Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bezetmelden analoge besturing

Gestart door VT601 donderdag 27 februari 2014, 11:37:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelden analoge besturing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Bezetmelden analoge besturing
In de wiki zijn hier een paar artikelen toegevoegd voor het maken van een bezetmelder voor zowel analoge als digitale (3-rail-)systemen.

John
Re: Bezetmelden analoge besturing
willem van deursen
gast

Re: Bezetmelden analoge besturing
Hallo VT601

Bezetmelding op een analoge baan lijkt me wel wat
Hier spreekt een leek, maar wat moet ik mij daarvan voorstellen?
kun jij mij dan ook vertellen ( in grove lijnen ) hoe zoiets werkt?

gr Willem
Re: Bezetmelden analoge besturing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bezetmelden analoge besturing
In grote lijnen richt je een spoorsectie in met een geïsoleerde spoorstaaf. Door deze aan te sluiten op de in het artikel geschetste wijze, krijg je voor die sectie een bezetmelding wanneer een trein of wagon met AC-wielstellen op staat.

Deze kun je gebruiken als zichtbare melding op een bedieningspaneel, maar ook om een bloksysteem aan te koppelen.
Beide andere artikelen, Bezetmelding-met-monostabiel-relais en Bloksein-met-monostabiel-relais.

John
Re: Bezetmelden analoge besturing
willem van deursen
gast

Re: Bezetmelden analoge besturing
hallo John

is erg leuk om te doen, maar een paar vraagjes.
Hoe doen jullie die spoorstaven isoleren dan, en als je dat gedaan hebt moet je dan je baan iedere keer opnieuw de bruine draad aansluiten ( volgens de tekening wel )?
En heb je misschien nog advies om een baanoverzicht ( daar waar de lamjes in moeten ) te maken.
En wat is beter om te gebruiken, normale lamjes of ledjes?
Ikzelf geef de voorkeur aan ledjes
En wat voor ledjes gebruik je hier dan voor?
En als laatste, wat zijn AC wielstellen.
Ik weet, het zijn een hoop vragen, maar ik ben in de marklin wereld nog een leek.

Gr Willem

Re: Bezetmelden analoge besturing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bezetmelden analoge besturing
Beste Willem,
Je stelt veel vragen, maar alleen de niet gestelde vraag is een domme vraag.
Ik zal proberen ze stuk voor stuk te beantwoorden.

1. De isolatie van K-rail kan door het invoegen van een Fleischmann isolatielasje. Het bestelnummer heb ik zo niet voorhanden.
Bij een reeds opgebouwde baan kun je de railstaaf doorslijpen met een slijpschijfje in de hobbyboormachine (dremel).
Bij C-rail kun aan de onderzijde de spoorstaafverbinding doorknippen en gebruik je rode hoedjes van Marklin of een stukje krimpkous.

Je moet iedere keer een bruine draad aansluiten. Bij K-rail zijn de raillassen hiervoor het handigst. Bij de C-rail gebruik je de lasjes aan de onderzijde.

2. Een bedieingstableau kun je op vele manieren maken. Een aantal mensen gebruiken daarvoor een plaat van hardboard, kunststof of aluminium.
Op het www zul je vast wel een paar ideeen kunnen opdoen.

3. Met de huidige prijzen zou ik voor bijv. gele of rode Leds gaan.

4. AC-wielstellen zijn wielstellen die niet geisoleerd zijn. Dus wisselstroomwielstellen.

John



Re: Bezetmelden analoge besturing
willem van deursen
gast

Re: Bezetmelden analoge besturing
Hallo John

Stom van mij om niet te vertellen welke rails ik gebruik, maar dat zijn de M rails van marklin
Wel bedankt voor alle uitleg.
Kun je nog uitleggen hoe je die M rails isoleerd.

gr Willem
Re: Bezetmelden analoge besturing
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Bezetmelden analoge besturing
Hoi Willem,

Dat wordt heel erg lastig. Bij M-rails kun je eigenlijk alleen stroomdetectie toepassen en geen massadetectie. Dit laatste is waar John het over heeft. Met M-rails worden de schakelingen een stuk ingewikkelder.

Groet,
Bert