Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

hulp/tips gevraagd bij eerste weather project (station blumenfeld)

Gestart door chriso dinsdag 25 februari 2014, 15:58:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulp/tips gevraagd bij eerste weather project (station blumenfeld)
Ik heb voor mijn module in aanbouw het station BlumenFeld van Faller aangeschaft.



Nu wil ik graag dit station gaan weatheren/verouderen en ontdoen van de plastic look.
Het station is nog niet inelkaar gezet, omdat ik denk dat makkelijker is om het eerst te weatheren en daarna pas in elkaar te zetten.
Ik heb de afgelopen week zo'n beetje dit hele "weatheren" sub-forum doorgespit en het volgende gevonden:

Het dak zal ik gaan behandelen volgens de methode van Hendrik_marklin
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11905.msg142272#msg142272

en als het lukt wil ik ook zink aanbrengen rond de schoorstenen etc.. zoals Baureihe 103 beschrijft in zijn topic:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11905.0

maar nu zit ik nog met wat vragen:

De goederenloods en 2e verdieping zijn van hout ( plastic dat hout moet voorstellen ), hoe verouder ik dat het mooist?
ik kon op het forum niet veel infromatie vinden. Het meeste ging over hoe echt hout te verouderen is mbv thee of azijn met daarin een ijzeren schuurspons.
Ik vond in dit: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8406.msg125895#msg125895 een zwitsers schuurtje dat was geweathered, maar dat toch niet hetzelfde als geverfd hout van een huis/station.

De onderste verdieping van het station heeft stuc muren, is daar een speciale 'methode' voor om dat mooi te weatheren?
Ik zag ook een kerkje met pleisterwerk muren in hetzelfde topic waarin ik het houten schuurtje had gevonden, maar
ik zag in een andere topic het volgende plaatje:


Die beschadigingen van het stucwerk, waardoor je de bakstenen ziet, zijn dat stickers of van die bedrukte vellen met stenen? of is dat op een andere wijze gemaakt?
Re: hulp/tips gevraagd bij eerste weather project (station blumenfeld)
Ik heb gisteren een eerste proef gedaan met het weather van een dak van een oud station dat ik nog had.
Ik heb eerst het dakdeel mat zwart geverfd en daarna met dakpan-oranjerood (revell aqua 37 Ziegelrot) de pannen op kleur gebracht volgens
de dry-brush methode.

Maar naar mijn idee is het oranje te donker, heb ik misschien de verkeerde kleur gebruikt?



Ik vind het oranje in de onderstaande afbeelding mooier/realistischer, welke kleur is daarvoor gebruikt dan?

Re: hulp/tips gevraagd bij eerste weather project (station blumenfeld)
Deze lak ===> klik
Of een beetje geel bijmengen in de Revell "Ziegelrot" die je nu hebt.
Re: hulp/tips gevraagd bij eerste weather project (station blumenfeld)
De stenen in het stucwerk zijn in het gietwerk al meegenomen
Is dus alleen naar voren halen met kleur
Het dak is op zich best goed van kleur
met drybrush en wit en bruin en groen kan je dit verder doen
denk ook eens aan peoders
ik gebruikte ook enkel verf
Tot dat ik eens met peoders aan de gang ben geweest
Ik gebruik nu nog maar weinig verf,wel haarlak om een betere hechting te krijgen
gewoon op een overgebleven muur en/of dak testen
Re: hulp/tips gevraagd bij eerste weather project (station blumenfeld)
Inderdaad, met poeders (Anita Decor heeft een uitgebreid setje) bereik je naast het verven wat je al gedaan hebt snel een matte kleur.

Vincent
Re: hulp/tips gevraagd bij eerste weather project (station blumenfeld)
En waarom altijd helder oranje dakpannen en stenen
als die dingen er al jaren opliggen en dan nog diesel en/of stoomtractie
dan worden ze snel wat je nu hebt
Ook is de streek waar de pannen vandaan komen belangrijk :?
de klei kan na bakken verschillen van grijs tot diep rood
En na een reparatie kan een dak eruitzien als een lappendeken
Re: hulp/tips gevraagd bij eerste weather project (station blumenfeld)
De afgelopen week meerdere malen het dak van het "oefen" station van een nieuwe verflaagje voorzien.

De eerste poging was met revell aqua 25 (neon-oranje-mat) en dat was toch iets te fel oranje.

Daarna een aantal keer ziegelrot gemengd met wat geel, en dat gaf al een beter resultaat.

Uiteindelijk gisteren het dak van mijne nieuwe station geverfd.
Eerst mat zwart met een beetje donker groen erdoor heen, wat er al een stuk beter uitziet dan het helemaal mat zwart zonder groen te verven.
vervolgens ge-dry-brushed met ziegelrot met geel (verhouding ongeveer 10:2) en het resultaat is hieronder te bewonderen:

Re: hulp/tips gevraagd bij eerste weather project (station blumenfeld)
Citaat van: nobody op vrijdag 28 februari 2014, 11:25:57
Of een beetje geel bijmengen in de Revell "Ziegelrot" die je nu hebt.
Hoewel ik géén resultaat zie om te bewonderen, toch verheugd dat m'n tip geholpen heeft een voor jou bevredigend
resultaat te bereiken. ;)