Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)

Gestart door firstborneagle dinsdag 04 maart 2014, 20:43:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Arend,

Zoals je laatste tekening eruit ziet, heb ik het ook getekend.
Maar in die tekening haal je de wisselnummers door elkaar.
Kijk maar bij 1 en 2, bij een is het een wissel die links afbuigt met nummer 611 en bij twee is het wissel die rechts afbuigt die heb je ook als een 611 staan.
Bij 3 is het een 611 die naar rechts afbuigt en daarna een 612 die naar links afbuigt.

Daarom was ik ook niet zeker of mijn vorige tekening klopte. Ook daarin heb jij de wisselnummers door elkaar gehaald. Kijk ar naar mijn vorige tekening.
De wissels kloppen niet zoals ze bij jouw liggen. In het rode gedeelte.
Nu heb ik dat aangepast, naar de volgens mij goede situatie. Onder andere na het zien van het filmpje over jouw langste reizigerstrein ooit.
Daarin komt ook je container terminal goed naar voren.

Bijna aan het einde, zoals je zelf al aangaf. Ik heb nog 2 wissels waarvan ik een aansluiting mis.
Links boven op het blauwe opstelterrein en rechts onderaan het grote station, het onderste spoor.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Ziet er prachtig uit !!
en inderdaad ik haal de nummers nogal eens door elkaar  8o
Ik moest ondertussen een 4 jarige machinist in de gaten houden ! Dat leidt enorm af.  :D

Het open stukje bij het grote station ziet er momenteel uit zoals te zien op de onderstaande foto's.
Momenteel heb ik daar een spoormaterieel werkplaats gepland. (De afgebeelde stations overkapping wordt hier voor aangepast)
Groet Arend (en Arend junior  ;) )
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Arend,

Geeft niets! Die tijd heb ik ook gehad. Mijn zoon is inmiddels ruim 17 jaar oud.
Hij is ook gek van treintjes maar dan meer het rijden dan het bouwen van de baan.

Als er iets niet helemaal klopt met de baan, dan hang ik aan de bel, om het een en ander uitgelegd te krijgen, zoals je al wel gemerkt hebt.
In het plaatje heb ik niet precies de rails gebruikt zoals jij hebt aangegeven, omdat dan de beide stootblokken boven op de sporen komen te liggen.
Maar dat maakt niet zo heel veel uit voor het baanplan.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Kijk aan, prima zo !
Tot slot ben ik zo vrij geweest om een "baanplan tekening" van jou te gebruiken of misbruiken.
Mijn excuus voor het amateuristische karakter maar ik hoop het een en ander zo uit te kunnen leggen. B)
Namelijk, en dit is nog top geheim ! Dus niet verder vertellen ! er gaat een binnen haventje gebouwd worden!!
(waarschijnlijk eind 2014)
De spoorbrug die ik in het rechte stuk gedacht had, ga ik uitneembaar maken en het "water" ook (net zoals het pompstation uitneembaar is) Zo blijft alles met rechte rug bereikbaar. ;)

Aan jou de eer om beide uiteinden passend aan elkaar te krijgen  :D
succes ! Groet Arend.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Arend,

Jij bent ook een lekkere hoor. :D
Mij een beetje opzadelen met een probleem die jezelf allang gezien had.
Als ik na de wissel links een 912 plan en daarna ongeveer een meter recht plan (5x 188 + 1x 094) dan kom ik veel te hoog uit zoals je op het plaatje kan zien.

Ik neem aan dat de sporen die verlegt moeten worden (rode sporen links van het container terminal) moeten gaan dienen als laad en los sporen voor de binnen haven?
In dat geval ga het niet lukken want die sporen moeten vlak liggen ivm wegrollen van losse wagons.
Maak je die sporen vlak dan heb je geen ruimte meer om te gaan dalen naar het blauwe wissel.

Dus zitten we met een aantal dilemma's.
Wat ik graag van jou wil weten hoeveel ruimte heb je tussen de rode 3 doodlopende sporen en de blauwe opstelsporen. (locatie 2)
En hoeveel ruimte wil je tenminste hebben tussen de stations sporen(groen) en de 3 rode, nu nog, doodlopende sporen. (locatie 1)

Ik ben nog niet klaar natuurlijk, maar laat je wel even zien wat ik precies bedoel.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Peter, je hebt mij nu ook aan het denken gezet. Ik heb eerst eens opgezocht wat ik nog had liggen, ik zag dat je na gebruik van een 06 stukje wel aardig in lijn kwam met de rode sporen!
Gelukkig had ik deze ook nog liggen, dit scheelt nogal wat ruimte i.p.v die lange bogen want een recht stukje voor de brug leek mij wel handig.
Het feit dat dit gedeelte op een helling ligt neem ik voor lief, Het rode gedeelte ligt ongeveer 7 cm(eerder 6) hoger als het blauwe. (waar het rode spoor de klimspiraal kruist is het hoogste punt, de wisselstraat bij de container overzet loopt al weer iets af en de drie opstelsporen nog meer. Bij de 3 eindstukjes aan de drie rode opstelsporen zit ik al weer op de zelfde hoogte als de blauwe wissel!

Ik heb vanochtend de reeds bestaande strook 122cm verlengd en ben aan het leggen gegaan. Het resultaat klopt redelijk, en als ik de drie rails (60,5cm) uitneembaar maak kan ik er aan beide kanten prima langs lopen !
(Op de foto kun je zien dat het tankstation er ook even uit is)
Succes Peter!  Groet Arend.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Arend,

Dat had je goed gezien. Die kleine stukjes kunnen heel belangrijk zijn, in het passend krijgen van een traject.
Het ziet er wel erg leuk uit zo. Ik ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien als dit nieuwe stukje haven vormen begint te krijgen.

Ik heb overigens bij de rode sporen helemaal onderaan een 188 ertussen gelegd. Dan komt de baan beter uit en ook het havenbereik ziet er dan beter uit, kwa raillengte.

Hier nog een totaal overzicht van de baan. En dan zal ik nog even een beetje stoeien met de verschillende hoogtes, want die heb ik in het plan niet echt meer bijgehouden geloof ik.
Als dat klaar is zal ik het tra bestand ook neerzetten voor jouw en de eventuele liefhebbers.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Peter ik had nog wat kiertjes in twee van de drie havensporen,
Dus heb de boel weer even los gehad met het volgende resultaat:
Groet Arend.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Arend,

Ik dacht dat ik het plaatje van dat haven gebied al had neer gezet, maar kennelijk was ik dat vergeten.
Bij deze. De lengtes van de sporen zijn van boven naar beneden 146 cm, 143 cm en 191 cm.


Leuke brug ben je aan het maken.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Dat is de laatste Peter ! Super dat je mij hiermee geholpen hebt. Ik heb er weer veel van opgestoken en dingetjes aangepast ter verbetering van mijn baan.
Als je nu nog wat overzichtsplaatjes wilt plaatsen van de totale baan zoals die nu totaal is en/of een 3D plaatje lijkt me ook wel heel erg leuk!
Nogmaals bedankt en een vriendelijke groet, Arend.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hallo Arend en Peter,

Wat een leuk en indrukwekkend plan is dit geworden. :thumbup:  Gaaf om het te zien "groeien". Is het mogelijk om het 'tra bestand te posten, zodat we een beetje
likkebaardend mee kunnen kijken in de keuken?  :P
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Nee Martin, dat is niet mogelijk. We kunnen niet alle recepten en keuken geheimen prijs geven.
Wel kunnen we wat bestandjes plaatsen.



Onder nog het totale plaatje en het speel bestand. De gebouwen en treinen staan op niveau 17 en 18.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Aaaaah, jammer Peter, verkeerde versie.
Ik heb Wintrack 9.0.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Peter, ik zie nu waarom ik meer lengte heb bij die drie havensporen! Namelijk mijn keerlus op het Bw ligt helemaal links onder in de hoek van de kamer (pal boven de keerlussen van de onderliggende sporen), waarschijnlijk begint de afwijking al bovenaan de klimspiraal, Dan liggen bij mij dus al die blauwe sporen dus lager (dichter bij de onderste wand) Daardoor wordt de afstand tussen opstelterrein en havenspoor automatisch groter.
Groet Arend.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Arend,

Ik denk niet dat dat veel uitmaakt, tenzij de blauwe sporen schuiner liggen, dus wel de spiraal op dezelfde plek (zo als nu op de tekening).
Maar het loc depot verder naar beneden, dan zou er een extra bocht in moeten zitten ergens, alleen dan worden die havensporen ietsje langer.
Maar veel zal het niet schelen denk ik.

Wat wil je weten over welk traject voor de spoor lengtes?
Je totale rijlengte is op de wintrack tekening 253,19 meter.

Voor Martin ook nog maar even een versie 9 opgeslagen.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Mijn baanplan (3,8 x 7 meter)
Hoi Peter, nog steeds lekker actief op het forum ? Ik heb een vraag, zou je hier eens naar willen kijken ?

De drie sporen lagen eerst even ver uit elkaar, maar er komt nu een brugkraan over de bovenste twee sporen, dus ik heb geprobeerd deze dichter naast elkaar te krijgen (vooral geheel rechts) Kun jij hier misschien nog iets aan verbeteren ? bijvoorbeeld om wat van die (dure) 071 uit te sparen? En is het mogelijk om dit stukje zonder het 06 stukje te leggen ? Het zorgt voor een onnatuurlijk knikje in de treinbewegingen. Ik ben benieuwd of je hier iets mee kunt.
De sporen links en rechts van de tekening zitten ondertussen vast in de scenery dus hier kan ik niets meer aan veranderen. Ik ben benieuwd.
Vriendelijke groet Arend