Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR 221 (V200.1) Märklin 3782

Gestart door Anne W zaterdag 01 maart 2014, 15:14:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Deze lok heeft al wat uurtjes achter de rug op mijn baan en op de Silberberg Streckes van de MSG/Den Bosch, zijn leven is hij begonnen als 3782 met een 6090 decoder, later is hij voorzien van een Esu V3.0/M4 Loksound.

De lok begint steeds meer herrie te maken, zo veel dat de sound moeite begint te krijgen boven de motor/tandwiel herrie uit te komen, gisteren is hij uit bedrijf genomen, is gedemonteerd en heb ik het aandrijfgedeelte, anker en deksel in de wasbenzine gelegd.

Vandaag weer uit de wasbenzine gehaald en geïnspecteerd, het lijkt er sterk op dat alle tandwielen flink uit gelubberd zijn om de assen





Vooral het tandwieltje wat de rechtse as aandrijft ziet er zeer slecht uit en komt vandaag of morgen van de as af.

Ik ga de boel nog een keer testen nu het schoon is, maar ik verwacht eigenlijk dat het geluid niet minder geworden zal zijn, dan zit er niet anders op als een compleet nieuw "treibgestell" te kopen, die overigens gewoon te bestellen is, dus, laten we maar zeggen, "het komt meer voor".

Heeft iemand anders nog andere ideeën? (de tandwielen worden niet los gespecificeerd)

Ook mijn RE 4/4 II, 37341 maakt steeds meer herrie, ik vrees dat die dezelfde behandeling moet hebben.

Groet, Anne W

Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Anne, je zou kunnen proberen om een bus in het gat van het tandwiel te plaatsen.
Een bus met dezelfde binnen diameter als de as waar deze nu omheen zit.
Of een compleet nieuw motordraaistel erin.
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Beste Ad en Koos,

Hartelijk dank, goed idee, maar ik ben geen fijn-mechanieker, ben opgeleid voor een diesel met een cilinderdiameter van 0,9 meter en een slag van 1m5 en de bijbehorende maten tandwieltjes, boutjes en moertjes....., dus die kunsten ga ik bewaren als mijn BR 85 en V 36 dezelfde kwalen vertonen, daarbij geholpen door de mogelijkheid om de juiste tandwielen "op te vragen" door de diameters, dikte en aantallen tanden op te geven.

Het zal nu wel uitdraaien op de levering van een compleet "treibgestell".

Groet, Anne W

Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Nog even ter illustratie, deze maat moeren ben ik gewend geweest, de boven zijde van een Sulzer 6RD90, 6 cilinders, 14.000 pk bij 120 omw/min, twee turbo's waar je bijna in kunt lopen, achterin een zuiger/voering en cilinderkop, bron www.hollandbulktransport.nl



Beste Moskoviet,

Helemaal verkeerd gedacht, het is een typisch geval van veel draaiuren, een messing tandwieltje op een stalen asje en de tandwieltjes hebben zo wie zo veel speling, dus bewegen veel, de Raptor houdt de netto draaiuren bij en heeft ook een instelbaar onderhoudsschema, die staat bij mij op 25 uur.

Daarnaast is het een bekende zaak, Märklin heeft dit draaistel niet voor niets een E(rsatz) nummer gegeven.

Beste Koos,

Ik heb vanmiddag bij mijn winkel een nieuwe V200 gecontroleerd en mij werd duidelijk dat de andere tandwielen ook meer speling hebben, dus ik denk dat het een nieuw aandrijfdraaistel wordt, tenzij Gerrit een beter idee heeft.

Groet, Anne W
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Hallo Iedereen,

Ik heb hier een project van het analogiseren van V200en. Nu heb ik waarschijnlijk precies hetzelfde probleem als hiervoor is geschetst. Als ik mijn eigen V200 bekijk en de motor laat lopen, dan loopt ie heel erg soepel. Monteer ik dan het anker van die V200 in de loks voor een vriend van mij. Nou dan blijft de motor slecht lopen. Ik wijt het nu dus ook aan de "versleten" tandwielen. Of er moet inderdaad nog een betere oplossing zijn.

Groet, Jasper
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
 :mrgreen: :mrgreen:
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Heer Moskoviet,

Het onderhoudsschema van deze lok vermeldt: om de 40 uur smeren van tandwielen (de asgaten/assen worden niet specifiek vermeld), de wiel- en motorassen, dus 25 uur is niet te krap gerekend.

De E94 en E04 waren ook aan een beurtje toe, tandwielen geïnspecteerd, die van de E94 (is ouder als de BR 221) waren goed, maar zij ook allemaal van ferro-metaal, bij de E04 heeft er één redelijk uitgesleten asgat, dit tandwiel verbindt de as zonder bandjes met de middenas, is dus veel minder gelijkmatig belast en is ook van messing.

:offtopic: Waarom moesten de Ludmilla's allemaal nieuwe motoren krijgen als ze zo uitstekend onderhouden werden? :D

Beste Jasper,

Tenzij zo'n uitgesleten tandwiel heel erg scheef getrokken wordt, geloof ik niet in een slecht rijgedrag, wel in veel lawaai, wat wel kan is dat het tandwiel, als het gat erg groot is, het onderstel begint te raken.

Groet, Anne W
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Ik vraag me af hoeveel veelvouden van 40 bedrijfsuren een loc moet maken om zulke slijtage verschijnselen te vertonen, zoals bij de V200 van Anne.
Wat opvalt is dat op het eerste gezicht alleen het rechter tandwiel overmatige slijtage vertoont op de as.
Misschien dat deze as bij enkele smeerbeurten, per ongeluk is overgeslagen. :|
Het doet me wel nadenken over slijtage vastheid van Marklin drijfwerken en het langdurig inzetten van dure locs op club modelspoorbanen.
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Wij moeten maar aan het gegeven wennen dat de tegenwoordige Märklin locomotieven wegwerpproducten zijn. :(
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Ach,
hoe vaak komt het niet voor dat,
lok's zo, zonder smering, op de baan worden gezet
en tig rondjes rijdt...

en dan vinden ze het gek dat motorschild en tandwielen uitgewoond worden...
en dat-ie herrie gaat maken

wat een rot merk he ?
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Deze lok heeft nog een vier-cijferig catalogusnummer, dus is niet jong meer.

Er is een keer een foto geweest van een lok van mij waar de kritiek op kwam dat ik te veel smeerde.....

Het "Treibgestell" is nu besteld, ik zal eens controleren hoe groot de speling is die het tandwiel heeft om de as, ik denk relatief groot en als dan zo'n dun tandwieltje scheef gedrukt wordt (in een bocht), draait hij maar op een heel dun reepje van het asgat.

Ik ben van mening dat het ontwerp (overigens een zeer oud ontwerp, net als de motor), niet sterk is en de verschijnselen gezien het ontwerp en materiaalkeuze niet abnormaal, waarbij ook bedacht moet worden dat de huidige digitale loks op geautomatiseerde banen meer draaiuren maken als vroeger op de analoge handbediende banen zonder automatisering (de mens is niet zo snel in de bediening als de computer)

Zoals altijd probeer ik een serieuze discussie op te zetten, waar collega-modelspoorders iets aan zouden kunnen hebben, ze moeten bij het lezen wel e.e.a. uitfilteren....

Groet, Anne W
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Gisteren is het komplete nieuwe draaistel binnen gekomen, vandaag e.e.a. gemonteerd, het gereinigde ankertje en dekseltje teruggeplaatst en nieuwe borstels gestoken.



Het resultaat is erg goed, de lok is weer stil genoeg, wat volgens mij ook zegt dat de motor niet het "koffiemolen" probleem is maar de tandwieloverbrenging.

Waarom was er zo'n slijtage, ik denk dat het in het ontwerp zit, de assen hebben een zijdelingse speling van meer dan 0,5 mm, de tandwielen die de tandwielen op de as aandrijven moeten, om die zijdelingse speling van de assen te kunnen opvangen, een beetje schuin kunnen staan, dus de speling van de tandwielen om de pennetjes is wat groter, waardoor de tandwieltjes op de kanten van hun asgaten draaien, een heel klein loopoppervlak dus met als gevolg een hogere slijtage.

Ik heb de urenstand van de lok nu op nul gezet en zal hem pas weer op nul zetten als de tandwielen weer uitgesleten zijn.

Groet, Anne W
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Anne,

Ik zou wat lagervet op de tandwielen doen, dat smeert beter dan olie, wan die slingert zo weg.
En ik zie dat de asb linksonder baggervet is.
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Dit topic mist inmiddels wat bijdragen.

Over de axiale speling heeft Johan de Reuver al eens iets geschreven: KLIK. Weliswaar een 3-asser maar misschien kun je daar nog iets mee?

Gr, Ben.
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Is Absurdistan opgeheven of ingelijfd door Poetin ? :D
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Beste Ad,

Ik denk dat je een conserveringsmiddel ziet, het nieuwe draaistel was droog.

Beste Ben,

Bedankt voor het verhaal van Johan, maar ik ben niet van plan zo diep in de loktechniek te duiken, ik besteed mijn tijd liever aan de bouw van mijn baan en koop desnoods 1 maal in de 10 jaar wel een nieuw draaistel (ik heb 30 jaar met Amerikanen gewerkt....)

Groet, Anne W
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Citaat van: brund55 op zaterdag 15 maart 2014, 10:05:41
Is Absurdistan opgeheven of ingelijfd door Poetin ? :D

Moskoviet has left the building......  8o
(En heeft al zijn berichten meegenomen, absurd toch?  :( )

Nieuw onderstel is een goede oplossing, maar die is vast niet voor alle modellen te bestellen, hoe lossen we zo'n probleem op bij een lok waarvoor geen onderstel meer te koop is? Overigens maken bij mij thuis meerdere locomotieven herrie, maar zolang het niet boven het geluid uit komt van de metalen wielen op de m-rails valt het allemaal wel mee, toch?
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Citaat van: Anne W op zaterdag 15 maart 2014, 10:29:20

Bedankt voor het verhaal van Johan, maar ik ben niet van plan zo diep in de loktechniek te duiken, ik besteed mijn tijd liever aan de bouw van mijn baan en koop desnoods 1 maal in de 10 jaar wel een nieuw draaistel (ik heb 30 jaar met Amerikanen gewerkt....)


Je stelde een vraag dus dacht ik: kom, laat ik Anne eens helpen. Het was maar een tip om slijtage te voorkomen.

Snap overigens niet de relatie "30 jaar met Amerikanen gewerkt". Zo'n pretje is dat vast niet geweest. ;)

Gr, Ben.
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Beste Ben,

Eén van de kenmerken van de Amerikaanse cultuur is: "kapot, dan weg", heeft zijn voordelen en zijn nadelen, maar voor de handel (waar ik in werkte heeft het zeker voordelen.

Ik ga nu kijken of ik mijn andere herrie makende lok ook kan "overhalen" vandaag tegen een vergelijkbare lok aangelopen die vast staat, maar waar het van lijkt dat de tandwielen minder speling hebben.

Overigens hoorde ik vandaag in Werkendam, HIP is vorig weekend in Hamburg geweest, dat de grootste zorg in Hamburg de loks zijn, er rijdt geen lok langer als 3,5 minuten, waarna een rustpauze volgt, dus ze hebben daar enorm veel identieke loks, die ieder voor zich niet zo veel draaiuren maken als het lijkt.

Beste Frank,

Met M-rails hoef je je over het geluid niet zo'n zorgen te maken, wel zo nu en dan eens kijken of de asgaten van de tandwielen niet zo ver uitgesleten zijn dat ze van het asje af kunnen lopen of tegen iets anders beginnen aan te schuren.

Groet, Anne W
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Om de zijdelingse speling op te heffen,
zijn de ringetjes op de aandrijfassen een prima oplossing,
en vrij eenvoudig aan te brengen,
zonder diep in de loktechniek te duiken...

op de foto zie ik wel erg veel ruimte,
staan de wielen wel op 14 mm afstand ?
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Citaat van: Anne W op zaterdag 15 maart 2014, 22:48:51

Overigens hoorde ik vandaag in Werkendam, HIP is vorig weekend in Hamburg geweest, dat de grootste zorg in Hamburg de loks zijn, er rijdt geen lok langer als 3,5 minuten, waarna een rustpauze volgt, dus ze hebben daar enorm veel identieke loks, die ieder voor zich niet zo veel draaiuren maken als het lijkt.


Zou zo maar kunnen. Van MiniWorld R'dam (Floris Dilz toenmalig daar werkzaam), weet ik dat de 1200's er het eerste uit lagen.

Gr, Ben.
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Elke '40' uur moet je de loc smeren volgens handleiding, over schoonmaken praten ze niet vaak :mrgreen:

In praktijk krijg je al veel sneller problemen, vooral als je op een grote baan rijd waar over het algemeen meer vuil ligt.
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Beste Anne,bedankt voor dit topic met de foto,s.Ik ben gelijk aan mijn 2 V 200,s begonnen.De oudste een 3021 uit 1969 heeft dezelfde klachten.Door mij in de beginne stukgespeeld! Mag ik het onderdeelnummer van het draaistel en de prijs weten?Ik ben ook geen fijnmechaniker,dus met een nieuw draaistel ben ik als een kind weer blij .Erg bedankt,Ruud (65jaar)
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Beste Ruud,

Treibgestell, E256290, kost ? 59,50 plus ? 8,00 verzend- en behandelingskosten bij www.keuterman.nl, de prijs is identiek aan de prijs in de Märklin shop, ik denk dat de verzendkosten vanuit Duitsland hoger zijn.

Groet, Anne W
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Ruud,

De 3021 is een heel andere en oudere constructie dan die van de 3782 en latere versies van de Br 221.
Voor de 3021 heb je een aandrijfstel met nummer E211360 nodig, maar die is niet meer leverbaar.
Op ebay zijn ze nog wel te vinden.
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Hallo Anne,

als ik naar jouw oude draaistel kijk, dan vermoed ik dat deze assen en tandwielen vervangen voldoende geweest is, het tandwiel aan de voorste kant ziet er niet helemaal lekker uit, bovendien lijkt 1 wiel hier niet recht te zitten.

Een loc waarvan de assen te wijd staan doordat een wiel wat los zit kan de oorzaak geweest zijn, met grotere gevolgen.

Voor een kennis onlangs wat locs van respecatabele leeftijd omgebouwd. Na verwijderen van tapijtresten, oud vet door het hele draaistel en tandwielen los te halen en te reinigen, en lichtjes in te vetten lopen ze meestal als nieuw.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Beste Walter,

Zo te zien is de speling van de assen in het nieuwe draaistel net zo groot als in het oude draaistel, maar ik zal er de schuifmaat een keer tussen houden, meestal zijn ontsporingen op wissels (wiel over puntstuk) voor mij een signaal dat de afstand te groot is.

Assen en tandwielen vervangen was natuurlijk in aanschaf goedkoper geweest, maar Tante M specificeert de tandwielen niet.

Over de 3021 van Ruud, het draaistel kan wel anders zijn, maar is de ophanging in het lokframe toevallig niet gelijk?

Groet, Anne W

Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Citaat van: Anne W op maandag 17 maart 2014, 00:14:09
Over de 3021 van Ruud, het draaistel kan wel anders zijn, maar is de ophanging in het lokframe toevallig niet gelijk?
Nee toevallig niet. ;)
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
beste Anne en Kappa,bedankt voor de reacties,ik ga vanavond het draaistel van m,n V200 33803 vergelijken met het oude,en het resultaat meld ik
weer Ruud
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Beste Walter,

Drie assen staan op 14,05 mm en één as op 13,95, alle assen van het nieuwe draaistel zitten in de 14,05 mm groep, het oude draaistel heb ik niet gecontroleerd, maar ik weet dat als hij te wijd staat en zeker één wissel is die hem laat ontsporen, het aanloopijzer is wat verbogen.

Groet, Anne W
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Hoi Ruud,

Die modellen die je noemt de 3021 en de 33803, zijn totaal niet gelijk aan elkaar, want de eerste is van de oude constructie, en de tweede is van de jaren 90.

Als je daar geen verschil in ziet, ben je blind :D
Tenminste ik ken beide lok's alhoewel ik heb de 37803 nog ergens liggen.

Je zult wel veel verschillen tegenkomen en dat houd niet op bij de kap, maar ook het frame en de draaistellen zijn anders B)

Veel succes met vinden van verschillen :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 221 (V200.1) Märklin 3782
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 18 maart 2014, 00:07:35
Die modellen die je noemt de 3021 en de 33803, zijn totaal niet gelijk aan elkaar
Hans, dat gaf ik hier al aan.

Bij de 3021 is het motorstel middels twee schroeven, bewegend aan het gestanste metalen chassis verbonden.
Bij de 3782 (en 33803) varianten is het chassis van zinkspuitgietwerk en wordt het motorstel tussen onderkant chassis en een beugel aan de binnenzijde van de loc, op zijn plaats gehouden.