op de +
en uiteraard bruin op  -

Er zitten gewoon losse draadjes aan de 72750 en niks geen blokje
maar de blokjes van de seintjes schuif je er wel in
Gr Alex
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hi Alex,

Klopt. Op basis van die beschrijving had ik dus ook een 72751 gekocht. Dacht zelfde model in een nieuw jasje.....dus niet. Mijn foutm niet goed opgelet.
Maar goed, het word dus net als jij een 72750 of een M84. Zo een M84 is natuurlijk ook wel interessant voor de toekomst.....de 72750 zal ik niet meer gebruiken als ik volledig (ooit) digitaal ben.....
Re: M84 icm hobbysein 74391
Dick

Ik heb zelf bij Albert Jan hier op het forum twee decoders gekocht waar je vier wissels
op aan kan sluiten moet ik ook nog uit proberen in de toekomst
maar heb toch het idee dat losse kastjes iets makkelijker is als je niet via de pc rijdt

Gr  Alex
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Alex,

dat idee heb ik zelf dus ook, dat handmatig via kastjes makkelijker is dan via in ons geval de MS2 als er niet via de PC gereden word.
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Goedemiddag,

m84 inmiddels aangeschaft, rood en bruin van de MS2 aangesloten op de decoder, controle lampje knippert (is correct volgens handleiding).
Vervolgens de seinen aangesloten, geen probleem. Dan MS aangezet, Dipswitch op 1 op aan (adres 1/2/3/4). lampjes bij de verschillende uitgangen branden groen of rood naar gelang de stand, tot zover ook goed. Op de MS2 vervolgens de eerste sein schakelen. Lampje op decoder gaat van rood naar groen en er is duidelijk een "klik" te horen, maarrrrrrr.......de sein brand niet, de treinen rijden niet, niet op het geïsoleerde gedeelte en ook niet op het niet geïsoleerde gedeelte.

Wat kan ik fout hebben gedaan ?

Bedankt alvast,
Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2023

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Dick,


a.   Juiste uitgang gebruikt ? Lijkt misschien dom, maar je zult niet de 1e zijn.
b.   Stekker goed aangesloten ( draden naar onder )
c.   Extra draad getrokken tussen M84 en rail ?
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hallo Alphons,

Wat bedoel je met uitgang ?
De draden staan naar beneden
Extra draad is getrokken

zou ik soms nog iets in de MS2 moeten doen ?

Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2023

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Dick,

Juiste uitgang van de M84. Klinkt misschien gek, maar dergelijke dingen heb ik ook allemaal al eens fout gedaan. Sein 1 schakelen en de boel op de uitgang van sein 2 aangesloten.

In je MS 2 hoef je niets te veranderen. De M84 decoder schakelt toch ?

Kun je anders eens een foto / tekening maken van hoe aangesloten ?
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Foto's bijgaand.

De rechter rode draad is in werkelijkheid bruin.

De M84 schakelt wel, zichtbaar en hoorbaar. Dus de communicatie tussen de MS2 en de M84 is er wel.
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Ik zal zo ff grotere foto's sturen!
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Als ik je foto's vergelijk met die van de beschrijving hier dan heb je je sein op uitgang 4 aangesloten en niet op uitgang 1.

Gr.  Charlie
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Helaas, grotere foto's lukt niet, dan worden ze niet geaccepteerd.

Dat klopt van die uitgang, heb inmiddels alle 4 de uitgangen geprobeerd, zonder resultaat....
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Als ik goed kijk, zie ik op je foto geen rode draad in het groene blokje boven je seinstekker zitten. Die staat wel op de tekening van de handleiding.

Gr.  Charlie
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
De foto's zijn niet echt best, maar er zit daar een blauwe draad die ik heb aangesloten op het raillipje van het niet geisoleerde gedeelte, op de 'B' zeg maar. De aansluitingen zijn volgens de instructies, heb zelf echt geen idee. Lijkt mij, dat als de MS2 en de M84 zijn aangesloten op elkaar en vervolgens de sein dat ik tenminste een seinlicht moet gaan zien, maar helaas....

Ga zo nog proberen om een 2 secties aan te maken, zoals op de instructies rechts is aangegeven (stopspoor / spoor), kijken of dat lukt.
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
2 secties aanmaken lukt dus ook niet.....zou ik het verkeerd doen, of is de decoder misschien niet in orde ?
Zou het raadzaam zijn om morgen terug te gaan naar de winkel met de decoder + MS2 om het daar te proberen ?
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Sja, zou het nu ook even niet meer weten. Misschien, dat een ander nog een idee heeft?
Ik zou als je terug gaat iig ook het sein meenemen, want zoals je zegt doet de decoder het wel. Daar wisselt het lampje van rood naar groen als je hem bediend. Zou dus misschien in je sein kunnen zitten.

Gr.  Charlie
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Ik vrees dat de output van de decoder niet ok is.
Ook het spoor stroomloos maken en vice versa werkt niet.
Kan aan mij liggen of aan de decoder.
Re: M84 icm hobbysein 74391
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Stap voor stap werken is wellicht de oplossing.
Je hebt nu kontakt 4 aangesloten. Dus die zou moeten reageren op adres 4 in de MS2.

Voor de goede werking van het sein, moet je een stroomkring opbouwen.
De blauwe draden zijn de draden naar de seinlampen. Werken de seinlampen wel met de 72751? (correct aangesloten)
Het kan zijn dat deze via een +/- schakeling opgebouwd worden.
(kijk ook eens op deze wikipagina)

De M84 decoder zou daarbij hetzelfde moeten doen als de 72751.

Verder zie ik op jouw afbeelding dat de "blauwe draad" (neem a.j.b. toch een rode), niet in de middelste klem van bus 4 zit maar in de rechtse.
Daar kan het dus ook fout gaan.

John





Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hallo John,

De blauwe draad (sorry voor de kleur, maar deze lag snel voorhanden) zat in de middelste klem, heb de foto op mijn camera voor mezelf vergroot. Dat zat dus wel goed. Van de link op de wiki word ik niet veel wijzer helaas. Mijn kennis van electro is beperkt, vandaar dat ik ook werk met standaard oplossingen.
Ik ga morgen terug naar de winkel, hopelijk komen we er samen uit....

Of het werkt met de 72751 weet ik niet, dat was namelijk de reden om de m84 te kopen. Ik kan de 72751 namelijk niet voeden.
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2011

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hallo Dick,

Standaard staat de lichtinstelling in de nieuwe m84 decoders uit voor de hobby seinen:

Werkseinstellungen (Ergänzung)
CV Bezeichnung Wert
38 Licht Hobbysignal 0=Licht aus / 1-10 = Helligkeit 0

Je moet dus CV 38 aanpassen van 0 naar 10.
Dit staat niet in de originele handleding.

Zie ook (eventueel de link knippen/plakken): http://mediencms.maerklin.de/media.php/de/produkte/downloads/Programmierung%20M84.pdf

Gr. Jos
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hallo Jos

Ik ga het proberen als ik tijd heb. Bedankt voor de tip en link.

Gr.,
Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Goedemorgen,

gisteren een telefoontje gekregen van de winkel waar ik de decoder heb gekocht.
De eigenaar is zelf met een M84 aan de slag gegaan en heeft met behulp van andere de M84 weten te programmeren.
Alles werkt naar behoren en ik kan mijn decoder gaan omruilen voor een geprogrammeerde. Het had nogal al wat voeten in de aarde, omdat hetgeen wat uitgevoerd moet worden niet beschreven in in de handleiding.

Enfin, goede service van de winkel en als het thuis ook werkt, ben ik helemaal happy. Dan is het op naar de volgende fase, digitaal maken van de verschillende wissels en ontkoppelrails.

Gr.,
Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hallo Dick,

Heb jij ondertussen je omgeruilde M84 weten te testen? Branden de lampjes van de sein nu ook?

Groeten JP
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
hallo JP,

ik heb de decoder in de winkel laten testen en de lampjes branden. Helaas was dit het enige wat ik gedaan heb van het weekend, de overige uren heb ik met griep op bed gelegen.
Nu weer aan het werk en even pauze. Een en ander heeft met de CV waarde te maken, waarbij de decoder af-fabriek op "uitstaat".

Ik hoop de decoder + seinen in de loop vd week te installeren op de baan, als ik me weer wat sterker voel. Voorlopig voelt het aan alsof ik het ritme werken / slapen / werken in ga helaas.

Gr.,
Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Ha Dick,

Doe rustig aan en ziek goed uit.

Ik heb net zolang zitten te vogelen dat het eindelijk gelukt is. De omschrijving klopt wat M* schrijft. Maar met plaatjes is het makkelijker.

Waar zou ik dit het beste kunnen plaatsen op het forum?

Grt JP
Re: M84 icm hobbysein 74391
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Kijk eens in de wiki over de 6084/60840 en 60481.
Mocht je afbeeldingen hebben, neem dan even kontakt met me op via een PB.

John
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Eindelijk, zelf hersteld gelukkig en vanavond fris en fruitig!
Dus maar aansluiten en het werkt!
Morgen en van het weekend de seinen op juiste plek plaatsen!
Ben weer helemaal gelukkig !
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Hallo Dick,

Ik heb een handleiding geschreven voor de aansluiting van de Hobbyseinen aan de M84. Helaas lukt het me nog niet om de foto's door te mailen aan John. Dinsdag krijg ik mijn eigen PC terug (Grafische kaart beetje opgeblazen  :-(). En dan moet het lukken.

Groeten JP
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Goedemiddag,

gisteren nog aan het knutselen geweest met de M84.
Kwam erachter, dat de rode draad, welke gaat naar het spoor, de voeding is voor de de rode draad die gaat naar het stopspoor.
In mijn ogen is dit in eerste instantie een valkuil, maar goed, als je het eenmaal weet dan gaat het goed.
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Goedenavond,

In de vernieuwde handleiding van de m84 zag ik dat er ook met schakelrails gewerkt kan worden.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd ? Ik vraag me namelijk af, of je met 1 schakelrail 2 uitgangen van de m84 tegelijk kan bedienen ? Analoog lukt dit wel (BV door 1 schakel 1 sein op rood en een andere op groen). Het zou voor mij een mooie uitkomst zijn, als ik hierdoor BV 2 hobbyseinen kan aansturen..

Andere vraag, is het iemand al gelukt om de m84 te programmeren met de MS2 of kan dit alleen met de CS2 ?

Bedankt alvast,
Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2012

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Goedemorgen,

van het weekend zelf even geprobeerd. Het is niet mogelijk om met 1 schakelrail 2 uitgangen tegelijk aan te sturen. Anders dus dan met analoog.

Gr.,
Dick
Re: M84 icm hobbysein 74391
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: M84 icm hobbysein 74391
Iemand al ondervinding met "Hall-sensoren" ipv. schakelrails of reedschakelaars ? Ik denk dat er tal van mogelijkheden zijn, eenvoudig en niet duur. Ga dit zelf eens uitzoeken. Mvg.
Klik