Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

TAMS Master Control

Gestart door niek dinsdag 04 maart 2014, 13:37:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
als je de 5 intoest wel op OK drukken
En dat elke keer
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Goedenavond,

Zelfs andere booster en trafo gebruikt!, geen resultaat.
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
waar woon je
iemand met een tams die m wil proberen op zijn baan
ik woon in amsterdam
je mag langs komen
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: TAMS Master Control
Beste Niek,

Ik wil ook wel een keer langskomen met dat vaak verguisde apparaat van mij, dus waar woon je?

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
beetje zitten zoeken
Als de laatste wissel word aangesloten heb je sluiting??
heb je al de draden gewisseld op dat moment en weer getest
Op een duits forum gelezen dat als er 1 verkeerd zit het niet gaat werken en (lijkt voor sommige centrales)op sluiting
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Goedemiddag,

Bedankt voor jullie aanbod!
Ik ga nog wat proberen en dan eerst eens Tams mailen.
Bedankt voor jullie moeite tot nu toe.
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: TAMS Master Control
Waarom geef je de Tams geen reset?
Gewoon helemaal opnieuw beginnen.

Grt Rieske
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Dag Rieske,

Heb ik ook al gedaan!
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
Ook de draden gewisseld bij sluiting
Ik blijf toch anders denken aan een defecte wissel ,of bedradings fout
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Dag Nero,

Ik sluit steeds willekeurige wissels aan!
Wacht morgen op reactie van Tams.
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Goedemiddag,

Inmiddels ben ik weer wat verder.
IK heb de oude 6021 heeft ingezet i.p.v. de TMC, alles perfect, bewijs dat alles in orde is.
Vervolgens de TMC er weer erin, alle rode en groene stekkers weer in de k83 gestopt, geen probleem.
Vervolgens de gele stekker van de 1e wissel erin gezet, geen probleem, vervolgens wissel omgezet, kortsluiting.
Dit gemeld bij Tams.
Wordt vervolgd!
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
Er zit in het menuu dacht iik een instelling om de wissel polariteit te veranderen
weet zo even niet waar ,maar kan daar + en _ omzetten
Ik denk dat het komt door de montage op de wissel zelf
Ik heb dat ook met FL aandrijving op sommige wissels
Dan is de aandrijving verbonden(contact overdracht) met de voetplaat en die maakt dan met de tongen contact op de plaat
pool omkeren heeft dan effect
denk als de aandrijving los van de wissel zit de sluiting over is
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Goedemorgen,

Wie weet waar ik dat kan vinden in het menu van de TMC?
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
onder instellingen
Let op dat je niet echt de polariteit wisselt
Weet  oolk niet of dit met M werkt
heb je al getest met een losse wissel aandrijving
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Dag Nero,

Dat is nou juist de clou!
De polariteit dient bij Märklin op positief te staan en bij negatief is alles perfect in orde, maar dat is nou juist niet de bedoeling omdat de TMC dan niet uitschakelt bij een kortsluiting op de baan.
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Goedenavond,

Nog een laatste proefje gedaan.

Alle wissels in bedrijf.
Kortsluitingpolariteit negatief : geen kortsluiting.
Kortsluitingpolariteit positief   : kortsluiting.

Kortsluitingpolariteit positief en kortsluitgevoeligheid op uit: geen kortsluiting, maar dat is niet de bedoeling want als er een echte kortsluiting op de baan ontstaat wordt dan niet opgemerkt.
Wie het weet mag het zeggen!!!!!
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
ik heb m ook op uit staan
heb je de schakeltijd al eens proberen te verlengen
Als de wissel zeg 2 sec schakelt ,zet dan de tijd op 3 sec
dan heb je 1 sec speling tot de kortsluit beveiliging er in komt
nadeel van ingeschakelde beveiliging is ,als er een trein met klimmen en veel verlichte wagons en wat schakel pulsen naar de decoder deze ook sluiting aangeeft en uit schakelt
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: TAMS Master Control
Beste Niels,

Zoals beloofd heb ik de handleiding van de Tams een keer doorgespit:

de "Kurzschluss-Polariteit" moet op positief staan, hoofdstuk 6.4.

zet de "Kurzschluss-Empfindlichkeit", hoofdstuk 6.4 op 1000 msec (=1 seconde), dan moet het 1 seconde duren voordat de Tams uitschakelt.

referend aan bijdrage #38 van Ben:

zet de "Datenformat für alle Magnetartikel-Decoder" op Motorola, ook hoofdstuk 6.4

nu zendt de Tams zowel Motorola als wel DCC uit, als ik Ben zijn bijdrage interpreteer als "Motorola en DCC kan zo wie zo niet samen op een K83", dan is het een kwestie van naar een winkel gaan en een Viessmann 5211 kopen en het daarmee proberen.

Als laatste, nogmaals, ik denk dat er een ander mens een keer bij je moet komen kijken, twee zien meer als één.

Groet, Anne W

Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
probeer
instellingen
OK
MM signaalpauze
Korr (1.5ms)
dan naatr
booster config
ok
kortsl pol
negatief (mm)
ok
dan zou het moeten werken
wel je boosters en decoders allemaal op MM zetten
ook je locs controleren
die kan je per loc op  dcc of mm zetten
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: TAMS Master Control
Beste Nero,

Kortsluitmelding op "negatief"?

Beste Niels,

Ik heb vanavond nog even zitten googlen op de verschillen tussen de 6015 en de 6017 en daar kwam ik tegen dat de dipschakelaars achterop ook invloed zouden hebben op de kortsluitmelding, ik kon alleen gene handleiding in google vinden, heb jij er nog één, zo ja, check dan eens of waar is wat ik gelezen heb en zo ja, of ze goed staan.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
anne
in de handleiding van tams staat echt
dcc op positief en mm negatief
data verkeer en kortsluit melding gaan bij dcc(FL roco en verder alle 2 rail meest over 5 draden en bij M over 3 draden
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: TAMS Master Control
Beste Nero,

Bei Verwendung Märklin**-kompatibler Booster muss die
Kurzschluss-Polarität auf ?positiv?, bei Verwendung DCCkompatibler
Booster auf ?negativ? eingestellt werden.

Rechtstreeks gekopieerd uit http://www.tams-online.de/htmls/produkte/EasyControl/MasterControl_DE_1_4_6.PDF

Verder de "M" aansluiting is 5 polig, de CDE aansluiting is 3 polig

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
OK
jammer dat M geen dcc aankan dan
er staat alleen MM op negatief
niet of het wel of geen M compatible is
dus doen wat er staat
MM negatief
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: TAMS Master Control
Beste Nero,

Het type kortsluitmelding, positief of negatief, heeft niets met DCC te maken, maar alles met welke, een beetje gestandaardiseerde, aansluiting de booster aangestuurd moet worden, dus het hangt van het gekozen merk booster af, niet of het een Motorola of DCC booster is.

Voorbeeld: een Raptor met een LDT DB2 booster, deze booster heeft alleen maar een 5 polige "M" - type aansluiting, de Raptor heeft ook zo'n aansluiting en de booster levert dus bij kortsluiting een positieve melding aan de centrale.

Ik stel de Raptor in op puur DCC (in tegenstelling tot de Tams, kan dat met de Raptor), de LDT DB2 booster heeft daar geen problemen mee en daarmee verandert de polariteit van de kortsluitmelding niet.

Nog een voorbeeld: aan de Raptor komt nu een Lenz booster te hangen, deze booster heeft alleen een 3 polige "CDE" - type aansluiting, de Raptor heeft ook zo'n aansluiting en de booster levert dus bij kortsluiting een negatieve melding aan de centrale.

Ik stel de Raptor nu in op puur Motorola, de Lenz booster heeft daar geen problemen mee en daarmee verandert de polariteit van de kortsluitmelding niet.

Dus ik begrijp niets van jouw adviezen, maar ik leer graag, dus kopieer net als ik "jouw" stukje uit de Tams handleiding in dit topic.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Goedemiddag,

Ik heb nu echt alles geprobeerd.
De TMC staat nu op positief en kortsluitgevoeligheid op uit.
Daarmee functioneert alles naar behoren, alleen bij een echte kortsluiting op de baan wordt de TMC niet uitgeschakeld.
Ik zoek dus nu nog iemand met ervaring daarmee en zal een nieuw draadje openen.
Dus dit draadje gesloten en iedereen vreselijk bedankt voor de vele moeite!!!!!!!!!!!
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: TAMS Master Control
Beste Niek,

Wat bedoel je met kortsluitgevoeligheid op uit?

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: TAMS Master Control
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Dag Anne,

Je kunt kiezen tussen uit of een tijd van 5ms tot 1000 ms.
Maar bij welke tijd dan ook het werkt niet.
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: TAMS Master Control
Beste Rieske,

O.K., dank je wel, heb ik overheen gelezen.

Beste Niek,

Er zit iets heel fout (achteraf heeft in de techniek alles een logische verklaring) bij je waar je geen oplossing voor krijgt "op afstand", dus nogmaals, waar woon je, zodat er iemand bij je kan komen kijken.

Op zich is een uitgeschakelde kortsluitmelding niet heel erg, omdat de booster toch wel maatregelen neemt, het vereist oplettendheid, omdat bij Maaspoortbaan van de MSG/Den Bosch de boosters ver weg zitten van de bedieningsplaats, hebben ze bij de bedieningsplaats een paneeltje gemaakt met 4 ledjes (4 boosters) en aangesloten op de uitgangsklemmen van de boosters.

Als alle boosters naar behoren werken, branden alle ledjes, als er één uitgaat, is er kortsluiting.

Groet, Anne W



Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/EasyControl/MasterControl_DE_1_4_6.PDF
dit is rechtstreeks bij tams
wat jij hebt heb ik ook gehad
en wat bedoel je met de tams schakelt niet uit
de tams blijft gewoon aanstaan
alleen de boosters worden uitgeschakelt,en dan nog alleen de booster die sluiting heeft
op mijn baan gebeurt het soms dat de bovenbaan sluiting heeft en stopt met rijden
het schaduw station blijft dan gewoon rijden
zie de handleiding seite 6.19
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Dag Nero,

Alle boosters gaan in een keer eruit en op de TMC staat in het schermpje Short! Kortsluiting.
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
kan je eens een tekening maken hoe je alles hebt aangesloten
heb je een programmeer rail liggen en aangesloten en hoe als je die hebt
en anders waar woon je zodat iemand in de buurt een blik kan werpen/helpen
of bij iemand langs gaan
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: TAMS Master Control
Ik vond dit in de Uhlenbrock FAQ:

Problem/Frage:

Wenn die Intellibox mit einem Märklin 6017 Booster betrieben wird, erscheint nach dem einschalten der Anlage die Fehlermeldung:
  "--Kurzschluss Booster--".

Hinweis:

Fall A - Sie benutzen nur Motorola-Decoder

es ist wahrscheinlich, dass Sie, obwohl Sie nur Motorola-Decoder benutzen, doch zumindest einmal eine DCC-Lok "zum ausprobieren" aufgerufen haben.

Dies hat zur Folge, dass die Intellibox automatisch die Sonderoption 25 auf den Wert 1 und die Sonderoption 907 auf dem Wert 5 gestellt hat. Das bedeutet, dass beim Anschalten der Anlage ab jetzt auch ein DCC-Signal mit ausgesendet wird, welches vom Booster 6017 als Kurzschluß interpretiert wird.

Lösung:

   Bitte Sonderoption 25 zurücksetzen auf Wert = 0
   Bitte Sonderoption 907 zurücksetzen auf Wert = 1

Falls trotzt dieser Änderung immer noch eine Kurzschluss- Fehlermeldung entsteht, verändern Sie bitte auch den Wert der Sonderoption 36 auf einen größeren Wert als die Werkseinstellung von 20 z.B. auf den Wert 100.

Hinweis:

Fall B - Sie fahren auch im Mischbetrieb mit DCC-Decodern.

Lösung:

die Sonderoption 901 ist wahrscheinlich nicht - laut Intellibox Handbuch - erhöht worden. Die Sonderoption 901 sollte auf den Wert 3 bis 5 gesetzt werden.

Falls trotzt dieser Änderung immer noch eine Kurzschluss- Fehlermeldung entsteht, verändern Sie bitte auch den Wert der Sonderoption 36 auf einen größeren Wert als die Werkseinstellung von 20 z.B. auf den Wert 100 .

Ebenso am Märklin Booster die DIP-Schalter 1 und 2 auf "on" stellen.


Wat het betekent moet een IB gebruiker maar vertellen, wij hebben op de testbaan van de MSG/Den Bosch de combinatie Tams/6017 gehad, op die baan word ook met 3-rail DCC loks gereden, geen probleem.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
wat heeft een intellibox met tams
Buiten de protocollen ,werkt dit niet gelijk
Ik wil best helpen
maar blijf dan bij tams,en haal niet elke centrale die hij niet heeft erbij
Dat wekt alleen maar verwarring
wacht op een tekening hoe wat aangesloten is
de tams veranderd niet zomaar vanzelf instellingen
Van de intellibox verwacht ik dit ook niet????
en van andere ook niet
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS Master Control
Goedemorgen,

PROBLEEM GELUKKIG EN EINDELIJK OPGELOST!!!!!

Oude situatie:
6015 6015 6015 6017 6017 6017 TMC
K83
Nieuwe situatie:
6017 6015 6015 6017 6017 6015 TMC
K83
Ik heb dus de 6015 verwisseld met de 6017 en het probleem is opgelost, staat nu op positief en 100ms en merkt ook een echte kortsluiting op de baan op.
Kennelijk is de combinatie K83/6015 of TMC/6017 geen gelukkige keuze!!!
Tenslotte heb elk nadeel zijn voordeel, ik weet nu precies om te gaan met de TMC.
Mannen, ontzettend bedankt voor jullie VELE moeite!!!!!!!
vr.gr.
Niek
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: TAMS Master Control
Beste Niek,

Gefeliciteerd, heel mooi, nu hoor ik nog graag van één van onze echte deskundigen wat de verklaring is van dit fenomeen en als alles goed loop leer je niet veel, dat komt pas als het niet loopt zoals je denkt dat het zou moeten lopen.

Groet, Anne W
Re: TAMS Master Control
Lid sinds: 2008

offline
Re: TAMS Master Control
 :thumbup: O.K