Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vraag over licht trafo voor massa detectie

Gestart door martvdb woensdag 19 februari 2014, 22:37:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over licht trafo voor massa detectie
Hoi allemaal,

Nu alle rails ligt en de tafel zijn definitieve vorm aanneemt, begin ik ook met de electra. Alleen ik merk dat ik hier geen kaas van heb gegeten. Mocht iemand een cursus of workshop kunnen aanbevelen, hoor ik het graag.

Mijn vraag is, ik wil voor me schaduwstation werken met ledjes, die aangeven op welke sporen, (7 stuks) treinen staan, gewoon doormiddel van massadetectie. Ik heb alleen een ms2 en wil een aparte licht trafo gebruiken op mijn baan voor alle verlichting. Ook dus het licht van de massadetectie. ( ik heb nog geen aparte trafo)

Mijn vraag is, kan ik een aparte trafo aansluiten. Kan deze de massa gebruiken die over de rails loopt. En moet het een AC of DC trafo zijn en welk voltage/ampere ,of maakt dat niet uit.

* Aangezien ik op de tablad zit, kan ik geen foto als bijlage toevoegen van het aansluitschema. Maar gewoon onder de c-rail de spoorstaven van elkaar scheiden en verbinden met een bruine draad, die via de led loopt.
Ps. Ik maak geen gebruik van een S88 of iets dergelijks.


Re: Vraag over licht trafo voor massa detectie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vraag over licht trafo voor massa detectie
Hallo Mart,

Zolang de massa van de lichttrafo en de massa van het spoor aan elkaar zitten, kun je met een LEDje en een passende weerstand een geisoleerde spoorstaaf detecteren en het LEDje laten branden wanneer dit spoor bezet is.
Vanaf de gele bus van de lichttrafo gaat een draad naar de LED. De benodigde weerstand mag zowel voor als achter de LED worden aangebracht.
De uitgaande draad van de LED sluit je aan op de geisoleerde spoorstaaf van je meldsectie.
Uiteraard gaat de retour weer naar de lichttrafo.

Als weerstand zul je wat moeten uitproberen, maar bij een gele LED denk ik aan een 3k3 weerstandje.
Als je wisselstroom gebruikt voor het melden zou je nog een tweede diode anti-parallel over de LED kunnen plaatsen.

LET OP: Gebruik niet de gele uitgangen van een eventuele voeding van de MS.

John