Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

massa draad solderen

Gestart door Tjoekedoris maandag 03 maart 2014, 17:07:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
massa draad solderen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
massa draad solderen
Beste Forummers,

Op de zichtbare baandelen moet ik secties aanleggen en daardoor massa draden solderen aan de spoorstaven. Ik gebruik K-rails. Tot mijn grote spijt lukt me dat niet  :-( :-(
Ik zie zoveel mooie foto's met allemaal keurige soldeer punten met draadjes aan de zijkant van de spoorstaaf, maar ik krijg er verdriet van. Of het zit niet vast of de bielsen smelten.
Wat doe ik fout en misschien een andere rare vraag.....hoe moet het wel?  Kan iemand me tips geven? Ik heb de draden van te voren wel voorzien van een laagje tin.
Bij voorbaat dank.
Re: massa draad solderen
Solderen aan de railverbinders i.p.v. direct aan de spoorstaven.
Re: massa draad solderen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: massa draad solderen
Zelf heb ik nog nooit K rails gesoldeerd maar ik denk dat je de railstaaf op de te solderen plaats licht moet scheuren.
Dan eventueel de railstaaf vertinnen en dan de draad op de railstaaf solderen.

Het kan ook nog zo zijn dat je bout te licht is en de railstaaf te langzaam warm wordt waardoor het kunstof smelt maar de tin niet wil vloeien.

Gebruik je lood houdende tin?


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: massa draad solderen
Citaat van: nobody op maandag 03 maart 2014, 17:09:49
Solderen aan de railverbinders i.p.v. direct aan de spoorstaven.

Hallo Wim, aan de railverbinders lukt wel, maar ik vind dat zo dicht op de messing contactpuntjes zitten, dat ik een beetje bang ben voor kortsluiting o.i.d.
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: massa draad solderen
Citaat van: degeluidsman op maandag 03 maart 2014, 17:12:37
Gebruik je lood houdende tin?

Hallo Peter,

Ja, ik gebruik loodhoudende tin (38%) en heb een (baby) blauw soldeerstation ZD-99, 48 W en temperatuur instelbaar tot 450 graden. Moet toch goed zijn dunkt me. Het tin vloeit als een gek.
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: massa draad solderen
Beste Martin,

Aan de K-Rail staven is niet te solderen zonder een hulpvloeistof, is al één en ander over geschreven, aan de verbindingsslofjes gaat heel goed en vlug, dus weinig kans dat er wat naar beneden sijpelt.

Groet, Anne W
Re: massa draad solderen
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 03 maart 2014, 17:20:20
Citaat van: nobody op maandag 03 maart 2014, 17:09:49
Solderen aan de railverbinders i.p.v. direct aan de spoorstaven.

Hallo Wim, aan de railverbinders lukt wel, maar ik vind dat zo dicht op de messing contactpuntjes zitten, dat ik een beetje bang ben voor kortsluiting o.i.d.
Met railverbinders bedoel ik de dingen waarmee je de spoorstaven verbindt.
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: massa draad solderen
ik heb hier 300 punten gesoldeerd aan de railverbinders van mijn K rails.Gewoon nadien ff nameten met een multimeter en dan ben je zeker dat er geen kontakt is.Geen enkele fout was er te vinden.Als je oplet en aan de bovenzijde fijn soldeert dan is er geen probleem.Eerst beide delen apart vertinnen en dan verbinder en draad tegen elkaar drukken en soldeerpunt ertegen.Zodra ze smelten wegnemen  en ff blazen.
Re: massa draad solderen
Je moet ook het te solderen oppervlak goed schoonmaken, bv met een glasborsteltje, gummetje of heel fijn schuurpapiertje. Voor de rode draad kan je solderen onderaan de rails bij een uiteinde, daar is een stukje blank metaal van de middengeleider zichtbaar, waar je prima aan kan solderen. De massa of terugmeld draden zoals hierboven gezegd eenvoudig aan de railverbinder solderen.

Walter
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: massa draad solderen
Hallo mannen,

Bedank allemaal voor jullie uitleg. Ik ben weer helemaal gelukkig. Ik was even bang dat ik niet kon solderen, maar heb nu weer hoop dat mijn baan ooit toch een keer afkomt  :P
Mogelijk dat er al veel over geschreven was, maar tijdens het solderen kreeg ik er zo ineens de balen van, dat ik maar direct in het forum ben geklommen en niet zonder resultaat.
Inderdaad nu maar alle draden solderen aan de verbindingslas en het blanke stukje aan het begin van de rails. Werk prima zo. Nogmaals bedankt,  :thumbup:
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: massa draad solderen
En wat vinden we van S-39 RVS-Inox? S-39 normaal is natuurlijk niet te gebruiken.....
Re: massa draad solderen
Class-58
gast

Re: massa draad solderen
Met soldeerolie van Sommerfeldt is te solderen aan railstaaf van K-rail.
Na solderen reinigen met spiritus (advies van Sommerfeldt zelf)
Goede warme bout van 400 graden , snel solderen. Geeft goed resultaat.

Ik pas het alleen toe daar waar nodig. Voor de rest soldeer ik aan de raillas zonder soldeerolie.

Gr Class-58.

P.s. niet met de neus er boven hangen tijdens solderen, dampen zijn m.i.z. niet erg gezond ..........
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: massa draad solderen
Hallo Wybe, zou best kunnen. Ik ken dat spul niet en als ik zonder kan dan graag. Ik heb nu meerdere draden gesoldeerd en het lukt steeds beter. Dus voor mij geen gesmeer.

Ha Class-58 :  zie boven

Dank jullie allebei voor de feedback.
Re: massa draad solderen
Class-58
gast

Re: massa draad solderen
Met soldeerolie van Sommerfeldt is geen gesmeer hoor. Druppel aanbrengen is genoeg.
Klein kwastje met spiritus na, klaar is kees.

Gr Class-58
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: massa draad solderen
Hoi Class-58,

Dank je voor de info. Ik hou het in de gaten en ga er eens naar zoeken op de beurs. Ik moet nog zoveel solderen en enige kennis is niet verkeerd.
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: massa draad solderen
Alleen vraag ik me af of die soldeerolie van Sommerfeldt niet gewoon S39 RVS is? Ander potje ander etiket?
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: massa draad solderen
Natuurlijk is het de zelfde inhoud, maar dan voor snobs.
Re: massa draad solderen
Class-58
gast

Re: massa draad solderen
Lijkt mij heel erg sterk dat Sommerfeldt S39 RVS voor zilverstaal gebruikt.
Zal wel iets genuanceerder spul zijn.
En wie zegt mij dat K-railstaaf puur RVS is. Kan een legering zijn die met soldeerolie wel te solderen is wat in mijn ogen geen S39 is.
Samenstelling zal Sommerfeldt wel niet prijs geven.
Gezien zij het in de handel brengen voor het solderen van bovenleidingmasten acht ik het veilig genoeg voor modelbouw.

Vroeger had ik een potje Purine soldeervet. Weet niet wat dat voor een spul is maar dat moet je ook neutraliseren.


S39 komt er hier absoluut niet in!

Gr Class-58
Re: massa draad solderen
Uit het koploper forum: "De spoorstaven van K-rail zijn niet van nieuwzilver, maar van roestvrij staal. Dat is zeer lastig te solderen, dit in tegenstelling tot nieuwzilver dat juist heel makkelijk te solderen is.

Het enige mij bekende vloeimiddel waar het mee lukt is S39-RVS, maar dat is tamelijk agressief spul."
Re: massa draad solderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: massa draad solderen
Alleen is S39 tegenwoordig een verzamelnaam. Of de RVS variant nu wel of niet agressief is? Zelf komen we er de komende tijd wel achter op de club. Daar net op een station aardig wat draden op deze manier gesoldeerd.
Re: massa draad solderen
Class-58
gast

Re: massa draad solderen
Waar zeg ik dat K-rail nieuwzilver is?
Ik heb gezegd dat het waarschijnlijk een legering is van RVS en daar zijn ook heel veel soorten in.
Zo zijn er RVS soorten die wel magnetische eigenschappen hebben en zo zou er best een RVS soort kunnen zijn die beter soldeerbaar is.

Maar goed wie het echt weet mag het van mij zeggen.

Gr Class-58
Re: massa draad solderen
Spoorman
gast

Re: massa draad solderen
K-rail spoorstaaf is gemaakt van Neusilber en is een legering van koper - nikkel - zink. Overigens is het hetzelfde spul als waar Sommerfeldt z'n masten van maakt. Niks RVS dus.

RVS is overigens zo'n typische verzamelnaam voor staalsoorten waar van alles mee bedoeld wordt maar dat weet Class-58 als expert veel beter dan ik. ;)

Gr, Ben.
Re: massa draad solderen
Ook een duit in 't zakje uit http://encyclopedie.beneluxspoor.net: "  Materiaal
Zoveel fabrikanten, zoveel materialen worden er gebruikt voor de spoorstaven. Märklin gebruikt nog altijd staal met een extra legering erover. Andere fabrikanten zijn overgestapt op nieuwzilver, een legering van koper, zink en nikkel. De oudere Fleischmann Modell-gleis zijn gemaakt van een messinglegering."