Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

probleempje Märklin 3429 (Nokia)

Gestart door Meine zondag 02 maart 2014, 13:39:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Onze Märklin 3429 hebben we aangeschaft om als pendel te dienen tussen het hoofdstation en het bergstation.
We hebben twee railbussen hiervoor en deze rijden prima.
De Nokia stopt niet in de stopsectie. Rijdt tegen het stootblok aan en blijft rijden.
De lok vervolgens bekeken, niks raars aan te zien, weer op de baan, en jawel hij doet het, echter bij het andere station, wederom hetzelfde.
Zucht,...
En dan,.... Het LICHT :idea: :idea:: >:-D De Nokia heeft vier wielen(twee assen) met antislipbandjes. Dus krijgen we geen terugmelding als deze met de rubberwieltjes in de stopsectie komt, en als je de lok omkeert geeft het andere station problemen.

Nu kunnen we de stopsectie langer maken, maar dan moet de boel los, dat willen we liever niet
Ik zou nu een as willen losmaken en de wielen vervangen. Zijn er meer modelspoorder die dit hebben gedaan? Is dat simpel te doen?
We hebben een wielentrekker/duwer van Roy.

Meine

ps: Voor een foto van de lok: KLIK
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Volgens mij kan je een as vervangen door een as met flensen zonder antislipbandjes, of hiervan de flensen uitwisselen.

Hoe is je sturing geregeld in je pendelstation?
Welke decoder gebruik je in je andere railbussen? Ik denk dat je het daar moet zoeken.
Een delta decoder reageert heel anders dan een decoder met lastregeling in een afremsectie.

Gr. Marcel
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Marcel,

Ik gebruik koploper voor de aansturing. De Nokia is omgebouwd met een hoogvermogen motor en een 6090.
De wielen met antislipbandjes zijn ook de aandrijfwielen (logisch) en zijn gekoppeld met een tandwiel.

Meine
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Meine,

Heb je de optrek en afrem vertraging op de 6090 op minimaal gezet?
Als de wagen de stopsectie in rijdt en tegen het stootblok aanrijdt, staat de sleper dan nog buiten de stop sectie?
Hoe lang is je stopsectie en heb je nog rail tussen de stopsectie en stootblok?
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Meine,

De beste oplossing is de stopsectie te verlengen, maar dat kan niet altijd. Ik heb hetzelfde probleem gehad op een heel kort kopspoortje (net lang genoeg voor een lok). Ik heb het opgelost door aan het begin van de stopsectie twee koperen lipjes aan de spoorstaven te klemmen. Deze worden dan geraakt door de wielflenzen waardoor een bezetmelding wordt gegenereerd. Bij mij werkt dit naar volle tevredenheid.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Beste Meine,

Ik heb datzelfde probleem gehad met een gewone rode en toen een tijd met een lage bakwagen ervoor gereden, het is nu opgelost, ik heb een bijwagen er bij gekocht.

Als je de melder niet kunt of wilt "vervroegen", dan is de enige ander oplossing het voorste "niet-tandwiel" wieltje van het voorste asje van de as af te trekken en te wisselen met een wieltje van het andere draaistel.

MAAR: dan moet je wel zeker zijn dat het gewisselde wiel op je meldrailstaaf komt en dat de meldrailstaaf niet aan de andere kant zit.

Groet, Anne W
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Bij koploper zou je ook met een virtuele melder kunnen werken.
Deze wordt dan je stop melder.

Tenminste dat lijkt mij wel te werken.
Gewoon eens proberen, zou ik zeggen.

Groeten Sander
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Bedankt voor de reactie's.

Ik denk dat de oplossing van Aldert het eenvoudigste is. Simpel en voor elke eventueel andere lok die hetzelfde probleem heeft ook de oplossing.
Het kopspoor waar het om gaat, is niet heel lang, en zoals gezegd wil ik liever niet opbreken.

@Aldert, heb je er een (goede)foto van, ben benieuwd hoe het eruit ziet.

@Kappa, De remvertraging van een 6090 heb ik standaard op minimaal gezet, met de snelheid speel ik altijd een beetje.

Meine

Re: probleempje Märklin 3429 (Nokia)
Ik hoop dat het een beetje te zien is. De lipjes waar het om gaat zijn rood omcirkeld.

Met vriendelijke groet,

Aldert