Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw baan ontwerp

Gestart door polop dinsdag 25 februari 2014, 19:01:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baan ontwerp
polop
gast

Nieuw baan ontwerp
Hallo mede spoorders, ik heb mij hier aangemeld in 2009 zie topic:  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14674.0

Tot mijn schrik is het alweer 2014 de tijd........?
Maar goed ik geef mezelf zeker nog 20 jaar, en moet toch wat te doen hebben, en mijn pensioen is al over 2 jaar ha....ha...

Maar goed ik heb een nieuw plan gemaakt dat ik aan jullie wil voorstellen.

Met dit ontwerp wil ik zo dicht mogelijkheid komen bij alle aangelegde sporen van vroeger, dan bedoel ik de wirwar van sporen zoals je op foto's en Google map kan zien. Het is een groot plan, maar ik hoef ook niet alles in één keer te maken.
Vanaf het grote station ga ik o.a. naar boven (oranje) naar mijn B&W. daarnaast naar een Industriespoortje. Daarna ga ik uit het station met 3 sporen naar links, die uiteindelijk via een lange loop weer terug komen het station in.
Aan de linkerkant ga k rechts het station uit naar het schaduwstation met keerlus, dus ik kom het station weer links binnen. Dan is er nog een neven baantje die helemaal naar beneden gaat naar een kolenmijn.
Onder het B&W komt nog een level met een klein stationnetje, met daaronder weer een schaduwstation. Qua hoogtes heb ik uit mijn hoofd gerekend, met rails/lengte soms de één naar boven de ander naar beneden als ze elkaar moeten kruisen. Volgens mij moet het kloppen. Ik heb het gemaakt in Wintrack 9.

Graag hoor ik jullie op-en aanmerkingen



Re: Nieuw baan ontwerp
Dank voor je reactie Moskoviet, maar niet zo negatief zijn. Ik heb gemerkt dat er heel veel leden zijn, op dit forum, die het beste met je voor hebben. Ok je mag eerlijk voor je eigen mening uit komen, dat vind ik positief! Maar sneeuw niet die anderen onder die anders denken/zijn.
Re: Nieuw baan ontwerp
Ik geef hier een geheel overzicht van de baan, genoeg rails ha...ha..
Ik hoop dat de foto beter overkomt.

De rails heb ik al bijna, heb in de afgelopen jaren genoeg gespaard. Alleen mijn digitale componenten zijn verouderd, zoals mijn S88
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Pfieuw, dat is nogal een baan Kees!  :P  Mooi groot station. Kun je hele realistische dingen mee doen. Met de bouw zal je druk mee worden. Ik hoop voor je dat het in Spanje ook wel eens wat vaker
gaat regenen  :-) Succes.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baan ontwerp
Citaat van: moskoviet op dinsdag 25 februari 2014, 19:13:01
Let maar op, ik krijg al opmerkingen dat ik er 2 jaar over doe om mijn baanplan(nen) rond te krijgen en nog niet volop aan het bouwen ben..wat gaan ze hier op zeggen, 5 jaar ? :-)
25 jaar  :D


Mvg,
Peter
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Citaat van: polop op dinsdag 25 februari 2014, 19:01:09
Onder het B&W komt nog een level met een klein stationnetje, met daaronder weer een schaduwstation. Qua hoogtes heb ik uit mijn hoofd gerekend, met rails/lengte soms de één naar boven de ander naar beneden als ze elkaar moeten kruisen. Volgens mij moet het kloppen. Ik heb het gemaakt in Wintrack 9.

Hallo Kees, je zult het misschien wel weten en al gedaan hebben, maar met de 3D generator van Wintrack is er een optie om de doorrijhoogtes in te stellen en te laten controleren. Is een heel
goed middel om te zien of je "hoofdrekenen" nog bij de dag is of dat je terug moet naar de schoolbank  :D.

Tjoekgroet,  Martin
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hoi Kees,

Een behoorlijke uitdaging zo te zien. Goed ik ben bewust kleiner gegaan om juist de baan "af" te krijgen.

Citaat van: polop op dinsdag 25 februari 2014, 19:01:09
Met dit ontwerp wil ik zo dicht mogelijkheid komen bij alle aangelegde sporen van vroeger, dan bedoel ik de wirwar van sporen zoals je op foto's en Google map kan zien. Het is een groot plan, maar ik hoef ook niet alles in één keer te maken.

Dat in delen bouwen kan ik mij voorstellen. Weet je al met welk deel je als eerste wil beginnen? Dan kan je de rest van de planning en bouw van de baan daar op aanpassen. Op een gegeven ogenblik wil je toch gaan rijden :)

Een algemene opmerking: Ga je overal goed bij kunnen komen? Weet je dat heel zeker? Net als de hoogte van de baan. Een hoogte van 1,10 - 1,20 meter voor de bovenste spoor is een mooie hoogte. Vooral als je wat "op leeftijd" raakt kan ik mij voorstellen dat kruipdoor / sluipdoor erg snel gaat vervelen opbreken. Ik zou daar eens heel rustig en goed naar kijken. Dit kan later een hoop elende beparen.

Groet Ronald.
Re: Nieuw baan ontwerp
Citaat van: moskoviet op donderdag 27 februari 2014, 08:47:14
Citaat van: polop op woensdag 26 februari 2014, 13:40:36
Alleen mijn digitale componenten zijn verouderd, zoals mijn S88
Ben je wel zeker?
Als ik een schema bekijk van de huidige S88's zie ik dat daar niks anders in gebruikt dan in die welke ik 25 jaar geleden zelf heb gebouwd.
En daar is volgens mij helemaal niks mis mee, dat doet gewoon wat dat moet doen.
Of bedoel je dat je een gans andere manier van detectie wilt toepassen?

Nee tis alleen dat ik er 25 st S88 van Marklin heb, enig idee wat die dingen indertijd gekost hebben?

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 27 februari 2014, 11:13:57
Citaat van: polop op dinsdag 25 februari 2014, 19:01:09
Onder het B&W komt nog een level met een klein stationnetje, met daaronder weer een schaduwstation. Qua hoogtes heb ik uit mijn hoofd gerekend, met rails/lengte soms de één naar boven de ander naar beneden als ze elkaar moeten kruisen. Volgens mij moet het kloppen. Ik heb het gemaakt in Wintrack 9.

Hallo Kees, je zult het misschien wel weten en al gedaan hebben, maar met de 3D generator van Wintrack is er een optie om de doorrijhoogtes in te stellen en te laten controleren. Is een heel
goed middel om te zien of je "hoofdrekenen" nog bij de dag is of dat je terug moet naar de schoolbank  :D.

Tjoekgroet,  Martin

De 3D generator is mij bekent, alleen lukt het mij nog niet. Mag je als je wilt mij even uitleggen  8o. En voor de rest, ja ik ben nog bij de tijd, alleen mijn prostaat is wat vergroot, vandaar maar een trein hobby!

Citaat van: Freak op donderdag 27 februari 2014, 08:56:50
Citaat van: moskoviet op dinsdag 25 februari 2014, 19:13:01
Let maar op, ik krijg al opmerkingen dat ik er 2 jaar over doe om mijn baanplan(nen) rond te krijgen en nog niet volop aan het bouwen ben..wat gaan ze hier op zeggen, 5 jaar ? :-)
25 jaar  :D


Mvg,
Peter

Nee dan ben ik dood!
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Kees,

Als je 3D generator aanklikt in het menu van de werkbalk (ik heb ook Wintrack 9.0 - Duitstalig) dan zie bij op de 3D weergave een apart menu. Pal in het midden van dit menu zie je
3 knopjes, waarvan de linkse de helling controle is. Wanneer je die aanklikt kun je de gewenste doorrijhoogte opgeven en daarna OK klikken, waarna de test volgt.
Het resultaat wordt getoond als info tekst en in de 3D weergave als pijltjes op de "foute" plaats met de werkelijk doorrijhoogte. De 2 andere knoppen zijn de 3D weergaven in doorsnede en raster.
Gewoon even uitproberen.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baan ontwerp
Martin@

Dank voor de uitleg, maar als je dat wilt testen, moet je wel eerst alle sporen op de juiste hoogte programmeren. Maar als ik 3D open krijg ik de melding TEdit3D bestand ontbreekt. Terwijl ik wel de originele CD heb.

Wat betreft de hoogtes: B&W komt op 1.55 mt de baan daaronder met stationnetje op 1.25 met daaronder het tweede schaduwstation. Waar ik kom te zitten voor o.a. de bediening is 40 cm hoger. De kolenmijn komt op een hoogte van 90 cm Het grote station op 1.35 mt misschien is het zo wat duidelijker?

Wat betreft de bereikbaarheid, ik kan bijna overal bij op 80 cm reikwijdte, en inderdaad op een paar plekken is dat 1 mt. En het word een kijkvitrine, dus boven alles komt een soort boei bord. Ik weet dat het een grote uitdaging word, maar dat ben ik gewent.
De planning om te gaan bouwen is eind dit jaar, heb nu wel genoeg gewacht. Ik zag in de berichten ook nog voorbij komen dat het meer moet gaan regenen hier, ben ik mee eens. Maar iedere keer op een zonnig terras gaan zitten gaar echt vervelen!
Re: Nieuw baan ontwerp
Hoi Kees,

Die melding komt als je een gebouw/perron/boom of voertuig hebt neer gezet in je 3D tekening, waarvan het plaatje niet in de benodigde directory staat.
Je krijgt maar een beperkt aantal plaatjes bij het originele wintrack programma. Als je kijkt naar de lijst van items die je kunt toevoegen, dan zijn alle 2D plaatjes er wel, maar de meeste 3D plaatjes niet.
Je kunt het zien aan het kleine icoontje voor de tekst van het gekozen item.
Als er geen rood kruisje doorheen staat kan je dat plaatje zien in 3D. Staat er een kruis door dan is dat 3D-plaatje niet aanwezig en kun je hem dus niet zien.

Gewoon door klikken deze meldingen en dan krijg je uiteindelijk een 3D tekening te zien. Heb je heel veel items die een rood kruisje hebben dan krijg je voor elk missende 3D plaatje deze melding.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Nieuw baan ontwerp
Ok dank je Peter, nu is het mij duidelijker.
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Kees,

Is het mogelijk dat je het *tra bestand van je baan als bijlage kan posten? Dan kunnen we met je mee kijken en denken.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baan ontwerp
Dat vind ik leuk ga het proberen.

Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Eeeehh Cees..... ik denk dat je terug moet naar de tekentafel en dat je delen kunt gaan verwijderen. Ik tel 1733 fouten in de hoogten. Het ziet er in 3D niet uit en sommige rails liggen maar 26 mm. boven elkaar. Daar kunnen alleen kaboutertreintjes onderdoor.  Ook je spiraal is met een onderlinge afstand van 50 mm. niet te maken. Verder kom ik hellingen van 11,5 % tegen.
Kijk zelf maar in je 3D weergave. (Foutmelding wegklikken en aangeven met "nee" dat je de navolgende meldingen zien wilt). Ik snap ook de positie van het BW niet. Het spijt me, dat ik je niet blij kan maken, maar je zult toch echt wat moeten doen, want dit is op deze manier niet te maken. Ik kan er geen brood van bakken. Wellicht zal je eerst alle hellingen van het plan door het programma moeten gaan bepalen, zodat overal de juiste hoogtes bijkomen. Dan kan je met die info verdere aanpassingen maken. Nu is het niet te doen...ook voor ons niet. Er is gewoonweg teveel. :( Succes.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baan ontwerp
Citaat van: polop op donderdag 27 februari 2014, 21:18:02
Martin@

Dank voor de uitleg, maar als je dat wilt testen, moet je wel eerst alle sporen op de juiste hoogte programmeren.

Zoals al eerder vermeld, heb je helemaal gelijk Martin. Ik duik er eens in, niet in bed hoor  ;)

Heb je nog een tips hoe dat aan te pakken? En terug naar de tekentafel, heerlijk, maar dan moet het wel lukken.....

Citaat van: moskoviet op vrijdag 28 februari 2014, 16:48:08
Plaatsgebrek ?:-)

Grapjas ;) Of heb jij nog wat tips voor mij hoe je dat precies doet met die hoogtes in programmeren. Die 3D plaatjes van jou zijn echt fantastisch!
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Citaat van: polop op dinsdag 25 februari 2014, 19:01:09
Volgens mij moet het kloppen. Ik heb het gemaakt in Wintrack 9.

Graag hoor ik jullie op-en aanmerkingen

Ha, Kees, je hebt het inderdaad al eens verteld, maar het punt is dat je ons vraagt om op- en aanmerkingen op een plan waar je achter staat. Het had beter geweest als je gevraagd
had om assistentie voor de hellingen  :-) , zodat je de baan eerst voor 95% goed had en dan diezelfde vraag nog eens stelde. Je had dan wellicht veel sporen aan gepast.
Er zitten nu zoveel fouten in dat ik, en met mij ook anderen, deze baan niet goed kan beoordelen. Er moet uiteindelijk positieve feedback uit komen, waar je verder op kunt borduren.

Maar goed, ik doe een poging:   Alle sporen die vlak op niveau 0 liggen zijn natuurlijk geen probleem. De eerste rail die een helling moet gaan vormen maak je even los van de rest. Het einde van de helling ga je ook bepalen en je maakt ook die laatste rail los, zodat er een "sectie ontstaat" Voorts klik je een willekeurige rail aan en ga je naar eigenschappen. Dan klik je op het tabblad "3D" en zie je het traject met overal de hoogte 0. Je kunt nu het einde van het traject een hoogte geven, door die lijn aan te klikken. Daarna ga je alle lijntjes met je muis rood maken (selecteren|). Als je nu op berekenen klikt, zie je dat alle rails een schuine lijn gaan vormen en daarmee de hoogtes worden bepaald van alle railstukken afzonderlijk. Tegelijk is dan ook de hellinghoek zichtbaar. Daar kun je voorts mee spelen. Je kunt de hellingshoeken positief en negatief maken, de hoogtes aanpassen etc. Je moet GEEN wissels in de afzonderlijke delen plaatsen. Wissels kun je later met "eigenschappen" apart van hoogtes voorzien en veranderen. Deze handelingen doe je voor elke stukje traject afzonderlijk. Een hele klus bij zo'n grote baan. Eigenlijk moet je dit gelijk tijdens het ontwerpen van een deel, uitvoeren en afchecken. Verder is het een kwestie van oefenen en doen, want uiteindelijk weet je precies hoe het werkt en zal je zien dat op papier alles kan, maar de realiteit je met beide benen op de grond zet, en ik spreek uit ervaring :P.  Ik wacht met spanning op "nieuwe resultaten".  :-) :-) :-)

Tjoekgroet,

Martin

Re: Nieuw baan ontwerp
Okidoki Martin dank je.

Ik denk dat je mij pas over 2 mnd. weer zal horen.  Ben geloof ik wel ff bezig  B) Het heeft toch wel zin om het op dit forum te zetten. Heb nu voor de eerste keer de handleiding van 3D uitgedraaid, had ik beter eerst kunnen doen geloof ik.....ha....ha
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo allemaal,

Nou het heeft maar een dikke 2 weken geduurd om het baanplan op de goede hoogtes te krijgen. Kreeg er gratis een muis/tennis arm bij ha....ha.
Aan het wekelijke sporenplan is niet zoveel veranderd, maar wel heel veel sporen verlegd.

Om bergen te creëren heb ik er rails op geplaatst, of heeft iemand anders een  idee om dat te doen?

Stoeien met tunnels en spiralen ben ik nog bezig. Ik heb nog niet uitgevonden hoe je een spiraal met dubbelspoor moet maken.

Maar jullie kunnen nu wel zien wat ik voor ogen had. Er moet nog heel wat gebeuren om het plan te verfijnen. Dus ik ben er nog niet!
Hoe moet ik het 3D beeld opslaan zodat je het ook kan zien? Ik zie nu een blanco bestand.

Gaarne op en aanmerkingen.
(Enne Martin je had gelijk en ook bedankt Peter)
   
Re: Nieuw baan ontwerp
Hoi Kees,

Om bergen te creëren kun je met hoogte lijnen werken. Helemaal aan de linker kant van je scherm staat in de kant een werkbalk. Daarin kun je bijvoorbeeld met flex-rails werken
Als je nu verder naar beneden kijkt, staat daar een huisje en meteen daaronder staat het icoontje waarmee je hoogte lijnen kunt tekenen.
Als je er een keer op klikt zal je muis-aanwijzer veranderen in een kruisje. Als je daarmee naar je baan plan gaat en dan klik je op de plek waar je de hoogtelijn wilt laten beginnen.
Dan verschuif je je muis en klikt op een volgende plek. Op elke plek waar je klikt heeft de lijn een punt waar je een andere richting op kunt gaan.  Als je dubbel klikt sluit je de lijn af.
Meteen verschijnt er een popup menutje, daarin kies je voor tabblad 3D en dan kun je de hoogte van de lijn aangeven.
Op deze manier ontstaat er een heel landschap.

Om een spiraal aan te leggen leg je eerst een stukje enkelspoor aan en dan maak je er een 2 spoor onder of boven net wat je wilt.
Een omloop maak je en vervolgens ga je een nivo hoger en maak je daar de volgende omloop. Als je spiraal helemaal klaar is geef je de hoogte aan van het eerste rail stuk van de binnenbaan en ook de hoogte van je laatste railstuk. En dan selecteer je een railstuk ergens in je spiraal en opend de eigenschappen via de rechtermuis knop. Vervolgens kies je 3D en dan zie je een langgerekt spoor. Met aan de ene kant de laagste rail en aan de andere kant de hoogste rail. Nu kies je voor de knop berekenen en het langgerekte spoor veranderd keurig in een helling.


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Kees,

Zo, dit is al een stuk beter  :thumbup: Daar kunnen we wat mee. Ik heb eerst even je hellingen gecontroleerd en er zijn nog 136 railstukken die steiler zijn dan 3%. Wellicht moet je daar nog even naar kijken. Om te weten waar deze zitten, kun je het beste eerst alle rails een hele licht grijze kleur geven. Dan ga je naar het menu "extras" en het submenu "steigungen prüfen". Dan verschijnt er een pop-up venster, waarin je de gewenste hellinghoek kan invoeren. Als je dan OK klikt doet het programma een controle. Hiertoe worden alle rails met "foute" helingen gemarkeerd. Je kunt deze dan een voor een herstellen.
Voor wat betreft de 3D weergave....ook bij mij duurt het even om deze te genereren en hou ik even een wit blad, maar na enkele seconden komt het plan op mijn scherm. De tijdsduur is afhankelijk
van de grootte van je plan, je processor, videokaart etc. Misschien moet je wat geduld hebben. Naar mijn mening moet het werken.
Verder moet je zorgen dat geplaatste objecten (rails, gebouwen, bomen etc.) NIET buiten je tafel omtrek komen, want anders ziet de 3D omgeving er niet uit!
Al met al een indrukwekkend plan, waar zeker verbeteringen in zullen zitten, maar eerst het ene, dan het andere. Succes alweer en tot de volgende update. :D
Re: Nieuw baan ontwerp
Citaat van: polop op zaterdag 15 maart 2014, 08:40:27
Hoe moet ik het 3D beeld opslaan zodat je het ook kan zien? Ik zie nu een blanco bestand.

   

Nee Martin, je hebt mij verkeerd begrepen. Het gaat mij om het op te slaan. Dat doet het gewoon niet
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Ha Kees,

Je hebt gelijk. Doet het bij mij ook niet. Wellicht doordat mijn ( en ook de jouwe  :-) ) versie illegaal is (foei!). Je kunt het bestand ook inlezen in een DEMO versie van Wintrack 11 (Ned.)
Daarmee kun je het 3D bestand wel wegschrijven. Je zou dan wel even een aantal objecten moeten aanpassen omdat er wellicht niet dezelfde 3D objecten in zitten.
Re: Nieuw baan ontwerp
Foei Martin, de mijne is echt op de legale manier aangeschaft B)

Ik ben de baan nog eens nagelopen nou dat was op sommige plekken knap bergklimmen/afzeilen 8o. De linker spiraal heb ik maar overgeslagen mij te diep!

Maar zonder gekheid, sommige rails waren naar beneden geklapt op het einde. En die spiraal waar ik het over had daar zaten de meeste fout meldingen in. Dus die heb ik weggehaald. (ik moet nog de manier van Peter proberen). De stijgingen/dalingen zijn niet groter dan 3,4 % en wanneer ze de 3% overstijgen dan zijn het de baanvakken naar de kolenmijn en naar het BW. Misschien kan ik het nog verfijnen, maar ik vind 3,4% acceptabel.
Re: Nieuw baan ontwerp
Hee Kees,

Kun je geen print screen doen en die dan plakken in paint. Dat doe ik ook meestal. Is voor mij het snelste.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Nieuw baan ontwerp
Ja natuurlijk je hebt gelijk!


Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
of het programma lightshot
daar kan je m meteen uploaden, of bijv google foto's...
bij lightshot weet ik alleen niet hoelang deze blijft staan...
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo allemaal,

Ik ben nog eens lekker aan het witrack tekenen geslagen. Ik heb nu 0 hoogte fouten ik heb 9.5 cm hoogte aangehouden, is dat genoeg?

Het originele verloop van de baan is weinig aan veranderd, maar wel veel sporen anders gelegd.
Ben nu bezig om de sporen in het grote station wat meer uit elkaar te leggen, en minder sporen. En verder te verfijnen. Het blauwe spoor in het station is een treingoot naar beneden.

Beste groet Kees
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hoi Kees,

complimenten voor je plan. Lekker ruim opgezet. Ik heb alleen wat moeite met de treingoot. Het ligt opgesloten tussen 2 sporen
en is niet echt natuurgetrouw. Heb je geen mogelijkheid om dit spoor ergens anders op de baan te verwerken, bijv. door middel
van een tunnel ?

groeten,

Guus (alias Trainman)
baan op deze site te volgen
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Guus

Het perron is daar breed genoeg. Ik had gedacht aan steile muren recht naar beneden. Een tunnel is niet mogenlojk, want dan steekt hij in het station bovenuit. En ergens ander neer leggen heb ik al gebrobeerd.
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hi Kees,
De trein/spoorgoot vind ik wel een hel origineel idee en kan volgens mij ook wel (bij een nette afwerking en een redelijk vlak verloop (<= 3%) ziet het er volgens mij wel natuurgetrouw uit. Wanneer je bijv een swing-over zou willen maken, moet je ook wel iets doen met het laten zakken van sommige sporen.
Wanneer dat bijv een stuk spoor is, omgeven met steunmuren ziet het er netjes ingepast in het landschap uit.
Verder zit ik likkebaardend naar je station te kijken. Dat is eigenlijk zoals ik het zelf ook graag zou ontwerpen, maar helaas de lengte niet voor heb.
Ik vind het deel met de opstelsporen en daaraan gekoppeld de eindsporen erg geslaagd. Zou je nog een vergroting van dit deel willen/kunnen plaatsen.
Misschien kan ik daar inspiratie uit halen.

groet, Gertjan
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Gertjan,

De daling van de "treingoot"is 3,2%, moet volgens mij wel kunnen. En het word aan weerskanten met steile steunmuren aangelegt, zoals je al zei.
Het 3D plaatje is niet zo mooi, je kan daarop niet zien, wat ik wil gaan maken. Zoals vanaf het station naar achteren het 15,5 cm hoger gelegen S-Bahn met weer daarachter huizen met een weg daarvoor weer +/- 15 cm hoger. De hoek omlopend naar ter hoogte van het BW.

Jammer dat je niet genoeg lengte hebt, kan ik inkomen, had ik ook steeds last van, daarom heb ik een blokhut neergezet, na 20 jaar ha.....ha.... hoe gek kan ik zijn?
Maar bekijk het zo minder ruimte kleinere baan maar dan krijg je hem wel af. Ik moet nog bewijzen dat ik het kan...... maar ja ik ga er gewoon voor.
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hi Kees,
Heb even in je voorsteltopic gekeken: wat een story. Zie dat je helemaal niet meer in NL woont, maar wel een geweldige plek (zowel om te wonen als voor je hobby).
En...je hebt de tijd aan jezelf.
Even terugkomend op je opmerking over de grootte van de baan en de kans op het afmaken: bij mij komt een baan eigenlijk nooit af en k vind dat ook helemaal niet erg. De baan die ik nu aan het ontwerpen ben komt bijna zeker nooit af, omdat ik verhuisplannen heb, maar omdat de huizenmarkt onzeker is, kan dat nog jaren duren. Ik begin dus gewoon (weer).

Je hebt je ontwerp vast niet gedachtnloos gemaakt, maar met een zeer vaste doelstelling. Zou je nog wat meer uitleg willen gevne over je station? Ik ben nl erg geinteresseerd in het hoe en waarom van een sporenplan, m.n. in een station. Wat dient waarvoor. Ik zag dat er al nummers bij de sporen staan.

Alvast mijn dank.

groet, Gertjan
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Gertjan,

Tja wat ik wilde, zit wel in dit baanplan, en dat is:

1   Rechts rijden
2   Er moet zoveel als mogelijk iedere keer een andere trein te zien zijn
3   Een groot station en B&W
4   Een S-Bahn
5   Fallercar wegen (niet ingetekend)
6   Ruige natuur met hoge Bergen
7   Veel mogelijkheden om te rangeren
8   Digitaal rijden met de comp. en met de hand rangeren
9   Zoveel mogelijk géén vlak terrein
10 En het moet eruit zien als een kijkkast/vitrine

Links van het station verdwijnen de treinen en komen via een schaduwstation met keerlus iedere keer een andere trein tevoorschijn.
Rechts van het station komen en gaan via 5 sporen ook ieder keer een andere trein. Het uit- en ook weer ingaande sporen, lopen eigenlijk allemaal via een lus. Maar deze zijn zo lang dat het eigenlijk niet opvalt, met veel tunnels en op- en neergaande sporen .
Het 6e spoor (oranje) gaat en komt van het B&W, en dan moet ik op alle sporen in het station kunnen komen.
Waarom twee ronde lokloodsen? Nou simpel die heb ik al 10 jaar geleden gebouwd.  :D
Daarnaast wilde ik in het station opstel- uitrij- en parkeer- en doorgaande sporen (met parkeer bedoel ik een opnieuw samengesteld treinstel)
Dus links hoge bergen waar de treinen in verdwijnen dan naar rechts een meer of minder vlak terrein verder oplopend naar rechts uiteindelijk ter hoogte van het B&W.
De sporen helemaal achter het station zijn onderdeel van de treinlussen die ga je bijna niet zien omdat ze achter huizen en bomen zitten. Behalve een metertje of twee wel goed te zien zijn. De sporen in de tunnels komen op een rubberen ondertapijt te liggen, je hoort dan echt niets meer, maar als ze tevoorschijn komen hoor je ze wel  ha.....ha.. 

Ik hoop dat het zo wat duidelijker word.
Re: Nieuw baan ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baan ontwerp
Hi Kees,
Dank voor de uitvoerige uitleg, maar het is eigenlijk nog niet wat ik bedoel.
Mijn vraag gaat specifiek over de (groene) sporen in het station, waar de vergroting van is gemaakt.
Ik vroeg me af waar die sporen voor dienen (dacht dat er daarom nummers bij staan) en hoe je in dit ontwerp tot de wisselstraten bent gekomen die er nu liggen.

weet niet of je alles kunt beantwoorden, omdat sommige zaken ook door toeval ontstaan, maar misschien kun je een tipje van de ontwerpfase station weergeven.

groet, Gertjan
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Gertjan,

Ik ben er gewoon mee begonnen en heb mijn fantasie erop toegepast. Gewoon de loop van de treinen, naar gekeken, en aangepast.
Zoals ik al eerder had aangegeven,
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo alle forumleden,

Het baanontwerp begint in een eind fase te geraken. Weer heel wat rails verlegd. Minder wissels en sporen. (maar nog wel veel!)
Aan het baan ontwerp, daar is niet zoveel aan veranderd. Ik doe wel een foto bij.

Nu heb ik een testbaan gemaakt. Wel andersom, eerst de rails gelegd, en daarna met Wintrack getekend. Maar dat viel nog niet mee. Er liggen andere rails dan ik in Wintrack heb! Dus mijn voorraadlijst moet ik maar met een korreltje zout nemen.

Voordat jullie opmerkingen gaan maken over linksonder van het spoor, dat het te dicht bij elkaar ligt, maar daar heb ik een achterliggend verhaaltje voor: De projectleider Mr POEN had aan de Firma Doenwe ff de opdracht gegeven. De Manager de Hr Middenkader heeft het goedgekeurd. Men vond het, toen het af was toch wel gevaarlijk. Daarom heeft de regering een nieuwe wet aangenomen en gevaarsborden laten plaatsen. Als nu de mensen op de werkvloer in de fout gaan krijgen ze een boete.

Maar goed daar gaat het hier niet om. Ik wil aut. gaan rijden via de Comp. met een software prog. Het word Koploper of Itrain, ik nijg nu naar Itrain omdat ik het gevoel heb dat het ietsje makkelijker is om te programmeren. Met daarnaast met de hand gaan rangeren, en op bepaalde gedeeltes het door de Comp. laten verzorgen.
En dit is mijn zwakste discipline het maken van blokken en aansluiten van wissels en seinen, ik weet wat + en - is maar dan heb je het ook wel gehad.
Nu wilde ik eerst met de blokken beginnen in te tekenen. Ik wil aan twee kanten met daartussen een melding naar de S88 één rails doorzagen zodat je een constante melding krijg. Hoeveel blokken moet ik maken zodat de trein langzaam optrekt en weer kan stoppen (ik wil niet dat de passagiers, als de trein stopt, tegen het voorschot pletten) Wat is zinnig en wat is onzinnig om als blok te maken. Ik wil met twee ringleidingen gaan werken één voor de dure digitale stroom en de tweede voor voeding aan wissels (servo`s), seinen en verlichting

Schiet mij maar lek, sorry HELP   
   
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo ik ben weer een stuk verder. Heb de baan bewust kleiner gemaakt, op advies van sommige. We gaan richting de winter dus nu moet het er maar eens van komen.

Het stuk bij het B&W klopt nog niet helemaal, maar dat komt wel, opmerkingen en suggesties van harte welkom.

De loop van de sporen zijn bijna hetzelfde, alleen ietsje korter. (die grote zwarte rechthoek is mijn bekoling van Metakit)

Re: Nieuw baan ontwerp
Was ik ff vergeten
Re: Nieuw baan ontwerp
zendesigner
gast

Re: Nieuw baan ontwerp
de hoogtes bij de draaischijf kloppen ook niet echt. Je gaat van je sporen op 400 (niveau 6)ineens naar de schijf op 687, dat is 28 cm verschil.  En ook daarboven gaan de wissels op 400 ineens naar het aankomende spoor op 509.

ook mis je de buitenste klim spiraal.
Ik heb op mijn veel kleiner plan er serieus moeite mee gehad al die hoogtes te laten kloppen. Dus er is nog wat werk aan de winkel.
een klimspiraal gaat het gemakkelijkste door 1 of meer cirkels te leggen met de juiste stijgingsgraad, niet aan rechte sporen te koppelen , en dan dupliceer in parallel te doen.

je kan de hoogtes  zien door bij  "beeld" het vinkje "3d hoogtes" op te zetten.
paralell is bij "invoegen" "parallel spoor"

Bart
Re: Nieuw baan ontwerp
Hallo Bart,

Dank voor je input. En je hebt gelijk, er is nog heel wat werk aan de winkel.Ik ga er aan werken. Had nog helemaal niet naar de hoogte verschillen gekeken. Maar dat zal best wel mee vallen. Want waar jij het over hebt is gewoon hoogte 400. En die spiralen komen ook wel goed het is in de bouw gewoon van A naar B. Maar in wintrack een beetje moeilijk te tekenen.
Komt goed. Dank je.
Groet Kees
Re: Nieuw baan ontwerp
Beste Kees,

Ben behoorlijk onder de indruk. Een imposant design. Gezien de vorderingen in deze topic ben ik ervan overtuigd dat je ook 't hoogte probleem weet te optelossen. Wat mij opvalt is dat minder rail materiaal in 't plan zit en daardoor effectiever wordt gebruikt en het ontwerp vereenvoudigd.

Groet, Bert