Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bakkie in Locon kleuren.

Gestart door Romar donderdag 20 februari 2014, 20:41:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bakkie in Locon kleuren.
Goedenavond, hier weer een projectje van mijn kant:

Ooit, lang geleden, half jaar of zoiets, begonnen aan het maken van de Locon 9702. Deze was toen net nieuw op het spoor te zien. Oh ja, ik had toen ook net me Canon EOS 600D dus de foto's zijn in het begin nog niet helemaal zoals jullie van me gewend zijn denk ik.

Goed, tijd voor een bouwverslag:

Als basis dient een Roco hippel/bakkie.

Roco 634 voor de verbouwing by Romar Keijser, on Flickr

Om te beginnen ben ik begonnen met het demonteren van de losse onderdelen en is het chassis ook uitelkaar getrokken. Daarna kon er begonnen worden met het dicht maken van de grote frontseinen.
Heb een stuk gietframe gebruikt, dit heb ik op de juiste diameter gevijld en geschuurd zodat het mooi in de opening paste.

Frontseinen dicht gemaakt, in de linker zat nog een luchtbel, vandaar het staafje.

Luchtbel in gietraam by Romar Keijser, on Flickr

Daarna begonnen om uit styreen de nieuwe kleine moderne frontseinen te maken.

Nieuwe onderdelen

Onderdelen voor de 'moderne' verlichting by Romar Keijser, on Flickr

Voetplaten, aansluitpotjes en de lampen zelf.

Kleine onderdeeltjes. by Romar Keijser, on Flickr

In elkaar gezet.

Onderdelen samen gevoegd. by Romar Keijser, on Flickr

Op de Locon hippel zitten ook twee lampjes aan de cabine, deze geven aan dat de lok op radio bediening staat. Als de lampjes branden is het ontvangst goed en is er niks aan de hand. Als de lampjes knipperen zit er een storing in het systeem. De lok is op 700 meter afstand nog te bedienen met de radio besturing.

De lampjes komen natuurlijk ook op mijn model, twee warm witte SMD LEDs type 0402 voorzien van wat draad en op het model gezet. Heb dit expres voor het spuiten gedaan, zo hoop ik dat ze na het spuiten wat minder fors ogen en beter in het geheel gaan passen.

SMD LEDs aan de cabine gelijmd.

Uit by Romar Keijser, on Flickr

Uiteraard doen ze het ook.

Aan by Romar Keijser, on Flickr

Aan de zijkant van de lok zitten ook een aantal filters, op het 1:1 model loopt de witte band ook door over twee stripjes die voor de filters zitten. Heb deze ook op het model gemaakt om zo het model optisch te laten kloppen met het 1:1 model. Heb gewoon twee stripjes styreen op de filters gelijmd en klaar.

Stripjes op de filters gelijmd.

Stripjes op de roosters by Romar Keijser, on Flickr

Lok is klaar om gespoten te worden, de nieuwe seinen en frutsels zijn aan het model gezet en de dicht gemaakte seinen zijn vlak geschuurd. Het model is daarna opzij gelegd, en heeft daar lang mogen liggen. Model ging opzij met de gedachten die spuit ik van de week wel even.
Maar ja, toen ging ik weer met andere dingen verder en raakte het lokje steeds verder op de achtergrond. Tot afgelopen weekend, toen heb ik het weer opgepakt.

Onderdelen geplaatst

Onderdelen gemonteerd by Romar Keijser, on Flickr

Klaar om te spuiten.

in profiel met nieuwe onderdelen by Romar Keijser, on Flickr

Het model is om te beginnen eerst in de primer gezet. Toen dit droog was is er een laagje wit gespoten voor de witte baan. De witte baan is afgeplakt, zeker geen aanrader. Kap kent vele onregelmatigheden en hoeken en bochten waar overheen geplakt moet worden. Dit is erg lastig om te doen en het is dan ook onvermijdelijk dat er spuitwaas op sommige plekke gaat zitten. Deze waas zal met een kwast bij getipt moeten worden wil je een enigszins strak model hebben staan.
Naast de kap zijn ook de handgrepen en onderdelen van het chassis gespoten.

Gespoten onderdelen.

Gespoten. by Romar Keijser, on Flickr

Vervolgens is ook het dak grijs gespoten en de deksels van de accu kisten met een kwastje grijs gemaakt. Het gebruikte wit is overigens van Hansa Pro Color, het oranje is Humbrol 18 en het grijs is zelf gemengd uit Hansa Pro Color wit en zwart.

Grijs gespoten dak en deksel.

Locon 9702 (1) by Romar Keijser, on Flickr

Andere kant.

Locon 9702 (2) by Romar Keijser, on Flickr

Tussen door ook decals getekend en die vandaag uitgeprint. Had wel wat voeten in de aarde, bleek dat er iets niet goed stond in me tekenprogramma, toen dat opgelost was konden ze zo uitgeprint worden.
Ben ook bezig geweest om nog een werkend zwaailichtje te maken. Het originele Roco zwaailampje is blauw en op de Locon hippel zit een oranje zwaailamp. Even in me onderdelen la gevist en jawel, een oranje lampje gevonden. Heb hier de stift vanaf gesneden en het lampje uitgeboord. In het gaatje wat er dan ontstaat past mooi een oranje 0402 SMD LED.

Decals geprint en geplakt.

Decals (1) by Romar Keijser, on Flickr

Andere kant.

Decals (2) by Romar Keijser, on Flickr

Het omgebouwde zwaailichtje.

Zwailichtje. by Romar Keijser, on Flickr

Werkt prima zo geloof ik.

Uiteraard werkend. by Romar Keijser, on Flickr


Heb net, ongeveer een uurtje terug, de onderdelen afgelakt. Kan ik morgen beginnen met het opbouwen van dit lokje, denk ik. Moet alleen de sluitseinijzers nog omtoveren van geel naar oranje.
Alleen twee moet ik wit met oranje maken, de witte band loopt in het echt onder de houders door maar op het model loopt ie er niet over heen, dus moet er een wit randje aan twee houders gemaakt worden om het optisch niet te veel op te laten vallen. Of, ik kan de houder zo aanpassen dat hij iets hoger op het model komt te zitten. Moet ik nog even over nadenken.

Goed, tot zover dit verslag.

Nu is het tijd om voetbal te kijken.


Mvg,


Romar
Re: Bakkie in Locon kleuren.
Aliebengalie
gast

Re: Bakkie in Locon kleuren.
Ziet er zoals eigenlijk altijd wel bij jou schitterend uit Romar....... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Bakkie in Locon kleuren.
Het lokje zit idd vol met lastige vormen :O
Knap dat je het dan toch nog zo strak gekregen hebt :thumbup:

Dennis
Re: Bakkie in Locon kleuren.
Romar,

Hoe zit het met het eindresultaat??? Ben benieuwd hoer het geworden is.

Heb je ook nog iets aan de rijeigenschappen gedaan?


Groetjes Misha.