Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

railreininger wat is beter lux of dapol

Gestart door wiebrand vrijdag 21 februari 2014, 11:33:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
railreininger wat is beter lux of dapol
wil een railreiningings wagon aanschaffen , zit te twijfelen tussen lux en dapol.
Wie heeft hier ervaringen mee en wat is beter?.
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
heb je al eens de zoek functie gebruikt naar dit onderwerp....
http://forum.3rail.nl/index.php?action=search2
voer daar lux dapol in....
veel plezier met het lezen van al deze topics...

groet Winno
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Hallo Wiebrand.
Ik heb geen antwoord op jouw vraag ,maar wil wel mijn ervaring met railreiniging kwijt.
Ik had op de beurs een paar borsteltjes gekocht die je om een as van een wagen kan klikken.
Hier kreeg ik reiniging vloeistof bij
Dit was de SR24.nadat ik dit een paar keer had  gebruikt zag ik dat mijn treinen doorslipten op stijgende trajecten.
Dit was dus niet een goeie aanbeveling.
Ik heb toen contactspray op het borsteltje gedaan
Ik wil dus tevens vragen wat het beste middel is om op het borsteltje te doen.

Harrie
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
SR24 is vettig. Maakt het vuil wel los. Daarna nabehandelen met een beetje wasbenzine op de reinigingspads.
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Ik gebruik de Dapol stof zuiger 1x per maand een paar rondjes rond de baan.

Als de rails vettig is goei ik terpetine in de tank , en laat hem zijn rondje rijden.
Achter de dapol komt ook nog is een schoonmaak wagon met 2 filtjes die over de rails schuift.

Heb verder weinig klachten... , heb hem wel zelf omgebouwd naar 3 rail.
Maar je kan hem uiteraard ook voor 3 rail omgebouwd kant en klaar kopen.

Mvg; Alex
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Ik gebruik Fenosol als reinigingsmiddel. Ik zit midden in de bouwfase waardoor mijn rail qua vuil veel storingen geeft. Na 1 keer met een doekje met dit spul er overheen te gaan en de storing is weg.

Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Ik heb 3 wagens van Lux (stofzuiger, railreiniger en puko reiniger). Dure grap maar bevallen prima, je moet er wel een sterke loc voorzetten want anders komt de boel nauwelijks vooruit. Gr, Hans
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Goeie morgen,

Ik heb een DAPOL railreiningingswagen die continue over de baan rijd, achter deze DAPOL een ROCO 66445 (railreiniging), een Marklin 46043 (railreiniging) en af en toe hang ik de Liliput 252/s (Shell ketelwagen met vloeistof en vilt) achter deze stam.

Zeker een sterke loc gebruiken want kost nogal wat energie om deze wagens in beweging te krijgen.
Met behulp van iTrain worden alle rail in het hoofdspoor continue schoongemaakt. Ik heb eigenlijk nooit last van storingen die door vieze rail wordt veroorzaakt.

Wel verdient de DAPOL de nodige aandacht m.b.t. het motordeel wat vervuild kan raken door stof. Zie ander draadje op dit forum.  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46120.msg856646#msg856646

Groet Matje
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Bij mij rijden ze regelmatig een rondje over de hoofdbaan en zijsporen. Als het te lang heeft stilgelegen laat ik de loc de wagens duwen zodat de rails voor de loc schoon worden. Heb ook eigenlijk nooit last van storing door ''vieze'' rails en als je ziet wat de stofzuigerwagon verzamelt.......vind t een echte aanrader. Gr, Hans
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Met welke schaal snelheid laten jullie de railreiniger- en/of stofzuigerwagon over de baan gaan?

Mg
Koos
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Hoi, schaalsnelheid via iTrain is 65 km. Gr Matje
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Koos afhankelijk wat je er mee wilt doen.
Ik rij altijd zelfstandig zonder iTrain besturing programma , dus handmatig.
Gaat het stofzuigen te snel , blijft er aardig wat achter namelijk.
Stofzuigen liefst langzaam (ongeveer 25 km) , maar als je met vloeistof werkt , toch wel aardige snelheid zeg maar het dubbele minimaal.

Mvg: Alex
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: railreininger wat is beter lux of dapol
hoi, in ITrain is de schaalsnelheid 65 km maar dat is voor de loc.
De cv waarde Max snelheid voor de DAPOL heb ik zodanig afgesteld dat deze effectief aan het stofzuigen is, te snel is niet goed en te langzaam ook niet.  Dus ongeacht de snelheid van de loc of deze nu 40 km of 65 km rijd, de DAPOL stofzuigt met een constante snelheid.
Groet Matjes