Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing

Gestart door Guus1007 zondag 23 februari 2014, 22:17:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Beste Forumleden,

Eigenlijk alleen de vraag hier voor de forumleden die Koploper van Pahasoft gebruiken.

Op dit moment krijg ik met grote regelmaat een foutmelding via Koploper dat de power off gaat tijdens wisselschakelingen
Omdat ik ergens moet beginnen te zoeken waar het aan kan liggen, en een gewaardeerd forumlid, mij op een idee bracht.
Stel ik hier aan de gebruikers van Koploper wat is jullie CPU-belasting tijdens het gebruik van Koploper [dus zonder dat daar
andere sites bij naast lopen]
Om maar een idee te geven, bij mij is tijdens het rijden met 4-6 locs, en wisselschakelingen rond de 50%

ben erg benieuwd wat het bij een ander is, en of misschien een andere computer dan de oplossing zal zijn.....



Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Hallo Guus,

Als je maar 50% CPU gebruik hebt dan zou ik denken dat het niet aan de pc ligt. John (tilly) bijvoorbeeld klik had problemen met het CPU gebruik dat de treinen reageerden op het openen van vensters maar dan zat hij wel op 80-90%.

Ik denk dat het probleem ligt in de voeding van de wissels en treinen in je topic van jouw testbaan staat dat je 2 trafo's gebruikt (ik heb het even snel doorgelezen). Heb je daar dan ook de wisseldecoders op aangesloten? zo ja dan is dat je probleem 4-6 treinen is al meer dan de max op 1 booster. de meeste boosters zijn 3 Ampère. Dan zijn 4 locs al genoeg om een snelheid vermindering te zien. Wissels daarentegen (met standaard elektromagnetische aandrijvingen) nemen al snel 1A (piek 1,5A) om te schakelen dus dat zou al overbelasting veroorzaken.

Ik hoop dat je het probleem snel vind en dat de treinen weer mooi kunnen rijden  :)

Met vriendelijke groet,
Rick
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
@Ricko,
Inmiddels heb ik 3 boosters en 3 trafo's van 60VA...1 van die boosters is speciaal voor alleen de wissels en K83's
dus dat probleem kan het niet zijn
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Citaat van: Guus1007 op zondag 23 februari 2014, 22:17:43

....... een foutmelding via Koploper dat de power off gaat tijdens wisselschakelingen


Ik ken die foutmelding niet wat overigens niet zegt dat deze niet bestaat.

Heb je een schermprint?

Gr, Ben.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Guus,

Heb speciaal voor jou vandaag even de aandacht op het cpu gebeuren gezet en gekeken wat er zoal gebeurd als
er bij mij max. 6 treinen rijden en wissels schakelen met ingebouwde decoders/aandrijving met voeding vanuit de baan.
Maximaal heb ik 45% kunnen zien tijdens het rijden wat ook een piek was, gemiddeld komt het niet hoger als 15 a 20%.
Nog een opmerking hierbij, veel loc's bij mij zijn Roco en enkele M loc;s hebben een Faulhaber/Maxxon motor. De M motoren trekken
meer stroom heb ik wel eens van deskundigen gehoord/gelezen ;) :P
Misschien eens kijken als het gebeurd bij jou wat er rijd op dat moment en als het zich herhaald of dan dezelfde loc's rijden.

Gr, Jan
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Ook ik heb rond de 50% CPU tijdens het rijden! dit geeft geen probleem.
Ik gebruik een oude pc die af en toe op hol slaat en dan heb ik een CPU van 100% en rijden de treinen nog steeds zonder problemen.

Op welke manier stuur je jou centrale aan? En welke centrale gebruik je.


Mvg,

Peter Degeluidsman.

Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
@ Allen,

Welke locs er rijden maakt niet uit....dat heb ik ook even gedacht....er zit er 1 tussen die in de piraterij zit..maar toch niet.

Ik gebruik een Tams Easy control, mijn boosters 3 stuks zijn Marklin 6017 en de 3 trafo zijn ook van Marklin 60VA
1 setje gebruik ik speciaal voor alleen de wissels en k83's aan te sturen

Vandaag de test gedaan alles te laten rijden, tussen de 5-7 locs, zonder dat ik daarbij internetpagina's open, behalve de cpu-belasting, gat ook het aantal cycli per sec met sprongen omhoog.
Van 1500 per/sec naar ruim 8000 per/sec

De testen vandaag zijn goed verlopen, zodat ik me begin af te vragen of mijn computer niet versleten is...tenslotte was hij destijds voor mijn zoon, voor school ook al niet goed meer...hij heeft toen een nieuwe gekregen, en ik ben dit oude barrel gaan gebruiken

Tot voor kort deed tie het altijd, maar misschien geeft tie nu toch de "pijp aan Maarten"

Morgen proberen via een Laptop de shit aan te sturen, en ook proberen of ik gelijkertijd kan internetten....dan weten we het zeker
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Ik ben bang dat het heel erg afhankelijk is van de CPU en de communicatie tussen PC en Centrale.
Als er in de communicatie iets niet goed gaat zie ik Paul er voor aan dat hij een noodstop (in de vorm van stop de centrale) heeft ingebouwd.
De PC die ik gebruik is een Acer Laptop met een T4400 dual-core cpu en 8Gb memory.
Die krijg ik in vol bedrijf niet boven de 21% CPU en 2Gb memory gebruik.
Het aantal rijdende treinen 2 of 8, of iets daar tussen in, heeft hoegenaamd geen invloed op deze waarden.

grt Piet.


Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Guus,

Om het verhaal compleet te maken, ook bij mij loopt het aantal cycli rap omhoog en ik gebruik voor de communicatie Loconet. met een IB.

Gr, Jan

Koploper rules,  :P :mrgreen:
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
@PietB,

Morgen wil ik mijn Asus laptop er aan hangen
Met de computer die er nu aan hangt heb ik nooit problemen gehad...maar het blijft een oud beestje, waarvan men ooit eens zei, dat het moederbord
niet fijn meer was...
misschien is dat een reden van deze shit
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
@Jan,

Maar snappen doe ik het niet
Bij mijn testaan1 heb ik nooit problemen gehad, en sinds een tijdje, testaan 2 heeft ook al zonder problemen gelopen
Morgen dus mijn laptop er eens aan hanegn, misschien geeft dat meer duidelijkheid
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Citaat van: Guus1007 op zondag 23 februari 2014, 22:17:43
Op dit moment krijg ik met grote regelmaat een foutmelding via Koploper dat de power off gaat tijdens wisselschakelingen

Mijn bescheiden mening is dat dit niets met Koploper of de CPU-belasting heeft te maken, maar alles met een brakke wisselaandrijving of wisseldecoder. Er zal iets kortsluiting maken, waardoor het geheel in stopmode gaat.
De aantallen welke je noemt, daar wordt Koploper niet warm of koud van en je PC ook niet.

En als je denkt dat het een koploper probleem is dan leg je dat voor op het www.koploperforum.nl alleen vandaar uit worden eventuele problemen opgelost.

Groetjes
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Hoi Allen,

Ik denk dat het een computerprobleem was....ik rijd nu al een tijdje zonder shit, terwijl ik ook nog mijn e-mails check
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Ziet dat de temperatuur van de PC niet te hoog wordt met al dat heet gedoe :)

Super dat alles terug werkt  :thumbup:

groeten Dylan
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
af en toe doet het nog gek....
zoals belooft, de foto's van de meldingen
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Dat hij het af en toe nog doet betekend dat het niet echt in de pc zit, ik denk dat je deze vraag op het koploper forum moet stellen Guus.

Mijn vermoeden is de communicatie tussen de pc en de centrale af en toe een steekje laat vallen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Wat is adres 26? Zie die niet in de loklijst staan maar komt wel in de logging een paar maal voor.

Verder kan ik er ook geen soep van koken. :D

Gr, Ben.
De Oplossing
Guus1007
gast

De Oplossing
Het probleem voorgelegd aan het Koploperforum

De oplossing was achteraf misschien eenvoudig

Inmiddels heb ik ruim 13.000 regels communicatielogging gereden, zonder 1 foutmelding

hooguit 1 spooktrein die voorbij kwam

De CPU belasting komt ook niet meer boven de 5% uit.

De oplossing: Op de Tams kan ik de baudrate instellen, deze stond op 2400bps en nu op 19.200bps
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper
Citaat van: Guus1007 op vrijdag 28 februari 2014, 15:35:19
De oplossing: Op de Tams kan ik de baudrate instellen, deze stond op 2400bps en nu op 19.200bps
Citaat van: PietB op maandag 24 februari 2014, 22:01:39
Ik ben bang dat het heel erg afhankelijk is van de CPU en de communicatie tussen PC en Centrale
Het kon bijna niet anders.
De software wilde dus in een veel hoger tempo commando's kwijt aan je TAMS alleen die luisterde op zijn gemak.
En dan wordt het problematisch.

Goed dat het is opgelost.
Mooi forum dat koploperforum.

grt Piet.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Een te lage communicatie snelheid tussen PC en centrale: kan dat leiden tot een noodstop?

Gr, Ben.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
@Ben,

Geen idee, het blijkt...
Nu alleen testen of de baudrate opvoeren nog verbetering oplevert...[welke verbetering?]
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Welke baudrate had je dan in Koploper staan?
Ik kan me wel voorstellen dat een verschillende snelheid bij zender en ontvanger de boel in de soep laat lopen.

Robin
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
2400 EN IS NU 19.200...IS 8x zo snel...tams kan nog tot 2400x24 [dacht ik]
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Citaat van: Spoorman op vrijdag 28 februari 2014, 18:24:57
Een te lage communicatie snelheid tussen PC en centrale: kan dat leiden tot een noodstop?
Ik vermoed Ben, dat Paul het zo heeft geprogrammeerd dat als er een bepaald aantal commando's ge-resend moeten worden (of een buffer volloopt) dat de software dan zegt, tot hier en niet verder.
Maar dat is een vermoeden, hoor!
En een veel gebruikte strategie in de telecomunicatie.

grt Piet.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Het gaat er in ieder geval om, dat mijn probleem is opgelost,
voor al diegene die mij daadwerkelijk hebben geholpen: mijn dank is groot

Nu kunnen we de baan afbouwen, dwz, de laatste 2 lodloodssporen neerleggen en aansluiten

en daarna kan ik begin met de fine-tuning

En als dat allemaal klaar is kan ik beginnen waar ik deze baan voor gemaakt heb: koppelen, ontkoppelen en rangeren
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Citaat van: PietB op vrijdag 28 februari 2014, 22:59:16
Citaat van: Spoorman op vrijdag 28 februari 2014, 18:24:57

Een te lage communicatie snelheid tussen PC en centrale: kan dat leiden tot een noodstop?


Ik vermoed Ben......


Ik stelde de vraag hier en op het Koploperforum omdat het mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, vandaar. Inmiddels roept Paul er ook iets over.

Citaat van: Guus1007 op vrijdag 28 februari 2014, 23:21:54

Het gaat er in ieder geval om, dat mijn probleem is opgelost,
voor al diegene die mij daadwerkelijk hebben geholpen: mijn dank is groot


Daar ben ik blij om. Maar ik wil graag weten waarom. Ik weet veel maar nog veel meer niet. :D

Gr, Ben.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
@Ben,
Ik ben er ook blij om, het hoe en waarom is voor mij abacadabra...
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Zie dat je probleem er nog in zit. Lees mijn reactie.

Gr, Ben.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
@Ben, Ik heb het gelezen Ben.

Echter ik geloof daar niet in...ik heb alles gecheckt, zelfs dubbel gecheckt.
bezetmelders zitten nu vast gesoldeerd op hun plaats [bij Testaan1 zat alles los, wat nog weleens voor problemen zorgde]
Elke stukje rail heb ik nadat de bzm is geplaatst getest met behulp van het "Testprogramma"
elke booster en trafo heeft zijn eigen stuk baan, behalve de rijstroom is ook de massa geïsoleerd

Het enige wat beweegt is de loc met zijn of haar rijtuigen, en kortsluiting lijkt me dan vreemd...of je hebt het altijd, of je hebt het nooit...maar niet af en toe

of ben ik nu toch gek.....
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Ik heb wel eens gehad dat van een aantal treinen de sleper niet netjes in het midden zat maar iets schuin t.o.v. de wielen en dan constant sluiting maakte op mijn wissels. Ik heb ook een keer meegemaakt dat de wisselaandrijving vonkoverslag maakte met de middenrail waar die aan de overkant overheen wordt gemonteerd. Ik hoorde altijd wel iets zoemen tot knetteren maar toen ik eindelijk een brandspoor zag was het muntje pas gevallen.
Misschien heb je er iets aan en als het niet meer voorkomt ben ik toch mijn verhaaltje kwijt. :P :D

Groet,

Walter
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Hallo Guus,

Op welke waarde staat de kortsluitgevoeligheid van je Tams ingesteld ?. (Default = 100 ms).
Verhoog deze tijd eens en kijk wat er dan gebeurd.


Mvg,
Peter
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Hallo Peter,

Geen idee, morgen ga ik kijken en deze verhogen naar....?

Het zou top zijn, als dat een oplossing word...
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Hallo Guus,

Citaat van: Guus1007 op maandag 03 maart 2014, 22:14:09
Geen idee, morgen ga ik kijken en deze verhogen naar....?
Zet de kortsluitgevoeligheid 1 a 2 stapjes ongevoeliger.

Mvg,
Peter
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Als dat de oplossing is heb je toch ergens steeds een kortsluiting zitten, wat Ben ook al vertelde....
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Hallo Wijbe,

Citaat van: Wijbe op maandag 03 maart 2014, 23:15:27
Als dat de oplossing is heb je toch ergens steeds een kortsluiting zitten, wat Ben ook al vertelde....
Zou kunnen, maar dat zou betekenen dat de korstluiting(en) op dezelfde plaats(en) moeten plaatsvinden en dat haal ik niet uit zijn verhaal.


Mvg,
Peter
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Beste Guus,

Er hangt me bij dat de Edits centrale/booster op krap 1 seconde staat, juist omdat er nog wel eens rijkortsluitinkjes optreden, dus experimenteren met de instelling van de Tams.

Groet, Anne W
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Citaat van: Anne W op maandag 03 maart 2014, 23:48:29
juist omdat er nog wel eens rijkortsluitinkjes optreden
Wat zijn nou weer rijkortsluitinkjes...........behalve dat het op een scrabblebord goed zal scoren zie ik er op een treinbaan niet de logica van in.

grt Piet.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Af en toe een sleper die op een wissel even kortsluiting maakt. Hoeft best niet eens altijd voor te komen. Met 100ms is er een grote kans dat de noodstop erin vliegt lijkt mij.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Dan staat ie wel heel erg strak(100ms) afgesteld, dat mag best langer.
En als je wissels in orde zijn wordt de sleper voldoende opgetild, toch?
grt Piet.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Ik heb deze nu gezet op 120ms...
ga nu testen
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Mag gerust een stuk hoger hoor.

Mvg,
Peter
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Citaat van: Guus1007 op dinsdag 04 maart 2014, 15:04:36

Ik heb deze nu gezet op 120ms...
ga nu testen


En, opgelost?

Gr, Ben.
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
De default reactie tijd van een Intellibox staat op 500ms (0,5 sec).

Groetjes
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
Citaat van: Sprinter op zondag 09 maart 2014, 13:19:42
De default reactie tijd van een Intellibox staat op 500ms (0,5 sec).
De default kortsluitvertraging bij een ECoS (CS1R) is: 0 mS voor DCC-compatibe boostes (v.b. LenZ), 1500 mS voor LTD-boosters, 2000 mS voor Marklin-boosters 6017

Of hadden we het over de default tijd van een TAMS ?.


Mvg,
Peter
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
 :important: :idea: :thumbup:
Re: CPU-Belasting bij gebruik van Koploper: de oplossing
250mS nu...