Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail

Gestart door diederickvz zondag 02 maart 2014, 13:40:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Wie heeft er ervaring met het ombouwen van Fleischmann Sprinters naar digitaal en 3-rail en wil mij helpen dit te doen? Ik woon in Amsterdam maar wil best een eindje rijden... Ik heb er twee gekocht voor een prettig prijsje op MP en wil ze allebei ombouwen. Graag een boodschappenlijstje en ik kom graag bij je langs...
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Je bent welkom.

Mvg Robin
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Beste Diederick

Overweeg eens een minicursus ombouwen analoge lok naar digitaal bij teunistreinen, in Landsmeer vlak bij Amsterdam.

Zie topic: Link naar topic minicursus

Groeten van teunis

Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
 :P
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Is het je gelukt om de sprinters om te bouwen?

Groeten Maarten
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Ik heb alleen ervaring met ombouwen van plan-V.
Bij Sprinters komt er nog iets meer bij kijken.

Ombouw kan je opdelen in:
- Plan maken, wat je wil:
  (electrisch schema en componenten bepalen)
- (stroomvoerende-) kort koppeling aanbrengen tussen de bakken
  (Symoba koppeling en miniconectors bewerken en lijmen. Bedrading solderen)
- Interieur verlichting inbouwen
  (print maken of oude aanpassen volgens je schema. Leds ed solderen)
- Decoder kiezen, plaatsen en aansluiten.
  (ESU LokPilot V4.0. Plaats bepalen. bedraden; motor en frontseinen isoleren van massa)

Gr. Marcel
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
waar de frontseinen in zitten is dat een massief metalen geheel of zit er nog iets in?
en wat van mogelijkheden heb je allemaal om de treinstellen electrische te koppelen! dit ook omdat er een metalen steun zit op de plek waar je eventuele met een bedrading van een kort koppeling naar binnen zou gaan
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Als de plaatsing van de gloeilampen het zelfde is als bij plan-V, dan zijn de lampjes met één zijde in het frame geklemd. De andere zijde is met een beugel op een print tegen de lamp geklemd. Hier is de bedrading aan gesoldeerd. De soort steun kan ook een schotje zijn om de witte met rode lamp te scheiden tegen ongewenste uitstraling naar de lichtgeleiders.

Gr. Marcel
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Het is een vast blok met inderdaad een schotje er in.
Ik heb er al meerdere omgebouwd , en 1 voorzien van een nieuwe motor.
Heb er nu 3.
Maar ik heb gewoon de lampjes laten zitten (alleen iets getemperd anders branden ze snel door).
Ik maak het liefst gebruik van de orginale stekker tussen de 2 delen.
Ik heb ze alleen met 2 draden en stekker , ik heb er ook gehad hier met meerdere aansluit draden.
Het verschil is dat met de 2 draden (+ en - ) ik in de bijwagen nog een functie decoder heb ingebouwd die zorgt voor de binnen verlichting en kop/sluitlicht.
Alleen de laatste sprinter heb ik de motor moeten isoleren van massa.
De andere was dit al reeds gebeurd bij aankoop.

Kijk is in mijn topic bijna onderaan staat er een soort van verslag.
Hou ook rekening met de assen , die zijn aan de binnen zijde geïsoleerd , ik heb daar stroom geleidende verf voor gebruikt , anders word er geen melding geactiveerd bij automatisch rijden.

Mvg: Alex
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Ik heb een gelijkstroomsprinter en nu heb ik een wisselstroom uitvoering erbij gekocht. Ik wil die laatste digitaal maken.
Eventueel sloop ik de aandrijving uit gelijkstroom sprinter en koppel die achter de digitale.
Maar eerst eens zien of het mij lukt hem digitaal te maken.
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
volgens mij heeft de 4470 geen geisoleerd motorschild de rest wel 4471 1471 enz
zat idd ook te denken aan een tweede decoder veel minder werk dan dat je alles gaat aanpassen
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Enerzijds ben ik het wel met je eens, om een functie decoder erbij te plaatsen.
Maar persoonlijk pas ik dat alleen op de dummy's toe.
Voor het mooie moet er toch een kortkoppeling met schaargeleiding tussen, en dan is de stap naar een stroomgeleidende koppeling niet zo ver meer. Kan je nog kiezen voor het aantal aders ook.
Zelf zou ik dan komen op 5 aders voor de frontseinen en interieurverlichting (als je het gelijk goed wil doen)
=> gele 3-puntsfrontsein  (wit bij ESU)
=> rode sluitlichten  (geel bij ESU)
=> (F2) 1-punts frontsein voor rangeren  (paars bij ESU)
=> (F1) voor interieurverlichting   (d.groen bij ESU)
=> electronische massa   (blauw bij ESU)
Eventueel kan nog een extra ader voor de massa worden geplaatst.  (zwart bij ESU)

Met F5 en F6 kan je eventueel nog aan één zijde de verlichting compleet uitschakelen.
Hierbij moet dan wel de uitgangen versterkt worden.

En dan wordt de ombouw iets lastiger, waarbij je dan idd een extra decoder kan bijplaatsen om het simpel te houden.
Echter dan dien je door functiemapping de verschillende schakelmogelijkheden te programmeren.

Gr. Marcel
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
zijn er ergens schema's(stroom en bedrading) te vinden zodat ik dit niet zelf hoef te bedenken en dan van simpel tot uitgebreidt!
heb je ook misschien ook foto's van hoe je op een veilig manier stroomgeleidende koppelingen(dit in verband met de krappe ruimte die beschikbaar is)onder een sprinter kunt bouwen
sta nu op het punt on decoders en aanverwante delen te bestellen maar zit nog te twijfelen wat precies te gaan gebruiken!
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Vandaag de wisselstroom sprinter 1470 opgehaald, ik kocht hem voor 60 euro op marktplaats en ziet zeer goed uit. Was al aardig aangeprutst waardoor hij niet meer kon rijden.
Ik zal hem helemaal leegslopen en dan eens kijken hoe ik hem het best digitaal kan maken. Als het niet lukt wordt hij dummy en hang ik hem achter een andere sprinter.
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
heb zelf een fleischmann 4470 die ik ga ombouwen naar digitaal!
wat mij wel op valt is dat er weinig ruimte is om een decoder te plaatsen,heb al wel een wisselstroom onderstel besteld en sleper!
hier vind je de detailoverzichten http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten.htm
Re: ombouwen Fleischmann Sprinter naar digitaal en 3-rail
Hoi,
Weinig ruimte ?  Hoe groot is je decoder dan wel. ;)

Mini decoder gebruiken, Sprinter heeft genoeg ruimte.

Groet Matje