Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Intellibox gepruts

Gestart door Spoorman donderdag 27 februari 2014, 19:35:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Intellibox gepruts
Spoorman
gast

Intellibox gepruts
Mijn oude Intellibox uit productiejaar 2000....



....... begint de laatste tijd wat kuren te vertonen. Ik verlies communicatie met de PC, soms heb ik plotsklapseling geen terugmeldingen over LocoNet meer, display valt soms half uit en opstartproblemen bij het aanzetten (uit/aan/uit/aan enz.). Daarnaast is de veelgebruikte "enter" toets ook niet alles meer en stotteren de 2 rij-regelaars waardoor met het handje rangeren wat ongemakkelijk gaat. :D

Genoeg ongemak dus en reden om de boel eens open te prutsen en er met een kritisch oog  :P naar te koekeloeren.

Dat open maken is nog het meest lastige, een 5-tal tapse pinnetjes dienen uitgetrokken te worden. Dat gaat door een klein gaatje te boren in het pinnetje, er een dunne schroef in te draaien en het geheel eruit te trekken. Olli heeft het al eens beschreven: KLIK. Daarbij zijn 2 pinnetjes gesneuveld maar dat boeit niet.



Eenmaal open bestaat het geheel uit 3 printplaten welke in elkaar gestoken zijn d.m.v. connectorpinnen en een flatkabeltje naar de displayprint. Om te beginnen zat die al een beetje half - half dus één probleem is opgelost.



Jaren terug is deze box al eens bij de fabrikant geweest ter reparatie nadat ik dwars door een boosterkabel heb geboord. B) De schade is nog te zien aan de middelste connector van de booster.



Echter de reparateur uit Bottrop keek niet al te nauw kennelijk want aan de onderzijde zit een flinke bult doorgezakte tin welke net wel - net niet de naastliggende pin raakt. Die dus maar weggehaald, probleem twee opgelost (?).



Aan de LocoNet B bus is op de print een schroeiplek te zien (connector 9). Of er iets is door gepiept en of een printspoor beschadigd is kan ik niet goed zien. Ik besluit maar de bus helemaal niet meer te gebruiken en alles aan LocoNet T te hangen (terugmelders en interface). Probleem drie ook opgelost dus, gaat lekker zo.



De draairegelaars heb ik met contactspray ingespoten evenals de momentschakelaars. Ik weet dat het slechts tijdelijk werkt maar we moeten iets.

Verder de boel uitwendig opgepoetst, weer in elkaar geprutst, spanning er op en billen knijpen: doetie-ut of doetie-ut niet?



Yes. Alles werkt weer / nog en de regelaars zijn toppie. Of het bestendig is blijft effe afwachten. Al met al is de namiddag weer zinvol besteed.

Gr, Ben.
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Intellibox gepruts
Aha Ben, gat in de (kleine model) markt? Hansie hansie de motoren en bij jou de ib's,  ;) :D
Zal de mijne ook maar eens officieel openen 8o
Mooi verslag en nu idd wachten......
Gr, Jan
Re: Intellibox gepruts
Spoorman
gast

Re: Intellibox gepruts
Heb je weer veel problemen?

Gr, Ben.
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Intellibox gepruts
in ongeveer 8 maanden, 3 x communicatie zoek en 1 x leeg IB scherm en geen meldingen , 
maar wat aan het rijden was ging lekker aan de haal
Dus misschien wel de moeite waard, niet geschoten is niet raak :D :?
Gr, Jan
Re: Intellibox gepruts
Spoorman
gast

Re: Intellibox gepruts
Prutsen we bij jou ook wel weer een keer. Vriendendienst van een uitkeringstrekker voor een armlastige pensionado. :P
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Intellibox gepruts
 :mrgreen: :mrgreen:
Re: Intellibox gepruts
Citaat van: 44er op donderdag 27 februari 2014, 20:09:01
in ongeveer 8 maanden, 3 x communicatie zoek en 1 x leeg IB scherm en geen meldingen , 
maar wat aan het rijden was ging lekker aan de haal


Hoi Jan

Tijd voor een Raptor?  :-)

teunis
Re: Intellibox gepruts
Spoorman
gast

Re: Intellibox gepruts
Heb hier nog een Raptor liggen voor Jan:



Gr, Ben.
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Intellibox gepruts
Ik vind het altijd spannend als mensen dat doen... maar dat komt omdat ik wel een schakeling kan solderen (al heb nu dan ook problemen met mijn LocoNet terugmelders...) maar eigenlijk geen schema kan lezen...

Vraagje over de LocoB poort die je niet meer gebruikt: je hebt geen booster aan je baan dat je die poort ook niet nodig hebt?
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Intellibox gepruts
Ik ben afgelopen maandag nog bij Uhlenbrock in Bottrop geweest.
Daar twee Iboxen afgegeven voor reparatie.
Tot overmaat van ramp konden ze niet gelijk gerepareerd worden.
Vaak wordt je dan gematst, maw reparatie gratis.
Dat is 'n kennis van me namelijk al 3 keer overkomen, wat kost het? De reparatie is dan gratis gedaan.
Zijn ze wel goed in die Duitsers, de klant tevreden houden!!!
Helaas was de monteur die dag alleen, dus kon of wilde hij daar geen tijd voor vrijmaken.
Beide Iboxen zijn inmiddels gerepareerd en retour gestuurd.
Mooi om te zien wat de inhoud van de ibox eigenlijk voorstelt.
Nu maar hopen dat er dus geen druppels/doorgezakte tin achter gebleven zijn.


Thanks voor het plaatsen van je verslag en de foto's.
Het kan zeker lonen om zelf te kijken.

Grt Rieske
Re: Intellibox gepruts
Spoorman
gast

Re: Intellibox gepruts
Citaat van: ernstcramer op donderdag 27 februari 2014, 21:24:06

Vraagje over de LocoB poort die je niet meer gebruikt: je hebt geen booster aan je baan dat je die poort ook niet nodig hebt?


De IB heeft nog een 5-polige Marklin boosterbus. Daar hangen mijn Littfinski boosters aan.

Gr, Ben.
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Intellibox gepruts
Citaat van: Spoorman op donderdag 27 februari 2014, 20:49:12
Heb hier nog een Raptor liggen voor Jan:



Gr, Ben.

Ben benieuwd wat Anne W. hiervan vind...

zal wel weer iets met uit fase te maken hebben of zoiets... >:-D
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Intellibox gepruts
Hoi Ben,

Zeer interessant verslag! Bedankt voor het delen ervan!
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2010

offline
Re: Intellibox gepruts
Ben,

Heb je toevallig ook het typenummer van die regelaars opgeschreven?
Mijn boxje heeft een regelaar met transport schade en blijft iedere keer in rijstap 1 staan.
Met een spookmelding tot gevolg.

Robin
Re: Intellibox gepruts
Spoorman
gast

Re: Intellibox gepruts
Kan wel even kijken van het weekend.

Je kunt ze ieder geval bij Uhlenbrock zo bestellen, vraag naar "Endlosdrehregler". Je hebt wel een de-soldeerpomp nodig anders krijg je ze er niet gemakkelijk uit.

Gr, Ben.
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2010

offline
Re: Intellibox gepruts
ha,
als ras raptoriaan vindt ik dit een wel heel erg fraaie raptor, vraagje, waar moet de s88  ingestopt worden ;)
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Intellibox gepruts
Volgens mij waren ze heel veel vroeger groter, maar ja de miniaturisering van de elektronica heeft hier ook toegeslagen.....

Groet, Anne W
Re: Intellibox gepruts
Citaat van: Wim op vrijdag 28 februari 2014, 17:56:48

Ben benieuwd wat Anne W. hiervan vind...

zal wel weer iets met uit fase te maken hebben of zoiets... >:-D

Beste Wim

NEE dus.
Ik vind zijn reactie wel treffend!

groeten van teunis

Re: Intellibox gepruts
Brenner
gast

Re: Intellibox gepruts
Ik heb ook zo'n Klassieke Intellibox type 65000 jaargang 2001.
Menig drukknopje heb ik al moeten vervangen, maar dat is simpel te doen.
Nu schijnt er een update beschikbaar te zijn waarmee je F5 t/m F8 aansturing erbij krijgt.
Is er hier iemand die deze update al uitgevoerd heeft ?

Cor
Re: Intellibox gepruts
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Intellibox gepruts
Als je de update bedoeld naar 2.0 nog wat, die kost 29 euro.

Ik heb zelf een IB van dezelfde generatie en één IB ir. Op de laatste was deze update gratis. Uitgevoerd zonder problemen en kan ook F9 t/m F12 bereiken.

Ik dacht trouwens dat F5-F8 al met 1.5 nog wat al beschikbaar was.

Mijn oudste IB is overigens ook een keer naar Uhlenbrock geweest. Zit een heel verhaal, in ieder geval was deze niet helemaal netjes opgestuurd (lees ingepakt)  waardoor deze weer terug moets. Is toen wel wat aan gerepareerd, alleen niet zo netjes. Heb dit toen zelf gecorrigeerd en ook foto's gemaakt van het binnenwerk. Onlangs heb ik de data input van de S88 omzeep geholpen van deze IB. Moet eens kijken of dit zelf te fixen is.
Re: Intellibox gepruts
Populier
gast

Re: Intellibox gepruts
Toch ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de IB basic uit elkaar gehaald. De rechter regelaar was een eigen leven gaan leiden: gas geven betekende langzamer gaan rijden. Half uurtje werk en een beetje contact spray en alles werkt weer naar behoren. Bedankt voor de les Ben
]
groet Hennie
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Intellibox gepruts
Goedenavond allen,
Ik zie hierboven geen foto's meer, maar heb wel het probleem vd drukknoppen op mijn IB 650.
Zijn dit de vervang-impulsdrukknoppen, als schoonmaken niet helpt: 532.000.007 Impulsschakelaar 35 V/DC 0.01 A 1x uit/(aan) schakelend Rood bij Conrad (Bestnr.: 700665 - 89) ?

Met groet,
Jan Willem

Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox gepruts
Zonder update of upgrade, kan de IB de functies F5..F8 standaard al vanaf dag 1 bedienen. ;)

Groetjes
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Intellibox gepruts
Ja, dat was in 2014, nu graag mijn nieuwe vraag beantwoorden!
met groet,
Jan Willem
Re: Intellibox gepruts
Hallo Jan Willem,


Zoek deze.


Mvg,
Peter

Re: Intellibox gepruts
Spoorman
gast

Re: Intellibox gepruts
De foto van Freak is "geleend" van Olli's en is een Reichelt product, zie de site van Olli's:

http://www.ollismodellbahnseite.de/intellibox.htm

http://www.reichelt.de/

Met groet,
Ben.
Re: Intellibox gepruts
Klopt Ben,

Jan Willem, zoek bij Conrad op Diptronics Druktoets



Mvg,
Peter
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox gepruts
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Intellibox gepruts
Ik zie wel verschillen tussen genoemde Reichelt en Conrad modellen. Bovendien heeft Conrad er twee, en ik weet niet welke ik moet hebben cq wat de verschillen zijn tussen de Diptronics  DTS-644-NV en/of -RV?
Ik las eerder iets over schoonmaken met alcohol en/of wasbenzine, maar dat helpt toch zeker niet voor deze knoppen, dat zal toch puur mechanisch probleem zijn?
met groet,
Jan Willem
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Intellibox gepruts
Kan iemand mij nog verder helpen met bovenstaande vragen?

Met dank en groet,

Jan Willem
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2008

offline
Re: Intellibox gepruts
Voor de RV is iets meer kracht nodig om hem in te drukken L:

http://www.mercateo.nl/kw/dts64/dts64.html

Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Intellibox gepruts
Erik,
Ik begrijp je reactie niet. Zie geen verband met mijn vraagstelling: "Voor de RV is iets meer kracht nodig om hem in te drukken L:"

Zijn alle modellen drukknoppen onder je link goed voor de IB 650??
groet,
Jan Willem

Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2008

offline
Re: Intellibox gepruts
Ik heb je knopjes even opgezocht. Op de site van deze leverancier staan wat meer specs (DTS644NV en DTS644RV), en het blijkt dus dat het enige verschil in de hoeveelheid kracht zit die nodig is om de knopjes in te drukken. Electrisch en kwa maten zijn ze verder hetzelfde.

Je kunt dus beide knopjes gebruiken. Ik weet niet welk type er in de IB zitten, sorry.  Ik zou zelf voor de DTS644NV gaan denk ik.
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: Intellibox gepruts
Hallo heren;


Ik heb met mijn 65000 ook een probleem!


Bij opstarten en na de opgestart te zijn blijven beide leds go en stop branden!!!! 8o 8o
Nu heb ik deze al gereset maar dit lost niets op, iemand enig idee.


M.v.g. Arjan
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2008

offline
Re: Intellibox gepruts
Probeer eens alle andere kabels (behalve de voeding) af te koppelen?
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: Intellibox gepruts
Zover had ik dit al gedaan Eric.
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2006

offline
Re: Intellibox gepruts
Deze 65000 is defect, en kun je alleen redden door hem te laten herstellen door Uhlenbrock zelf.
Kabeltjes en resetten en noem het verder maar op zal niet helpen.
Hij is gewoon kaduuk.

Groetjes
Re: Intellibox gepruts
Lid sinds: 2008

offline
Re: Intellibox gepruts
Op internet was een verhaal te vinden over een Intellibox met dezelfde verschijnselen die weer tot leven kwam na het afkoppelen van de seriële poort. Vandaar mijn suggestie om alles er even af te halen.  Succes met de reparatie...