Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Draadje even kwijt...

Gestart door Neo vrijdag 07 februari 2014, 23:01:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Draadje even kwijt...
Dag medeforumgebruikers,

Heb mijn 3072 uitelkaar gehaald om de koolborstels te vervangen en wat smeerwerk te doen;
heb de lok een tijdje weg moeten leggen wegens onvoorziene omstandigheden en nu bij het in elkaar zetten ben ik niet zeker meer van de aansluitingen.
De lok is uitgerust met een "oude" 6080 decoder dus met twee gele draden voor de verlichting en twee blauwe voor de veldspoel. De zwarte draad zit aan de smoorspoel en de bruine moet op de massa.
Nu luidt mijn vraag aan de deskundigen hier : Mag de bruine draad overal op de massa worden aangesloten of moet deze gewoon op lipje B ?
Moet de zwarte draad (A) ook op lip B of moet deze op de koolborstel links bij D ?
Moet draad C op lip B ?
En tenslotte, moet draad F (dubbele draad van de veldspoel) op plek E ? (koolborstel rechts)

Alvast bedankt voor alle hulp

Mvg

Gijs
Re: Draadje even kwijt...
Beste Gijs

De bruine draad aansluiten aan lipje B
Zwarte draad aansluiten aan D
C moet op B
F aansluiten bij E

Je had het bijna goed

Succes

mvg teunis
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
@ Teunis :

Geweldig, dank je wel !!

Mvg

Gijs
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Draadje even kwijt...
Zwarte draad, welke al op E zit, hoort daar niet.
De gezamenlijke draad (F) van de veldspoel hoort hier wel naar toe te gaan.

Gr. Marcel

Re: Draadje even kwijt...
Citaat van: loc1200 op zaterdag 08 februari 2014, 20:09:40
Zwarte draad, welke al op E zit, hoort daar niet.
De gezamenlijke draad (F) van de veldspoel hoort hier wel naar toe te gaan.

Gr. Marcel


Hoi Marcel

Tja ik heb ook lang gekeken, maar de zwarte draad die nu op E zit dat is al de gezamenlijk draad van de veldspoel. Kijk nog even goed.

Groeten van teunis
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Draadje even kwijt...
Je hebt gelijk.

Wat een belachelijk lange draad.....
Oppassen dat die niet tussen de kap komt.

Gr. Marcel
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Dank heren, de draad is nu nog belachelijk lang, maar zal bij het opnieuw monteren tot minder belachelijke lengte worden
ingekort, andere draden overigens ook,  dit inderdaad om ruimte vrij te maken voor het moeiteloos monteren van de kap en andere storingen te voorkomen.

Dank voor jullie reacties en hulp,

Mvg

Gijs
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Hallo allemaal,

Helaas moet ik nog even terugkomen op het in elkaar zetten van de 3072.
Ik heb alles zo gedaan als Teunis en Marcel hadden aangegeven maar de Lok geeft geen enkele sjoege
helaas.. Ik heb de smoorspoel moeten vervangen omdat daar de draad tekort was afgebroken en ik deze niet meer op aansluitpunt D (zie foto's vorige sessie: de zwarte draad op D) kon bevestigen.
Hoe kan ik de motor b.v. analoog testen en hoe kan ik er achter komen of de decoder kassie wijlen is ?

Dank alvast voor alle hulp :)

Groetjes,

Gijs
Re: Draadje even kwijt...
Hoi Gijs

Motor los halen van de decoder, pppffffffffff.

De motor direct aansluiten op de wisselspanning van je normale trafo.
Als deze loopt dan zal je decoder het begeven hebben.
Het kan ook zijn dat 1 van de spoeldraden van de elektromagneet gebroken is, wat je waarschijnlijk niet zal zien. Maar dat kan je met een universeel meter doormeten.

groeten van teunis
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Hallo allemaal,

@ Teunis : Bedankt voor je reactie:) Ja, vermoeiend he die draadjes:)
Ik heb de motor op een gewone wisselstroom trafo aangesloten na de decoder te hebben losgemaakt  maar het anker draait niet.
Er komt echter wel een brommend geluid uit en ik vind zelf dat het aandrijfmechanisme ondanks de schoonmaakbeurt een beetje zwaar draait als je het met de hand doet, wat
wel gaat overigens.
En net als de wet van Murfy
komt alle ellende ook hier tegelijk want toen ik net de decoder weer pakte was daar de rode draad afgebroken en ik ben te onervaren om uit mijn hoofd te weten waar die op de oude 6080 heeft vastgezeten:( Aan de kant van de gele draden of de bruine ? Onder de bruine of erboven ?
Heerlijk zo'n hobby, maar zo rol ik er langzamerhand wel weer in...
In ieder geval,alle reacties zijn welkom en alvast bedankt voor de eventueel geboden adviezen :)

Groet,

Gijs


Re: Draadje even kwijt...
Gijs

Dan zijn zeer waarschijnlijk de wikkelingen van de elektromagneet gebroken.
Je ken voor weinig een goede gebruikte van mij overnemen, stuur dan even een PB.

De rode draad van de 6080 zoek ik vanavond even uit. Kijk anders eens op de 3rail wiki of google even op marklin 6080 aansluitingen.

Het komt goed met de lok.

groeten van teunis
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Hallo Gijs, je zegt dat de motor wel bromt, dat betekent dat er stroom loopt. Toch maar even beide wikkelingen van de magneet testen. Bovenop de magneetspoel zitten twee soldeerpunten (ze zijn op je foto duidelijk te zien). Sluit nu een van de draden van de wisselspanningstrafo aan op de koolborstel waar ook de smoorspoel zit en tip met de andere trafo-draad beurtelings de soldeerpunten aan. In beide gevallen het brommende geluid? Dan is je spoel in orde, maar loopt de motor + aandrijving te zwaar. Als de motor in een van de twee metingen niet bromt en in de andere wel dan heb je inderdaad een breuk in je magneetspoel, je lok kan in dat geval nog maar in een richting rijden. Om te testen of je lok te zwaar loopt, verwijder je even beide borstels (aandrukveertjes even naast de borstelhouder omdat ze anders de motor kunnen blokkeren) en dan gewoon met de hand een stukje over de rails duwen. Dat zou zonder veel kracht te zetten moeten lukken; als je echt hard moet duwen dan zit daar het probleem. Succes!
Voor het opzoeken van de rode aansluiting kan bijgaande link misschien helpen. Ik hoop dat het de juiste decoder is, het is wel een zeer oud beestje :=)
http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p03_maedig_6080.htm
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Hoi allemaal,

@ Teunis, dank voor je reactie. ik ga even met de testen van de volgende hulpverlener aan de slag en dan meld ik me weer. In ieder geval alvast dank voor alle geboden hulp !

@hvanschaik:) (Hans?) Ahhh dat is een optie inderdaad en in lekentaal weergeven dus ook begrepen :)
Ga er meteen mee aan de slag, met die metingen en dan kan het een en ander snel worden uitgesloten.
Heb wel vlug even gekeken naar die "rode draad link" maar daar kan ik geen enkel fotootje ontdekken waarop duidelijk te zien waar dat kabeltje vast zit helaas, maar het was het proberen waard.

Bedankt allemaal en jullie horen weer van mij als ik meer nieuws heb:)

Groet,

Gijs

Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
eh.... ik bij nader inzien ook niet. Helaas heb ik dat type niet meer liggen, dus dan maar de vergrootglas-methode.
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Avond allemaal,

@hvanschaik:
Heb het een en ander getest zoals jij aangaf en zie daar:  De motor loopt als een zonnetje:)
Echter...als ik stroom zet op punt B (zie eerste foto) en een van beide spoelhelften gebeurt er niets.
Alleen wanneer ik mijn trafodraadjes op de linker borstel en een van beide spoeleinden houd,  loopt "ie' gesmeerd. Zou de spoel stuk zijn ? Zijn er verschillende soorten en kun je deze spoel ook vervangen door een Condensator ? Of hoort dit gewoon zo te zijn...Ik heb het dus over de spoel tussen B en D (Eerste foto)

Dan nog de oude decoder 6080. Weet iemand ergens een afbeelding van een oude 6080 waar de draden duidelijk op te zien zijn met name waar ze vastzitten op de printplaat ?
Ik heb er heel veel op gegoogeld maar over waar ze naar toe moeten is genoeg documentatie echter waar ze vandaan komen niet..

Bedankt alvast voor een reactie.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2010

offline
Re: Draadje even kwijt...
Gijs,

Hier moet het wel mee lukken.

Robin
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Hallo Gijs, alles is dus perfect in orde, want punt B is massa en daar moet de draad van de smoorspoel niet zitten. Die moet rechtstreeks op de linker borstelhouder zitten, samen met de ene draad van het condensatortje, op jouw foto is dat punt D. Dat gevalletje tussen B en D is dus geen spoel, maar een condensator en die mag inderdaad geen (wissel-)stroom doorlaten ...... helemaal goed dus! Je decoder zet als het goed is naar keuze een van beide wikkelingen van de magneetspoel onder stroom (blauw of groen) de andere aansluiting is dan de linker borstelhouder. De condensatoren en de smoorspoel hebben geen invloed op de werking van de motor, zij zorgen alleen voor ontstoring. De foto die Robin stuurt laat dezelfde decoder zien als in mijn link en dat is helaas niet de goede, jouw decoder is (nog :=)) ouder en ik heb helaas nog geen lay-out gevonden. Kun je het afgebroken stukje echt niet vinden?
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Hoi allemaal,

@Robin en heer van Schaik, hartelijk dank voor de reactie.
Bijgaand de foto van de oude 6080, ik meende dat de draden op deze manier bevestigd waren.  Ik leid dit af van het feit dat Robin's rode draad ook bovenaan zit maar zeker is dit natuurlijk niet.
Is er iemand die kan bevestigen of de draden weer op de juiste manier zijn aangesloten ?

Allemaal bedankt voor de ondersteuning, kom ik er niet uit krijg jij nog een PB'tje Robin:)

Groet,

Gijs
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2010

offline
Re: Draadje even kwijt...
Waar loopt je zwarte draad nu naar toe?

Robin
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
@Robin: Nog nergens, de hele decoder ligt nog los.
Aan de zwarte draad zit wel de smoorspoel en deze moet op de koolborstel links bij D (zie foto 1)
worden bevestigd, zo is mij door Teunis verteld.

Groet,

Gijs
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Als ik kijk naar de volgorde van de vier diodes (samen een diode-brug = is gelijkrichter) dan zit de rode draad daar goed. Nu nog even opletten dat je rood en bruin goed aansluit, omdat deze oude decoders daar wel eens gevoelig voor willen zijn. De rode komt aan je sleper, de bruine is je massa.
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Goede middag,

Nou alles weer in elkaar gezet, decoder goed aangesloten maar helaas....niks.. conclusie:
Decoder overleden:(

Nou moet in deze 3072 een nieuwe en ik wilde het eigenlijk maar meteen goed aanpakken want ik vind het een hele mooie lok en er een Lopi V4.0 van ESU inzetten. Misschien een nieuw topic en ergens ooit wel eens besproken op dit forum, maar weet iemand wellicht even snel welk nummer of soort ik dan moet hebben en welke permanent magneet erbij hoort ? Ik heb de CS 60215.

Mocht dit hier niet thuishoren dan mijn excuses, verhuis mij gerust naar een andere rubriek, np:)

Alle mensen die op mijn problemen hebben gereageerd nogmaals vriendelijk dank !

Mvg,

Gijs

Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Draadje even kwijt...
Beste Gijs,
Ik ben met je eens dat de V100 een mooie loc is.
Ik had een Delta versie die ik onlangs heb gedigitaliseerd.

Ik heb via Marktplaats een tweede hands THW V100 (uit een startset) gekocht die er niet meer uitzag.. Daaruit heb ik de motor en decoder overgezet en nu heb ik een mooie digitale V100 met optrek en rem vertraging.
Wel heb ik het knipperlicht verwijderd maar dat is een keuze die je zelf kan maken.

Succes
Robert
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Hallo Gijs, jammer van je decoder, maar zoals eerder opgemerkt waren die oudjes nogal gevoelig voor statische elektriciteit en dat zou hier best de oorzaak kunnen zijn. De simpelste manier om je lok digitaal te maken is met een decoder die een wisselstroommotor kan aansturen bv. eentje van TAMS. Iets mooier wordt het door de magneetspoel te vervangen door een permanentmagneet bv. de ESU 51960 en die dan aansturen met bv. een lopi 4 54610. Nog mooier is een "echte" hoogvermogenmotor inbouwen - Märklin 60944, goed letten op aantal tandjes! Nu meen ik me van een ander topic te herinneren dat dat niet zomaar past in jouw lok, maar dat weet ik niet zeker, kan dus meevallen. Als je van MFX houdt, dan is de lopi 4 M4 64610 de beste keuze. Natuurlijk kun je ook bij Märklin blijven:de 60962 is een prima decoder.
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Dag allemaal,

@hvanschaik : super bedankt voor je reactie.
Ik meen op de ESU site gezien te hebben dat ik de permanentmagneet no. 51962 moet hebben omdat er in mijn 3072 een 231440 type anker zit ? Jij noemt het nummer 51960, of zijn dit de zelfde ?
Die voor de grote schijfcollector is geloof ik de juiste...
Wat de decoder betreft, ik heb het liefst een die ik alleen maar hoef te solderen aan de goede punten en geen decoder met stekkers o.i.d. dat komt ooit nog wel een keer als ik er wat meer van af weet  :)
Is de 54610 dan de goede ?

Ik hoor het graag van je of van iemand anders natuurlijk  :-)

Bedankt,

Mvg

Gijs

Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Hallo Gijs,
ik hou het op de 51960, kijk anders zelf even op de site van ESU, de diameter moet 24,5 mm zijn. Wat de decoder betreft: weinig zaken zijn zo simpel als het verwijderen van een stekker..... knip! De draadkleuren worden bij ESU altijd heel precies aangegeven (Märklin en ESU gebruiken helaas niet dezelfde draadcodes) dus dat zou geen probleem mogen zijn. De twee! motordraden komen dan rechtstreeks op de borstels, verder een draadje naar de sleper, eentje naar de massa en dan loopt ie. Lampjes etc wijzen zich ook vanzelf, anders is er altijd nog het forum :=)
Re: Draadje even kwijt...
Lid sinds: 2012

offline
Re: Draadje even kwijt...
Dag forumlezers,

@hvanschaik: Geweldig bedankt voor al je inbreng, ik ga het allemaal even opmeten, uitzoeken en aanschaffen. Ik laat nog wel horen wanneer het een en ander zijn beslag heeft gekregen.

Groet,

Gijs