Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB

Gestart door Dennis1984 maandag 03 maart 2014, 20:03:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Hallo allemaal,

Besloten om jullie hier ook maar eens te laten delen in mijn activiteiten rondom het overspuiten van een Roco panoramarijtuig van de SBB. Zoals misschien bekend is het rijtuig in de nieuwe kleurstelling nog altijd niet door Roco uitgegeven. Inmiddels wel door Minitrix en Märklin, maar Roco komt naar verwachting pas in het najaar met dit rijtuig. Tijd om op de zaken vooruit te lopen. Ik was dit al een tijd van plan, maar had nu alle materialen in huis. Het is mijn eerste airbrushavontuur, dus benieuwd wat het wordt :).


We beginnen allereerst met het oude rijtuig. Alles uit elkaar gesloopt en dan heb je een kap, onderframe, interieur en een lichtgeleider.


Eerst het hele rijtuig geschuurd, de koersbordhouder weggehaald en de boel in de grondlak gezet.


Ook het interieur is in het echt gewijzigd en moet dus overgespoten worden. De stoelen worden donkergrijs. Met een speciale mal worden de leuningen lichtgrijs, zonder dat de bekleding dat ook wordt. Het is een hele klus, maar uiteindelijk is het gelukt.


Hier het eindproduct... interieur gereed. Met tweekleurige stoelen, rode stoelkussens en mooie witte tafeltjes.


Alleen nette passagiers van Preiser mochten meereizen in dit luxe 1e-klasse rijtuig. De rest blijft in het plastic.


De wielen krijgen ook een update... hier zie je de RP25-varianten. Ziet er toch wat beter uit.


Afplaktape voor het geel bij de deuren.


De stand van zaken na geel, rood en blauw. De overgangen zijn niet perfect, met de kennis van nu zou ik het iets anders hebben gedaan. Ook blijkt het afplakken toch een secuurder werk dan ik dacht en moet je dit echt dubbel en dwars controleren.


Hier is het zwart gespoten rondom de plaats waar de panoramaramen zijn.


En zo ziet het dan uit nadat grijs en zwart zijn aangebracht. Zoals gezegd kan het zeker mooier, dat is dan weer wat voor de volgende keer. Ik heb nog zitten twijfelen weer helemaal opnieuw te beginnen, maar ik vind het ook wel leuk om het eerst af te maken en dan kijken welke dingen ik allemaal tegenaan loop.

Dit is de stand van zaken anno nu... to-do:

  • Deur- en raamrubbers met markeerstift en penseel zwart maken
  • Luchtroosters grijs maken met een beetje roest
  • Sluitlichten aluminium spuiten
  • Onderstel afmaken
  • Decals produceren en plaatsen
  • Elektrische voorzieningen in het rijtuig: sluitlichten en binnenverlichting

Ik zal jullie hier op de hoogte houden met de vorderingen!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
als dit de 1ste keer is, vind ik het er goed uit zien.

gr johan
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Dat ziet er best mooi  uit. Ik zou graag zien dat je even aangeeft welk merk en soort verf je gebuikt. Ik wil ook iets spuiten en heb dat nooit eerder gedaan.
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
WAUW, ik doe het je niet na Dennis  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Leuk topic! Ik speel ook met de gedachte een airbrush te kopen voor dit soort werk. Ben ook benieuwd naar je verfkeuze en met welke airbrush je werkt.
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Hi

Ik heb al jaren een Airbrush, op de plank, liggen en een compressor onder de "werk" bank maar ga hem nu zeker ook gebruiken.

groet
Harald
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Hallo allemaal,

Dank voor jullie complimenten! :)

Ik gebruik een goede airbrushset die van Airbrush Services Almere komt. Geen goedkoop ALDI setje. Heb dat wel even geprobeerd en de compressor werkte prima, maar de airbrush raakte naar mijn mening te snel verstopt en was lastig schoon te maken. Dat is nu stukken beter.

Verf is in principe Vallejo Model Air. Wit en zwart voor het rijtuig waren niet in de juiste RAL-kleur verkrijgbaar en zijn daarom met Revell Aqua Color gedaan.

Als er nog meer vragen zijn: stel ze gerust, dan probeer ik ze te beantwoorden. Ook heb ik binnenkort weer wat nieuwe foto's, want ben alweer wat verder gevorderd!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Hoi allemaal,

Het werk zit er grotendeels op... hier de laatste werkzaamheden:


De achterlichthouders worden vrijgemaakt met Vallejo Masking Fluid. Voor de grotere stukken wordt er plakband omheen geplakt.


Daarna komt alles in de metallic aluminium lak.


Ook de instaptreden worden aluminium gespoten.


Het WC-venster is bij de nieuwe panoramarijtuigen rood en moet dus gespoten worden. Eerst even ingesmeerd met Masking Fluid.


Rood :favorite:


Achterlichtjes voorzichtig aangestipt met wat verf.

En dan... 8)







Ben best tevreden met mijn eerste ombouwproject! :D

Wat nu nog moet gebeuren... de decals moeten gemaakt worden en de elektronica moet worden ingebouwd. Ich wil ook nog 2 jassen ophangen bij de ramen en zonneschermen maken, zoals in het echt. Ik heb al wat spulletjes in huis voor dit alles, maar sommige dingen moet ik nog naar op zoek:



Ik hoop dat ik jullie een beetje geïnspireerd heb :thumbup:.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Ik ben onder de indruk, strak werk heb je geleverd! Zo te zien "draai" je bij zo'n klus een rolletje afplak tape er door heen. Die masking fluid vind ik erg interessant; is dat voor de grotere oppervlakten te duur of werkt het dan niet handig?
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Dennis,

Je schiet lekker op.
Die zilveren randen rond je sluitseinen breng je veel sneller met een in de verf gedoopt wattenstaafje aan.
Scheelt een hoop afplakwerk. ;)

Robin
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Hi Dennis,

Heel mooi gedaan.

groet
Harald
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Netjes ..
Wat kost zo'n overspuiten werkje :D
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties :).

Kees,

Hoeveelheid plakband valt uiteindelijk wel mee hoor. Mijn ervaring is wel dat het aan te bevelen is na elke kleur de verf meteen te verwijderen, anders krijg je toch randjes te zien waar het spuitgebied eindigt. Masking Fluid is niet extreem duur, maar voor hele grote oppervlakten zou ik het niet gebruiken. Wellicht dat het dan inderdaad prijstechnisch niet interessant is. Bovendien laat het toch een klein beetje sporen na, waar dat met gewone tape niet zo is.

Robin,

Dank voor de tip. Misschien wel een goed idee inderdaad, maar wordt dat wel mooi? Ik heb bijvoorbeeld de handvaten bij de deuren ook met een penseel gedaan, maar vind dat toch een van de minst mooie dingen nu aan het rijtuig. Spuiten wordt gewoon veel en veel mooier dan wanneer je verft.

Joewy,

Bij Reel-Cees en Lokpaint liggen de prijzen volgens mij tussen de ? 100,- tot ? 200,- per locomotief of wagon. Mail ze anders even voor een precieze offerte. Ik houd het voorlopig bij hobbyen... als je iets commercieel gaat doen moet het perfect zijn en dat niveau heb ik nu (nog) niet.

Ik heb overigens wel weer volgende projecten op de planning staan, maar eerst nog even iets anders ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
en nu nog de belettering ?  O:-D

Groeten Peter ;)
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Citaat van: Dennis1984 op zondag 23 maart 2014, 13:30:28
Joewy,

Bij Reel-Cees en Lokpaint liggen de prijzen volgens mij tussen de ? 100,- tot ? 200,- per locomotief of wagon. Mail ze anders even voor een precieze offerte. Ik houd het voorlopig bij hobbyen... als je iets commercieel gaat doen moet het perfect zijn en dat niveau heb ik nu (nog) niet.

Met vriendelijke groet,
Dennis

was ook niet (echt) serius bedoeld  ;)

gr johan
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Dennis,

Goeie verf gebruiken. En heel goed doorroeren. ( vooral de metallic tinten. )
En is het resultaat niet mooi genoeg kun je het altijd nog spuiten.

Mvg, Robin
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Heel erg mooi werk. Zou willen dat ik het ook kon. Maar ik begrijp dat ik dan naar Almere moet voor de allereerste stap. Wat heb je allemaal nodig?

compressievat, spuitmondjes, slangetjes, afplaktape, verf, een stofvrije ruimte?

Kun je daar iets meer over vertellen?
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
ach je moet een compressor hebben(desnoods uit een oude koelkast heb ik ook) een druk regelaar en een klein opslagvat om de onregelmatigheid van de compressor op te vangen en ee goed spuitje

das het belangrijkste

de slang daar kan je aquarium slang voor gebruiken

dat hoeft allemaal niet zo veel te kosten

Gr Ed
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Ey Dennis,

Ik had je update met het (bijna) einresultaat even gemist. Is al met al een mooi en volgens mij geslaagd project geworden. Zeker voor een eerste keer in deze setting. Is zo een leuke aanwinst op je baan in wording... :thumbup:
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Goede morgen Dennis,

Dat heb je mooi gemaakt, als dit de eerste keer is beloofd het wat voor het vervolg. Je bent dus geslaagd met de aanschaf van een airbrush set?

groeten Martin.
Re: Omspuiten Roco panoramarijtuig SBB
Joachim, Martin,

Dank voor jullie complimenten. De airbrush-set heb ik inmiddels zo'n half jaar en die bevalt prima. Dit was mijn eerste rijtuig-omspuitproject en ik ben inderdaad ook wel tevreden (het kon beter, maar voor de eerste keer...). Naast dit rijtuig heb ik nog wat containers geproduceerd. Voor dit alles ontbreken nog de decals, maar ik ben in de eindfase met het ontwerp daarvan (die van het panoramarijtuig zijn al lang klaar, maar om kosten te besparen probeer ik zoveel mogelijk tegelijk te printen en het papier is nog niet helemaal vol) en hoop dat die dus binnenkort gedrukt kunnen worden.

Hierna gaan we weer vrolijk verder... volgende project is het Wrmbz138-rijtuig van de Deutsche Bahn. Deze zal ontstaan uit een oud Interregio-rijtuig. Daarna staan nog de TA378 autotransporters op het programma (4 stuks). En daarna wil ik een locomotief proberen om te spuiten. Maar zover is het nog lang niet, eerst maar eens dit goed afronden.

Met vriendelijke groet,
Dennis