Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor

Gestart door Weatherman 69 maandag 17 februari 2014, 22:23:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Hallo,

Ik heb hier nog in een doosje met daarin een 60905 decoder liggen. Ooit "verkeerd" gekocht ik dacht dat dat het een C90 decoder was. nu is deze decoder geschikt voor klokanker motoren.. Ik vraag me af, of het een probleem zal zijn als deze wordt gebruikt voor een "normale" hoogvermogen gelijkstroom motor. Volgens mij moet het kunnen of geeft de decoder een standaard hogere stroom af. Volgens mij kan hij een hogere stroom afgeven maar dit wordt bepaald door de vraag van de motor.

Wellicht kan 1 van jullie daar iets zinnigs over zeggen?
Groet,
Robert
Re: Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Deze decoder geeft juist een lagere stroom af
en is daardoor minder geschikt voor de normale 5-polige hoogvermogenmotor,
ook door de hogere aanstuurfrequentie.

ps
ik heb je een PB gestuurd...
Re: Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Wim,

Duidelijk, ik was gewoon benieuwd of iemand het ooit geprobeerd had. Op een ander forum heb ik wel berichten gelezen waarin de decoder wordt gebruikt bij een marklin Hamo motor.

Ik ga kijken of ik hem nog een keer met een Maxxon motor ga gebruiken..

Groeten,
Robert
Re: Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Hallo Robert,

Ik begrijp je vraag een beetje. Ik heb wel een keer mijn BR 151 uit de startset waarin een hoogvermogensaandrijving zit met MFX omgebouwd naar een motor met een permanent magneet van ESU met een 5polig anker van Märklin. Mijn lok met MFX loopt erg langzaam. Ik heb toen de motor uitgebouwd en er een permanent magneet in gezet met het 5polig anker. Hierdoor is de lok beter gaan lopen. Echter de lok heeft een bijkomend neveneffect gekregen. In de hoogste snelheid loopt de lok ongeveer 300 km per uur (voor een goederenlok). Ik heb ook een beetje het idee dat de motor zich verhoudt als een ouderwetse 5***** lok uit de 90er jaren. De ene kant op gaat ie mooi op snelheid en de andere is ie haast niet vooruit te branden. En inderdaad dan die rare hoogste snelheid. Ik heb dus van de week ook de motor weer teruggebouwd naar de oude hoogvermogensaandrijving (met langzame rij eigenschappen).

Jasper
Re: Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Marklin decoder 60905 met "normale" hoogvermogen motor
Het ging mij er vooral om, of ik hem klakkeloos op een vijfpolig blokje kon aansluiten.
Ik heb nog twee complete 60760 setjes liggen en nog twee vijfpolige motoren.
Ik heb nog een aantal loks die moeten worden omgebouwd, dus dacht ik alweer een lok verder te zijn.

Wellicht komt de decoder nog een keer van pas in een andere "toekomstige" lok..

Robert