Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mitnehmer plaatsen in lok 3046

Gestart door fredrans vrijdag 28 februari 2014, 13:21:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Lok 3046, zeg maar loks in in het midden kunnen scharen, hebben een mitnehmer om 2 tandwielen met elkaar te verbinden. Mitnehmer staat op foto.

Hoe moet je een dergelijke mitnehmer plaatsen?

Graag advies.

Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
De verwijzing is meer iets van waar is de Mitnhemer. Maar hoe plaats je dat ding in mijn lok. Dat is een heel ander verhaal. Daar zou ik wel eens een beschrijivng of filmpje van willen zien.

Alvast dank maar er wordt gelukkig weer mee gedacht.
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Scharnierpunt van de geleding los maken zal genoeg ruimte geven?

Gr, Ben.
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Even het draaistel lossen en je kan de meenemer tussen de twee tandwielen plaatsen.

Gr.  Charlie
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Charlie,

De wielen losmaken dat is de oplossing.
Nu nog een Mitnehmer zien te bemachtigen. Ik denk dat ik morgen maar eens aan de slag ga met een stukje plastik. Met wat zagen en vijlen zou dat moeten lukken denk ik (hoop ik).
Wat is het nederlandse woord voor Mitnehmer? (meenemer nooit van gehoord)
Dank voor het meedenken.
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Ik noem het een H-brug....

Stukje plastic kan de krachten niet aan als de motor draait, gaat zeer waarschijnlijk knappen. Vooral wanneer de wielen tegengehouden worden.
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Het is een kardan koppeling.
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Onderdeeltje 20621, of E206210 moet van staal of messing zijn, ivm slijtage, en de juiste maatvoering hebben.
Zo gauw er te veel speling ontstaat, krijgen je koppelstangen/wielen problemen ivm het niet meer gelijk lopen.
Je kan het beter kopen voor die paar euro's.

Gr. Marcel
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Hallo,

kijk eens gewoon op de M-site. Bij reserve onderdelen zoeken. Het is onderdeel 15 Mitnehmer nr 223290.

De explosie-tekening van lok V100 of  Br212 met M nummer 3072 bestaat niet meer . Het is nu lok 37724. Maar ook hier kloppen nummers niet met de onderdelenlijst.


Succes.
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Hoi Fredans ,

Je zult inderdaad even de wielen iets ruimte moeten geven en weer terug tikken om dat koppelingetje te plaatsen, normaal heb je een los draaistel welke zich laat delen in de lengte richting ,(  zie de NS 6400 en de diesellok 3047) waardoor je makkelijk dat onderdeel kunt plaatsen.
In jouw geval dus niet en je kunt het er niet tussen frotten. Je moet de twee delen eerst wat ruimte geven en dan de zaak rechthouden. Ik doe er meestal wat vet tussen om te het te fixeren.  In jou geval moet de lok bij het scharnierpunt worden gescheiden. Er komen echter veel krachten op dat aandrijfdeel dus kunststof gaat niet werken.

Bij Marklin is het onderdeel E 206210 niet meer leverbaar. Dat wordt dan informeren bij die of gene. Tenzij dit onderdeel met het nummer nr 223290. dezelfde maat heeft . Is leverbaar per 4 stuks voor 6,00 euro exclusief  verzend en behandelingskosten ,maar ik denk bij de fa Keuterman ook per stuk te koop en anders 4 stuks in het geval je er 1 kwijt bent/raakt  ;)  Dit onderdeel E207982.en is van de Marklin 33641 ,  NS 64/6500 en bij Marklin nog verkrijgbaar

PS
Maar waar is het onderdeel gebleven ? Omdat het geklemd zit, piept dat er niet zo maar tussen uit.

Gr Koos
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Citaat van: B100 op zondag 02 maart 2014, 19:29:44
Hoi Fredans ,

Je zult inderdaad even de wielen iets ruimte moeten geven en weer terug tikken om dat koppelingetje te plaatsen,
Gr Koos

Hoi

Een beetje triest dit, om een advies te geven (blijkbaar zonder de lok te kennen) waardoor hij vrijwel zeker stuk gaat.

De twee helften van het drijfwerk zitten met twee schroefjes aan elkaar. Draai je deze eruit dan zijn de helften gescheiden en zet je de meenemer er zo tussen.

Had Fredrans na 1x kijken overigens ook zelf wel kunnen verzinnen.

Sorry mijn wat harde taal, maar soms snap ik niet waarom men gewoon een vraag stelt zonder zelf ook maar even gekeken te hebben hoe iets in elkaar zit.

Oh ja..na 20 seconden op de märklinsite krijg je dit

http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=3047

(link naar de browser slepen) >:-D

Bart
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Dag Bart

Inderdaad ,ik heb aan de hand van de tekening het genoemde advies gegeven (maar in je handen hebben is iets anders) en kon niet goed zien of het drijfwerk op de zelfde manier gedemonteerd kon worden als bij de modellen die ik als voorbeeld heb gegeven ,dus het is wel iets genuanceerder dan jij beweert. Maar soms zit je er wel eens naast, maar daarom niet minder gemeend om iemand te helpen.
Ik heb ook niet de illusie dat men gelijk met een hamer en beitel aan de slag zal gaan om mijn verkeerde advies te gaan uitvoeren, want zo dom is men hier ook weer niet ,maar ben het wel met je eens dat goed kijken al veel duidelijk maakt hoe iets in elkaar zit.

Maar ik hoop wel dat mijn andere adviezen de toets der kritiek kunnen doorstaan ;)

gr Koos


Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Mitnehmer plaatsen in lok 3046
Hallo allen,

mijn zoon heeft ook een lok(brandweerlok) met zulk soort meenemers.
hier was er ook een van los geschoten en bij vragen en foto's plaatsen van deze lok met binnewerk bleek hij tegen de motor gekleefd zat
dus kijk even je lok goed na of hij niet ergens aan de magneet hangt


Gr Ed