Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  massa draad solderen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: massa draad solderen  (gelezen 3693 keer)

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
massa draad solderen
« Gepost op: maandag 03 maart 2014, 17:07:46 »

Beste Forummers,

Op de zichtbare baandelen moet ik secties aanleggen en daardoor massa draden solderen aan de spoorstaven. Ik gebruik K-rails. Tot mijn grote spijt lukt me dat niet  :-( :-(
Ik zie zoveel mooie foto's met allemaal keurige soldeer punten met draadjes aan de zijkant van de spoorstaaf, maar ik krijg er verdriet van. Of het zit niet vast of de bielsen smelten.
Wat doe ik fout en misschien een andere rare vraag.....hoe moet het wel?  Kan iemand me tips geven? Ik heb de draden van te voren wel voorzien van een laagje tin.
Bij voorbaat dank.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: massa draad solderen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 17:09:49 »

Solderen aan de railverbinders i.p.v. direct aan de spoorstaven.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: massa draad solderen
« Reactie #2 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 17:12:37 »

Zelf heb ik nog nooit K rails gesoldeerd maar ik denk dat je de railstaaf op de te solderen plaats licht moet scheuren.
Dan eventueel de railstaaf vertinnen en dan de draad op de railstaaf solderen.

Het kan ook nog zo zijn dat je bout te licht is en de railstaaf te langzaam warm wordt waardoor het kunstof smelt maar de tin niet wil vloeien.

Gebruik je lood houdende tin?


Mvg,

Peter Degeluidsman.

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: massa draad solderen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 17:20:20 »

Solderen aan de railverbinders i.p.v. direct aan de spoorstaven.

Hallo Wim, aan de railverbinders lukt wel, maar ik vind dat zo dicht op de messing contactpuntjes zitten, dat ik een beetje bang ben voor kortsluiting o.i.d.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: massa draad solderen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 17:23:52 »

Gebruik je lood houdende tin?

Hallo Peter,

Ja, ik gebruik loodhoudende tin (38%) en heb een (baby) blauw soldeerstation ZD-99, 48 W en temperatuur instelbaar tot 450 graden. Moet toch goed zijn dunkt me. Het tin vloeit als een gek.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: massa draad solderen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 17:26:18 »

Beste Martin,

Aan de K-Rail staven is niet te solderen zonder een hulpvloeistof, is al één en ander over geschreven, aan de verbindingsslofjes gaat heel goed en vlug, dus weinig kans dat er wat naar beneden sijpelt.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: massa draad solderen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 17:32:55 »

Solderen aan de railverbinders i.p.v. direct aan de spoorstaven.

Hallo Wim, aan de railverbinders lukt wel, maar ik vind dat zo dicht op de messing contactpuntjes zitten, dat ik een beetje bang ben voor kortsluiting o.i.d.
Met railverbinders bedoel ik de dingen waarmee je de spoorstaven verbindt.
« Laatst bewerkt op: maandag 03 maart 2014, 17:39:57 door nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: massa draad solderen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 17:40:14 »

ik heb hier 300 punten gesoldeerd aan de railverbinders van mijn K rails.Gewoon nadien ff nameten met een multimeter en dan ben je zeker dat er geen kontakt is.Geen enkele fout was er te vinden.Als je oplet en aan de bovenzijde fijn soldeert dan is er geen probleem.Eerst beide delen apart vertinnen en dan verbinder en draad tegen elkaar drukken en soldeerpunt ertegen.Zodra ze smelten wegnemen  en ff blazen.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Wasmi

  • Gast
Re: massa draad solderen
« Reactie #8 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 17:41:02 »

Je moet ook het te solderen oppervlak goed schoonmaken, bv met een glasborsteltje, gummetje of heel fijn schuurpapiertje. Voor de rode draad kan je solderen onderaan de rails bij een uiteinde, daar is een stukje blank metaal van de middengeleider zichtbaar, waar je prima aan kan solderen. De massa of terugmeld draden zoals hierboven gezegd eenvoudig aan de railverbinder solderen.

Walter
Gelogd

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: massa draad solderen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 18:49:37 »

Hallo mannen,

Bedank allemaal voor jullie uitleg. Ik ben weer helemaal gelukkig. Ik was even bang dat ik niet kon solderen, maar heb nu weer hoop dat mijn baan ooit toch een keer afkomt  :P
Mogelijk dat er al veel over geschreven was, maar tijdens het solderen kreeg ik er zo ineens de balen van, dat ik maar direct in het forum ben geklommen en niet zonder resultaat.
Inderdaad nu maar alle draden solderen aan de verbindingslas en het blanke stukje aan het begin van de rails. Werk prima zo. Nogmaals bedankt,  :thumbup:
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: massa draad solderen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 20:28:52 »

En wat vinden we van S-39 RVS-Inox? S-39 normaal is natuurlijk niet te gebruiken.....

Class-58

  • Gast
Re: massa draad solderen
« Reactie #11 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 21:27:03 »

Met soldeerolie van Sommerfeldt is te solderen aan railstaaf van K-rail.
Na solderen reinigen met spiritus (advies van Sommerfeldt zelf)
Goede warme bout van 400 graden , snel solderen. Geeft goed resultaat.

Ik pas het alleen toe daar waar nodig. Voor de rest soldeer ik aan de raillas zonder soldeerolie.

Gr Class-58.

P.s. niet met de neus er boven hangen tijdens solderen, dampen zijn m.i.z. niet erg gezond ..........
Gelogd

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: massa draad solderen
« Reactie #12 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 21:44:59 »

Hallo Wybe, zou best kunnen. Ik ken dat spul niet en als ik zonder kan dan graag. Ik heb nu meerdere draden gesoldeerd en het lukt steeds beter. Dus voor mij geen gesmeer.

Ha Class-58 :  zie boven

Dank jullie allebei voor de feedback.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Class-58

  • Gast
Re: massa draad solderen
« Reactie #13 Gepost op: maandag 03 maart 2014, 22:20:57 »

Met soldeerolie van Sommerfeldt is geen gesmeer hoor. Druppel aanbrengen is genoeg.
Klein kwastje met spiritus na, klaar is kees.

Gr Class-58
Gelogd

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: massa draad solderen
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 04 maart 2014, 08:45:38 »

Hoi Class-58,

Dank je voor de info. Ik hou het in de gaten en ga er eens naar zoeken op de beurs. Ik moet nog zoveel solderen en enige kennis is niet verkeerd.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: massa draad solderen
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 04 maart 2014, 12:25:27 »

Alleen vraag ik me af of die soldeerolie van Sommerfeldt niet gewoon S39 RVS is? Ander potje ander etiket?

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: massa draad solderen
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 04 maart 2014, 17:41:35 »

Natuurlijk is het de zelfde inhoud, maar dan voor snobs.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Class-58

  • Gast
Re: massa draad solderen
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 04 maart 2014, 18:50:56 »

Lijkt mij heel erg sterk dat Sommerfeldt S39 RVS voor zilverstaal gebruikt.
Zal wel iets genuanceerder spul zijn.
En wie zegt mij dat K-railstaaf puur RVS is. Kan een legering zijn die met soldeerolie wel te solderen is wat in mijn ogen geen S39 is.
Samenstelling zal Sommerfeldt wel niet prijs geven.
Gezien zij het in de handel brengen voor het solderen van bovenleidingmasten acht ik het veilig genoeg voor modelbouw.

Vroeger had ik een potje Purine soldeervet. Weet niet wat dat voor een spul is maar dat moet je ook neutraliseren.


S39 komt er hier absoluut niet in!

Gr Class-58
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: massa draad solderen
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 05 maart 2014, 15:20:50 »

Uit het koploper forum: "De spoorstaven van K-rail zijn niet van nieuwzilver, maar van roestvrij staal. Dat is zeer lastig te solderen, dit in tegenstelling tot nieuwzilver dat juist heel makkelijk te solderen is.

Het enige mij bekende vloeimiddel waar het mee lukt is S39-RVS, maar dat is tamelijk agressief spul."
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: massa draad solderen
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 05 maart 2014, 17:32:14 »

Alleen is S39 tegenwoordig een verzamelnaam. Of de RVS variant nu wel of niet agressief is? Zelf komen we er de komende tijd wel achter op de club. Daar net op een station aardig wat draden op deze manier gesoldeerd.

Class-58

  • Gast
Re: massa draad solderen
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 05 maart 2014, 18:47:32 »

Waar zeg ik dat K-rail nieuwzilver is?
Ik heb gezegd dat het waarschijnlijk een legering is van RVS en daar zijn ook heel veel soorten in.
Zo zijn er RVS soorten die wel magnetische eigenschappen hebben en zo zou er best een RVS soort kunnen zijn die beter soldeerbaar is.

Maar goed wie het echt weet mag het van mij zeggen.

Gr Class-58
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: massa draad solderen
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 05 maart 2014, 19:07:17 »

K-rail spoorstaaf is gemaakt van Neusilber en is een legering van koper - nikkel - zink. Overigens is het hetzelfde spul als waar Sommerfeldt z'n masten van maakt. Niks RVS dus.

RVS is overigens zo'n typische verzamelnaam voor staalsoorten waar van alles mee bedoeld wordt maar dat weet Class-58 als expert veel beter dan ik. ;)

Gr, Ben.
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: massa draad solderen
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 05 maart 2014, 23:41:06 »

Ook een duit in 't zakje uit http://encyclopedie.beneluxspoor.net: "  Materiaal
Zoveel fabrikanten, zoveel materialen worden er gebruikt voor de spoorstaven. Märklin gebruikt nog altijd staal met een extra legering erover. Andere fabrikanten zijn overgestapt op nieuwzilver, een legering van koper, zink en nikkel. De oudere Fleischmann Modell-gleis zijn gemaakt van een messinglegering."
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.824 seconden met 24 queries.